Μία από τις ομορφότερες διαδρομές σε ολόκληρο τον κόσμο, η σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει το Μπέργκεν με το Όσλο αποτελεί εμπειρία ζωής για τους λάτρεις του «slow traveling», αλλά και για όσους τρέφουν μία ξεχωριστή, ιδιαίτερη αγάπη για τη Νορβηγία, αυτή την ξεχωριστή χώρα του ευρωπαϊκού βορρά.

16

Ένα από τα πρώτα πράγματα που σίγουρα πρέπει να έχει κανείς κατά νου πριν κλείσει θέση για αυτό το φανταστικό ταξίδι είναι μία βασική ιδιαιτερότητα της σκανδιναβικής χώρας: το γεγονός ότι στη Νορβηγία, τις ημέρες του χειμώνα, οι μέρες είναι πάρα πολύ μικρές. Πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει οπωσδήποτε να κάνετε μία καλή έρευνα για τις ώρες των δρομολογίων πριν από την κράτηση σας ώστε να μπορέσετε να απολαύσετε ολόκληρη το ταξίδι που διαρκεί περίπου 6μιση ώρες με το φως της ημέρας. Το πρωινό δρομολόγιο που αναχωρεί από το Όσλο περίπου στις 9 και μισή θα σας εξασφαλίσει πως θα χαρείτε κάθε ένα από τα 496 χιλιόμετρα που χωρίζουν το Μπέργκεν από το Όσλο. Εννοείται πως αν βρείτε θέσεις δίπλα στο παράθυρο επιβάλεται να τις προτιμήσετε.

Οι τελευταίες εικόνες που θα κρατήσετε μέσα σας από το Όσλο θα είναι τα φινετσάτα ξύλινα, γραφικά σπιτάκια, σκαρφαλωμένα στις πλαγιές των λόφων της νορβηγικής πρωτεύουσας που σιγά-σιγά θα ξεμακραίνουν όσο το τρένο απομακρύνεται από τον σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης. Aκόμα, μία απομακρυσμένη άποψη της χερσονήσου Bygdøy, εκεί όπου βρίσκονται τα μεγάλα μουσεία της πόλης, φορτωμένα με σημαντικά εκθέματα και ντοκουμέντα από τα παμπάλαια χρόνια της κυριαρχίας των Βίκινγκς. Το παγωμένο Όσλο θα βρίσκεται πλέον πίσω σας και πρώτος σταθμός της διαδρομής είναι η πόλης Drammen, μία σχετική μικρή αλλά εξελιγμένα βιομηχανική, νορβηγική Μέκκα. Και έπειτα η πραγματική μαγεία ξεκινά.

Είναι το σημείο που το τρένο σας θα αλλάξει κάπως απότομα πορεία και ενώ πήγαινε δυτικά αρχίζει ξαφνικά να ανηφορίζει προς τα βόρεια και να «χάνεται» λίγο-λίγο μέσα σε πανήψυλα, επιβλητικά βουνά που περικλύουν πανέμορφες πεδιάδες και δάση. Ανάμεσα τους κουκλίστικα γραφικά, απομακρυσμένα χωριά ξεπροβάλλουν. Μοιάζουν με το απόλυτα σκανδιναβικό παραμύθι από αυτά που είναι πολύ μακριά από τη δική μας μεσογειακή πραγματικότητα. Το τρένο αρχίζει να ανεβαίνει υψόμετρο, από αυτό το σημείο η θέα είναι κάτι το αληθινά μοναδικό.

Ένα από τα πιο καθηλωτικά πράγματα το να διασχίσετε με τρένο την απόσταση ανάμεσα στο Mπέργκεν και το Όσλο είναι το ότι θα νιώσετε σίγουρα πως αλλάζετε αρκετές διαφορετικές χώρες μέσα σε λίγες μόνο ώρες. Καθώς το τρένο προχωράει το σκηνικό μεταμορφώνεται για ακόμα μία φορά και το βαγόνι σας θα αρχίσει να «βουτάει» βαθιά μέσα στα απέραντα χιονισμένα τοπία της πεδιάδας Hardangervidda, ανάμεσα στα γιγάντια βουνά στο κεντρικό τμήμα της χώρας. Η συγκεκριμένη πεδιάδα καλύπτει συνολικά μία έκταση που αγγίζει τα 6.500 τετραγωνικά χιλιόμετρα, με μέσο υψόμετρο το ένα χιλιόμετρο πάνω από την επιφάνεια του νερού. Ένα εκπληκτικό, απέραντο, παγωμένο θέαμα που μοιάζει να κυλάει αργά πάνω στη νορβηγική φύση με τελικό προορισμό τη θάλασσα.

H αρχική ιδέα για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Μπέργκεν (Bergensbanen στα Νορβηγικά) χρονολογείται πίσω στο 1872, η Νορβηγία δεν θύμιζε σε τίποτα τη σημερινή εύπορη, υπερσύγχρονη, άψογα οργανωμένη χώρα του ευρωπαϊκού βορρά. Ήταν η ανακάλυψη του πετρελαίου μερικές δεκαετίες αργότερα που μεταμόρφωσε πλήρως το σκανδιναβικό κράτος, αναγάγοντας το σταδιακά σε μία από τις πιο υγιείς οικονομίες της Ευρώπης. Πάντως, πίσω στο 1872 το ερώτημα παρέμενε αναπάντητο: πώς θα βρίσκονταν τα χρήματα για μία τόσο δύσκολη, απαιτητική και κοστοβόρα σιδηροδρομικη κατασκευή. Άλλωστε στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα η εξαγωγή της σαρδέλας και της ρέγγας ήταν η βασικότερη πηγή εσόδων ολόκληρης της χώρας κάτι που καθιστούσε την υλοποίηση δημόσιων έργων τέτοιας κλίμακας πραγματικά αδύνατη.

