Η ανάγκη για ψηφιακό μετασχηματισμό επιταχύνθηκε και ήδη 95% των εταιρειών τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο προσπαθούν να εισαγάγουν νέες τεχνολογίες για να αντιμετωπίσουν το νέο περιβάλλον, να ικανοποιήσουν τις αναδυόμενες ανάγκες και να δημιουργήσουν μια καινοτόμο βάση ανταγωνιστικότητας.

45

Αξιοποιώντας τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες, οι τουριστικές επιχειρήσεις πρέπει να κάνουν το άλμα από την βασική ψηφιοποίηση, στην ευφυή χρήση των δεδομένων, για τη δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτό είναι εφικτό μέσα από τεχνολογίες που μεταμορφώνουν τον τουριστικό τομέα, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η βιομετρική, το blockchain, το cloud, το Internet of Things, τα data analytics, η εκτεταμένη πραγματικότητα κ.ά.

Στο πλαίσιο αυτό σημαντικά είναι τα συμπεράσματα της μελέτης που υλοποίησε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και η Accenture με τίτλο: «Ψηφιακός Μετασχηματισμός του Ελληνικού Τουρισμού – Στρατηγικός Οδικός Χάρτης».

Σύμφωνα με τη μελέτη ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ελληνικού τουρισμού, μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την υιοθέτηση ενός Στρατηγικού Οδικού Χάρτη που περιλαμβάνει την εφαρμογή μιας σειράς πρωτοβουλιών αναγνωρίζοντας 5 βασικούς πυλώνες δράσης και να επιταχυνθεί με την παράλληλη δημιουργία ενός αποτελεσματικού πλαισίου υποστήριξης των επιχειρήσεων προς αυτήν την κατεύθυνση. Οι 5 πυλώνες που θα συμβάλλουν σημαντικά στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και τη συνολική αύξηση της ανταγωνιστικότητας του τομέα την επόμενη μέρα, συνοψίζονται στη δημιουργία ενός Data Hub – ψηφιακού κόμβου δεδομένων, στη συγκρότηση ψηφιακής ταυτότητας, στην ανάπτυξη έξυπνων προορισμών και επιχειρήσεων και στην ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων.

Στη μελέτη, πέραν των άλλων, αναφέρονται και παραδείγματα για τα οφέλη που μπορούν να έχουν οι ταξιδιώτες με την ενσωμάτωση στη τουριστική δραστηριότητα ψηφιακών τεχνολογιών.

Η τεχνητή νοημοσύνη στον τουρισμό

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί την επιστήμη που στόχο έχει την ανάπτυξη συστημάτων που αντιλαμβάνονται, επικοινωνούν και μπορούν να σκεφτούν ορθολογικά, μέσω της χρήσης σύνθετων αλγορίθμων και προηγμένων μεθόδων ανάλυσης.

Ας δούμε το παράδειγμα πως μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διευκόλυνση ενός ταξιδιώτη.

Η Ηλέκτρα ένα premium μέλος μίας ξενοδοχειακής αλυσίδας, σχεδιάζει τις διακοπές της και έκανε κράτηση δωματίου χρησιμοποιώντας την προσφορά «Κλείστε μια επιπλέον διαμονή για άλλη μία νύχτα και επωφεληθείτε από την προσφορά 1.000 πόντων».

Η Ηλέκτρα έχει μια αλλαγή στα σχέδιά της και θέλει να παρατείνει τη διαμονή της κατά μία ακόμη μέρα. Θέλει επίσης να μάθει εάν εξακολουθεί να ισχύει η προσφορά. Απευθύνθηκε στη σελίδα εξυπηρέτησης για να διευκρινίσει το ερώτημά της – η οποία είναι στην πραγματικότητα ένα chatbot.

