Στις προτεραιότητες που θέτει η κυβέρνηση για τη διατήρηση τη δυναμικής του ελληνικού τουρισμού σε ένα διαρκώς αυξανόμενο ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε εκδήλωση που διοργάνωσε σήμερα το υπουργείο Τουρισμού με τίτλο «Ο τουρισμός αλλάζει, η Ελλάδα πρωταγωνιστεί» στο Μουσείο της Ακρόπολης. Στην εκδήλωση εκτός από τον πρωθυπουργό μίλησαν η υπουργός Τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη και ο Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού κ. Απόστολος Τζιτζικώστας.
Ο Πρωθυπουργός μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στη μεγάλη σημασία που αποδίδει στην ευρωπαϊκή διάσταση του τουρισμού και στο γεγονός ότι για πρώτη φορά υπάρχει διακριτό χαρτοφυλάκιο τουρισμού, το οποίο ανατέθηκε σε Έλληνα Επίτροπο. Ο κ. Μητσοτάκης υπενθύμισε τις σχετικά απαισιόδοξες προβλέψεις που κάποιοι έκαναν στην αρχή αυτής της τουριστικής περιόδου, όταν περιέγραφαν πόσο δύσκολο θα ήταν να ξεπεραστεί ο πολύ υψηλός πήχης ο οποίος είχε τεθεί, με βάση τις αποδόσεις του ελληνικού τουρισμού το 2024. Το αποτέλεσμα όμως ήταν θετικό με αύξηση στις 4% αφίξεις και 9% εισπράξεις στο φετινό 9μηνο σε σχέση με το 2024, την καλύτερη χρονιά από ποτέ και με υψηλότερη, δαπάνη ανά επισκέπτη. Αυτό δείχνει ότι η Ελλάδα εδραιώνεται πια, όχι απλά ως ένας σταθερός προορισμός των Ευρωπαίων, αλλά αυξάνεται σημαντικά και η απήχησή σε τρίτες αγορές, όπως της Αμερικής και της Ασίας, της Ινδίας.
Το αποτύπωμα του τουρισμού στην οικονομία
Παράλληλα, ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι: «Το αποτύπωμα είναι προφανώς και έντονο στην οικονομία συνολικά. Από τα δημόσια ταμεία και τις επιχειρήσεις του χώρου, σχεδόν 10% των εργαζόμενων εργάζονται στον τουρισμό, αλλά να μην ξεχνάμε και τις πολλές δραστηριότητες που τροφοδοτούν το τουριστικό προϊόν: τη γεωργία, την αλιεία, το εμπόριο, τη μεταποίηση. Και ασφαλώς τις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες. Είναι δυναμικά «κύτταρα» της ελληνικής περιφέρειας που βλέπουν να ανοίγονται ευκαιρίες. Ευκαιρίες να συστήσουν τη μοναδική κληρονομιά, τα προϊόντα τους, τις εμπειρίες που έχουν να προσφέρουν, σε εκατομμύρια ανθρώπους από όλον τον κόσμο».
Να μην επαναπαυτούμε
Κατά τον κ. Μητσοτάκη «Η παγίδα, ωστόσο, είναι να θεωρήσουμε ότι αυτή η αξιοσημείωτη πρόοδος του τουρισμού έρχεται μόνη της και να επαναπαυτούμε. Όχι μόνο γιατί τα ρεκόρ αυτά δεν προέκυψαν τυχαία, αλλά προέκυψαν ως αποτέλεσμα του καλού συντονισμού μεταξύ πολιτείας και των φορέων του κλάδου. Ούτε απλώς γιατί, πράγματι, πρωτοπόροι του χώρου εμπλούτισαν τη φιλοξενία του τόπου με σύγχρονες και ποιοτικές προτάσεις, προσελκύοντας νέες κατηγορίες επισκεπτών. Αντίθετα, ο κύριος λόγος που σήμερα, σε αυτή την ημέρα γιορτής για τον ελληνικό τουρισμό, απαιτείται περισσότερη εγρήγορση παρά ποτέ, είναι ο σκληρός ανταγωνισμός που ήδη αναπτύσσεται γύρω μας, αυξάνοντας, θα έλεγα, και τις ίδιες τις προσδοκίες των ταξιδιωτών.Αυτή η προσπάθεια, λοιπόν, αυτά τα θεμέλια τα οποία έχουμε βάλει, θα πρέπει να συνεχιστεί και να συνεχιστεί ακόμα πιο οργανωμένα. Εστιάζοντας σε συγκεκριμένους στόχους, τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, κάτι το οποίο σε μεγάλο βαθμό ήδη το πετυχαίνουμε, το άνοιγμα νέων προορισμών στο εσωτερικό της χώρας, την έμφαση σε νέες επενδύσεις με προστιθέμενη αξία, και φυσικά τις καινοτόμες δράσεις που θα έχουν στον πυρήνα τους τη βιωσιμότητα αλλά και την ανάδειξη του μοναδικού πολιτιστικού μας πλούτου».
