Σε μια εποχή όπου το «πολυτελές» κινδυνεύει να γίνει συνώνυμο του ομοιόμορφου, μια νέα διεθνής έρευνα έρχεται να ανατρέψει τα δεδομένα και να ρίξει φως στις πραγματικές προτεραιότητες των σύγχρονων ταξιδιωτών υψηλού εισοδήματος.

14

Η Έκθεση για τα Ταξίδια Πολυτελείας 2025 της Preferred Hotels & Resorts, που διεξήχθη σε συνεργασία με την The Harris Poll, εξετάζει τις νέες δυνάμεις που διαμορφώνουν την έννοια της πολυτέλειας και τα συμπεράσματα είναι αποκαλυπτικά.

Οι συμμετέχοντες, πάνω από 500 εύποροι Αμερικανοί ταξιδιώτες, με ετήσιο εισόδημα άνω των 250.000 δολαρίων και τουλάχιστον 10.000 δολάρια ετήσια δαπάνη σε ταξίδια αναψυχής, δηλώνουν αποφασισμένοι να αφήσουν πίσω τους τη μονοτονία και να αναζητήσουν εμπειρίες με ουσία.

Σχεδιάζουν κατά μέσο όρο 8 ταξίδια το 2025, εκ των οποίων τα 3 θα είναι διεθνή, ενώ περισσότεροι από τους μισούς σκοπεύουν να δαπανήσουν περισσότερα από ό,τι το 2024.

Όχι άλλο copy-paste στις διακοπές

Το πρώτο και πιο ηχηρό μήνυμα της έκθεσης είναι η απόρριψη του «beige-ification», δηλαδή της ουδετεροποίησης των ταξιδιών μέσα από αδιάφορα, πανομοιότυπα ξενοδοχεία και εμπειρίες τα οποία προσομοιάζουν το χρώμα μπεζ. Σχεδόν 70% θεωρεί πως τα σύγχρονα πολυτελή καταλύματα έχουν θυσιάσει την ψυχή τους στον βωμό της τυποποίησης, με πολλούς να περιγράφουν το φαινόμενο ως «destination disillusionment»: ομοιόμορφες πόλεις, ίδιες υπηρεσίες, ίδια Instagrammable spots. Πλέον, η πολυτέλεια ταυτίζεται με το ανεπανάληπτο, εκείνο που δεν μπορεί κανείς να αντιγράψει ή να το βρει παντού.

Η νέα αξία της πολυτέλειας: στιγμές-παρακαταθήκες

Η συσσώρευση ανέσεων και αποκλειστικών προνομίων παραχωρεί τη θέση της στην αναζήτηση εμπειριών που έχουν τη δύναμη να αλλάξουν οπτική. «Η πολυτέλεια είναι λιγότερο συσσώρευση και περισσότερο μεταμόρφωση», υπογραμμίζει η έκθεση. Περισσότεροι από 4 στους 5 ταξιδιώτες θεωρούν ότι οι αληθινές, εσωτερικές διασυνδέσεις με έναν τόπο, μέσα από την επαφή με τους ανθρώπους του και τις τοπικές του αφηγήσεις, οδηγούν στις πιο αξέχαστες ταξιδιωτικές στιγμές. Ενδεικτικά, το 64% προτιμά να εξερευνά έναν προορισμό βάσει προτάσεων των ντόπιων, και όχι μέσω ενός ψηφιακού concierge ή μιας πλατφόρμας βασισμένης στην τεχνητή νοημοσύνη.

Επιμέλεια αντί για επιπολαιότητα

Το «χειροποίητο» μπαίνει στην καρδιά του νέου ταξιδιωτικού luxury. Το 90% δηλώνει πως οι καλύτερες εμπειρίες είναι εκείνες που μοιάζουν αυθόρμητες, αλλά είναι επιμελημένες στην εντέλεια. Τα ξενοδοχεία που αποτυπώνουν τη γοητεία και την αυθεντικότητα του τόπου έχουν την τιμητική τους, ενώ οι προσωπικοί ταξιδιωτικοί σύμβουλοι επιστρέφουν στο προσκήνιο. Το 84% των ερωτηθέντων δηλώνει πως εμπιστεύεται περισσότερο έναν εξειδικευμένο travel advisor από αμέτρητες ώρες αναζήτησης στο διαδίκτυο.

Πολυτέλεια με ρίζες

Η ιστορία και η πολιτιστική ταυτότητα δεν αποτελούν απλώς background σε ένα πολυτελές σκηνικό, είναι το ίδιο το σκηνικό. Το 92% των συμμετεχόντων εκφράζει την επιθυμία για διαμονές με ιστορική βαρύτητα και αυθεντικό χαρακτήρα, ενώ σημαντική τάση αποτελεί και ο σχεδιασμός ταξιδιών πολλών γενεών: το 71% σχεδιάζει τουλάχιστον ένα τέτοιο family reunion το 2025, αναζητώντας χώρους που ευνοούν τη σύνδεση με τους άλλους αλλά και με την προσωπική τους ιστορία.

Πιστότητα με πρόσωπο και συναίσθημα

Σε ένα περιβάλλον υψηλού κόστους, η έννοια της «πιστότητας» γίνεται πιο κρίσιμη από ποτέ. Το 82% θεωρεί πως τα loyalty programs είναι καθοριστικά για την ποιότητα διαμονής, ενώ σχεδόν τα δύο τρίτα δηλώνουν πως η θετική εμπειρία σε προηγούμενη διαμονή αποτελεί τον ισχυρότερο λόγο επιστροφής. Δεν πρόκειται πλέον για πόντους και ανταμοιβές, αλλά για αναγνώριση, προσωποποιημένες παροχές και συνέπεια στην αριστεία. Η διευθύνουσα σύμβουλος της Preferred Hotels & Resorts, κα Lindsey Ueberroth, ανέφερε σχετικά ότι: «Ο κόσμος της πολυτέλειας δεν είναι πια ουδέτερος, είναι τολμηρός, συναισθηματικός και βαθιά προσωπικός».

Το ταξίδι ως προσωπικό αφήγημα

Καθώς ο κόσμος αλλάζει και η υπερπροσφορά εμπειριών κάνει τις επιλογές πιο δύσκολες, το ζητούμενο για τον ταξιδιώτη του 2025 δεν είναι η πολυτέλεια με το θερμόμετρο, αλλά η πολυτέλεια με πυξίδα. Πυξίδα εσωτερική, που οδηγεί σε εμπειρίες με νόημα, σύνδεση και ανεξίτηλη μνήμη. Για όσους μπορούν και θέλουν να δουν πέρα από την επιφάνεια, το ταξίδι δεν είναι πια απόδραση. Είναι επιστροφή στον εαυτό.

Διαβάστε ακόμα:

TripAdvisor 2025: Ποια ελληνικά ξενοδοχεία μπήκαν στη λίστα με τα καλύτερα παγκοσμίως

Αναβιώνει το μοντέλο ξενοδοχείο-εκπαιδευτήριο με Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα

Απαγόρευση τζετ σκι στις παραλίες της Αττικής -Αναλυτικά η λίστα