Ο πράκτορας συνδέεται στο σύστημα κρατήσεων και εξετάζει τις κρατήσεις ξενοδοχείων για να δει εάν το ίδιο δωμάτιο είναι διαθέσιμο για διαμονή την ημερομηνία που η Ηλέκτρα ζήτησε. Το chatbot απαντά “Λυπούμαστε, αυτή η προσφορά είναι κλειστή. Ωστόσο, ο πράκτοράς μας θα επικοινωνήσει μαζί σας σχετικά με τη διαθεσιμότητα των δωματίων και με το τι καλύτερο μπορούμε να προσφέρουμε”. Ανοίγει ένα νέο αίτημα στο σύστημα και εκχωρεί έναν πράκτορα. Το chatbot σαρώνει το αρχείο και αναζητά μια αντιστοιχία. Χρησιμοποιεί ένα AI εργαλείο με δυνατότητες επεξεργασίας της φυσικής γλώσσας για να κατανοήσει και να ανταποκριθεί στην Ηλέκτρα. Το αρχείο δείχνει ότι οι προσφορές δεν επιτρέπονται μετά τη λήξη τους.

Οι προηγούμενες κρατήσεις της Ηλέκτρας δείχνουν επίσης ότι προτιμά δωμάτια με θέα τη θάλασσα. Η ανάλυση δαπανών στο σύστημα δείχνει ότι της αρέσουν οι υπηρεσίες spa. Δείχνει επίσης σχετικές προωθητικές προσφορές που ισχύουν για τα Premium Μέλη για υπηρεσίες spa.

Ο πράκτορας απαντά στην Ηλέκτρα, ενημερώνοντάς την ότι το ξενοδοχείο θα προσφέρει ένα δωμάτιο με θέα στη θάλασσα για τη διαμονή της και επιπλέον παρέχει προσφορές για υπηρεσίες spa. Η Ηλέκτρα είναι ικανοποιημένη με την απάντηση καθώς παίρνει ένα αναβαθμισμένο δωμάτιο και προσφορά για τις υπηρεσίες spa.

Η βιομετρική καθιστά εφικτή την ανέπαφη ταξιδιωτική εμπειρία

Η βιομετρική είναι η μέτρηση και η στατιστική ανάλυση των μοναδικών φυσικών και συμπεριφορικών χαρακτηριστικών των ανθρώπων.

Ας δούμε το παράδειγμα πως μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διευκόλυνση ενός ταξιδιώτη.

Ο Ορέστης δουλεύει στη Φρανκφούρτη και κανονίζει ένα επαγγελματικό ταξίδι στο Λονδίνο. Πραγματοποιεί την κράτηση μέσω online portal και κατεβάζει την εφαρμογή του αεροδρομίου στο κινητό του. Φτάνει στο αεροδρόμιο και καθοδηγείται προς τον έλεγχο των αποσκευών μέσω ειδοποιήσεων από την εφαρμογή του αεροδρομίου. Η τοποθεσία του ανιχνεύεται μέσω Bluetooth beacons. Οι αποσκευές του παραδίδονται και οι προσωπικές του πληροφορίες αποθηκεύονται στην εφαρμογή για τη λήψη ενημερώσεων σχετικά με την κατάσταση των αποσκευών του.

Ο Ορέστης τώρα καθοδηγείται προς τον βιομετρικό έλεγχο των διαβατηρίων. Σαρώνει στο μηχάνημα το διαβατήριό του και του ζητείται να παραμείνει ακίνητος για την αναγνώριση των βιομετρικών χαρακτηριστικών του προσώπου του. Μετά την επιτυχή ταυτοποίησή του, κινείται προς την πύλη επιβίβασης. Ενδιάμεσα λαμβάνει ενημερώσεις σχετικά με καταστήματα εστίασης και ένδυσης που βρίσκονται κοντά του.

Κατά την άφιξή του στο Λονδίνο, σαρώνει εκ νέου το διαβατήριό του και τα βιομετρικά του χαρακτηριστικά επαληθεύονται και πάλι. Ο Ορέστης τώρα κατευθύνεται με τις αποσκευές του προς το ξενοδοχείο. Το ξενοδοχείο έχει σύστημα αναγνώρισης εισόδου μέσω βιομετρικών χαρακτηριστικών τόσο για το προσωπικό όσο και τους επισκέπτες. Ένα ρομπότ θυρωρός παρέχει βοήθεια, εάν χρειαστεί.

Ο Ορέστης σαρώνει στο μηχάνημα την ταυτότητά του και του ζητείται να βγει μία φωτογραφία για την ταυτοποίησή του. Στη συνέχεια το ψηφιακό κλειδί για το δωμάτιό του είναι διαθέσιμο και κατευθύνεται προς αυτό.

