Ανοδικά συνέχισαν να κινούνται τα βασικά τουριστικά μεγέθη για την Ελλάδα και την Ισπανία έως και την αιχμή της τουριστικής σεζόν ενώ η Τουρκία κατέγραψε οριακή μείωση στις διεθνείς αφίξεις. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιοποίησε σήμερα το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ο ελληνικός τουρισμός το 2025 συνεχίζει την ανοδική πορεία, χτίζοντας πάνω στις επιτυχίες του 2024 και επιβεβαιώνει τη διαρκή συμβολή του στην οικονομία, σε μια εποχή όπου τίποτα δεν είναι δεδομένο. Οι προκλήσεις είναι υπαρκτές τόσο στο μακροπεριβάλλον όπως η κλιματική αλλαγή, οι οικονομικοί μετασχηματισμοί, η γεωπολιτική αστάθεια-όσο και στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων.
Γι’ αυτό και ο τομέας χρειάζεται ένα συνεπές και υποστηρικτικό πλαίσιο για να συνεχίσει να αποδίδει, ένα πλαίσιο που δίνει απαντήσεις σε όλες τις τρέχουσες προκλήσεις με καίριες παρεμβάσεις και σαφείς στρατηγικές κατευθύνσεις. Στο πλαίσιο αυτό μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδιασμού με σαφείς κανόνες για τη χρήση γη, ο εκσυγχρονισμός κρίσιμων υποδομών (λιμένες, ύδρευση, αποχέτευση, ενέργεια), η ενίσχυση βιωσιμότητας και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, η συστηματική διαχείριση προορισμών, η βελτίωση της φορολογικής ανταγωνιστικότητας του τομέα η αντιμετώπιση των ελλείψεων εποχικού προσωπικού η επιτάχυνση ψηφιακού μετασχηματισμού και η ανάπτυξη συνεδριακής υποδομής στην Αθήνα για την προσέλκυση μεγάλων διεθνών συνεδρίων. Επίσης, περιλαμβάνονται ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος ακολουθώντας τις σύγχρονες τάσεις όπως όπως η ανάδειξη και αξιοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος, με έμφαση και σε περιόδους πέραν της κλασικής αρχαιότητας καθώς και η ενίσχυση του “live tourism” μέσω διοργάνωσης ή προσέλκυσης μεγάλων πολιτιστικών και αθλητικών γεγονότων (όπως ο Μαραθώνιος της Αθήνας ή οι συναυλίες των Coldplay) καθώς η Ελλάδα έχει πάρα πολλές σύγχρονες και ιστορικές υποδομές για τέτοια events. Παράλληλα, πρέπει να βελτιωθεί η πρόσβαση σε χρηματοδότηση για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις τουρισμού, που συμβάλλουν στην αυθεντικότητα και την ποικιλία του ελληνικού προϊόντος.
Τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία για τον ελληνικό τουρισμό όπως καταγράφονται από το ΙΝΣΕΤΕ δείχνουν ότι οι συνολικές ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν το επτάμηνο κατά 12,5% ή 1,35 δισ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, με τις εισπράξεις από την κρουαζιέρα να καταγράφουν άνοδο κατά 23,1%. Οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 2,6% ή κατά 472 χιλ. το επτάμηνο σε σχέση με το 2024. Η Μέση Κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών (χωρίς να περιλαμβάνεται η κρουαζιέρα) αυξήθηκε κατά 7,2% τον Ιούλιο και κατά 9,1% στο επτάμηνο. Μέχρι τον Αύγουστο, οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις ανήλθαν συνολικά σε 19,9 εκατ. (+5,6%). Ισχυρές επιδόσεις καταγράφηκαν σε Αθήνα (+9,5%) και Θεσσαλονίκη (+10%) ενώ ανοδική παρέμενε η πορεία και στις επιμέρους γεωγραφικές ενότητες με τις Κυκλάδες να αποτελούν τη μοναδική εξαίρεση (-5,9%).
