Η ετήσια έκθεση του Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI EUROPE) και η επικαιροποιημένη μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών για τη συμβολή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στην ελληνική οικονομία παρουσιάστηκαν με αφορμή την έναρξη του 35ου Συνεδρίου και της Γενικής Συνέλευσης του ACI EUROPE που πραγματοποιείται στην Αθήνα έως τις 20 Ιουνίου με οικοδεσπότη το αεροδρόμιο της Αθήνας.  

16

Η έκθεση που δημοσιεύθηκε πριν από την έναρξη του 35ου Ετήσιου Συνεδρίου και της Γενικής Συνέλευσης του ACI EUROPE, βασίζεται στους δείκτες που ανέπτυξε η SEO Amsterdam Economics – το πιο ολοκληρωμένο εργαλείο για τη μέτρηση και την κατάταξη της διασυνδεσιμότητας των αεροδρομίων.

Η έκθεση αποκαλύπτει ότι, παρά την αύξηση κατά 7% το 2025 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, η άμεση και έμμεση  αεροπορική διασυνδεσιμότητα στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι κατά 9% χαμηλότερη σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα (2019). Αυτό κατά το ACI EUROPE έρχεται σε έντονη αντίθεση με τον όγκο επιβατών, ο οποίος επανήλθε πλήρως το 2024 και συνεχίζει να αυξάνεται το 2025,  γεγονός που υποδεικνύει ότι καταναλωτές και κοινότητες έχουν πρόσβαση σε λιγότερες επιλογές.

Ωστόσο, η κορυφαία κατάταξη στις κατηγορίες τους, τόσο της Ελλάδας όσο και του αεροδρομίου της Αθήνας, καταδεικνύει την εντυπωσιακή ανάκαμψη και ανάπτυξη τόσο των τουριστικών μεγεθών όσο και της αεροπορικής δραστηριότητας στη χώρα μας και στην αγορά της Αθήνας: Καταγράφοντας τις υψηλότερες επιδόσεις (+35% vs. 2019, +10% vs. 2024) μεταξύ των 31 κρατών μελών της ΕΕ η Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτη θέση της ευρωπαϊκής διασυνδεσιμότητας στο σύνολό της (άμεση και έμμεση). 

Παράλληλα, επιτυγχάνοντας σημαντικό άλμα ανάπτυξης μετά την πανδημική περίοδο, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (+33% vs. 2019, +13% vs. 2024) ξεπέρασε τις επιδόσεις των περισσότερων ευρωπαϊκών αεροδρομίων (Mega Airports – κίνηση 25-40 εκατ. επιβάτες), ενώ, σύμφωνα με τη Eurostat, καταγράφοντας την υψηλότερη αύξηση έναντι του 2019 μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, κατέλαβε την 8η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε κινήσεις αεροσκαφών. 

Όπως αναφέρει στη σχετική Έκθεση και το ACI EUROPE, με κάθε αύξηση 10% στην απευθείας διασυνδεσιμότητα επιτυγχάνεται αυτόματα +0,5% αύξηση στο AEΠ κατά κεφαλή, με σημαντικά κοινωνικά οφέλη (μείωση δείκτη της φτώχειας, αύξηση δεικτών πρόσβασης στην εκπαίδευση, γενικότερη ευημερία, κ.α.) γεγονός που αναδεικνύει τις ιδιαίτερα θετικές κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις της ανάπτυξης των αερομεταφορών στις εθνικές και τοπικές οικονομίες. 

Η συνολική συνεισφορά στα έσοδα του Δημοσίου υπολογίζεται σε 2,7 δισ. ευρώ

Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάστηκαν τα επικαιροποιημένα αποτελέσματα της μελέτης του ΙΟΒΕ για τη συμβολή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στην τοπική και εθνική οικονομία και στην απασχόληση, αναδεικνύοντας το σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισε ο αερολιμένας, με δυναμισμό και ανθεκτικότητα, στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας την περασμένη δεκαετία:

Εξυπηρετώντας περίπου το 40% της αεροπορικής επιβατικής κίνησης της Ελλάδας διαχρονικά, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έχει αποτελέσει βασικό επιταχυντή της επιχειρηματικής δραστηριότητας στη χώρα και της ευρύτερης οικονομικής ανάπτυξης.

Ως η βασικότερη πύλη για την εισροή ξένων επισκεπτών το οικονομικό σύστημα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών προσφέρει σημαντική στήριξη στην ελληνική οικονομία. Το 3,8% του ΑΕΠ της χώρας (8,6 δισ. ευρώ) στηρίζεται με άμεσο ή έμμεσο τρόπο στη δραστηριότητα του οικονομικού συστήματος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική επίδραση υπολογίζεται σε 214 χιλ. θέσεις εργασίας (4,2% της εγχώριας απασχόλησης). Η συνολική συνεισφορά στα έσοδα του Δημοσίου υπολογίζεται σε 2,7 δισ. ευρώ. 