Ο Ορέστης είναι ικανοποιημένος που δεν αντιμετώπισε χρόνους αναμονής κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του και είναι έτοιμος να προετοιμαστεί για το συνέδριο που θα παραστεί.

Το Blockchain καθιστά εφικτή τη συνδεδεμένη ταξιδιωτική εμπειρία

Το Blockchain είναι μια τεχνολογία που επιτρέπει την αξιόπιστη ανταλλαγή δεδομένων μέσω αποκεντρωμένου δικτύου.

Ας δούμε το παράδειγμα πως μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διευκόλυνση ενός ταξιδιώτη.

Η Αριάδνη αποφασίζει να πάει διακοπές στη Νότια Ιταλία με τις φίλες της. Πραγματοποιεί την κράτηση online και ενημερώνεται για τα μέτρα ασφάλειας της υγείας που είναι σε ισχύ στην περιοχή 24 ώρες πριν το ταξίδι επισκέπτονται ένα νοσοκομείο στο οποίο θα επιβληθούν σε ένα γενικό τεστ για την υγεία τους. Το νοσοκομείο θα εκδώσει πιστοποιητικά με τα αποτελέσματα των εξετάσεών τους. Η Αριάδνη λαμβάνει το πιστοποιητικό της μέσω ασφαλούς σύνδεσης blockchain (που διαχειρίζεται από κρατικούς φορείς) στο ψηφιακό πορτοφόλι που διατηρεί στο κινητό της.

Το ψηφιακό πορτοφόλι της Αριάδνης περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα ψηφιακά έγγραφα για το ταξίδι της όπως είναι η ψηφιακή της ταυτότητα, το διαβατήριο, το ιατρικό ιστορικό της, η πιστωτική κάρτα της κλπ. Στο αεροδρόμιο δημιουργεί ασφαλή σύνδεση με την αεροπορική εταιρία που ταξιδεύει και μοιράζεται το πιστοποιητικό της υγείας της και την ψηφιακή της ταυτότητα. Η εταιρία επιβεβαιώνει την εγκυρότητά τους μέσω του συστήματος blockchain επίσημων κρατικών φορέων.

Κατά την άφιξή τους στην Ιταλία, μοιράζονται τα ίδια δεδομένα με τις ιταλικές αρχές του αεροδρομίου μέσω ασφαλούς σύνδεσης και ο έλεγχός τους ολοκληρώνεται. Αφού τακτοποιηθούν στο ξενοδοχείο, επισκέπτονται την Εθνική Πλατφόρμα Τουρισμού και ενημερώνονται για τα μέσα μεταφοράς, τις δραστηριότητες και τα τουριστικά μέρη στην γύρω περιοχή. Αγοράζουν μέσω της πλατφόρμας προϊόντα από διάφορους προμηθευτές όπως εισιτήρια για κρουαζιέρα και ξενάγηση στα μουσεία και πληρώνουν μέσω ενιαίου τρόπου ασφαλούς πληρωμής που έχει δημιουργηθεί με την τεχνολογία blockchain.

Οι διακοπές τους ολοκληρώνονται ομαλά και όλα τα δεδομένα στο ψηφιακό τους πορτοφόλι παρέμειναν ασφαλή. Τα νέα αυτά δεδομένα αποθηκεύονται στο ιστορικό τους για πιθανή μελλοντική χρήση.

Η εκτεταμένη πραγματικότητα προσφέρει νέες ταξιδιωτικές εμπειρίες

Η Εκτεταμένη Πραγματικότητα αναφέρεται στο φάσμα των τεχνολογιών που θολώνουν τη γραμμή μεταξύ του πραγματικού και του ψηφιακού κόσμου.

Ας δούμε το παράδειγμα πως μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διευκόλυνση ενός ταξιδιώτη.

Ο Ιάσων μόλις ξεκίνησε ένα ταξίδι αναψυχής στην Ισπανία. Καταφθάνει στο ξενοδοχείο και τον υποδέχεται ο ψηφιακός θυρωρός. Συνδέεται στο Wi-Fi και κατεβάζει την εφαρμογή στο κινητό του.