Λευκή Βίβλος με το στρατηγικό σχέδιο για τον τουριστικό μετασχηματισμό, στην πενταετία 2030-2035
Και όλα αυτά σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό θα αποτυπωθούν στη Λευκή Βίβλο, το στρατηγικό σχέδιο για τον τουριστικό μας μετασχηματισμό, για την πενταετία 2030-2035. Θα είναι έτοιμη το πρώτο εξάμηνο του 2026, θα συμπέσει με την ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό και θα αποτελέσει τον χάρτη των επόμενων κινήσεων μας. Και συμπλήρωσε λέγοντας «Έτσι, μαζί με το εξαιρετικά κρίσιμο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, το οποίο βρίσκεται στην τελική φάση της διαβούλευσης -και θέλω να επαναλάβω για ακόμα μια φορά ότι το σχέδιο αυτό πρέπει και θα καταρτιστεί σε συνεννόηση με τους φορείς του τουρισμού, οι οποίοι γνωρίζουν πολύ καλύτερα και από εμάς τις ευκαιρίες αλλά και τις προκλήσεις που σήμερα αναδύονται για την ελληνικό τουρισμό-, αλλά, βέβαια, και σε συνδυασμό με την επικείμενη λειτουργία των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών, νομίζω το τοπίο για τον ελληνικό τουρισμό θα ξεκαθαρίσει ουσιαστικά. Να ξέρουμε ποιες προοπτικές επιλέγουμε και πώς θα τις κατακτήσουμε. Και πρόκειται για πρωτοβουλίες που θα προσφέρουν, πρώτα και πάνω απ’ όλα, ορατότητα -ορατότητα στους επιχειρηματίες, ορατότητα στους επενδυτές, στους επαγγελματίες αλλά και στους κατοίκους των τουριστικών μας προορισμών-, ενώ, παράλληλα, θα αποτελέσουν και οδηγό για τους κρατικούς φορείς προκειμένου να μπορέσουμε και εμείς να παρέμβουμε εκεί που πρέπει, ειδικά στα ζητήματα των υποδομών. Είναι μια προϋπόθεση για την κρίσιμη λέξη, που δεν είναι άλλη από την ανθεκτικότητα την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και τη διαφοροποίηση του χρονικά, γεωγραφικά και χωρικά, τελικά, για τη μεγαλύτερη απόδοση του».
Απέχουμε πολύ από τους αριθμούς άλλων δημοφιλών προορισμών που έχουν υπερτουρισμό
Παράλληλα ο κ. Μητσοτάκης, τόνισε ότι «με την ευκαιρία αυτή, επιτρέψτε μου μια πολύ σύντομη σκέψη γύρω από όλη αυτή τη συζήτηση για τον «υπερτουρισμό». Καθώς πολλοί μάς ρωτούν συχνά πόσους επισκέπτες αντέχουμε, ή ανησυχούν, ενδεχομένως και δικαιολογημένα, για τις επιπτώσεις στους ντόπιους, στο περιβάλλον, στη φυσιογνωμία των εμβληματικών νησιών μας, τα στοιχεία επιμένουν ότι στο συγκεκριμένο ζήτημα απέχουμε πολύ από τους αριθμούς άλλων δημοφιλών προορισμών, με βάση τον πληθυσμό.Και γι’ αυτό θα ενθάρρυνα όλους όσοι συμμετέχουν στον δημόσιο διάλογο για τον τουρισμό, να έχουμε μια αίσθηση, από τη μία, της τεράστιας σημασίας του τουρισμού για την εθνική μας οικονομία, από την άλλη, της ευθύνης που έχουμε να διαφυλάξουμε αυτό το μοναδικό τουριστικό μας προϊόν, αλλά να κρατήσουμε αυτές τις δύο παραμέτρους σε μία λογική ισορροπία, χωρίς υπερβολές ούτε προς τη μία ούτε προς την άλλη κατεύθυνση. Και, κυρίως, χωρίς υπερβολές οι οποίες θα μας οδηγήσουν τελικά να πυροβολήσουμε τα πόδια μας για έναν κλάδο ο οποίος είναι τόσο καθοριστικός για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.Πράγματι, είναι αλήθεια ότι έχουμε συμφόρηση σε ορισμένους προορισμούς, ορισμένες εποχές του χρόνου. Είναι απαραίτητη, λοιπόν, το ξέρετε, δεν σας λέω κάτι καινούργιο, η καλύτερη διαχείριση των ροών, με διάχυσή τους σε περισσότερους μήνες και, προφανώς, προς περιοχές οι οποίες είναι λιγότερο γνωστές ανά την επικράτεια, αναδεικνύοντας την ποικιλία των εμπειριών που μπορεί να δίνει η Ελλάδα ανάλογα με την εποχή».