Εξάλλου, η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός συγκαταλέγεται στους πιο επιθυμητούς στις κύριες αγορές μας και ειδικότερα νούμερο 3 σε Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, νούμερο 5 στο Ηνωμένο Βασίλειο και νούμερο 6 ευρωπαϊκός προορισμός στην αγορά των ΗΠΑ. Επιπλέον, ο βαθμός ικανοποίησης των τουριστών από το ελληνικό τουριστικό προϊόν παραμένει υψηλός και υψηλότερος του ανταγωνισμού. Εξαιρετικά υψηλή είναι η ικανοποίηση των επισκεπτών για τα ξενοδοχεία, την εστίαση και τα αξιοθέατα ενώ η φιλοξενία και το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης που παρέχουν οι εργαζόμενοι στον τουρισμό αποτελούν το σημαντικότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του τομέα.
Η τουριστική επέλαση της Ισπανίας
H Ισπανία διατήρησε την κυριαρχία της στη Μεσόγειο στον τουριστικό τομέα και τη φετινή χρονιά. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε το Ινστιτούτο Στατιστικής της χώρας για το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκαν την Ισπανία αυξήθηκε κατά 3,9% φθάνοντας σχεδόν σε 66,8 εκατ. Οι βασικές αγορές ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο με σχεδόν 13,2 εκατ. και αύξηση κατά 4,3%, η Γαλλία με σχεδόν 9,2 εκατ. και αύξηση κατά 0,1% και η Γερμανία με περισσότερες από 8,2 εκατ. αφίξεις και αύξηση κατά 2%. Τον Αύγουστο, η Ισπανία υποδέχτηκε 11,3 εκατ. διεθνείς τουρίστες καταγράφοντας αύξηση κατά 2,9% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2024. Το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν η βασική αγορά με περισσότερους από 2,2 εκατ. τουρίστες και αύξηση κατά 4,4% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2024. Ακολούθησαν η Γαλλία με 2 εκατ. τουρίστες (μείωση κατά 5,1%) και η Γερμανία με 1,3 εκατ. τουρίστες (αύξηση κατά 4,4%).
Στο οκτάμηνο, οι συνολικές δαπάνες των διεθνών τουριστών αυξήθηκαν κατά 7,1% φθάνοντας στα 92,46 δισ. ευρώ. Τον Αύγουστο οι συνολικές δαπάνες ανήλθαν σε 16,39 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 6,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2024. Η μέση δαπάνη ανά τουρίστα ήταν 1.457 ευρώ, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 3,6% ενώ η μέση ημερήσια δαπάνη αυξήθηκε κατά 4,9% φθάνοντας στα 198 ευρώ.
Η Τουρκία έκλεισε την “ψαλίδα” της μείωσης των αφίξεων τον Αύγουστο
Η Τουρκία, για το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου, κατέγραψε μείωση κατά 0,9% στις διεθνείς αφίξεις τουριστών φθάνοντας σε 35,48 εκατ. από 35,8 εκατ. το ίδιο διάστημα του 2024, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της γειτονικής χώρας. Πρώτη αγορά για την Τουρκία ήταν η Ρωσία με 4,55 εκατ. τουρίστες και ακολούθησαν η Γερμανία με 4,4 εκατ. τουρίστες, το Ηνωμένο Βασίλειο με 3 εκατ. τουρίστες, το Ιράν με 1,94 εκατ. τουρίστες και η Βουλγαρία με 1,75 εκατ. τουρίστες. Τον Αύγουστο, οι διεθνείς αφίξεις αυξήθηκαν κατά 2,05% φθάνοντας σε 6,96 εκατ. από 6,82 εκατ. τον ίδιο μήνα του 2024.
Διαβάστε ακόμα:
Σε υψηλό επίπεδο η εμπειρία επίσκεψης στην Ελλάδα
Αφίξεις 18,5 εκατ. ξένων τουριστών στο 7μηνο