Οι σιδηροδρομικές διαδρομές στην Ελλάδα προσφέρουν μια ξεχωριστή εμπειρία ταξιδιού, καθώς συνδυάζουν το τοπίο, την ιστορία και την αίσθηση επαναρρύθμισης του χρόνου, χάρη στον δικό τους, πιο αργό αλλά πιο απολαυστικό ρυθμό.
Δείτε τέσσερις διαδρομές με τρένο ανά την Ελλάδα που ξεχωρίζουν, με τις σημαντικότερες πρακτικές πληροφορίες που χρειάζεστε για να προγραμματίσετε την απόδρασή σας.
1. Πήλιο-Άνω Λεχώνια -Μηλιές
Το τρενάκι του Πηλίου, ο περίφημος «Μουντζούρης», αποτελεί από μόνο του ένα μικρό αξιοθέατο της περιοχής. Η γραμμή έχει μήκος περίπου 15 χιλιομέτρων και η διαδρομή διαρκεί περίπου ενενήντα λεπτά.
Από τα Άνω Λεχώνια αναχωρεί στις 10:00 το πρωί, ενώ η επιστροφή από τις Μηλιές γίνεται στις 15:00, με ενδιάμεση στάση δεκαπέντε λεπτών στην Άνω Γατζέα και στις δύο κατευθύνσεις. Το εισιτήριο για απλή μετάβαση κοστίζει 10 ευρώ, ενώ για μετάβαση και επιστροφή 18 ευρώ. Τα δρομολόγια πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο και Κυριακή.
Κατά τη διαδρομή, το τρένο περνά μέσα από ορεινές πλαγιές και καταπράσινες εκτάσεις με πλατάνια και πουρνάρια, διασχίζοντας εντυπωσιακές γέφυρες. Δεν θα σας διαφύγει η χαρακτηριστική μεταλλική γέφυρα, γνωστή ως «Γέφυρα Ντε Κίρικο», που πήρε το όνομά της από τον μηχανικό και πατέρα του ζωγράφου Τζόρτζιο Ντε Κίρικο, Εβαρίστο Ντε Κίρικο, ο οποίος την κατασκεύασε. Η γέφυρα θεωρείται μοναδική στον κόσμο, καθώς οι ράγες της σχηματίζουν καμπύλη πάνω σε ευθύγραμμο φορέα, κάτι εξαιρετικά σπάνιο στη σιδηροδρομική μηχανική.
2. Καλάβρυτα -Διακοφτό (Οδοντωτός)
Αυτή η διαδρομή είναι πραγματικά μία από τις πιο διάσημες τουριστικές σιδηροδρομικές εμπειρίες στην Ελλάδα και, αν έχετε επισκεφθεί τα Καλάβρυτα, είναι μάλλον απίθανο να μην έχετε κάνει και μια βόλτα με τον Οδοντωτό σιδηρόδρομο. Η διαδρομή, μήκους σχεδόν είκοσι χιλιομέτρων, από το Διακοφτό προς τα Καλάβρυτα (και αντίστροφα), ξεχωρίζει για την ομορφιά της: κατάφυτα τοπία, απότομες κλίσεις και εντυπωσιακά φαράγγια. Μέσα σε περίπου μία ώρα θα έχετε βιώσει όλη τη μαγεία που αναζητάτε σε μια εκδρομή.
3. Τοξότες -Σταυρούπολη Ξάνθης
Αν βρεθείτε στην Ξάνθη, χαρίστε στον εαυτό σας μια μικρή απόδραση με μεγάλη αξία: ένα σύντομο ταξίδι με τρένο από τους Τοξότες έως τη Σταυρούπολη. Με εισιτήριο μόλις 3 ευρώ (ή 3,20 ευρώ με επιστροφή) και διάρκεια περίπου σαράντα λεπτών, η διαδρομή αυτή αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά σιδηροδρομικά δρομολόγια της Ελλάδας.
