Στους 5 άξονες- οδηγό για την επόμενη μέρα της ελληνικής Φιλοξενίας στην Ελλάδα αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός κατά τη διάρκεια της 13ης Γενικής Συνέλευση του Επιμελητηρίου που πραγματοποιήθηκε στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan ΕXPO, στο πλαίσιο της κλαδικής έκθεσης ΧΕΝΙΑ.

16

Η φετινή Γενική Συνέλευση συνέπεσε με τον εορτασμό των 90 χρόνων λειτουργίας του ΞΕΕ, προσδίδοντας ιδιαίτερο συμβολισμό στη συζήτηση όλων των μεγάλων θεμάτων για το παρόν και το μέλλον του ελληνικού τουρισμού που βρέθηκαν στο επίκεντρο των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης. Ο κ. Βασιλικός αναφερόμενος στους 5 άξονες για την επόμενη μέρα της ελληνικής Φιλοξενίας, τόνισε χαρακτηριστικά πως «το αύριο κερδίζεται με όραμα, με σχέδιο και σκληρή καθημερινή προσπάθεια».

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΞΕΕ, πρώτος άξονας είναι η αυθεντικότητα, καθώς η ελληνική φιλοξενία είναι πάνω απ’ όλα η ανθρώπινη ζεστασιά, το χαμόγελο και το φιλότιμο. Δεύτερος άξονας είναι η ανάγκη της προσέλκυσης Ελλήνων εργαζομένων, με αναβάθμιση της εκπαίδευσής τους και των δεξιοτήτων τους. Τρίτος άξονας, είναι η ανάπτυξη με όρους βιωσιμότητας και προστασίας του φυσικού κάλλους και του περιβάλλοντος.

Τέταρτος άξονας, είναι η διαμόρφωση μιας νέας κουλτούρας φιλοξενίας για να καλλιεργηθούν νέες νοοτροπίες και νέες αντιλήψεις, που θα αναγνωρίζουν πως η Φιλοξενία είναι Ελλάδα. Πέμπτος άξονας είναι η κοινωνική ευθύνη με τα ξενοδοχεία ανοιχτά όχι μόνο για τους επισκέπτες αλλά και για τις τοπικές κοινωνίες, καλλιεργώντας σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τους κατοίκους.

Η παγκόσμια πρωτιά της Ελλάδας

Ειδικά ως προς τον άξονα της βιωσιμότητας, υπογραμμίστηκε η παγκόσμια πρωτιά της Ελλάδας να διαθέτει σήμερα ένα ολοκληρωμένο και καινοτόμο σύστημα Περιβαλλοντικής Κατάταξης των ξενοδοχείων και τονίστηκε πως προϋπόθεση για την αποτελεσματική εφαρμογή του είναι η συνεργασία με την Πολιτεία, η οποία θα πρέπει να εξασφαλίσει χρηματοδοτικά εργαλεία και κίνητρα για τα ξενοδοχεία και ειδικά αυτά των μικρότερων κατηγοριών. Επίσης, ο κ. Βασιλικός αναφέρθηκε εκτενώς και στις προκλήσεις της ψηφιακής μετάβασης, των αθέμιτων πρακτικών των μεγάλων ψηφιακών πλατφορμών και της δίκαιης ρύθμισης της βραχυχρόνιας μίσθωσης προς όφελος της κοινωνίας.

Ο Πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Η Φιλοξενία στηρίζει την οικονομία και την κοινωνία, ανεβάζει ψηλά τη χώρα. Για να συνεχιστεί αυτή η μεγάλη προσφορά, δεν μπορούμε να βασιζόμαστε σε ένα μοντέλο του προηγούμενου αιώνα. Χρειαζόμαστε νέες βάσεις που θα μας οδηγήσουν στο αύριο και τώρα είναι η ώρα για μεγάλες και κρίσιμες αποφάσεις. Έχουμε και το όραμα και το σχέδιο και τις τεκμηριωμένες θέσεις για να κινηθούμε μπροστά. Οι ξενοδόχοι έχουμε αποδείξει διαχρονικά πως ξέρουμε να πρωτοπορούμε και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, ώστε να χτίσουμε ένα μέλλον ακόμη πιο δυναμικό και πιο ελπιδοφόρο για τον κλάδο μας, για τη Φιλοξενία και την Ελλάδα».

Στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσης το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό

Από την πλευρά της, η Υφυπουργός Τουρισμού κ. Άννα Καραμανλή στον χαιρετισμό της τόνισε τον διαχρονικό ρόλο του ΞΕΕ στο ελληνικό τουριστικό οικοσύστημα. Παράλληλα, υπογράμμισε τη συμβολή του ξενοδοχειακού κλάδου, δηλώνοντας: «Ήσασταν, είστε και θα είστε ο άνεμος στα φτερά του ελληνικού τουρισμού και σας οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ γι’ αυτό».

Παρουσιάζοντας τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, επεσήμανε ότι «για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2025 καταγράφονται έσοδα της τάξης των 20 δισ. ευρώ, δηλαδή αύξηση 9% στις εισπράξεις και 4% στις αφίξεις σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024», τονίζοντας παράλληλα ότι «η άνοδος καταγράφεται και στους πλάγιους μήνες, αποδεικνύοντας ότι κερδίζουμε σταδιακά το στοίχημα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.