Στο δωμάτιό του βρίσκει τεχνολογικό εξοπλισμό για απεικονίσεις εκτεταμένης πραγματικότητας. Συνδέεται στην εφαρμογή στην οποία βρίσκει διαδραστικά παιχνίδια ψυχαγωγίας μέσω VR/AR. Αργότερα αποφασίζει να ψάξει μέσω της εφαρμογής του ξενοδοχείου προτάσεις για φαγητό. Ένας χάρτης εμφανίζεται στον τοίχο του δωματίου με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.

Την επόμενη ημέρα, ο Ιάσων επισκέπτεται την Εθνική Πλατφόρμα Τουρισμού με σκοπό να αποφασίσει τα μέρη που θα επισκεφτεί. Εκεί παρακολουθεί σε VR προεπισκόπηση, περιεχόμενο από τα διαθέσιμα τουριστικά μέρη. Ο Ιάσων καταλήγει στα μέρη που θέλει να επισκεφθεί και στις δραστηριότητες που θέλει να ακολουθήσει. Επειδή το ταξίδι του είναι ολιγοήμερο, έκανε κράτηση για μία θέση και στο τουριστικό λεωφορείο της Βαρκελώνης. Επιβιβάζεται στο λεωφορείο και ξεκινάει η εικονική περιήγηση (VR) με ψηφιακό οπτικοακουστικό υλικό. Καθώς διέρχονται από τα αξιοθέατα, νέες πληροφορίες αναδύονται σε πραγματικό χρόνο, λόγω υψηλής ταχύτητας δικτύου 5G. Στο τέλος της διαδρομής βρίσκεται στο Κάστρο του Μοντζουίκ. Μέσα στην τιμή του εισιτηρίου περιλαμβάνεται και η περιήγηση με προβολή AR εικόνων με τα τείχη όπως ήταν μετά τη κατασκευή τους. Ο Ιάσων εντυπωσιάζεται από τις εμπειρίες που έζησε και που κατάφερε να μεταφερθεί σε άλλη εποχή μέσω της βοήθειας της τεχνολογίας της εκτεταμένης πραγματικότητας και επιστρέφει στο ξενοδοχείο του να ξεκουραστεί.

Την τελευταία ημέρα των διακοπών, ο Ιάσων απολαμβάνει τις υπόλοιπες δραστηριότητες που είχε κλείσει μέσω της εθνικής πλατφόρμας τουρισμού και ολοκληρώνει την ταξιδιωτική του εμπειρία στην Ισπανία.

Το Data Analytics βοηθά στην εξατομικευμένη ταξιδιωτική εμπειρία

Το Data Analytics είναι η επιστήμη της ανάλυσης ανεπεξέργαστων δεδομένων προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για επιχειρηματική χρήση.

Το παράδειγμα για τη συγκεκριμένη περίπτωση έχει ως εξής:

Η Θάλεια θέλει να πάει διακοπές και αναζητά πληροφορίες για δυνητικούς χειμερινούς προορισμούς. Η μηχανή αναζήτησης προτρέχει στο ιστορικό για να βρει προηγούμενα ταξίδια της Θάλειας. Τα δεδομένα υποδεικνύουν ότι η Θάλεια προτιμάει τους βαλκανικούς προορισμούς και ιδιαίτερα τη διαμονή σε παραδοσιακούς ξενώνες στα κέντρα των πόλεων.

Κατά την αναζήτηση λαμβάνονται υπόψη δεδομένα από ταξίδια ατόμων με παρόμοιο προφίλ με αυτό της Θάλειας και στη συνέχεια της προτείνονται οι χειμερινές διακοπές στη Βιέννη. Η Θάλεια ενδιαφέρεται για αυτή τη πρόταση και αποφασίζει να επισκεφθεί την εθνική πλατφόρμα τουρισμού της Βιέννης και να περιηγηθεί στις προτάσεις που ενδεχομένως την ενδιαφέρουν. Αργότερα αποφασίζει να κάνει κράτηση για τα αεροπορικά της εισιτήρια, τη διαμονή καθώς και να αγοράσει ήδη τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που επιθυμεί να εντάξει στο πρόγραμμά της κατά την επίσκεψή της.

