O τρόπος που ταξιδεύουμε έχει αλλάξει πολύ από την εποχή των 3 S. Η θάλασσα (Sea), ο ήλιος (Sun) και η άμμος (Sand) είναι κύρια συστατικά των καλοκαιρινών διακοπών, σε καμία περίπτωση όμως δεν καθορίζουν την επόμενη επιλογή ενός ταξιδιού.

14

Ξεφεύγοντας από τα στενά όρια της εποχικότητας, τόσο οι ξένοι επισκέπτες στην Ελλάδα όσο και οι Έλληνες flâneurs έχουν δημιουργήσει μια κουλτούρα Slow Travel τεσσάρων εποχών. Η ψηφιακή αποσύνδεση και ουσιαστική σύνδεση με τον κάθε τόπο είναι πλέον ζητούμενο. Οι εμπειρίες που θα βιώσει ένας επισκέπτης είναι αυτές που θα χαράξουν βαθιά μέσα του τις αρετές ενός προορισμού. Από την πλευρά των επαγγελματιών τα AI εργαλεία που είναι αφειδώς διαθέσιμα δείχνουν τον δρόμο για έναν νέο μετασχηματισμό. Ο Dr. Alessandro Inversini, καθηγητής του EHL Hospitality Business School -η κορυφαία σχολή φιλοξενίας στον κόσμο- θα βρεθεί στη σκηνή του GREECE TALKS 2025, στο μεγάλο συνέδριο που διοργανώνουν το Travel.gr και το Πρώτο Θέμα στις 14 Νοεμβρίου στο ξενοδοχείο Grande Bretagne, με θέμα “The Intelligence Age: Travel, Culture & Connection”.

Για τον ίδιο, το μέλλον του τουρισμού δεν είναι μόνο «έξυπνο»: είναι ανθρώπινο, βιώσιμο και συναισθηματικά ουσιαστικό. Με ακαδημαϊκό υπόβαθρο και εμπειρία στη στρατηγική επικοινωνία διεθνών brands, ο Dr Alessandro Inversini συνδέει την τεχνολογία με την αυθεντικότητα, αποδεικνύοντας ότι το μέλλον της φιλοξενίας ανήκει σε όσους μπορούν να δημιουργήσουν ένα ενδιαφέρον αφήγημα. Λίγο πριν βρεθεί στην Αθήνα για το Συνέδριο Greece Talks, μίλησε στο Travel.gr.

Δείτε εδώ τον επίσημο ιστότοπο του συνεδρίου του Travel.gr.

Πώς μπορεί η Ελλάδα να αξιοποιήσει τη μοναδική κουλτούρα φιλοξενίας της για να ενισχύσει περαιτέρω το τουριστικό της brand;

Η Ελλάδα οφείλει να συνεχίσει να θεμελιώνει το τουριστικό της brand στην πολιτιστική της κληρονομιά, στα απαράμιλλα φυσικά τοπία και στη διαχρονική φιλοξενία, προσφέροντας αυθεντικές και, όπου είναι δυνατό, μεταμορφωτικές εμπειρίες. Οι σύγχρονοι ταξιδιώτες απομακρύνονται από την έμφαση στο υλικό· αναζητούν νόημα, ανθρώπινη σύνδεση και προσωπική ανάπτυξη. Η χώρα πρέπει να μπορεί να σχεδιάσει εμπειρίες για τον επισκέπτη που να τον «βυθίζουν» στις τοπικές παραδόσεις, στη φύση και στη ζωή της κοινότητας, αναδεικνύοντας μια αυθεντική, βιωματική σχέση με τον τόπο και τον πολιτισμό της.

Με άλλα λόγια, οι εμπειρίες που θα προσφέρει δεν θα πρέπει απλώς να «καταναλώνονται», αλλά και τις ζουν οι επισκέπτες και οι οικοδεσπότες τους ουσιαστικά, Έτσι, η φιλοξενία γίνεται το ίδιο το μέσο μέσα από το οποίο ο πλούτος του ελληνικού πολιτισμού και της φύσης δεν είναι κάτι που απλά το παρατηρείς, αλλά το ζεις κιόλας.

