Σε νέο ιστορικό πλαίσιο ανάπτυξης εισέρχεται ο παγκόσμιος τουριστικός τομέας, σύμφωνα με την έκθεση WTM Global Travel Report που παρουσιάστηκε στην κορυφαία έκθεση τουρισμού World Travel Market, η οποία πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στο Λονδίνο.
Το παγκόσμιο ταξιδιωτικό οικοσύστημα αναμένεται να ξεπεράσει σε ρυθμό ανάπτυξης την παγκόσμια οικονομία την επόμενη 10ετία, συνεχίζοντας τη δυναμική πορεία ανάκτησης και αναδιάρθρωσης μετά την πανδημία.
Οι προβλέψεις της έκθεσης, που εκπονήθηκε σε συνεργασία με την Tourism Economics της Oxford Economics, αναφέρουν ετήσια αύξηση 3,5% για τον κλάδο των ταξιδιών έως το 2035, έναντι 2,5% του συνολικού παγκόσμιου ΑΕΠ. Σε απόλυτους αριθμούς, η οικονομική συνεισφορά του τουρισμού αναμένεται να ξεπεράσει τα 16 τρισ. δολ., αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 12% του παγκόσμιου οικονομικού προϊόντος. Πρόκειται για πρόβλεψη που σηματοδοτεί την ενίσχυση του τουρισμού ως έναν από τους στρατηγικότερους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας.
Παγκόσμιο ρεκόρ αφίξεων και άνοδος νέων προορισμών
Ήδη, το 2025 αναδεικνύεται ως έτος ορόσημο για τον κλάδο, με τις διεθνείς αφίξεις να ξεπερνούν τα 1,5 δισ., υπερβαίνοντας το προηγούμενο ιστορικό υψηλό του 2019. Η αύξηση αποτυπώνεται σε όλα τα γεωγραφικά πλάτη, με ιδιαίτερη ώθηση σε αναδυόμενες αγορές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής. Στην τελευταία, η μέση διάρκεια παραμονής των ταξιδιωτών έχει αυξηθεί κατά περίπου 2/3 σε σχέση με το 2019, ως αποτέλεσμα μεγάλων επενδύσεων σε τουριστικές υποδομές και στοχευμένης στρατηγικής ανάδειξης νέων προορισμών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Σαουδική Αραβία.
Εμπειρίες και αυθεντικότητα
Η καταναλωτική συμπεριφορά εξελίσσεται ραγδαία, με ταξιδιώτες διεθνώς να δίνουν προτεραιότητα στα ταξίδια, παρά στην αγορά υλικών αγαθών. Η μετάβαση προς πιο ουσιαστικές και βιωματικές ταξιδιωτικές εμπειρίες καταγράφεται ως ισχυρή τάση. Αυθεντικό περιβάλλον, επαφή με την τοπική κοινωνία και γαστρονομία αποτελούν πλέον βασικά κριτήρια επιλογής προορισμού. Η αυξημένη ζήτηση για αυθεντικές εμπειρίες και τοπική αφήγηση, το λεγόμενο storytelling, οδηγεί τους προορισμούς και τις επιχειρήσεις φιλοξενίας να επαναπροσδιορίζουν το προϊόν τους.
Οι συναυλίες ενισχύουν το τουριστικό αποτύπωμα των προορισμών
Δυναμικά ενισχύεται επίσης ο ταξιδιωτικός αντίκτυπος μεγάλων πολιτιστικών και αθλητικών διοργανώσεων. Η έκθεση επισημαίνει ότι οι ζωντανές εκδηλώσεις παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση ζήτησης, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την περιοδεία «Eras» της Taylor Swift, που προσέλκυσε πάνω από 10 εκατ. θεατές, και την περιοδεία Oasis Live ’25, η οποία αναμένεται να κινητοποιήσει σχεδόν 2 εκατ. ταξιδιώτες σε 13 χώρες. Η παγκόσμια αγορά του τουρισμού που τροφοδοτείται από συναυλίες εκτιμάται ότι θα αυξηθεί σχεδόν 6% ετησίως τα επόμενα 5 χρόνια, ταχύτερα από τον γενικό μέσο όρο του τουρισμού, δημιουργώντας μια νέα μορφή ταξιδιωτικής κινητικότητας, την οποία η έκθεση περιγράφει ως «gigtripping».
