Στο βάθος ενός καταπράσινου σουηδικού δάσους, η εταιρεία αρωμάτων Koyia δημιούργησε ένα πρωτότυπο κατάστημα, όπου οι επισκέπτες δεν πληρώνουν με χρήματα, αλλά με τον χρόνο τους. Η ιδέα, όπως εξηγεί η συνιδρύτρια της εταιρείας, κα Ylva Nestmark, είναι να επαναπροσδιορίσει την εμπειρία του λιανικού εμπορίου, μετατρέποντας την απλή αγορά σε μια στιγμή ηρεμίας και σύνδεσης με τη Φύση.

12

Οι επισκέπτες σκανάρουν το κινητό τους και παραμένουν στον χώρο για 599 δευτερόλεπτα (περίπου δέκα λεπτά). Στο τέλος αυτής της σύντομης «παύσης» λαμβάνουν, ως επιβράβευση, ένα φυσικό άρωμα εμπνευσμένο από τις φυτονσίδες των σουηδικών ελάτων -οργανικές ενώσεις που, σύμφωνα με μελέτες, συμβάλλουν στη χαλάρωση και στη συγκέντρωση. Η εμπειρία αυτή, όπως επισημαίνει η συνιδρύτρια της εταιρείας Therése Bohlén Kinn, συνδυάζει το ταξίδι, την ευεξία και τη χαρά της ανακάλυψης, δημιουργώντας μια στιγμή που ξεφεύγει από τη βιασύνη της καθημερινότητας.

Η πρόσβαση στο κατάστημα δεν είναι τυπική, καθώς δεν υπάρχει διεύθυνση. Οι επισκέπτες ακολουθούν συντεταγμένες GPS μέσα από δασικούς δρόμους και μονοπάτια που διασχίζουν το καταπράσινο τοπίο, με το φως να φιλτράρεται ανάμεσα από τα πυκνά κλαδιά των δέντρων. Η διαδρομή, πριν καν φτάσουν στον χώρο, προκαλεί ηρεμία, προετοιμάζοντας το σώμα και το νου για τη σύντομη αυτή «παύση». Η εμπειρία αρχίζει ήδη στο ταξίδι, καθώς η φυσική απομόνωση επιτρέπει στον επισκέπτη να αφήσει πίσω του την καθημερινή ένταση.

Μόλις φτάσουν στο σημείο του «καταστήματος αρωμάτων», η αίσθηση της απομόνωσης εντείνει την εμπειρία. Η σιωπή του δάσους, το άρωμα της υγρασίας και των φυτών, καθώς και η απαλή παρουσία των φυτονσίδων δημιουργούν μια στιγμή διαλογισμού, που συνδυάζει τη φυσική ευεξία με την ευχαρίστηση της απόκτησης ενός μοναδικού αρώματος. Η Koyia έχει σχεδιάσει τον χώρο με τέτοιο τρόπο ώστε κάθε λεπτό παρουσίας να μετρά, ενισχύοντας τη συνειδητή σύνδεση με τη φύση και την προσωπική εμπειρία, αντί να παραπέμπει στην απλή αγορά προϊόντων σε έναν αστικό χώρο.

Το κατάστημα λειτουργεί πλήρως αυτοματοποιημένα, ενώ κοντά του βρίσκεται το δεντρόσπιτο Tallkotten, διαθέσιμο μέσω Airbnb, για όσους θέλουν να παρατείνουν την εμπειρία τους στο δάσος. Η επιλογή της απομόνωσης και της καθαρής φύσης ενισχύει την αίσθηση μιας πραγματικά ξεχωριστής απόδρασης, όπου κάθε στιγμή μετρά.

Η Koyia, που παράγει τα αρώματά της στην περιοχή από το 2023, συνδυάζει τη φύση με την καινοτομία, προσφέροντας μια διαφορετική προσέγγιση στο ταξίδι και την κατανάλωση, όχι την ποσότητα, αλλά την ποιότητα της εμπειρίας. Όπως παρατηρεί η κα Nestmark, το μέλλον του λιανικού εμπορίου ίσως να μην αφορά το πόσα καταναλώνει κανείς, αλλά το πώς ζει την κάθε στιγμή, και η Koyia προσφέρει μια γεύση αυτού του μέλλοντος στο βαθύ σουηδικό δάσος.

Η πρωτοβουλία έχει ήδη προσελκύσει διεθνές ενδιαφέρον, αναγνωρισμένη για τον συνδυασμό βιώσιμης κατανάλωσης, ευεξίας και experiential retail, εμπειρική λιανική. Αν και η ιδέα του χρόνου ως «νόμισμα» είναι πρωτοποριακή, η εταιρεία την προβάλλει κυρίως ως εργαλείο δημιουργίας μίας μοναδικής εμπειρίας για τον επισκέπτη, υπογραμμίζοντας ότι η πραγματική αξία βρίσκεται στην προσοχή, την ηρεμία και την αλληλεπίδραση με το φυσικό περιβάλλον.

Μέσα από αυτή τη σύντομη, αλλά ουσιαστική εμπειρία, οι επισκέπτες ανακαλύπτουν ότι η πραγματική πολυτέλεια δεν μετριέται σε χρήματα, αλλά σε χρόνο και παρουσία. Πρόκειται για ένα μήνυμα που φαίνεται να αλλάζει τον τρόπο που σκέφτεται κανείς τη σχέση του με τα προϊόντα, το ταξίδι και τον ίδιο του τον χρόνο.

Διαβάστε ακόμα:

Κοκτέιλ, τέχνη και στιλ: Μια βασιλική περιήγηση στο Λονδίνο όπως θα την ονειρευόταν η Μαρία Αντουανέτα

Εκπαίδευση εν κινήσει: Πώς ταξιδεύουν τα παιδιά των ψηφιακών νομάδων

Το νέο ταξίδι της ευεξίας: Πώς η Ελβετία αλλάζει τα δεδομένα στον ιατρικό τουρισμό