Ωστόσο, το «θαύμα» συνέβη. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 1875 και μέχρι το 1909 η σιδηροδρομική γραμμή είχε παραδωθεί στο κοινό. 39 συνολικα σταθμοί συνδεδεμένοι με ένα καθηλωτικό φιδίσιο μονοπάτι σε μερικά από τα πιο απαιτητικά τοπία μπορείς να φανταστεί ανθρώπινος νους.

Η πεδιάδα Hardangervidda είναι στα αλήθεια ένα από τα πιο αφιλόξενα και απαιτητικά σημεία στα οποία μπορεί να βρεθεί κανείς σε ολόκληρη τη Νορβηγία. Επιπλέον, οι συνεχείς εναλλαγές του καιρό ήταν μόνο μία από τις πολλές προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι κατασκευαστές της σιδηροδρομικής γραμμής που ένωσε το Μπέγκεν με το Όσλο. Προκειμένου να μπορέσει να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος κατασκευάστηκαν πάρα πολλές σήραγγες, 180 στο σύνολο, που σκίζουν τα βουνά της χώρας. Ουσιαστικά στην εν λόγω διαδρομή θα διασχίσετε μία σήραγγα κάθε 2,75 χιλιόμετρα.

Φτάνοντας στη χιονισμένο πόλη Geilo χτισμένη σε υψόμετρο 794 μέτρων, γνωστή για την έντονη χιονοδρομική δραστηριότητα, θα ξέρετε πως έχετε φτάσει στα μισά του ταξιδιού σας. Σε αυτό το σημείο το χιόνι είναι τόσο βαθύ που το λευκό χρώμα καλύπτει κάθε γωνιά, κάθε δέντρο, κάθε σπιθαμή γης, φαντάζει τόσο ολοκληρωτικά φωτεινό σαν σπίθα που φωσφωρίζει πάνω στη μελαγχολική ατμόσφαιρα και το σκοτεινό, γοητευτικό τοπίο. Κάπου εκεί γύρω είναι πιθανό να δείτε να περνά πλάι στις γραμμές του τρένου και το μεγαλύτερο κοπάδι άγριων ταράνδων στη Νορβηγία, περίπου 1.100 πανέμορφα ζώα που περιφέρονται ελεύθερα και αγέρωχα στις χιονισμένες εκτάσεις της Hardangervidda. Λίγο παρακάτω το τρένο θα κάνει στάση στην μικρή πόλη Finse, τον ψηλότερο σταθμό που θα συναντήσετε στη διαδρομή σε υψόμετρο 1.222 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Όλα τριγύρω σας θα είναι κάτασπρα και συγκινητά όμορφα. Μία ανείπωτα υπέροχη, εξωπραγματική, δραματική ομορφιά.

Κατηφορίζοντας προς το Myrdal, σε υψόμετρ, ο 867 μέτρων, θα έρθετε αντιμέτωποι με μία από τις πιο απότομες σιδηροδρομικές διαδρομές σε ολόκληρο τον κόσμο. Από το Myrdal μέχρι το Flam, κάτω από τις όχθες του μεγάλου φιόρδ Aurlandsfjord η γραμμή στρίβει ξαφνικά και μοιάζει να κάνει «βουτιά» μέσα από 20 συνεχόμενα τούνελ, χάνοντας στην ουσία 866 μέτρα σε υψόμετρο μέσα σε 20 μολις χιλιόμετρα. Αυτό το σημείο της διαδρομής είναι κάτι που θα ξεχάσετε ποτέ στη ζωή σας.

Μέσα σε λίγα μόνο λεπτά θα δείτε μπροστά στα μάτια σας το απόλυτο λευκό τοπίο να δίνει τη θέση του στην υπέροχη, μυρωδάτη, πράσινη γη της πόλης Voss. Mπλε ποτάμια, αστραφτερές λίμνη, πεντακάθαρα φιόρδ ολοκληρώνουν το σκηνικό, σε μία τελειώς διαφορετική εκδοχή της Νορβηγίας, πιο ήπιας, πιο φιλόξενης, πιο γλυκιάς.

Τέλος το καταπληκτικό Μπέργκεν. Το τέλος της διαδρομής. Αυτός ο τόπος που μοιάζει με κινηματογραφική εικόνα θα ξεπροβάλει μπροστά σας ανάμεσα σε επτά λόφους και 7 μεγαλειώδη φιορδ. Ήταν και παραμένει ακόμα μία από τις ωραιότερες νορβηγικές πόλεις, αλλά σε αυτό το ταξίδι δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία ο προορισμός. Τα ταξίδια με το τρένο έχουν κάνει κάτι παραπάνω από δυναμική επιστροφή στις συνειδήσεις των σύγχρονων τουριστών. Για μία εξαιρετικά απλή αιτία: υπάρχει καλός λόγος που οι λέξεις ταξίδι και διαδρομή είναι συνώνυμες. Όλα για τη διαδρομή γίνονται. Ή τουλάχιστον θα έπρεπε.

Διαβάστε ακόμα:

Ένα roadtrip στην Ευρώπη της δεκαετίας του ‘90 άλλαξε για πάντα τον τρόπο σκέψης μου

Orient Express Silenseas: Το θρυλικό τρένο σαλπάρει με το μεγαλύτερο ιστιοφόρο στον κόσμο

Ένα αυθεντικό τρένο του Orient Express ξαναμπαίνει στις ράγες