Η Jenny Southan, ιδρύτρια και CEO της Globetrender -του κορυφαίου οργανισμού πρόβλεψης ταξιδιωτικών τάσεων παγκοσμίως, μοιράστηκε στη σκηνή του Greece Talks την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου, το όραμά της για το πώς διαμορφώνεται το μέλλον των ταξιδιών και ποια είναι τα δέκα mega trends που θα καθορίσουν τη δεκαετία που έρχεται.
Ως futurist και δημοσιογράφος με εμπειρία σχεδόν 20 ετών στο ταξιδιωτικό ρεπορτάζ, η Jenny Southan έχει ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη, «από ιστιοπλοΐα γύρω από ηφαιστειακά νησιά στην Ινδονησία μέχρι συμμετοχή σε ψυχεδελικό retreat στην Τζαμάικα».
«Πώς προβλέπουμε το μέλλον των ταξιδιών; Πρώτα απ’ όλα, δεν πρόκειται για εικασίες», εξήγησε.
Η μεθοδολογία της Globetrender στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: fieldwork, network και deskwork: «με την εμπειρογνωμοσύνη και την πραγματική εμπειρία στο επίκεντρο».
Σε μια εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη κυριαρχεί, η Southan υπογραμμίζει τη σημασία της ανθρώπινης διορατικότητας: «Στην εποχή της AI, εκτιμούμε βαθιά τις ιδέες που βρίσκονται πέρα από την εμβέλεια των αλγορίθμων».
Από τα flash στα mega trends
Η Globetrender ταξινομεί τις τάσεις σε τέσσερις κατηγορίες: flash, micro, mega και macro trends.
«Οι flash τάσεις έχουν μικρή διάρκεια, λίγων μηνών, και συχνά προκύπτουν από viral στιγμές στα social media», είπε χαρακτηριστικά. Ένα παράδειγμα; «Το ενδιαφέρον για ταξίδια στη Νότια Κορέα ως συνέπεια της επιτυχίας του Netflix K-Pop Demon Hunters».
Οι micro τάσεις, παρότι φαινομενικά «μικρές», είναι εξαιρετικά χρήσιμες για εφαρμογή σε βάθος 2–5 ετών. Η Globetrender συνεργάζεται με διεθνείς κολοσσούς, όπως Hilton, Accor, Audley Travel και Costa Navarino, διερευνώντας τη διασταύρωση καινοτομίας, κουλτούρας και συμπεριφοράς των ταξιδιωτών.
«Μερικές από τις micro τάσεις που έχουμε δημοσιεύσει πρόσφατα περιλαμβάνουν τα: Symbiotic Uplift, Equitable Hospitality, Multi-Spoke Itineraries, Spellbounding, Halal Travel, Healthspan Hacking, Masc Retreats, Dark Sky Tourism και Family Sabbaticals».
Οι mega τάσεις, αντίθετα, έχουν πενταετή έως δεκαετή διάρκεια και είναι οι δυνάμεις που, όπως τόνισε, «δεν είναι προβλέψεις -είναι δυνάμεις που επηρεάζουν κάθε απόφαση που λαμβάνουν οι ταξιδιώτες, συνειδητά ή μη». Οι macro τάσεις, τέλος, είναι οι ευρύτερες κοινωνικές μεταβολές, όπως «η άνοδος της AI και της ρομποτικής ή η κλιματική κρίση».
Οι 10 Mega Τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον των ταξιδιών
1. Climate Contours
«Η κλιματική κρίση είναι πλέον βιωμένη πραγματικότητα», επεσήμανε.
Οι αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν AI για να προβλέπουν σοβαρές αναταράξεις, ενώ «οι νορδικές χώρες ανταγωνίζονται τη Μεσόγειο για τον θερινό τουρισμό». Ταυτόχρονα, «οι χιονοδρομικές περιοχές δεν έχουν αρκετό χιόνι και αλυσίδες όπως Mama Shelter και Casa Cook ανοίγουν ξενοδοχεία στα βουνά».