Γ. Παράσχης: Η αεροπορική διασυνδεσιμότητα αποτελεί τεκμήριο κοινωνικής και οικονομικής βιωσιμότητας

Ο κ. Γιάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, δήλωσε σχετικά: «Η αεροπορική διασυνδεσιμότητα αποτελεί τεκμήριο κοινωνικής και οικονομικής βιωσιμότητας. Οι υψηλές θέσεις της Ελλάδας και της Αθήνας στην ετήσια σχετική Έκθεση του ACI EUROPE, είναι μια απόδειξη ανθεκτικότητας και καλών πρακτικών που υιοθετήθηκαν εθνικά στην επανεκκίνηση από την πανδημία, καθώς και της επιτυχημένης  διαχρονικής συνεργασίας του συνόλου των φορέων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό και στο ταξίδι. Σε μια περίοδο έντονων μεταβολών, η δυνατότητα μιας χώρας να διατηρεί και να επεκτείνει τις διεθνείς συνδέσεις της είναι κρίσιμη. Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, με κορυφαία σε ευρωπαϊκή διάσταση αύξηση κατά 33% στη διασυνδεσιμότητα σε σχέση με το 2019, ενισχύει σταθερά την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Την ευρεία οικονομική συμβολή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αναδεικνύει η επικαιροποιημένη μελέτη του ΙΟΒΕ: 3,8% του ΑΕΠ, 214.000 θέσεις εργασίας, 2,7 δισ. ευρώ σε δημόσια έσοδα. Πίσω και πέρα από αυτούς τους αριθμούς, βρίσκεται μια διαρκής προσπάθεια να λειτουργούμε συστηματικά, στρατηγικά και με συνέπεια ως καταλύτης για την εθνική οικονομία, ενδυναμώνοντας σταθερά το κοινωνικό-οικονομικό  αποτύπωμά μας».

Ο κ. Olivier Jankovec, Director General του ACI EUROPE δήλωσε: «Τα στοιχεία που παρουσιάζουμε σήμερα είναι αδιαμφισβήτητα: η Ευρώπη χρειάζεται επειγόντως μια νέα στρατηγική κατεύθυνση που να αναγνωρίζει την αεροπορική διασυνδεσιμότητα ως βασικό πυλώνα για την ανταγωνιστικότητα, την κοινωνική συνοχή και τη στρατηγική αυτονομία της. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε αύξηση 10% στην άμεση αεροπορική διασυνδεσιμότητα, έχει ως αποτέλεσμα μεταξύ άλλων 0,5% αύξηση στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Θα πρέπει να κατανοήσουμε πως η διασυνδεσιμότητα – και όλος ο κλάδος των αερομεταφορών – δεν είναι απλά μια θεωρητική προσέγγιση. Παράγει σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, διασφαλίζει τη διεθνή θέση της Ευρώπης και επιπλέον υποστηρίζει την ικανότητά της να ανταποκρίνεται σε κρίσεις και προκλήσεις με στιβαρότητα. Παρ’ όλα αυτά, η έλλειψη ευθυγράμμισης και συνοχής στις πολιτικές αερομεταφορών -σε συνδυασμό με άδικη φορολόγηση, γεωπολιτικές εντάσεις και δομικές αλλαγές στην αγορά- θέτουν αυτά τα οφέλη σε σοβαρό κίνδυνο. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να προστατεύσουν και να ενισχύσουν την αεροπορική διασυνδεσιμότητα, γιατί αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής και της σχέσης μας με τον υπόλοιπο κόσμο».

Από την πλευρά του ο κ. Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής, ΙΟΒΕ, δήλωσε:  «Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας την περασμένη δεκαετία, επιδεικνύοντας ανθεκτικότητα και δυναμισμό. Μετά το σοκ της πανδημίας, η ανάκαμψη του αεροδρομίου ήταν εντυπωσιακή, με την επιβατική κίνηση να αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς και να ξεπερνά τα επίπεδα που σημειώθηκαν πριν από την πανδημία. Υποδεχόμενος εκατομμύρια επισκέπτες στη χώρα κάθε χρόνο, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών στήριξε άμεσα ή έμμεσα το 3,8% του ελληνικού ΑΕΠ και το 4,2% της απασχόλησης. Με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ως καταλύτη, η ελληνική οικονομία θα συνεχίσει να ενισχύει τις σχέσεις της με ξένους επενδυτές, εμπορικούς εταίρους και άλλους επισκέπτες».

Διαβάστε ακόμα:

ΣΕΤΕ: Ποια είναι τα μηνύματα για τη φετινή τουριστική σεζόν και οι προκλήσεις για την επόμενη μέρα

Η Ισπανία βλέπει νέο ρεκόρ στον τουρισμό το 2025

Social Media: Πώς τα κοινωνικά δίκτυα επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές επιλογές το 2025