Αυξημένο είναι το ενδιαφέρον για ταξίδια από κύριες για την Ελλάδα αγορές, με τη σχέση ποιότητας τιμής να αποτελεί τον πλέον καθοριστικό παράγοντα και τις διακοπές σε παραθαλάσσιους προορισμούς να είναι στην πρώτη γραμμή της ζήτησης.
Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα για τις ταξιδιωτικές προτιμήσεις του κοινού σε 14 χώρες -αγορές του ελληνικού τουρισμού, από τις οποίες το 2024 προήλθε το 75,2% του συνόλου των εισπράξεων του εισερχόμενου τουρισμού στη χώρα μας, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων με τίτλο «Market Outlook: Ταξιδιωτική συμπεριφορά και οικονομικές συνθήκες στις κύριες αγορές εισερχόμενου τουρισμού το 2025» που δημοσιοποιήθηκε σήμερα.
Στη μελέτη καταγράφονται οι προτιμήσεις του κοινού όπως προκύπτουν από έρευνα της GWI (η οποία ειδικεύεται σε έρευνες κοινού για τη δημιουργία προφίλ καταναλωτών σε 52 χώρες από όλο τον κόσμο) και αφορούν συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν στο 1ο τρίμηνο του 2025. Η έρευνα αφορά ειδικότερα στη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ολλανδία, την Πολωνία, το Βέλγιο, τη Ρουμανία, την Αυστρία, την Ελβετία, το Ισραήλ, τη Σουηδία και τη Δανία. Αν και η συγκεκριμένη μελέτη δεν εστιάζει στον γεωπολιτικό παράγοντα, η συμπερίληψη της ισραηλινής αγοράς αποκτά ιδιαίτερη σημασία, ιδιαίτερα υπό το πρίσμα των πρόσφατων εξελίξεων στην περιοχή.
Η Ελλάδα στο top -5 των προορισμών
Σε ότι αφορά τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων για την θερινή περίοδο του 2025 (30/3/2025-25/10/2025), η Ελλάδα συγκαταλέγεται στο top-5 των προορισμών σε όλες τις εξεταζόμενες αγορές σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της στην Μεσόγειο, με εξαίρεση τις αγορές των ΗΠΑ και της Ελβετίας που βρίσκεται στην 6η θέση. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα κατείχε την 1η θέση στην αγορά του Ισραήλ, με διαφορά από τους ανταγωνιστές της. Ωστόσο μετά τις τελευταίες εξελίξεις παρά τον αυξημένο προγραμματισμό των θέσεων, σημαντικός αριθμός πτήσεων δεν θα πραγματοποιηθεί.
Γενικά, στο σύνολο της θερινής σεζόν 2025 οι προσφερόμενες θέσεις είναι 28,5 εκατ. (έναντι 27,1 εκατ. το 2024) παρουσιάζοντας αύξηση +5,2%. Όσον αφορά τις δύο κύριες αγορές της Ελλάδας, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, που μαζί αντιπροσωπεύουν το 33% των συνολικών τουριστικών εισπράξεων για το 2024, παρά την αυξημένη οικονομική αβεβαιότητα εξαιτίας των εμπορικών εντάσεων, τα διαθέσιμα στοιχεία για τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων δείχνουν θετική προοπτική. Το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει η μεγαλύτερη αεροπορική αγορά για την Ελλάδα με 5,7 εκατ. θέσεις (+3,6% σε σχέση με πέρυσι), αντιπροσωπεύοντας το 20% του συνόλου, ενώ ακολουθεί η Γερμανία με 4,8 εκατ. θέσεις (+3,9%) και μερίδιο αγοράς 17%.
Σε ανοδική πορεία ο ελληνικός τουρισμός στο τετράμηνο
Η θετική εικόνα για τον ελληνικό τουρισμό τους πρώτους μήνες του έτους επιβεβαιώνεται από σχετικά στοιχεία που δημοσιοποίησε σήμερα, η Τράπεζα της Ελλάδος. Πάντως, παρά το ενθαρρυντικό ξεκίνημα, μετά τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, δεν μπορεί να μιλήσει κανείς με βεβαιότητα σε επίπεδο εκτιμήσεων για την πορεία των βασικών μεγεθών του ελληνικού τουρισμού στο σύνολο του έτους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι ταξιδιωτικές εισπράξεις για την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου αυξήθηκαν κατά 10,6% αγγίζοντας τα 2,16 δισ. ευρώ από περίπου 1,95 δισ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2024 και 1,46 δισ. ευρώ το τετράμηνο του 2023. Επίσης, οι αφίξεις ξένων τουριστών έως και τον Απρίλιο αυξήθηκαν κατά 5,8% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2024.
Σε ότι αφορά τον Απρίλιο οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κατέγραψαν αύξηση κατά 17,4% φθάνοντας σε 1,08 δισ. ευρώ από 923,7 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2024 και 728,9 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο του 2023. Επίσης, οι διεθνείς αφίξεις τον φετινό Απρίλιο αυξήθηκαν κατά 6,4% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2024.
Σημαντική και η αύξηση των ταξιδιωτικών δαπανών των Ελλήνων στο εξωτερικό
Ανοδικά κινήθηκαν στο τετράμηνο και οι τουριστικές δαπάνες των Ελλήνων στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι Έλληνες στις ταξιδιωτικές τους αποδράσεις στο εξωτερικό ξόδεψαν 980,1 εκατ. ευρώ από 813,5 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2024 και 696 εκατ. ευρώ το τετράμηνο του 2023. Επίσης, οι ταξιδιωτικές δαπάνες τους τον Απρίλιο έφθασαν σε 305,8 εκατ. ευρώ από 257,7 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2024 και 254,3 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο του 2023.