Η Υφυπουργός αναφέρθηκε εκτενώς στην στρατηγική κατεύθυνση της Πολιτείας για ένα νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης, επισημαίνοντας ότι «η μεγάλη πρόκληση που έχουμε μπροστά μας είναι να διασφαλίσουμε ότι η ανάπτυξη του τουρισμού θα είναι οικονομικά βιώσιμη, κοινωνικά δίκαιη και περιβαλλοντικά υπεύθυνη». Στο πλαίσιο αυτό, η κα Καραμανλή στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία του νέου Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό, το οποίο βρίσκεται στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσης και θα καθορίζει «τις βασικές αρχές, τους κανόνες και τις προτεραιότητες που πρέπει να διέπουν την ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα».

Παράλληλα, έκανε αναφορά στο νέο πλαίσιο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, σημειώνοντας ότι «θέτει σαφείς προδιαγραφές και αυστηρούς μηχανισμούς ελέγχου, εξασφαλίζοντας ισορροπία στην αγορά και υγιείς όρους ανταγωνισμού, απαντώντας στο πρόβλημα της στέγασης, το οποίο δεν αποτελεί μόνο ελληνικό φαινόμενο».

Ο τουρισμός είναι ο σημαντικότερος πυλώνας της οικονομίας

Ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γιάννης Χατζής ανέφερε μεταξύ άλλων ότι ο τουρισμός είναι ο σημαντικότερος πυλώνας της οικονομίας μας και στηρίζεται στη καθημερινή προσπάθεια των ξενοδόχων. Και συνέχισε λέγοντας τα εξής: «Η επιτυχία του όμως, δυστυχώς, δεν εξαρτάται μόνο από αυτή την προσπάθεια. Η εμπειρία του πελάτη είναι ολιστική, το τι συμβαίνει έξω από το ξενοδοχείο επηρεάζει άμεσα την εντύπωσή του, ενώ ο ανταγωνισμός είναι διεθνής. Για να συζητήσουμε ουσιαστικά για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, πρέπει πρώτα να αναγνωρίσουμε ρεαλιστικά τη σημερινή κατάσταση. Γύρω μας, άλλοι προορισμοί μειώνουν επιβαρύνσεις, αναβαθμίζουν υποδομές και στηρίζουν ενεργά την παραγωγικότητα των επιχειρήσεων. Η Ελλάδα έχει συγκεκριμένες πολιτικές αγκυλώσεις και μια επιχειρηματική γεωγραφία όπου η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων είναι μικρές ή πολύ μικρές. Το ίδιο ισχύει και στον ξενοδοχειακό κλάδο.

Σε εμάς όμως, αυτές ακριβώς οι επιχειρήσεις, με τη σταθερή τους προσπάθεια επί δεκαετίες, μας έφεραν εδώ που είμαστε σήμερα. Αυτές δημιούργησαν και ανέδειξαν διεθνώς την έννοια της ελληνικής φιλοξενίας». Παράλληλα συμπλήρωσε τονίζοντας ότι «σήμερα αυτό το μοντέλο λειτουργίας δεν συμβαδίζει πάντα με τον τρόπο που χρηματοδοτούν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Έτσι, μιλάμε για ποιοτική αναβάθμιση, αλλά σχεδόν το 85% των ξενοδοχείων δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί. Πώς όμως μπορεί να υπάρξει αναβάθμιση της ποιότητας, όταν η πρόσβαση στο κεφάλαιο είναι η εξαίρεση και το κόστος ψηφιακής και περιβαλλοντικής συμμόρφωσης πνίγει τους επιχειρηματίες; Ο δημόσιος διάλογος συχνά παραμορφώνει την πραγματικότητα. Ο τουρισμός παρουσιάζεται άλλοτε ως υπεύθυνος για κάθε στρέβλωση και άλλοτε ως λύση για κάθε οικονομικό πρόβλημα. Ο κλάδος είναι εντάσεως κεφαλαίου, με τεράστιες ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό, και παρ’ όλα αυτά είμαστε στον αυτόματο πιλότο. Ο τουρισμός δεν χρειάζεται μεγάλες κουβέντες. Χρειάζεται να ξέρουμε πού βρισκόμαστε, ποια είναι τα πραγματικά μας πλεονεκτήματα και ποιες είναι οι αντικειμενικές μας αδυναμίες. Τα στοιχεία υπάρχουν, οι καλές διεθνείς πρακτικές είναι γνωστές. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό».

Διαβάστε ακόμα:

Μια νέα κατηγορία ταξιδιωτών αλλάζει τα δεδομένα στη Φιλοξενία με τις διατροφικές της επιλογές

Ελληνικός Tουρισμός: Τα πρώτα θετικά μηνύματα για την εορταστική περίοδο και το 2026 -Ποιοι προορισμοί παίρνουν προβάδισμα

Global Tech Awards: 1η στον κόσμο η εφαρμογή Experience Chios του Δήμου Χίου στην κατηγορία Mobile Apps Travel & Local