Σωστή διαχείριση των προορισμών
Επίσης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι το Υπουργείο και ο ΕΟΤ έχουν προτάξει τον ορεινό τουρισμό ως έναν διακριτό, ξεχωριστό άξονα προσέλκυσης επισκεπτών εντός και εκτός Ελλάδος. Επιπλέον πρόσθεσε τα εξής: «κάθε φορά που επισκέπτες από το εξωτερικό γνωρίζουν την ελληνική ενδοχώρα, τα ελληνικά μας βουνά, μένουν έκπληκτοι από την ποικιλία του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Και αυτό πιστεύω ότι θα είναι και η βασική στόχευση του στρατηγικού σχεδίου marketing το οποίο έχει δρομολογηθεί, με μεγάλη έμφαση στα ψηφιακά εργαλεία πληροφόρησης. Να επαναλάβω, ακόμη μία φορά, πόσο εκτιμώ τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, ειδικά σε μία εποχή που οι κανόνες προβολής τουρισμού πια αλλάζουν, και αλλάζουν δραματικά. Και βέβαια, θυμίζω ότι προς την ίδια κατεύθυνση, της σωστής διαχείρισης των τουριστικών μας προορισμών, επιβάλαμε φέτος τέλος κρουαζιέρας για όποιον αποβιβάζεται σε ελληνικό λιμάνι, υψηλότερο στη Σαντορίνη και τη Μύκονο, ιδίως τους μήνες αιχμής. Είναι μία επιλογή που πιστεύω ότι και για την κρουαζιέρα μπορεί να γίνει ένα κίνητρο για τον επανασχεδιασμό δρομολογίων και για το άνοιγμα νέων προορισμών. Και είναι μία πολιτική που τελικά δεν είναι τίποτε άλλο από την άλλη όψη της προστασίας των «ναυαρχίδων» μας και όσων σημαντικών προσφέρουν στους επισκέπτες τους, αλλά και στην εθνική οικονομία.Προφανώς τα έσοδα από τα τέλη αυτά, μαζί με εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, πρέπει να κατευθυνθούν στη βελτίωση των υποδομών μας, των λιμανιών, των μαρίνων μας, προσβάσεων παραλιών, καταδυτικών πάρκων, εγκαταστάσεων ιαματικού τουρισμού και, βέβαια, όπως είπα, ορεινών καταφυγίων, χιονοδρομικών κέντρων, μονοπατιών -μια πολύ καλή επένδυση με πολύ μικρό κόστος, η οποία προσφέρει ξεχωριστές εμπειρίες στους επισκέπτες μας. Και βέβαια, σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται και η πολύ σημαντική -και αυτό αφορά τα νησιά μας- ηλεκτρική διασύνδεση με το ηπειρωτικό δίκτυο, όπως και οι πολλές -άνω των 100- μονάδες, έργα αφαλατώσεων, σε 61 νησιά, δίνοντας ταυτόχρονα λύσεις σε δύο ακόμα χρόνια προβλήματα».