Η διάθεση για ταξίδια
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της μελέτης του ΙΝΣΕΤΕ καταγράφεται γενικότερα αυξημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών από όλες τις εξεταζόμενες αγορές για ταξίδια είτε εσωτερικού είτε εξωτερικού με τουλάχιστον τους μισούς πολίτες να δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν τους επόμενους 3-6 μήνες.
Ειδικότερα, υψηλότερο ενδιαφέρον για ταξίδια δήλωσαν οι καταναλωτές από τις αγορές της Ελβετίας και της Αυστρίας με 59% αντίστοιχα, της Ιταλίας με 57%, της Σουηδίας με 55%, της Δανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου με 53% αντίστοιχα, του Βελγίου, της Γαλλίας και της Ολλανδίας με 52% αντίστοιχα και της Γερμανίας με 51% , ενώ χαμηλότερο είναι το ενδιαφέρον από τις αγορές των ΗΠΑ, του Ισραήλ και της Πολωνίας με 48% αντίστοιχα και της Ρουμανίας με 50%.
Για τους επόμενους 3-6 μήνες, οι διακοπές στο εξωτερικό είναι η κυρίαρχη προτίμηση στις περισσότερες αγορές, με σημαντική εξαίρεση τις ΗΠΑ και σε μικρότερο βαθμό την Γαλλία και την Ιταλία, χώρες που έχουν δικούς τους παραθεριστικούς προορισμούς, και την Πολωνία και τη Ρουμανία, πιθανόν για οικονομικούς λόγους. Και στις πέντε αυτές χώρες η κυρίαρχη προτίμηση είναι οι διακοπές στο εσωτερικό.
Καθοριστικοί παράγοντες στον σχεδιασμό του ταξιδιού
Οι κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τα ταξιδιωτικά σχέδια των καταναλωτών είναι η σχέση ποιότητας τιμής (τουλάχιστον ένας στους τρεις σε όλες τις αγορές πλην Πολωνίας) και οι καιρικές συνθήκες (σχεδόν ένας στους τρεις σε όλες τις αγορές, με εξαίρεση την Ρουμανία), ενώ ακολουθούν η χαλάρωση, η πολιτιστική εμπειρία, η ευκολία στο ταξίδι, οι ειδικές τιμές/προσφορές, η εμπειρία ζωής, η απόσταση για το ταξίδι, η δυνατότητα επίσκεψης σε φίλους/συγγενείς, η σύσταση από φίλους/συγγενείς, οι δραστηριότητες περιπέτειας στην ύπαιθρο και οι καλές εγκαταστάσεις για παιδιά/οικογένεια.
Αναφορικά με τον τύπο διακοπών που δήλωσαν ότι απολαμβάνουν περισσότερο οι καταναλωτές, παρατηρείται ότι το υψηλότερο ποσοστό λαμβάνουν οι διακοπές σε παραλία/θέρετρο (49%+) και ακολουθούν -από 25% έως 44%- το οδικό ταξίδι, οι διακοπές στον τόπο διαμονής ή κοντινές περιοχές (staycation), οι διακοπές δράσης/περιπέτειας, το θεματικό πάρκο, η κρουαζιέρα κ.ο.κ..
Οι οικονομικές συνθήκες στις κύριες αγορές
Πέραν άλλων αιφνίδιων και έκτακτων γεγονότων, καθοριστικό ρόλο για την τελική έκβαση των αφίξεων το 2025 διαδραματίζουν οι οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στις διάφορες χώρες και που επηρεάζουν τη δυνατότητα, αλλά και τη διάθεση/πρόθεση για ταξίδια. Οι οικονομίες της Ευρώπης το 2025 προβλέπεται να αναπτυχθούν με χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σύγκριση με προηγούμενες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Μάιος 2024), με εξαίρεση την αγορά της Δανίας όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει υψηλότερη ανάπτυξη από αυτή που είχε προβλέψει τον Μάιο του 2024. Μόνο η οικονομία της Αυστρίας προβλέπεται από την ΕΕ να συρρικνωθεί το 2025.
Παρόμοια εικόνα, παρατηρείται στην αμερικανική και βρετανική αγορά, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβλέπει επιβράδυνση της οικονομίας τους για το 2025, σε σύγκριση με την προ έτους εκτίμηση της, αφενός για τις ΗΠΑ λόγω των εμπορικών εντάσεων και της δημοσιονομικής αβεβαιότητας και αφετέρου για το Ηνωμένο Βασίλειο λόγω της αυστηρής δημοσιονομικής πολιτικής που επηρεάζει την ιδιωτική κατανάλωση και τις επενδύσεις. Επιπλέον, η πρόσφατη κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, αλλά και με την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω της επιβολής αυξημένων δασμών από την αμερικανική πλευρά, επιτείνει την παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα, επηρεάζοντας τις εξαγωγές, τις τιμές προϊόντων και τη συνολική καταναλωτική εμπιστοσύνη.
Διαβάστε ακόμα:
Sleep Τourism: H νέα ταξιδιωτική τάση που εστιάζει αποκλειστικά στον ποιοτικό ύπνο
Τουρισμός με σεβασμό: Όταν η Φύση υπενθυμίζει τα όριά μας
Social Media: Πώς τα κοινωνικά δίκτυα επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές επιλογές το 2025