Η Ελλάδα τόσο συνολικά όσο και η Αθήνα, αλλά και η κάθε Περιφέρεια της χώρας ξεχωριστά διατήρησαν την υπεροχή τους τους ως προς την εμπειρία επίσκεψης, με βαθμολογία υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο αλλά και από άμεσα ανταγωνιστικές χώρες όπως η Κροατία, Πορτογαλία, Ιταλία και Ισπανία.
Αυτό προκύπτει από σχετική έρευνα του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, στο πλαίσιο παρακολούθησης της τουριστικής δραστηριότητας μέσα από διαφοροποιημένες πηγές για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2025.
Η υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών από λιγότερο τουριστικά ανεπτυγμένες Περιφέρειες όπως η Δυτική Μακεδονία και η Δυτική Ελλάδα αναδεικνύει τις δυνατότητες που υπάρχουν για επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε περισσότερες περιοχές της χώρας. Παράλληλα, η καταγεγραμμένη υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών και σε ώριμους τουριστικούς προορισμούς, όπως η Αττική, οι Κυκλάδες, η Κεντρική Μακεδονία και τα Ιόνια Νησιά, τεκμηριώνει την ικανότητα της χώρας να ανταποκρίνεται με συνέπεια και αξιοπιστία στις προσδοκίες της διεθνούς τουριστικής ζήτησης την υψηλή τουριστική περίοδο.
Ο πολιτισμός επηρεάζει ισχυρά τόσο τη φήμη της χώρας όσο και τις αξιολογήσεις των επισκεπτών, ακόμη και στην αιχμή της περιόδου. Η δυναμική αυτή αποδεικνύει ότι η πολιτιστική κληρονομιά και η ταυτότητα της Ελλάδας αποτελούν σταθερό άξονα ελκυστικότητας και βιωσιμότητας. Απαιτείται, ωστόσο, ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο για τον πολιτισμό που θα συνδέει πολιτιστικές υποδομές, τοπικές κοινωνίες και σύγχρονες εμπειρίες, ενισχύοντας τη διαφοροποίηση και την ανθεκτικότητα του τουριστικού προϊόντος. Οι κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις συγκαταλέγονται στα κυριότερα ζητήματα που επηρεάζουν αρνητικά τη συνολική φήμη της χώρας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για επενδύσεις κυρίως δημόσιες, αλλά και ιδιωτικές σε ανθεκτικότερες υποδομές και σε μονώσεις, καθώς και για κάλυψη αυξημένων ενεργειακών απαιτήσεων.
Η φιλοξενία το σημαντικότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος
Η φιλοξενία και το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης που παρέχουν οι εργαζόμενοι στον τουρισμό διαχρονικά αποτελούν το σημαντικότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Γι’ αυτό, η ενίσχυση της ελκυστικότητας της απασχόλησης στον τομέα θα πρέπει να είναι προτεραιότητα για τις τουριστικές επιχειρήσεις, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής που ενδυναμώνει παράλληλα την ανταγωνιστικότητα και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά τους.
Το περιεχόμενο των διαδικτυακών συζητήσεων
Αναλυτικά, οι συζητήσεις στο διαδίκτυο για τον πολιτισμό κυριάρχησαν με 33.089 αναφορές, ενισχύοντας τη θετική εικόνα της Ελλάδας Η φιλοξενία και η γαστρονομία ακολούθησαν ως πηγές θετικών ιστοριών με υψηλές βαθμολογίες. Στις θετικές ιστορίες περιλαμβάνονται αφηγήσεις που αναδεικνύουν εμβληματικά αξιοθέατα και τοπικές εμπειρίες στην Ελλάδα Ειδικότερα, οι διαδικτυακές αφηγήσεις ανέδειξαν την επίσκεψη στην Ακρόπολη σε συνδυασμό με τη ζωντάνια της πόλης, τα μοναστήρια των Μετεώρων, τη φυσική ομορφιά της Αστυπάλαιας και της Κεφαλονιάς.
