Αν κάποτε το gaming θεωρούνταν μια δραστηριότητα για εφήβους μπροστά σε μια οθόνη, σήμερα αποτελεί έναν από τους πιο απρόσμενους αλλά και δυναμικά αναπτυσσόμενους τομείς του τουρισμού.

12

Από το Τόκιο ως το Σαν Ντιέγκο και από τα ξενοδοχεία της Σιγκαπούρης ως τα θεματικά πάρκα της Ευρώπης, ο κόσμος των βιντεοπαιχνιδιών βγαίνει από το σπίτι και γίνεται εμπειρία, προορισμός, ακόμη και λόγος για ταξίδι.

Η ιστορία ξεκινά δεκαετίες πίσω, όταν η συνοικία Akihabara του Τόκιο μετατράπηκε σε παγκόσμιο σημείο αναφοράς για τους λάτρεις των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και των anime. Εκεί όπου κάποτε έστηναν ουρές έξω από καταστήματα με βιντεοπαιχνίδια, τα λεγόμενα arcades, σήμερα συναντώνται ταξιδιώτες που έρχονται απ’ όλο τον κόσμο για να ζήσουν από κοντά την ιαπωνική κουλτούρα του gaming, μια εμπειρία που παντρεύει την τεχνολογία, το design και τη νοσταλγία. Από τότε, ο όρος «gaming tourism», δηλαδή ο τουρισμός ψηφιακής ψυχαγωγίας, έχει αποκτήσει σάρκα και οστά, περιγράφοντας ένα νέο είδος ταξιδιού που συνδυάζει την περιπέτεια με τη συμμετοχική κουλτούρα του παιχνιδιού.

Τα τελευταία χρόνια, οι προορισμοί που απευθύνονται σε gamers πολλαπλασιάζονται. Ξενοδοχεία όπως το PARKROYAL Collection στη Σιγκαπούρη έχουν δημιουργήσει ειδικές «gaming suites», εξοπλισμένες με κονσόλες, εργονομικά καθίσματα και εξαιρετική συνδεσιμότητα, προσφέροντας μια εμπειρία που θολώνει τα όρια ανάμεσα στην ψυχαγωγία και τη φιλοξενία. Στην Ευρώπη, ξενοδοχειακές αλυσίδες και ομάδες eSports που ασχολούνται με τα ψηφιακά σπορ συνάπτουν συνεργασίες για τη διοργάνωση τουρνουά και θεματικών διαμονών, προσελκύοντας κοινό που αναζητά κάτι παραπάνω από ένα απλό ταξίδι αναψυχής.

Η τάση δεν περιορίζεται πια στο «παίζω παιχνίδια όταν ταξιδεύω», αλλά εξελίσσεται σε μια ολόκληρη τουριστική εμπειρία που μετατρέπει τους εικονικούς κόσμους σε απτές πραγματικότητες. Η περίπτωση του LEGO Code Break, που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Σαν Ντιέγκο, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Κατά τη διάρκεια του TwitchCon, της κορυφαίας συνάντησης της παγκόσμιας gaming κοινότητας, η LEGO δημιούργησε έναν τεράστιο διαδραστικό θησαυροφυλάκιο στο Gaslamp Quarter, καλώντας τους επισκέπτες να αποκρυπτογραφήσουν έναν μυστικό κωδικό μέσα από ψηφιακά στοιχεία εμπνευσμένα από δημοφιλή παιχνίδια όπως το Minecraft, το Fortnite και ο Sonic. Οι παίκτες αναζητούσαν τα στοιχεία διαδικτυακά, ενώ οι πιο αποφασισμένοι μπορούσαν να βρεθούν επιτόπου στο Σαν Ντιέγκο, να συμμετάσχουν στο «κυνήγι» και να διεκδικήσουν συλλεκτικά LEGO σετ που μεταφέρουν τους ψηφιακούς κόσμους σε φυσική μορφή.

Η κα Beth McKenna, επικεφαλής του αμερικανικού τμήματος μάρκετινγκ της LEGO, εξήγησε ότι η πρωτοβουλία είχε στόχο να αποδείξει πως η κουλτούρα του gaming ευδοκιμεί όταν ο ψηφιακός και ο φυσικός κόσμος συναντώνται. Όπως ανέφερε, η εταιρεία επιδιώκει να εμπνεύσει τους «δημιουργούς του αύριο» μέσα από δράσεις που φέρνουν το παιχνίδι έξω από την οθόνη και μέσα στην πραγματική ζωή.

Η εμπειρία αυτή δεν είναι μεμονωμένη. Από τα θεματικά πάρκα της Universal αφιερωμένα στη Nintendo, μέχρι τα ξενοδοχεία που αναπλάθουν κόσμους εικονικής πραγματικότητας, το gaming διαμορφώνει νέες μορφές ταξιδιωτικής αφήγησης. Οι προορισμοί παύουν να είναι απλώς γεωγραφικοί και γίνονται συναισθηματικοί, δηλαδή τόποι όπου ο ταξιδιώτης βιώνει, παίζει και συμμετέχει.

Η σύγκλιση του ψηφιακού με το απτό δεν είναι μόνο τεχνολογικό φαινόμενο, αλλά και πολιτισμικό. Ο ταξιδιώτης του σήμερα αναζητά εμπειρίες που εμπλέκουν τις αισθήσεις του και ταυτόχρονα ανήκουν σε κοινότητες με κοινά ενδιαφέροντα, είτε αυτές δημιουργούνται μέσα σε ένα online παιχνίδι, είτε σε μια πλατεία γεμάτη gamers με LEGO στο χέρι. Το παιχνίδι, τελικά, δεν αποτελεί πια μια καθημερινή διασκέδαση, αλλά είναι ένας τρόπος να δει κανείς τον κόσμο αλλιώς, τουβλάκι προς τουβλάκι, πίστα προς πίστα.

Διαβάστε ακόμα:

Ελληνικός τουρισμός: Αύξηση της ζήτησης και των ταξιδιωτικών εισπράξεων από το Ηνωμένο Βασίλειο

Έρευνα: Η Φιλοξενία ως το ισχυρότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος

Ίος, Κέα, Σίκινος: Προτάσεις για στοχευμένη τουριστική ανάπτυξη