Οι απολαβές στον τουρισμό αυξάνονται περισσότερο από άλλους κλάδους
Σε ότι αφορά τους μισθούς τόνισε τα εξής: «στον τουρισμό, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο, αποτυπώνεται ο τρόπος με τον οποίον η πρόοδος ενός κλάδου διαχέεται σε όλους τους εργαζομένους του. Η τελευταία συλλογική σύμβαση περιλαμβάνει αυξήσεις μισθών 5% για φέτος, 3% για το 2026. Η τοπική σύμβαση εργασίας στη Ρόδο προβλέπει ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις και όλα αυτά πέραν των επιδομάτων και άλλων ενισχύσεων. Το αποτέλεσμα ποιο είναι; Ότι οι απολαβές στον τουρισμό αυξάνονται περισσότερο από άλλους κλάδους. Σήμερα, μάλιστα, η Υπουργός Εργασίας έκανε μία πολύ σημαντική ανακοίνωση, ενισχύοντας τον θεσμό των συλλογικών συμβάσεων, με σκοπό, να φτάσουμε στον ευρωπαϊκό στόχο, που δεν είναι άλλος από το να καλύπτεται το 80% των εργαζομένων από συλλογικές συμβάσεις. Απέχουμε πολύ από αυτόν τον στόχο, γι’ αυτό και η σημερινή ανακοίνωση είχε τόσο μεγάλη σημασία. Ορίζει ξεκάθαρους κανόνες στο εργασιακό πλαίσιο, μας φέρνει πιο κοντά στα δεδομένα της Ευρώπης. Είναι μία συμφωνία που συμβαίνει για πρώτη φορά στη χώρα μας, θέτοντας κανόνες στην αγορά, προσφέροντας ταυτόχρονα ασφάλεια στον εργαζόμενο, σταθερότητα στον εργοδότη».
Βιωσιμότητα των προορισμών, ανθεκτικότητα στην κλιματική κρίση και ψηφιακή μετάβαση
Από την πλευρά της η υπουργός Τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη αναφέρθηκε σε ένα τρίπτυχο σημαντικών προκλήσεων που καλείται να ανταποκριθεί ο ελληνικός τουρισμός στη νέα στη νέα εποχή της παγκόσμιας τουριστικής ανάκαμψης. Το τρίπτυχο αυτό αφορά στη βιωσιμότητα των προορισμών, στην ανθεκτικότητα στην κλιματική κρίση και στη ψηφιακή μετάβαση.
Όπως επισήμανε η Ελλάδα σήμερα βρίσκεται στους 10 κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, παγκοσμίως. Το 2024, επισκέφτηκαν τη χώρα μας πάνω από 40 εκατ. επισκέπτες και οι εισπράξεις που έφτασαν τα 21,6 δισ. ευρώ ενώ η άνοδος συνεχίζεται και τη φετινή χρονιά. Παράλληλα σε μια ιστορική για την Ελλάδα συγκυρία, μετά την ανάληψη του χαρτοφυλακίου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, από τον Έλληνα Επίτροπο της ΕΕ, κ. Απόστολο Τζιτζικώστα, η χώρα μας αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο, στην κοινή Ευρωπαϊκή Στρατηγική για τον Bιώσιμο Τουρισμό, που θα παρουσιαστεί το 2026.
O τουρισμός που υπηρετεί τη χώρα και όχι η χώρα που υπηρετεί τον τουρισμό
Σύμφωνα με την κ. Κεφαλογιάννη «η επιτυχία της Ελλάδας είναι αποτέλεσμα στρατηγικών επιλογών, που ξεκινούν από το 2012–2015 και συνεχίζονται πιο ώριμες σήμερα. Ήταν τότε, εν μέσω οικονομικής κρίσης, που εφαρμόστηκε ένα σχέδιο ανασυγκρότησης της τουριστικής προσφοράς στην Ελλάδα με νέες μορφές τουριστικών καταλυμάτων, όπως τα condo hotels ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας. Για παράδειγμα το Hilton σήμερα μεταμορφώνεται σε πολυδιάστατο προορισμό φιλοξενίας χάρη σε νομοθετική μέριμνα εκείνης της εποχής. Ήταν ακριβώς η ίδια περίοδος τότε, που καταργήθηκε η διαδικασία προέγκρισης των αδειοδοτήσεων στα τουριστικά καταλύματα. Έτσι άνοιξε ο δρόμος για την απελευθέρωση των δυνάμεων της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην ελληνική τουριστική αγορά. Ήταν ακριβώς η ίδια περίοδος που συστήθηκε στο υπουργείο τουρισμού, η Ειδική Υπηρεσία Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων, ως Υπηρεσία μίας Στάσης. Η Υπηρεσία αυτή συνέβαλε και συμβάλλει καίρια στην προώθηση πληθώρας σημαντικών επενδυτικών σχεδίων. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις, αξιοποιήθηκαν γόνιμα από τον τουριστικό τομέα και οδήγησαν σε μία πορεία αναβάθμισης της τουριστικής προσφοράς στη χώρα μας. Το νέο στοίχημα που κερδίζουμε τώρα είναι ακριβώς αυτή η στρατηγική συνέχεια. Αυτό που ξεκίνησε τότε και συνεχίστηκε στις κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, με πιο ώριμο και ολοκληρωμένο τρόπο, με τη φιλοσοφία του Μέτρου. Σημαίνει να μη θυσιάζεις το περιβάλλον, την καθημερινότητα των τοπικών κοινωνιών, την ποιότητα ζωής, για την τουριστική ανάπτυξη. Σημαίνει ο τουρισμός που υπηρετεί τη χώρα και όχι η χώρα που υπηρετεί τον τουρισμό».