Εμπειρίες όπως η συμμετοχή στη συγκομιδή ελιάς στην Πελοπόννησο, η οινογευσία στη Σαντορίνη, η πεζοπορία στο Φαράγγι Ρούβα της Κρήτης, η παρατήρηση θαλάσσιων χελωνών στη Ζάκυνθο και η συμμετοχή σε εθελοντικά προγράμματα παράλληλα με τις διακοπές, ενίσχυσαν την ελκυστικότητα της Ελλάδας για ταξιδιώτες που αναζητούν τοπικές εμπειρίες και σύνδεση με τους κατοίκους.
Οι διαδικτυακές συζητήσεις που επηρεάζουν αρνητικά τη φήμη της Ελλάδας εστιάζουν κυρίως στο περιβάλλον και τα φυσικά φαινόμενα, με συγκριτικά μικρότερο όγκο αναφορών (10.633).
Η τουριστική εμπειρία ανά Περιφέρεια
Πολιτισμός: Η Θεσσαλία και η Δυτική Ελλάδα σημείωσαν την υψηλότερη ικανοποίηση, ακολουθούμενες από τις Κυκλάδες και την Πελοπόννησο αναδεικνύοντας την ικανότητα της Ελλάδας να διατηρεί ζωντανές την κληρονομιά και την παράδοση.
Εμπειρία στη Θάλασσα: Η Πελοπόννησος και η Ήπειρος προσέφεραν τις καλύτερες εμπειρίες.
Γαστρονομία: Η Δυτική Ελλάδα, τα Ιόνια Νησιά και η Κρήτη βρέθηκαν στην κορυφή της γαστρονομικής ικανοποίησης.
Φιλοξενία: Η Δυτική Ελλάδα, η Θεσσαλία και η Αττική επιβεβαίωσαν τη δύναμη της Ελλάδας στην εξυπηρέτηση, ενώ τα Ιόνια Νησιά πέτυχαν την υψηλότερη βαθμολογία.
Σχέση Ποιότητας – Τιμής: Η Δυτική Μακεδονία, η Δυτική Ελλάδα και η Στερεά Ελλάδα ηγήθηκαν.
Βιωσιμότητα: Η Δυτική Μακεδονία και η Δυτική Ελλάδα ξεχώρισαν στη θετική στάση απέναντι στα βιώσιμα ταξίδια, με την Ήπειρο να ακολουθεί.
Υγιεινή: Η Δυτική Ελλάδα, το Βόρειο Αιγαίο και η Κεντρική Μακεδονία σημείωσαν τις υψηλότερες επιδόσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η βιωσιμότητα και η υγιεινή καταγράφουν τη μεγαλύτερη διακύμανση μεταξύ των Περιφερειών. Η ενίσχυση του αριθμού των επιχειρήσεων με περιβαλλοντική πιστοποίηση συνιστά κρίσιμο βήμα για τη διαμόρφωση μιας πιο υπεύθυνης και βιώσιμης τουριστικής εμπειρίας σε εθνικό επίπεδο, ικανής να προσελκύσει τις νεότερες και περισσότερο ευαισθητοποιημένες γενιές ταξιδιωτών. Ιδιαίτερη σημασία έχει το ζήτημα της περιβαλλοντικής πιστοποίησης των ξενοδοχείων, καθώς η Ελλάδα συγκαταλέγεται σήμερα στις χώρες με το χαμηλότερο ποσοστό πιστοποιημένων μονάδων σε σχέση με τους βασικούς ανταγωνιστές της.
Αξιολόγηση της εμπειρίας ανά αγορά
Το top-5 των αγορών που συνεισέφερε το 53,1% των τουριστικών εσόδων το 2024 και το 52,3% κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2025 αξιολόγησε την εμπειρία στην Ελλάδα με ιδιαίτερα υψηλές βαθμολογίες: Ηνωμένες Πολιτείες 9,4, Ηνωμένο Βασίλειο 9, Γερμανία 8,7, Γαλλία 8,5 και Ιταλία 8,4.
Διαβάστε ακόμα:
Πώς η ψηφιακή οικονομία εισέρχεται στον Τουρισμό




