Η εμφάνιση της 84χρονης Τζέιν Φόντα στο εξώφυλλο της πολωνικής Vogue είναι μια επανατοποθέτηση της εικόνας που έχει η τρίτη ηλικία σε μια Ευρώπη όπου η δημογραφική πυραμίδα γέρνει υπέρ των ηλικιωμένων.

24

Η πλατφόρμα embassies.com η αλλιώς “Embassies of good living” κάνει τη συνταξιοδότηση να μην μοιάζει με αποχώρηση αλλά για την έναρξη μιας καινούργιας περιπέτειας.

Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα, η μοναξιά σκοτώνει περισσότερο από το κάπνισμα και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Και είναι ο μεγαλύτερος φόβος των ανθρώπων που περνούν τα 70. Οι «πρεσβείες της καλής ζωής» δίνουν τη δυνατότητα στους ανθρώπους των μεγαλύτερων ηλικιών να ζουν σε υπέροχα σπίτια, να τα εναλλάσσουν σε διαφορετικά σημεία του κόσμου και να συμβιώνουν στο ίδιο κτήριο με άτομα της ίδιας ηλικίας ή με νεότερους (κάτω των 50) -στους οποίους η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα να ζουν στο ίδιο κτήριο με μια γερή έκπτωση στη συνδρομή τους που φτάνει το 50%.

Το “The Embassies For Good Living” προσδίδει μια θετική αύρα στην έννοια του να μεγαλώνεις και δίνει τη δυνατότητα στους συνταξιούχους να ζουν με ομοίους τους και άλλους, έχοντας όλη την υποστήριξη του προσωπικού της πλατφόρμας στο κτήριο. H χορηγία της μάρκας πολυτελών αυτοκινήτων Porche στο όλο εγχείρημα μας δίνει να καταλάβουμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα glamorous και premium προϊόν που άξονας του κόνσεπτ του είναι η καλή ζωή, είτε αφορά το design του κτηρίου, είτε τη γαστρονομία, είτε τις μετακινήσεις σε διαφορετικά “embassies” ανά τον κόσμο. Αλλά ας αφήσουμε τον ιδρυτή του start-up Γιαν να μας εξηγήσει το πρότζεκτ του.

Θα μπορούσατε να μου εξηγήσετε το concept του Embassies.com;

Oι πρεσβείες του “co-living” όπως το υπονοεί ελαφρά και η ονομασία τους είναι μια πλατφόρμα συγκατοίκησης για ανθρώπους μιας προχωρημένης ηλικίας. Όλοι χρειαζόμαστε να επιλέξουμε ένα μέρος όπου θα υπάρχει έξτρα υποστήριξη, όταν φτάσουμε σε μια μεγαλύτερη ηλικία. Και δημιουργούμε έναν κόσμο όπου το άτομο μπορεί να νιώσει ολοκληρωμένο και να αυτοκαθοριστεί χωρίς να μπαίνει η ταμπέλα του ηλικιωμένου και του συνταξιούχου. Αυτή είναι η βασική αρχή.
Τα τμήματα του σπιτιού κατανέμονται σε τρία κομμάτια ανά δεκαετία ηλικίας, άλλο για εξηντάρηδες, εβδομηντάρηδες και ογδοντάρηδες αλλά και άλλα τμήματα του σπιτιού προορίζονται για νεότερες ηλικίες.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η επιλογή κτηρίων;

Αυτό κάνουμε τώρα, αφού έχουμε εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση της Porche ως επενδυτή, αναζητούμε κτηματομεσιτικές ευκαιρίες σε όλο τον κόσμο. Φιλοδοξούμε μέχρι το 2030 να έχουμε ένα δίκτυο τριάντα τοποθεσιών παγκοσμίως. Αυτή τη στιγμή, διαπραγματευόμαστε ενοικίαση κτιρίων στη Μαδρίτη, Βιέννη, Κοπεγχάγη, Ζυρίχη, Αμβούργο, Μόναχο. Ψάχνουμε ενδιαφέρουσες κτηματομεσιτικές συμφωνίες ή και να αποκτήσουμε υπάρχοντα κτίρια τα οποία εν συνεχεία ανακαινίζουμε.

Πως εξηγείτε το ενδιαφέρον της Porche για το πρότζεκτ;

Κατά κάποιον τρόπο είναι πολύ απλό. Σκοπός μας είναι η δημιουργία ενός κόσμου όπου το κάθε άτομο αυτοκαθορίζεται στη ζωή του. Το προϊόν που προσφέρουμε είναι πολυτελές και ταιριάζει με την εικόνα της Porche. Και υποθέτω πως η στρατηγική της Porche πάει πέρα από το αυτοκίνητο, σε «γειτονικά» επιχειρηματικά σχήματα που στην ουσία στοχεύουν στο ίδιο κοινό, αυτό που προανέφερα ότι αγαπά την πολυτέλεια. Ένα κοινό που μεγαλώνοντας ηλικιακά, η μάρκα αυτοκινήτων θέλει μέσα από το embassies.com να το κρατάει δίπλα της.