Η επόμενη μέρα δεν θα κερδηθεί από όσους έχουν πιο ανθεκτικούς προορισμούς
Σύμφωνα με την υπουργό Τουρισμού «Ο διεθνής τουρισμός κινείται προς τη διατήρηση της αυθεντικότητας, την πράσινη ανάπτυξη, την ποιότητα. Από την πρώτη στιγμή λοιπόν, τέθηκε ως στόχο της εθνικής στρατηγικής, η ποιοτική και βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα μας, 12 μήνες τον χρόνο και σε ολόκληρη την Ελλάδα. Σε αυτή την κατεύθυνση, το υπουργείο Τουρισμού εφαρμόζει ένα μείγμα πολιτικής για τον εκσυγχρονισμό των τουριστικών υποδομών, με γνώμονα τις ειδικές μορφές τουρισμού, την αναβάθμιση της ποιότητας των τουριστικών υπηρεσιών, με έμφαση στην ενίσχυση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης , την ψηφιοποίηση της προβολής και των εργαλείων διαμόρφωσης της ταξιδιωτικής εμπειρίας, καθώς και την προώθηση νομοθετικών παρεμβάσεων, που υπηρετούν τους στρατηγικούς στόχους».
Εξάλλου, μεγάλος στόχος της Κυβέρνησης παραμένει το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η διαβούλευση του σχεδίου της Κοινής Υπουργικής Απόφασης καθώς συστηματοποιήθηκε η πληθώρα σχολίων, και πολλά από αυτά αποτυπώθηκαν στις διατάξεις της. Σε αυτή τη φάση το επισπεύδον Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έθεσε σε διαβούλευση τη μελέτη επιβάρυνσης των περιοχών Natura 2000. Μετά την ολοκλήρωση αυτού του σταδίου θα υπογραφεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση. Επιπλέον, η υπουργός Τουρισμού τόνισε τα εξής: «Η επόμενη μέρα δεν θα κερδηθεί από όσους έχουν περισσότερους επισκέπτες. Θα κερδηθεί από όσους έχουν πιο ανθεκτικούς προορισμούς. Γι’ αυτό η κυβέρνηση επενδύει στη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα του τουρισμού, στην καλύτερη διαχείριση των συνεπειών από την κλιματική κρίση, στις πολιτικές για την ενέργεια, στις επενδύσεις σε υποδομές, σε πόρους, σε μεταφορές, και στον άνθρωπο».
Δημιουργία Ευρωπαϊκής Τουριστικής Ακαδημίας
Στην τοποθέτηση του ο Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού κ. Απόστολος Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στην επικείμενη ανακοίνωση την Άνοιξη του 2026 του σχεδίου για κοινή ευρωπαϊκή στρατηγική στον τουρισμό αλλά και στην προσπάθεια που γίνεται για τη δημιουργία Ευρωπαϊκής Τουριστικής Ακαδημίας. Όπως σημείωσε, πρόκειται για ένα ενιαίο πλαίσιο που θα καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο η Ευρώπη θα αναπτύξει τον τουριστικό της τομέα την επόμενη δεκαετία, στη βάση της ανταγωνιστικότητας, της βιωσιμότητας και της προστασίας των τοπικών κοινωνιών. Ανέφερε ότι η Ελλάδα έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη αυτής της στρατηγικής, ενώ υπογράμμισε πως η νέα ευρωπαϊκή προσέγγιση στηρίζεται στο όραμα, στη συνεργασία και σε κοινές πολιτικές για ένα μοντέλο με επίκεντρο τον άνθρωπο. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε μεταξύ άλλων και στη εφαρμογή από το 2026 του νέου κανονισμού για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Διαβάστε ακόμα:
Ποιες είναι οι προτεραιότητες που έθεσε ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης για τον τουριστικό τομέα
Μια νέα κατηγορία ταξιδιωτών αλλάζει τα δεδομένα στη Φιλοξενία με τις διατροφικές της επιλογές