Ποια θεωρείτε ότι είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για την παγκόσμια εκπαίδευση στη φιλοξενία σήμερα;

Κατά τη γνώμη μου, το κλειδί είναι ο σκοπός. Για χρόνια, καταφέρναμε να διαμορφώνουμε άρτιους επαγγελματίες με ισχυρές τεχνικές δεξιότητες. Καθώς όμως ο κλάδος μετακινείται προς τις εμπειρίες και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, η εκπαίδευση πρέπει να προσαρμοστεί επειγόντως. Χρειάζεται να αφήσουμε πίσω τη στεγνή διαδικασία της εξυπηρέτησης πελατών και να καλλιεργήσουμε ουσιαστικές σχέσεις με τους επισκέπτες, τις τοπικές κοινότητες αλλά και τον κόσμο γύρω μας. Οι φοιτητές οφείλουν να προετοιμάζονται όχι μόνο για να υπηρετούν, αλλά και για να εμπνέουν και να εμπνέονται.

Το παραδοσιακό, εποχικό μοντέλο δεν ανταποκρίνεται πια στην πραγματικότητα του κλάδου. Διασπά τις καριέρες και αποδυναμώνει τη δέσμευση των εργαζομένων σε βάθος χρόνου. Αντί γι’ αυτό, χρειάζεται να παράγουμε και να δίνουμε προτεραιότητα σε εμπειρίες υψηλού επιπέδου όλο τον χρόνο, που να κινητοποιούν τόσο τους επισκέπτες όσο και τους εργαζόμενους. Αυτό προϋποθέτει τον ανασχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών, με έμφαση στη βιωσιμότητα, τη συναισθηματική νοημοσύνη και τη διαπολιτισμική επάρκεια. Σήμερα, η φιλοξενία δεν αφορά μόνο κρεβάτια και τραπέζια, αλλά τη δημιουργία πραγματικά ξεχωριστών στιγμών με ουσία.

Λίγα λόγια για τον Alessandro Inversini

Ο Alessandro Inversini είναι Καθηγητής στο EHL, Hospitality Business School, όπου μελετά τη διασταύρωση του ψηφιακού μετασχηματισμού με την κοινωνική αλλαγή. Η έρευνά του εξετάζει στο πώς η ψηφιακή επικοινωνία αναδιαμορφώνει την ανθρώπινη συμπεριφορά, τα επιχειρηματικά μοντέλα και την εμπειρία φιλοξενίας.

Με σημαντική ακαδημαϊκή εμπειρία σε Ελβετία, Ιταλία και Ηνωμένο Βασίλειο, ο Alessandro φέρνει μια ουσιαστική, διεθνή οπτική στην εκπαίδευση και την έρευνα στον κλάδο της φιλοξενίας. Η πορεία του γεφυρώνει τον ακαδημαϊκό χώρο με την αγορά: ως σύμβουλος και managing director, έχει υποστηρίξει οργανισμούς από νεοφυείς- έως καθιερωμένες εταιρείες σε θέματα ψηφιακής στρατηγικής και καινοτομίας. Αυτή η διττή ιδιότητα του επιτρέπει να μετατρέπει σύνθετα ερευνητικά ευρήματα σε πρακτικές, εφαρμόσιμες ιδέες για τον κλάδο.

Με απτή, πρακτική κατανόηση του ψηφιακού μετασχηματισμού, του σχεδιασμού εμπειριών και της αναγεννητικής φιλοξενίας, το έργο του συνδέει την ακαδημαϊκή αυστηρότητα με την πρακτικότητα των επιχειρήσεων, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός κλάδου φιλοξενίας προσανατολισμένου στο μέλλον αλλά και κοινωνικά υπεύθυνου.