Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, δημοσίευσε την Ετήσια Έκθεση για την Κατάσταση της Κρουαζιέρας που αναδεικνύει τη δυναμική του κλάδου, ο οποίος τροφοδοτείται από τις εξελισσόμενες τάσεις, την ποικιλία επιλογών και την προσφορά καινοτόμων ταξιδιωτικών εμπειριών που ευθυγραμμίζονται με την αυξανόμενη καταναλωτική ζήτηση.
Οι τάσεις για το 2025
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έκθεσης οι «πρωτάρηδες» της κρουαζιέρας οδηγούν την ανάπτυξη με το 31% των επιβατών τα τελευταία δύο χρόνια να δοκιμάζουν για πρώτη φορά αυτό το είδος τουρισμού, γεγονός που αντικατοπτρίζει τα υψηλά ποσοστά ικανοποίησης από τον κλάδο και την ικανότητά του να προσελκύει νέους πελάτες. Το 82% όσων έχουν κάνει κρουαζιέρα επιθυμούν να ξανακάνουν. Οι Gen-X και οι Millennials είναι από τους πιο ενθουσιώδεις ταξιδιώτες κρουαζιέρας, που έλκονται από την ποικιλία εμπειριών, τη δυνατότητα επίσκεψης πολλών προορισμών και την αξία των διακοπών κρουαζιέρας. Σχεδόν το ένα τρίτο των επισκεπτών κρουαζιέρας ταξιδεύουν σε ομάδες δύο ή περισσότερων διαφορετικών γενεών. Το 25% των επαναλαμβανόμενων επιβατών ταξιδεύει δύο ή περισσότερες φορές τον χρόνο, το 14% ταξιδεύει δύο φορές τον χρόνο, και το 11% κάνει κρουαζιέρα τρεις με πέντε φορές τον χρόνο.Οι κρουαζιέρες εξερεύνησης είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο κομμάτι της αγοράς με 22% περισσότερους επιβάτες να επιλέγουν αυτά τα ταξίδια το 2024 σε σχέση με το 2023.
Σημαντική οικονομική συνεισφορά
Παρότι αποτελεί μόλις το 2% του παγκόσμιου τουρισμού, ο κλάδος της κρουαζιέρας έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο στις κοινότητες παγκοσμίως, εισφέροντας πάνω από 168 δισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία το 2023, το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί έως σήμερα. Στις ΗΠΑ, η βιομηχανία της κρουαζιέρας εισέφερε πάνω από 65 δισ. δολάρια συνολικά το 2023, υποστηρίζοντας 290.000 θέσεις εργασίας και 25 δισεκατομμύρια σε μισθούς. Στην Ευρώπη, η κρουαζιέρα εισέφερε 55 δισ. ευρώ στο σύνολο της οικονομίας το 2023, υποστηρίζοντας 440.000 θέσεις εργασίας.
Σημαντική ήταν για μία ακόμα χρονιά η συνεισφορά της κρουαζιέρας και στην ελληνική οικονομία, επιβεβαιώνοντας την δυναμική ανάπτυξης του κλάδου στην περιοχή. Ειδικότερα, το 2023 η κρουαζιέρα εισέφερε συνολικά στην ελληνική οικονομία 2 δισ. ευρώ (έναντι 1,4 δισ. ευρώ το 2022), κυρίως από τις δαπάνες των επιβατών και τις λειτουργικές δαπάνες των εταιρειών κρουαζιέρας, ενώ υποστήριξε 22.600 θέσεις εργασίας στη χώρα (έναντι 14.300 το 2022).
Η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό κόμβο κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, τόσο ως δημοφιλής προορισμός όσο και για homeporting – με τον Πειραιά να πρωταγωνιστεί σε αυτόν τον τομέα. Η χώρα αξιοποιεί με επιτυχία την ισχυρή ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, η οποία το 2024 υποδέχθηκε 1,86 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας από όλο τον κόσμο, έναντι 1,54 εκατ. το 2023, από τους οποίους το 1,1 εκατ. προερχόταν από την Ευρώπη έναντι 966.000 το 2023.