Κλιματική προσαρμογή και νέα ροή ταξιδιωτών
Παράλληλα, η κλιματική κρίση διαμορφώνει νέες ροές, με ταξιδιώτες να αποφεύγουν θερμές περιόδους και να επιλέγουν ενδιάμεσες περιόδους ή πιο δροσερούς προορισμούς. Η τάση των «coolcations» οδηγεί σε αύξηση 9% των αφίξεων προς Σουηδία, Νορβηγία και Φινλανδία για το 2025, ξεπερνώντας παραδοσιακούς θερινούς προορισμούς και επιβεβαιώνοντας τη μετατόπιση λόγω υψηλών θερμοκρασιών και φαινομένων όπως οι δασικές πυρκαγιές. Παρά ταύτα, οι «bucket list» προορισμοί, δηλαδή οι προορισμοί που βρίσκονται πρώτοι στις λίστες επιθυμιών των ταξιδιωτών, παραμένουν ισχυροί, με τις 50 κορυφαίες αστικές πόλεις να προβλέπεται να αυξήσουν τις διεθνείς αφίξεις κατά 20% την επόμενη πενταετία, ιδιαίτερα σε μητροπόλεις όπως το Ντουμπάι και η Μπανγκόκ.
Επενδυτική έκρηξη σε αερομεταφορές, κρουαζιέρες και ξενοδοχεία
Στο επίπεδο υποδομών, ο κλάδος βρίσκεται σε φάση εκτεταμένης επέκτασης. Πάνω από 15.000 νέα αεροσκάφη βρίσκονται στα βιβλία παραγγελιών των Boeing και Airbus, ενώ η παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας προβλέπεται να ξεπεράσει τα 38 εκατ. επιβάτες μέσα στο 2025, με την είσοδο 15 νέων πλοίων και νέων brands όπως η AROYA Cruises. Αντίστοιχα, το ξενοδοχειακό απόθεμα ενισχύεται με πάνω από 500.000 νέα δωμάτια παγκοσμίως εντός του έτους και επιπλέον 1 εκατ. δωμάτια σε φάση κατασκευής.
Τεχνητή νοημοσύνη και ψηφιακός μετασχηματισμός
Η τεχνολογία αναδεικνύεται σε καταλύτη του νέου τουριστικού μοντέλου. Η έκθεση καταγράφει την ταχεία ενσωμάτωση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης σε επίπεδο σχεδιασμού ταξιδιών και λειτουργίας επιχειρήσεων, με τριπλάσιο αριθμό επαγγελματιών του κλάδου να θεωρεί ότι η AI θα αυξήσει, αντί να μειώσει, τη συνολική δαπάνη για ταξίδια. Παράλληλα, ψηφιακές πλατφόρμες, εφαρμογές άμεσης επικοινωνίας και βιομετρικές διαδικασίες σε αεροδρόμια επιταχύνουν και εξατομικεύουν την ταξιδιωτική εμπειρία.
Γεωπολιτικές προκλήσεις και οικονομικές πιέσεις
Παρά τις θετικές προοπτικές, η έκθεση αναδεικνύει επιμέρους προκλήσεις που επηρεάζουν την τουριστική δραστηριότητα. Οικονομικές και γεωπολιτικές πιέσεις, με κυριότερη τη νέα δέσμη εμπορικών δασμών από τις ΗΠΑ, αναμένεται να αυξήσουν το κόστος και τον πληθωρισμό, περιορίζοντας τη διαθέσιμη αγοραστική δύναμη. Στη Βόρεια Αμερική, οι εισερχόμενες αφίξεις αναμένεται να μειωθούν κατά 6% το 2025, με επαναφορά στα επίπεδα του 2019 τοποθετούμενη στο 2029.
Ένα ισχυρό και ανθεκτικό μέλλον για τον τουρισμό
Πάντως, το συνολικό συμπέρασμα της έκθεσης είναι σαφές. Ο παγκόσμιος τουριστικός τομέας βρίσκεται στην αρχή ενός νέου κύκλου, στον οποίο καταλύτες όπως η τεχνολογία, οι εμπειρικές αξίες, η διεθνής κινητικότητα και οι επενδύσεις σε υποδομές διαμορφώνουν ένα πιο ισχυρό, διαφοροποιημένο και ανθεκτικό τουριστικό περιβάλλον.
Διαβάστε ακόμα:
Πώς η ψηφιακή οικονομία εισέρχεται στον Τουρισμό





