Σήμερα, οι γυναίκες αποτελούν περίπου τα δύο τρίτα του παγκόσμιου ταξιδιωτικού πληθυσμού. Δεν ταξιδεύουν μόνο πιο συχνά, αλλά και πιο δυναμικά από ποτέ, μετακινούμενες με ευκολία ανάμεσα σε διαφορετικά στυλ και ρόλους μέσα στην ίδια χρονιά. Δεν περιορίζονται πια σε ένα μοντέλο περιήγησης. Αντιθέτως, υιοθετούν μια ρευστή, πολυδιάστατη προσέγγιση στην ταξιδιωτική τους ταυτότητα, που αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη πολιτισμική αλλαγή. Στον πυρήνα αυτής της αλλαγής βρίσκεται η οικονομική ενδυνάμωση. Μόνο στις ΗΠΑ, η McKinsey & Co προβλέπει ότι έως το 2030 οι γυναίκες θα ελέγχουν περιουσιακά στοιχεία ύψους 34 τρισ. δολαρίων, που αντιστοιχούν στο 38% του επενδυτικού πλούτου της χώρας – σε σύγκριση με το 29% ή 7,3 τρισ. δολάρια το 2014.

13

Στο πλαίσιο αυτό η έκθεση Citizen Femme, The Future of Female-Led Travel: 2025-2030, αναδεικνύει πέντε κυρίαρχες τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν τα γυναικεία ταξίδια τα επόμενα χρόνια: New Herizons – ένας τίτλος που παίζει με το «her» (γυναίκα) και τους «ορίζοντες» -, Girl Grouping, που αφορά τη γυναικεία παρέα, Healing Retreats, δηλαδή θεραπευτικά καταφύγια, Earth Mothering, τη φροντίδα της Μητέρας Γης, και Souvenir Scouting, την αναζήτηση αναμνηστικών.

New Herizons: Όταν το ταξίδι γίνεται προσωπική υπέρβαση

Η πρώτη τάση, με τον τίτλο New Herizons, αποτυπώνει την έντονη στροφή των γυναικών σε εμπειρίες που ξεπερνούν τα όρια. Σήμερα, γυναίκες κάνουν σαφάρι μόνες, εξερευνούν την Αρκτική, συμμετέχουν σε αποστολές επιβίωσης, χειμερινές εκστρατείες στη Σβάλμπαρντ ή κολυμπούν με όρκες. Όπως επισημαίνει η κα Sophie Galvagnon, CEO της Selar, αυτό που βλέπει είναι μεταμορφώσεις, όχι απλώς ταξίδια. Τα νούμερα επιβεβαιώνουν την εικόνα: σύμφωνα με έρευνα της Scott Dunn, το 58% των κρατήσεων για solo ταξίδια το 2024 έγιναν από γυναίκες. Από αυτές, το 27% σχεδιάζει τουλάχιστον τρία ταξίδια το 2025. Παράλληλα, το 40% των γυναικών δηλώνει ότι θέλει να ταξιδέψει μόνη φέτος, σύμφωνα με τη Future Partners, ενώ η Adventure Travel Trade Association καταγράφει ότι οι γυναίκες αποτελούν πάνω από το 50% των κρατήσεων περιπετειώδους τουρισμού. Η εταιρεία Backroads εκτιμά ότι οι κρατήσεις από γυναίκες για τέτοιου τύπου ταξίδια θα τριπλασιαστούν το 2025.

Η ανάγκη για προσωπική ανακάλυψη δεν γνωρίζει ηλικία. Σύμφωνα με τη Virtuoso, το 71% των solo ταξιδιωτών το 2024 ήταν γυναίκες, και σχεδόν οι μισές από αυτές – ποσοστό 47% – ήταν διαζευγμένες, χωρισμένες ή χήρες. Πολλές από αυτές (40%) δήλωσαν ότι αναζητούν ένα αίσθημα του «ανήκειν», ενώ το 27% θέλει μια εμπειρία «εξερεύνησης». Η Discover Africa είδε τις solo κρατήσεις να διπλασιάζονται, με τις γυναίκες να αποτελούν το 70% αυτών. Η ασφάλεια παραμένει καθοριστική: το 60% των γυναικών της έρευνας της Scott Dunn χαρακτήρισαν την «ασφάλεια και προστασία» πολύ σημαντική όταν επιλέγουν προορισμό. Η τεχνολογία παίζει πλέον ρόλο-κλειδί, διευκολύνοντας τον προγραμματισμό και ενισχύοντας την αίσθηση ασφάλειας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Girl Grouping: Το ταξίδι ως επένδυση στη φιλία

Η δεύτερη τάση, Girl Grouping, περιγράφει τη μετάβαση από τα στερεοτυπικά «boozy beach holidays», δηλαδή διακοπές στην παραλία συνοδεία ποτών, σε πολυτελείς, βαθιά συναισθηματικές εμπειρίες μεταξύ φίλων. Οι γυναίκες επενδύουν πλέον στο χρόνο και στον ποιοτικό δεσμό, ανεξαρτήτως ηλικίας και οικογενειακής κατάστασης. Οι κρατήσεις από γυναικείες παρέες αυξάνονται σημαντικά, με την Onefinestay να αναφέρει περιπτώσεις ομάδων φίλων που ταξιδεύουν μαζί σε Παρίσι, Πούντα Κάνα ή σε ιππικές αποδράσεις στην Ισπανία. Η κα Sophie Howse επισημαίνει πως το φαινόμενο αυτό δεν περιορίζεται στις νεαρές ηλικίες, αλλά επεκτείνεται και σε γυναίκες 50 έως 80 ετών που ταξιδεύουν με φίλες τους. Όπως σημειώνει η Jules Maury, έχει οργανώσει ταξίδι στο Κέιπ Τάουν για έξι φίλες άνω των 60 ετών που ήθελαν γαστρονομία, κρασί και τέχνη. Αυτού του είδους η φιλία αποδεικνύεται ευεργετική: μειώνει τα επίπεδα κορτιζόλης, αυξάνει τη σεροτονίνη και προστατεύει από τη μοναξιά και την κατάθλιψη. Μάλιστα, σύμφωνα με το UCLA, η ανάγκη των γυναικών να συνδεθούν κοινωνικά όταν αντιμετωπίζουν στρες μπορεί να εξηγεί εν μέρει το γεγονός ότι οι γυναίκες ζουν περισσότερο από τους άνδρες.