Επιπλέον, η συνεισφορά του κλάδου ενισχύεται από τα οφέλη για τις κοινότητες σε όλον τον κόσμο μέσω της προμήθειας προϊόντων και υπηρεσιών σε τοπικό επίπεδο καθώς και των δαπανών πριν και μετά την κρουαζιέρα, καθώς το 69% των επιβατών μένουν μία ή περισσότερες νύχτες σε ξενοδοχείο. Επιπρόσθετα, 6 στους 10 επιβάτες κρουαζιέρας επιστρέφουν σε κάποιο προορισμό που επισκέφθηκαν για πρώτη φορά μέσω κρουαζιέρας, επεκτείνοντας τον οικονομικό αντίκτυπο του κλάδου στις κοινότητες και στο μέλλον.
Ο κλάδος της κρουαζιέρας παγκοσμίως υποδέχθηκε 34,6 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας το 2024, ενώ το 2025 αναμένονται 37,7 εκατ.. Η Ευρώπη παραμένει μια αγορά-κλειδί, με αύξηση 2,8% των Ευρωπαίων επιβατών κρουαζιέρας το 2024. Οι πέντε κορυφαίες ευρωπαϊκές αγορές είναι η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία. Το 2024, οι κρουαζιέρες κοντά στον τόπο κατοικίας των ταξιδιωτών παρέμειναν ελκυστικές, με την περιοχή της Μεσογείου να παραμένει ο πιο δημοφιλής προορισμός για τους Ευρωπαίους επιβάτες κρουαζιέρας, ακολουθούμενη από την Καραϊβική και τη Βόρεια Ευρώπη. Οι εταιρείες-μέλη της CLIA θα καλωσορίσουν 11 νέα πλοία στον παγκόσμιο στόλο το 2025. Συνολικά, 56 νέα υπερωκεάνεια κρουαζιερόπλοια των μελών της CLIA έχουν παραγγελθεί για την περίοδο 2025–2036, αντιπροσωπεύοντας επένδυση 56,8 δισ. δολαρίων και αποδεικνύοντας την εμπιστοσύνη στο μέλλον της κρουαζιέρας. Μια ενδεικτική εικόνα του πλαισίου ανάπτυξης του κλάδου, προκύπτει από το στοιχείο ότι πάνω από το 70% των κρουαζιερόπλοιων που υπάρχουν στο βιβλίο παραγγελιών από σήμερα έως το 2030, είναι μικρού και μεσαίου μεγέθους.
«Η Έκθεση της CLIA για την Κατάσταση της Κρουαζιέρας το 2025 δείχνει ότι η κρουαζιέρα εξακολουθεί να είναι ένας από τους πιο δυναμικούς και ανθεκτικούς τομείς του τουρισμού, με ανάπτυξη που συμβαδίζει με τη μεγάλη ζήτηση για διακοπές κρουαζιέρας, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων γενεών και των ταξιδιωτών που δοκιμάζουν για πρώτη φορά αυτή την εμπειρία», δήλωσε ο Bud Darr, Εκτελεστικός Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της CLIA. «Την ίδια ώρα, ο κλάδος αποτελεί έναν ουσιαστικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης, συνεισφέροντας πάνω από 168 δισ. δολάρια σε κοινωνίες σ’ όλο τον κόσμο, υποστηρίζοντας 1,6 εκατ. θέσεις εργασίας και επενδύοντας σήμερα δεκάδες δισεκατομμύρια στον βιώσιμο στόλο του μέλλοντος».
Διαβάστε ακόμα:
Προβολή της Δήλου στο Λονδίνο ως σύμβολο διαχρονικής πολιτιστικής αξίας
Θετικές οι επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού έως και τον Απρίλιο
Η βιωσιμότητα στην πρώτη γραμμή των δράσεων για τον κλάδο της Φιλοξενίας