Η πλατφόρμα αποθηκεύει τα δεδομένα και τις προτιμήσεις της Θάλειας και τα επεξεργάζεται, τόσο για να της προτείνει επιπλέον προϊόντα, όσο και για τη μελλοντική αξιοποίησή τους για τουρίστες από την ίδια χώρα. Το ξενοδοχείο επιβεβαιώνει την κράτηση και αποθηκεύει τις προτιμήσεις της Θάλειας στο CRM σύστημα με σκοπό κατά την άφιξή της να της παρέχει εξατομικευμένες υπηρεσίες.

Έπειτα από έναν επαρκή αριθμό επισκέψεων και κρατήσεων μέσω της εθνικής πλατφόρμας τουρισμού, εξάγονται κάποια συμπεράσματα έπειτα από ανάλυση των δεδομένων. Τα insights γίνονται διαθέσιμα στους ενδιαφερόμενους του τουρισμού.

Η κυβέρνηση αποφασίζει στρατηγικά τη ψηφιακή καμπάνια για τον τουρισμό βασισμένη σε αυτά τα δεδομένα με σκοπό την προσέλκυση νέων τουριστών. Τα ξενοδοχεία, επίσης, προσαρμόζουν τις υπηρεσίες τους και το ψηφιακό τους μάρκετινγκ σε αυτά.

Το Internet of Things καθιστά εφικτή τη συνδεδεμένη εμπειρία κρουαζιέρας

Το Internet of Things (IoT) αναφέρεται στο δίκτυο έξυπνων μηχανημάτων και συσκευών που μπορούν να έχουν αίσθηση και να αλληλοεπιδρούν εσωτερικά ή μεταξύ τους μέσω του διαδικτύου.

Ας δούμε το παράδειγμα πως μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διευκόλυνση ενός ταξιδιώτη.

Ο Λέανδρος αποφασίζει να πάει κρουαζιέρα στο Ιόνιο με την οικογένειά του. Πραγματοποιεί την κράτηση μέσω online portal για τις συγκεκριμένες ημερομηνίες.

Ο Λέανδρος χρησιμοποιεί την εφαρμογή για την ολοκλήρωση των βημάτων πριν την επιβίβαση. Μόλις ο Λέανδρος ολοκληρώσει τις λεπτομέρειες, λαμβάνει ένα βραχιόλι καρπού που θα χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας του. Περιέχει όλες τις λεπτομέρειες σχετικά με το ταξίδι.

Mπορεί να έχει πρόσβαση στο δωμάτιό του χωρίς κλειδί ή κάρτα. Το βραχιόλι λειτουργεί ως κλειδί και ξεκλειδώνει την πόρτα καθώς ο Λέανδρος πλησιάζει στο δωμάτιο. Το δωμάτιο για τον Λέανδρο και την οικογένειά του διαμορφώνεται με βάση τις προτιμήσεις τους, όπως θερμοκρασία ή κανάλια. Το βραχιόλι αποθηκεύει τις λεπτομέρειες του δωματίου.

Την ημέρα της επιβίβασης, ο διαχειριστής του πληρώματος εντοπίζει τον Λέανδρο μέσω της εγγύτητας του βραχιολιού στην καρτέλα του και ολοκληρώνει την επιβίβαση για αυτόν και την οικογένειά του σε χρόνο μηδέν. Την επόμενη μέρα, ο Λέανδρος παραγγέλνει ποτά από το δωμάτιό του. Λίγο αργότερα, τα παιδιά θέλουν να μεταφερθούν στην πισίνα. Έτσι, όλοι αφήνουν το δωμάτιο και πηγαίνουν στην πισίνα. Ο Λέανδρος και η οικογένεια βρίσκονται στην πισίνα και μέσω του βραχιολιού τα ποτά παραδίδονται στην πισίνα.

Την τελευταία ημέρα των διακοπών, ο Λέανδρος και η οικογένειά του έχουν μια ομαλή αποβίβαση. Οι προτιμήσεις του Λεάνδρου και της οικογένειάς του αποθηκεύονται για μελλοντική εξατομίκευση και προσφορές.