Στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης World Travel Market London 2025, οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν, μεταξύ άλλων, γύρω από τρεις έννοιες-κλειδιά που αναδιαμορφώνουν τον παγκόσμιο τουρισμό: Τη συμπερίληψη, την τεχνητή νοημοσύνη και τη βιωσιμότητα.
Ειδικότερα, το Συνέδριο Συμπερίληψης και Ισότητας (DEAI Summit) ανέδειξε τις κοινωνικές, πολιτισμικές και επιχειρηματικές προκλήσεις που συνοδεύουν τη νέα αυτή πραγματικότητα.
Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στο φαινόμενο της «κόπωσης από την ένταξη» και στη δυσπιστία που δείχνουν ορισμένες κοινωνίες απέναντι στις πολιτικές διαφορετικότητας. Η Joanna Reeve από την Intrepid Travel σημείωσε ότι ο τουρισμός έχει τη δύναμη να ενώνει, προωθώντας την κατανόηση ανάμεσα στους πολιτισμούς. Από την πλευρά του, ο Richard Thompson από το Inclu Group ανέδειξε την άλλη όψη της τεχνολογικής προόδου. Τον αποκλεισμό όσων δυσκολεύονται να τη χρησιμοποιήσουν. Όπως ανέφερε, έρευνα σε 600 ξενοδοχεία πολυτελείας παγκοσμίως αποκάλυψε πως οι πληροφορίες για την προσβασιμότητα είναι σπανιότερες από τις λίστες μαξιλαριών ή τις παροχές για κατοικίδια. «Οι άνθρωποι με αναπηρία τζογάρουν δεκάδες χιλιάδες λίρες πριν καν φύγουν από το σπίτι τους», είπε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι ο προσβάσιμος τουρισμός παραμένει «η τελευταία ανεκμετάλλευτη αγορά».
Η Sadia Ramzan από το Muslim Women Travel Group υποστήριξε πως ακόμη και μικρές κινήσεις, όπως η υποδοχή μουσουλμάνων ταξιδιωτών με mocktail αντί για αφρώδες κρασί, μπορούν να ενισχύσουν τη φήμη ενός προορισμού. Αναφέρθηκε επίσης στην Ιαπωνία ως θετικό παράδειγμα, χάρη στα ξενοδοχεία με πιστοποίηση halal και τις επιλογές σεμνότητας στα ιαματικά λουτρά.
Η Sita Sahu από τη FUTURE& επεσήμανε ότι η συμπερίληψη δεν είναι πια θέμα «καλής πρόθεσης» αλλά στρατηγική επιχειρηματική επιλογή. Όπως προέβλεψε, έως το 2030 τα ζητήματα διαφορετικότητας θα αποτελούν μέρος της εταιρικής διακυβέρνησης, πέρα από το πλαίσιο του ανθρώπινου δυναμικού.
Μεταξύ των χωρών που παρουσίασαν παραδείγματα πολιτικών ένταξης, η Ταϊλάνδη ανέδειξε τις νέες ευκαιρίες που προκύπτουν μετά τη νομιμοποίηση του γάμου ομόφυλων ζευγαριών, ενώ η Μάλτα, ήδη φιλικός προορισμός για την κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ+, συνεργάζεται με πανεπιστήμια για περαιτέρω μελέτες. Η υπουργός Τουρισμού της Ισλανδίας Hanna Katrín Friðriksson αναφέρθηκε στη φετινή κινητοποίηση «Ημέρα της Γυναίκας Εκτός Εργασίας», που συνέπεσε με την 50ή επέτειο της ιστορικής απεργίας του 1975, επισημαίνοντας πως ακόμη και η διαφωνία μπορεί να λειτουργήσει ως αφορμή για πρόοδο στην ισότητα.
Τεχνητή νοημοσύνη και δημιουργικότητα
Στο Media & Influencer Forum κυριάρχησε η ανάγκη προσαρμογής στο νέο οικονομικό περιβάλλον. Όπως επισημάνθηκε, είναι πλέον συνηθισμένο οι δημιουργοί να έχουν τέσσερις έως πέντε διαφορετικές πηγές εισοδήματος, ενώ η τεχνητή νοημοσύνη επανακαθορίζει τον τρόπο παραγωγής και διανομής περιεχομένου.
Ο Colin Carter από το Weather2Travel υπογράμμισε ότι κανένα σύστημα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δύναμη της ανθρώπινης παρατήρησης και της δημοσιογραφικής έρευνας πεδίου, προειδοποιώντας ταυτόχρονα για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της τεχνολογίας. Ο Frederic Aouad από το Stay22 σημείωσε ότι η ΑΙ μπορεί να απαλλάξει τους επαγγελματίες του κλάδου από χρονοβόρες διαδικασίες, όπως η διαχείριση συνεργατικών συνδέσμων.