2. Wellness Wayfaring
«Σε έναν ανήσυχο κόσμο, οι άνθρωποι αναζητούν αποκατάσταση, ρύθμιση του νευρικού συστήματος και συναισθηματική ανθεκτικότητα», Η βιομηχανία τουρισμού ευεξίας εξελίσσεται ραγδαία: «Μέχρι το 2030, η παγκόσμια αγορά wellness tourism αναμένεται να φτάσει τα 2 τρισεκατομμύρια δολάρια (Grand View Research)».
3. Shrinking World
Η τεχνολογία «έχει καταρρίψει τις αποστάσεις», αλλά «οι γεωπολιτικές εντάσεις δοκιμάζουν αυτόν τον υπερσυνδεδεμένο κόσμο».
4. Beyond Limits
«Καθώς ο κόσμος μικραίνει, η επιθυμία μας για εξερεύνηση μεγαλώνει». Από τις βαθυθαλάσσιες αποστολές έως τον τουρισμό στη στρατόσφαιρα, «οι ταξιδιώτες αναζητούν εμπειρίες που προκαλούν δέος». Η παγκόσμια αγορά περιπετειώδους τουρισμού εκτιμήθηκε στα 406 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 και «μέχρι το 2030 αναμένεται να ξεπεράσει το 1 τρισεκατομμύριο».
5. Stronger Together
«Καθώς η πολιτισμική πόλωση αυξάνεται, η ασφάλεια και η αξιοπρέπεια των περιθωριοποιημένων ομάδων δεν είναι δεδομένη. Οι ταξιδιωτικές και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έχουν πλέον ενεργό ρόλο στην προστασία, υπεράσπιση και ένταξη».
6. Liquid Wealth
«Ο πλούτος είναι πλέον πιο παγκόσμιος, πιο κινητός, πιο ρευστός -και αυτό αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο η πολυτέλεια εκφράζεται, αποκτάται και επιθυμείται».
7. Innovation Normalisation
«Αν νιώθετε πως δυσκολεύεστε να παρακολουθήσετε τον ρυθμό της τεχνολογικής αλλαγής, έχετε δίκιο -συμβαίνει πράγματι πολύ γρήγορα. Η καινοτομία δεν είναι πλέον εξαίρεση -είναι αναμενόμενη».
8. Youthquake
«Υπάρχουν πλέον οκτώ γενιές ζωντανές στον πλανήτη, με τα πρώτα Generation Beta μωρά να γεννιούνται φέτος. Η Generation Alpha, ηλικίας 1–15 ετών, θα μπει στην αγορά εργασίας πριν το τέλος της δεκαετίας -με δύο δισεκατομμύρια παιδιά παγκοσμίως».
9. Home Stretch
«Μέχρι το 2030, οι ψηφιακές θέσεις εργασίας που μπορούν να εκτελούνται εξ αποστάσεως θα αυξηθούν κατά περίπου 25%, φτάνοντας τα 92 εκατομμύρια (WEF).» Αυτό, τόνισε, αλλάζει ριζικά την έννοια του «σπιτιού»: «Η φιλοξενία μεταβαίνει από προσωρινή διαμονή σε νέες μορφές διαβίωσης» ανέφερε χαρακτηριστικά.
10. The Transformation Economy
«Ταξίδια που μεταμορφώνουν». Η Οικονομία της Μεταμόρφωσης, όπως εξήγησε, είναι η νέα δύναμη που θα ορίσει το μέλλον του high-impact τουρισμού. «Μέχρι το 2032, η παγκόσμια αγορά προσωπικής ανάπτυξης αναμένεται να αγγίξει τα 73 δισεκατομμύρια δολάρια, από 42 δισ. το 2022».
Psychedelic Travel & Space Tourism: οι νέοι καταλύτες αλλαγής
Η Jenny Southan μίλησε και από προσωπική εμπειρία: «Πρόσφατα είχα την ευκαιρία να ζήσω μία από τις πρωτοπορίες της Οικονομίας της Μεταμόρφωσης: το Beckley Retreats, ένα brand που προσφέρει ψυχεδελική θεραπευτική ευεξία σε προορισμούς όπως η Τζαμάικα και η Ολλανδία». «Αν και το “ταξίδι” μου ήταν βαθιά απαιτητικό, επέστρεψα με μια νέα οπτική για τη ζωή και τις προτεραιότητές μου».