Healing Retreats: Από την τελειότητα στην αυθεντικότητα

Η τρίτη τάση είναι τα Healing Retreats, τα οποία αντικαθιστούν τα στενά πρότυπα σωματικής ευεξίας με την αναζήτηση ψυχικής και πνευματικής ισορροπίας. Οι γυναίκες πλέον δεν επιθυμούν να «διορθώσουν» τον εαυτό τους, αλλά να τον κατανοήσουν βαθύτερα. Η νέα ευεξία επικεντρώνεται στη θηλυκή σοφία, τη συναισθηματική σύνδεση και την αποδοχή. Στην έρευνα της BACP, το 35% των ενηλίκων στο Ηνωμένο Βασίλειο δήλωσαν ότι έχουν ζητήσει βοήθεια από θεραπευτή, ποσοστό που ανεβαίνει στο 25% στους νέους 16-25 ετών. Επίσης, το 30% των γυναικών είχαν κάνει θεραπεία τον τελευταίο χρόνο, ποσοστό ελαφρώς υψηλότερο από το αντίστοιχο 28% των ανδρών. Πολλά retreats εστιάζουν σε εξειδικευμένα θέματα όπως η εμμηνόπαυση, η θλίψη ή ακόμη και ο θυμός. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Female Wellness Program της Six Senses σε συνεργασία με τη Dr. Mindy Pelz, που ενσωματώνει νηστεία, ορμονική εξισορρόπηση και τελετές συνδεδεμένες με τον κύκλο της σελήνης.

Earth Mothering: Όταν οι οικογενειακές διακοπές γίνονται αντίσταση στην οθόνη

Η τέταρτη τάση, Earth Mothering, αντικατοπτρίζει την αυξανόμενη ανησυχία των γονιών για την επίδραση της ψηφιακής ζωής στα παιδιά. Οι διακοπές μετατρέπονται σε ευκαιρίες για ανασύνδεση με τη φύση, επαναφορά των αισθήσεων και απεξάρτηση από την τεχνολογία. Το Zulal Wellness Resort στο Κατάρ λανσάρει retreats με τίτλους όπως Digital Detox, Fit 4 Life και Thrive, για παιδιά 9 έως 15 ετών. Το InterContinental Maldives ενσωματώνει εμπειρίες όπως reef cleaning και εργαστήρια για την κλιματική αλλαγή. Οι οικογένειες πλέον ενδιαφέρονται για εμπειρίες όπως κατασκευή ηλιακού φούρνου, βοτανική, οικολογικά STEM camps και εναλλακτικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Σύμφωνα με το The Lancet, η αυξημένη χρήση οθονών σχετίζεται με κακή ψυχική υγεία, επιδείνωση της συμπεριφοράς, λιγότερη σωματική δραστηριότητα και διαταραχές ύπνου. Έρευνα του Mumsnet το 2025 δείχνει ότι το 60% των γονέων υποστηρίζει την απαγόρευση των smartphone στα σχολεία.

Souvenir Scouting: Η επανάσταση των αναμνήσεων

Η πέμπτη τάση είναι το Souvenir Scouting, μια μορφή «στιλιστικού ακτιβισμού» απέναντι στη μαζική, παγκοσμιοποιημένη αγορά. Οι γυναίκες επιδιώκουν να φέρουν πίσω από τα ταξίδια τους αντικείμενα με αυθεντικότητα και ιστορία, όχι προϊόντα που παράγονται μαζικά για τουρίστες. Η αγορά σουβενίρ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 20,32 δισ. δολάρια μέχρι το 2029, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 4,6%. Την ίδια ώρα, το 73% των ταξιδιωτών επιθυμεί τα χρήματα που δαπανά να ωφελούν την τοπική κοινότητα και το 69% θέλει να αφήνει τους προορισμούς καλύτερους απ’ ό,τι τους βρήκε (Booking.com, Απρίλιος 2025). Το 2022, αναφέρθηκε πως το 75% των «Ιθαγενών» σουβενίρ στην Αυστραλία ήταν ψεύτικα, ενώ πάνω από το 70% των elephant pants στην Ταϊλάνδη κατασκευάζονται εκτός χώρας. Αυτή η απογοήτευση οδηγεί τις γυναίκες σε πιο συνειδητές αγορές και στη στήριξη τοπικών τεχνιτών.

Η έκθεση καταδεικνύει ότι οι γυναίκες ταξιδεύουν με πρόθεση. Δεν αναζητούν απόδραση αλλά εμπειρίες που τις δυναμώνουν, τις θεραπεύουν, τις ενώνουν και τις συγκινούν.

Διαβάστε ακόμα:

Sleep Τourism: H νέα ταξιδιωτική τάση που εστιάζει αποκλειστικά στον ποιοτικό ύπνο

Τουρισμός με σεβασμό: Όταν η Φύση υπενθυμίζει τα όριά μας

Social Media: Πώς τα κοινωνικά δίκτυα επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές επιλογές το 2025