Ο κόσμος των αερομεταφορών κινείται σε μια λεπτή ισορροπία ανάμεσα στο χθες και στο αύριο. Οι επιβάτες που ταξιδεύουν σήμερα δεν περιμένουν απλά καλύτερη εξυπηρέτηση, αλλά προσδοκούν μια εμπειρία αντάξια της εποχής τους, άμεση, διασυνδεδεμένη, χωρίς εμπόδια.
Η φετινή έρευνα Travelers’ Voice Passenger IT Insights 2025 της SITA, του διεθνούς οργανισμού τεχνολογίας πληροφοριών για τις αερομεταφορές, αποτυπώνει με σαφήνεια τη ριζική μεταστροφή που συντελείται. Οι ταξιδιώτες δεν θέλουν να «αντέξουν» το ταξίδι, θέλουν να το ελέγχουν.
Ειδικότερα, η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 7.500 επιβάτες σε 25 χώρες, δείχνει ότι 2 στους 3 επιζητούν ταχύτερη διεκπεραίωση στα αεροδρόμια, ενώ το 42% θα ήθελε ένα ενιαίο εισιτήριο που να καλύπτει αεροπορικές, σιδηροδρομικές και οδικές μετακινήσεις. Η χρήση κινητών τηλεφώνων για κάθε στάδιο του ταξιδιού έχει αυξηθεί κατά 20% σε σχέση με το 2020, επιβεβαιώνοντας ότι πλέον η εμπειρία της πτήσης ξεκινά πολύ πριν το check-in, μέσα από την οθόνη ενός smartphone.
Όπως διαπιστώνεται στην έρευνα, η πλειονότητα των επιβατών προτιμά τις βιομετρικές πύλες έναντι των κλασικών γκισέ, επιλέγοντας την ταχύτητα και τη διακριτικότητα της τεχνολογίας αντί αυτή της παραδοσιακής διαδικασίας. Ο διευθύνων σύμβουλος της SITA, κ. David Lavorel, επισημαίνει ότι οι ταξιδιώτες έχουν ήδη αλλάξει συνήθειες και προσδοκίες, καθώς έχουν γίνει ψηφιακοί, καλώντας τις εταιρείες να τους ακολουθήσουν. Περαιτέρω, ο κ. Lavorel σημείωσε ότι το μέλλον της αερομεταφοράς δεν βρίσκεται στην προσθήκη περισσότερων συστημάτων, αλλά στην αφαίρεση κάθε περιττού βήματος.
Η SITA επισημαίνει ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε λίγο πριν την απογείωση και αμέσως μετά την προσγείωση, ώστε οι αντιδράσεις και οι εντυπώσεις των επιβατών, να καταγραφούν τη στιγμή που βιώνονται. Οι απαντήσεις αποκαλύπτουν ένα κοινό που έχει συνηθίσει να οργανώνει τη ζωή του, από τις πληρωμές μέχρι τις μετακινήσεις, μέσα από το κινητό του και να αναρωτιέται γιατί το ταξίδι εξακολουθεί να απαιτεί χαρτιά, ουρές και χειροκίνητους ελέγχους.
Η μετάβαση προς την ψηφιακή ταυτότητα αναμένεται να είναι εκρηκτική. Από 155 εκατ. χρήστες σήμερα, προβλέπεται να φτάσει τα 1,27 δισ. το 2029. Δύο στους τρεις επιβάτες δηλώνουν πρόθυμοι να πληρώσουν για τη δυνατότητα αποθήκευσης του διαβατηρίου τους ψηφιακά, γεγονός που υποδηλώνει πως οι ίδιοι οι ταξιδιώτες είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν σε υποδομές που τους εξυπηρετούν καλύτερα.
Επίσης, η έρευνα αναδεικνύει και τη σαφή στροφή προς τη βιωσιμότητα. Σχεδόν το 90% των επιβατών δηλώνει ότι θα πλήρωνε περισσότερο για να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα, ενώ πολλοί εμφανίζονται διατεθειμένοι να ταξιδέψουν πιο αργά ή με λιγότερες αποσκευές, αν αυτό σημαίνει μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η πολυτέλεια, με άλλα λόγια, δεν ορίζεται πλέον μόνο από την ταχύτητα ή την άνεση, αλλά και από τη συνείδηση.
Παρά τα ιστορικά χαμηλά ποσοστά απώλειας αποσκευών, η εμπιστοσύνη των επιβατών δείχνει να μην έχει ακόμη αποκατασταθεί πλήρως. Το 78% δηλώνει ότι θα πλήρωνε για υπηρεσία μεταφοράς αποσκευών «από πόρτα σε πόρτα», δείχνοντας πως η σιγουριά εξακολουθεί να αξίζει περισσότερο από τις στατιστικές βελτιώσεις.
Η έννοια του συνδυαστικού ταξιδιού, εκείνου που ενώνει αεροπλάνο, τρένο και αυτοκίνητο, δεν θεωρείται πλέον πολυτέλεια αλλά προσδοκία. Το 70% των συμμετεχόντων στην έρευνα δηλώνει ότι σχεδιάζει τουλάχιστον ένα τέτοιο ταξίδι φέτος, ενώ το 42% ζητά ένα ενιαίο σύστημα κρατήσεων και πληρωμών. Οι αριθμοί αυτοί υπογραμμίζουν ότι η διαλειτουργικότητα δεν είναι θέμα καινοτομίας, αλλά στοιχειώδους συνέπειας σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία έχει ήδη απλοποιήσει τα πάντα, εκτός από το ίδιο το ταξίδι.
Η SITA τονίζει ότι οι προσδοκίες αυτές ασκούν αυξανόμενη πίεση σε μια βιομηχανία που εξακολουθεί να λειτουργεί με ρυθμούς επένδυσης αργούς και συχνά δυσκίνητους. Τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες καλούνται να αναβαθμίσουν υποδομές σχεδιασμένες για μια προ-ψηφιακή εποχή, ενώ οι επιβάτες συγκρίνουν την εμπειρία του check-in με εκείνη μιας online αγοράς ή μιας εφαρμογής ταξί.
Η εταιρεία παρακολουθεί εδώ και πάνω από δέκα χρόνια τις μεταβολές στις προσδοκίες των ταξιδιωτών μέσα από τη σειρά IT Insights, αναδεικνύοντας ότι η πρόκληση δεν είναι τεχνική, αλλά πολιτισμική. Η νέα γενιά ταξιδιωτών, που δεν έχει γνωρίσει ποτέ ταξίδι χωρίς κινητό, ειδοποιήσεις και ψηφιακή κάρτα επιβίβασης, θεωρεί την αμεσότητα και την εξατομίκευση αυτονόητες.
Η πολυτέλεια, για αυτούς τους επιβάτες, δεν βρίσκεται πια στο lounge αλλά στην αόρατη οργάνωση ενός ταξιδιού που κυλά χωρίς εμπόδια. Και η αεροπορική βιομηχανία καλείται να φτάσει στο ίδιο ύψος με τους επιβάτες της, εκεί όπου η τεχνολογία δεν είναι πλέον βοήθημα, αλλά εμπειρία.
Διαβάστε ακόμα:
Ποια είναι τα έσοδα στο 7μηνο από το Τέλος Ανθεκτικότητας στα τουριστικά καταλύματα