Αναφέρθηκε επίσης στην εμπειρία της Katy Perry, που συμμετείχε στην πτήση της Blue Origin:
«Αυτό το ταξίδι δεν αφορά μόνο το να πας στο διάστημα, είναι η προετοιμασία, η ομάδα, η όλη εμπειρία. Είναι συγκρίσιμο με όλα τα εργαλεία που έχω μάθει στη ζωή μου – από τον διαλογισμό μέχρι το Hoffman Process- γιατί βρίσκεις την αγάπη για τον εαυτό σου, μαθαίνεις να τον εμπιστεύεσαι και όταν επιστρέφεις, νιώθεις δύναμη και αγάπη».
Η Southan σχολίασε πως αυτό είναι «κλασικό παράδειγμα του Overview Effect» -της γνωστικής μετατόπισης που βιώνουν όσοι βλέπουν τη Γη από το διάστημα και αντιλαμβάνονται βαθύτερα την ευθραυστότητα και τη σύνδεσή μας. «Είτε πρόκειται για ψυχεδελικό ταξίδι είτε για διαστημικό τουρισμό, και οι δύο εμπειρίες έχουν την ίδια δυναμική: τη δύναμη να σε μεταμορφώσουν».
AI και η νέα εποχή της Μεταμόρφωσης
«Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δύναμη να δημιουργεί μεταμόρφωση σε μεγάλη κλίμακα», υπογράμμισε. Σύμφωνα με το Harvard Business Review (2025), «οι πιο δημοφιλείς εφαρμογές της δεν είναι στη νομική ή στην ιατρική, αλλά στην συναισθηματική ενδυνάμωση και την προσωπική ανάπτυξη: θεραπεία και συντροφικότητα, οργάνωση ζωής, εύρεση σκοπού».
Οι πρωτοπόροι της Transformation Economy
Η Southan παρουσίασε τρία παραδείγματα οργανισμών που αξιοποιούν ήδη τη νέα τάση:
Cookson Adventures x SOLICE: «Όταν βρίσκεσαι σε εμπνευσμένο τόπο, περιτριγυρισμένος από τη φύση, είσαι πιο ανοιχτός στο να κάνεις βαθιές αλλαγές στη ζωή σου. Δεν χρειάζεται να πας σε μια κλινική, οι πιο ουσιαστικές αλλαγές συμβαίνουν όταν δεν το συνειδητοποιείς καν».
Discover Collection: «Ιδιωτική κοινότητα για ταξιδιώτες που θέλουν οι διακοπές τους να συμβάλλουν στους τόπους που επισκέπτονται». Με πρώτα ανοίγματα σε Ομάν και Κένυα το 2026, και στη συνέχεια σε Αλβανία, Ελβετία, Μεξικό, Ιρλανδία και Ελλάδα. Η πιο καινοτόμα ιδέα της είναι το “Post-Trip Integration”, δηλαδή «η εμπειρία που συνεχίζεται μετά το ταξίδι». «Τα μέλη συνδέονται με τοπικούς ειδικούς που τα βοηθούν να ενσωματώσουν όσα ανακάλυψαν στις διακοπές στην καθημερινότητά τους. Έτσι, το ξενοδοχείο γίνεται τρόπος ζωής, 365 μέρες τον χρόνο.»
Hypershell: «Αναπτύσσει εξωσκελετούς που βοηθούν τους ταξιδιώτες να ανεβαίνουν βουνά, κουβαλώντας τον εξοπλισμό τους με 40% λιγότερη προσπάθεια. Αυτό είναι πραγματικά μεταμορφωτικό».
Η Jenny Southan έκλεισε με μια φράση που συνοψίζει τη φιλοσοφία της Globetrender: «Τα πιο ισχυρά ταξίδια σήμερα δεν αφορούν την πολυτέλεια αλλά την εξέλιξη. Οι επισκέπτες δεν θέλουν μόνο να ξεφύγουν. Θέλουν να αναπτυχθούν, να επαναφορτιστούν, να επιστρέψουν αλλαγμένοι. Για τα brands, αυτό σημαίνει να σχεδιάζουν εμπειρίες που δεν εντυπωσιάζουν μόνο αλλά μεταμορφώνουν. Γιατί, σε έναν κόσμο ομοιομορφίας, η μεταμόρφωση είναι το απόλυτο στοιχείο διαφοροποίησης».