Καθώς το τρένο κυλά δίπλα στην κοίτη του Νέστου, ο ποταμός ξεδιπλώνεται αρμονικά παράλληλα με τις γραμμές, ανάμεσα σε απόκρημνους βράχους και καταπράσινες όχθες. Τα Θρακικά Τέμπη εναλλάσσονται με σκοτεινά τούνελ, ενώ, αν είστε τυχεροί, ίσως αντικρίσετε άγρια άλογα να βόσκουν ελεύθερα στην κοιλάδα.
Η καλύτερη εποχή για αυτή τη διαδρομή είναι το φθινόπωρο, όταν ο ποταμός ανακτά τη δύναμή του και τα φύλλα των δέντρων ντύνονται σε δεκάδες αποχρώσεις του κίτρινου, του καφέ και του κόκκινου. Μοναδική στάση, γεμάτη κινηματογραφική ατμόσφαιρα, είναι ο παλιός σταθμός των Λιβερών, με το αναψυκτήριο και τις αναμμένες ψησταριές να προσκαλούν σε μια ζεστή ανάπαυλα στην εκδρομή σας.
4. Μια ιστορική διαδρομή: Αμφίκλεια -Λιανοκλάδι (μέσω Γοργοποτάμου)
Πρόκειται για μια εμβληματική σιδηροδρομική διαδρομή, που έχει μείνει χαραγμένη στη μνήμη των παλαιότερων ταξιδιωτών. Το τρένο ξεκινούσε από την Αθήνα, περνούσε από τη Θήβα και, μέσω της Αμφίκλειας, της Λιλαίας, του Μπράλου και του Γοργοποτάμου, κατέληγε στο Λιανοκλάδι. Η γραμμή διέσχιζε την ειδυλλιακή κοιλάδα του Βοιωτικού Κηφισού και περνούσε μέσα από τις παρυφές των βουνών Παρνασσού, Καλλίδρομου και Οίτης. Από τα πιο όμορφα σημεία της διαδρομής ήταν, αναμφίβολα, η ιστορική γέφυρα του Γοργοποτάμου, η οποία τον Νοέμβριο του 1942 ανατινάχθηκε από αντάρτες του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ, με τη συνδρομή Άγγλων σαμποτέρ, στο πλαίσιο μιας τολμηρής επιχείρησης. Η καταστροφή της θεωρήθηκε ενέργεια που, σύμφωνα με πολλούς ιστορικούς, σηματοδότησε μια από τις σημαντικότερες αντιστασιακές πράξεις του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Η σιδηροδρομική αυτή γραμμή υπήρξε για δεκαετίες ο βασικός άξονας των μεταφορών από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη και λειτούργησε από το 1908, με σταδιακές επεκτάσεις, έως τα τέλη του 20ού αιώνα. Σήμερα, μετά τη διάνοιξη των σηράγγων του Καλλίδρομου και τη λειτουργία της νέας γραμμής υψηλών ταχυτήτων, το παλιό δίκτυο έχει πλέον κυρίως τουριστικό και ιστορικό χαρακτήρα.
Ωστόσο, εξακολουθούν να πραγματοποιούνται τοπικά δρομολόγια αναψυχής, όπως τα χαρακτηρίζει ο ΟΣΕ, τα οποία επιτρέπουν στους ταξιδιώτες να γνωρίσουν ένα κομμάτι της παλαιάς σιδηροδρομικής Ελλάδας. Αξίζει, λοιπόν, να επιβιβαστεί κανείς στο τρένο από την Τιθορέα, να περάσει από την Αμφίκλεια, τη Λιλαία, τον Μπράλο και τον Γοργοπόταμο, πριν καταλήξει στο Λιανοκλάδι, μια διαδρομή που συμπυκνώνει ιστορία, φύση και μνήμη.
Διαβάστε ακόμα:
Φθινοπωρινή οικογενειακή απόδραση στα Καλάβρυτα
Σταυρούπολη: Ο κρυμμένος θησαυρός της Ξάνθης
Στις Πηγές της Κρύας στη Λιβαδειά -Τεράστια πλατάνια, καταρράκτες, λιθόστρωτα δρομάκια