Στο τέλος του Συνεδρίου Τεχνολογίας, το debate με θέμα «Η τεχνητή νοημοσύνη: φίλος ή εχθρός του ταξιδιού;» ανέδειξε τον διχασμό αλλά και την αισιοδοξία του κλάδου. Ο Stephen Joyce από το Protect Group προειδοποίησε ότι «τα ταξίδια που επιλέγονται από αλγόριθμους αφαιρούν τη μαγεία της ανθρώπινης απροσδιοριστίας», ενώ ο Christian Watts από το Magpie σχολίασε πως η υποστήριξη του κοινού προς την ΑΙ δείχνει «όχι πού βρίσκεται σήμερα, αλλά πού κατευθύνεται το μέλλον».
Νέες αγορές και βιώσιμες πρακτικές
Στις συνεδρίες γεωοικονομίας, ο Shabib Al Maamari από το Visit Oman αναφέρθηκε στη συνεργασία με την Civitatis για την προσέλκυση ταξιδιωτών από τις ισπανόφωνες και πορτογαλόφωνες χώρες, σημειώνοντας ότι «βρισκόμαστε σε μια έντονη κούρσα για την απόκτηση νέων αγορών προέλευσης».
Στο Συνέδριο Βιωσιμότητας, οι συμμετέχοντες ανέδειξαν τη σημασία του «αργού τουρισμού» και των πιο συνειδητών εμπειριών. Ο Iain Powell από τη Hurtigruten παρουσίασε το νέο concept «open village», που συνδυάζει πλοία υβριδικής ενέργειας με τη συμμετοχή των επισκεπτών σε τοπικές εκδηλώσεις και τη συνεργασία με 70 τοπικούς παραγωγούς.
Η Tricia Schers από τον οργανισμό Planeterra μίλησε για κοινωνικές πρωτοβουλίες, όπως η υπηρεσία μεταφορών «Women with Wheels» στην Ινδία και το εστιατόριο Parwa στο Περού, που αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με εταιρείες όπως η Iberostar και η easyJet Holidays.
Η Jane McFadzean από την Trip.com Group τόνισε την ανάγκη για αξιόπιστη σήμανση των βιώσιμων ταξιδιών, προκειμένου να περιοριστεί το χάσμα ανάμεσα στις προθέσεις και τις κρατήσεις. Όπως ανέφερε, αυξάνεται η ζήτηση για ταξίδια με τρένο και ποδήλατο, ενώ το πρόγραμμα Country Retreats ενισχύει την ανάπτυξη κοινοτικών καταλυμάτων στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού.
Χιούμορ, πολιτισμός και τουριστικό marketing
Στις συνεδρίες για την τουριστική επικοινωνία, γνωστά τηλεοπτικά πρόσωπα παρουσίασαν τη δύναμη της αφήγησης και του χιούμορ. Η κωμικός Maisie Adam επεσήμανε ότι «δεν χρειάζεται να δείχνεις το Machu Picchu, μπορείς να κάνεις τον κόσμο να γελάσει ακόμη και μέσα σε ένα αεροδρόμιο», περιγράφοντας το χιούμορ ως «παγκόσμια γλώσσα σύνδεσης».
Λίγο αργότερα, στη συζήτηση της Bettany Hughes με τον αρχισυντάκτη του περιοδικού Wanderlust, George Kipouros, επισημάνθηκε ότι οι τηλεοπτικές εκπομπές της ιστορικού προσέγγισαν 450 εκατ. θεατές παγκοσμίως το 2024.
Εντυπωσιακό παράδειγμα αποτέλεσε και η καμπάνια της West Midlands Growth Company, με πρωταγωνιστές τον κιθαρίστα των Black Sabbath Tony Iommi, έναν ξεναγό ντυμένο Σαίξπηρ, έναν ταξιτζή, έναν σεφ και έναν χορευτή, που συνέβαλε σε αύξηση 2% των διεθνών επισκεπτών στην περιοχή.
Διαβάστε ακόμα:
Χρυσό φθινόπωρο για τον ελληνικό τουρισμό
Ο Παγκόσμιος Τουρισμός σε τροχιά υπεραπόδοσης -Πρόβλεψη για ανάπτυξη 16 τρισ. δολ. έως το 2035
World Travel Market 2025- Έρευνα: Οι καλύτερες πόλεις στον κόσμο για το 2026