Θα μπορούσατε να πείτε τα κριτήρια με τα οποία επιλέγετε ένα σπίτι;

Το πιο σημαντικό για εμάς είναι να κατοικούν οι πελάτες μας σε ένα πανέμορφο σπίτι. Ένας χώρος που θα ήθελαν όλοι στα 70 ή στα 80 τους να ζήσουν, που δεν θα θυμίζει σε τίποτα γηροκομείο. Είναι τόσο σπουδαίο και όμορφο που θέλουμε να πάμε εκεί. Μιλάμε για κατασκευές που καλύπτουν έκταση από 6 ως 15 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, οι οποίες προτιμούμε να βρίσκονται μέσα σε ιστορικά κτήρια. Απαραίτητος για εμάς είναι και ο υπαίθριος χώρος, μπαλκόνια κήποι κλπ. Είναι σημαντικό να βρίσκονται σε αστική περιοχή κοντά σε θέατρα, πάρκα και εστιατόρια. Αυτό βολεύει σε μια ηλικία που θέλεις να κινείσαι όλο και λιγότερο. Κατά κάποιον τρόπο παίρνουμε τις τάσεις-κλειδιά που βρίσκονται στη δημογραφική πυραμίδα και δημιουργούμε ένα προϊόν το οποίο έρχεται να συναντήσει ολοκληρωτικά αυτές τις τάσεις και να ανταποκριθεί στις ανάγκες τους, δημιουργούμε μέσα στην πόλη ένα προϊόν όμορφο και γεμάτο από ενδιαφέροντες ανθρώπους.

Εσείς αναλαμβάνετε την εσωτερική διακόσμηση;

Την αναλαμβάνει μία συνεργάτιδά μας, από τις κορυφαίες διακοσμήτριες στον κόσμο, η Βρετανίδα Ιλς Κρόφορντ, για την οποία υπάρχει ένα πολύ ωραίο επεισόδιο στην σειρά ντοκιμαντέρ του Netflix “Abstract: The Art Of Design”. Πραγματικά καταλαβαίνει αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Για εμάς, το όλο κόνσεπτ γεννήθηκε πάνω στην εμπειρία μου όταν είδα ότι η γιαγιά και ο παππούς μου έπρεπε να πάνε σε ένα γηροκομείο που ήταν μικρό και τόσο φριχτό που δεν ήθελα καν να τους επισκεφτώ όταν ήμουν παιδί. Χρειάστηκε να κάνω μια έρευνα να δω πώς είναι τα γηροκομεία σε ολόκληρο τον πλανήτη (είδα πάνω από 100 κοινότητες τέτοιου είδους). Η μεταβολή της δημογραφικής πυραμίδας υπέρ των ηλικιωμένων έκανε εύκολο το κέρδος γι’ αυτού του είδους τις «κοινότητες». Αλλά για εμάς ο άνθρωπος είναι στον πυρήνα κάθε αποφάσης που παίρνουμε. Και αυτό είναι ένα στοιχείο που κάνει το προϊόν μας να διαφέρει σε σχέση με ότι προσφέρεται «εκεί έξω» αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο που να έχει αναπτυχθεί σε διεθνή κλίμακα. Στην Ελλάδα και συγκεκριμένα κοντά στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ένας πολύ ωραίος χώρος αλλά δεν παύει να είναι ένας ωραίος χώρος αποκλειστικά για ηλικιωμένους. Εμείς δεν θέλουμε να κάνουμε ακόμα μια αλυσίδα γηροκομείων. Υπάρχουν χώροι στα κτήρια που ετοιμάζουμε, που είναι πολύ ελκυστικοί για ανθρώπους στα 30, 40 ή τα 50 τους. Έτσι μπαίνεις σε μία από τις “Embassies” και δεν έχεις μόνο ηλικιωμένους.

Επομένως πρακτικά, μιλάτε για συγκατοίκηση ανθρώπων διαφορετικών ηλικιών;

Ακριβώς. Στα διαμερίσματά μας υπάρχουν τρία τμήματα, όπου υπάρχουν διαμερίσματα από 15 τ.μ. και πάνω, με δική τους φυσικά κουζίνα ή τουαλέτα με τους γείτονες που είναι έτοιμοι να προσφέρουν τη βοήθεια τους σε περίπτωση που ένα άτομο δεν μπορεί για παράδειγμα, να ντυθεί μόνο του. Δίπλα τους ζουν άλλοι άνθρωποι που έχουν εγγραφεί στην ίδια πλατφόρμα με τους οποίους, στους κοινούς χώρους του κτηρίου, αναπτύσσεται το αίσθημα της κοινότητας. Άνθρωποι διαφορετικών ηλικιών ζουν σε ένα χώρο όπου η καλή ζωή βρίσκεται σε προτεραιότητα.

Πρακτικά πως καταφέρνετε τη συνύπαρξη διαφορετικών γενεών;

Τη συνύπαρξη την πραγματοποιούμε ως εξής. Τους κύριους χώρους τους καταλαμβάνουν άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας. Το προσωπικό μένει στους λεγόμενους «δημόσιους χώρους» και τα νεότερα μέλη στο “member’s club”. Για το πλούσιο πολιτιστικό πρόγραμμα είναι υπεύθυνοι οι μεγαλύτεροι, που μοιράζουν ενδιαφέροντα και γνώσεις. Το γυμναστήριο ή τη σάουνα, τα χρησιμοποιούν κυρίως οι νεότεροι. Όλοι οι κάτω των 50 έχουν το δικαίωμα να εγγραφούν στην πλατφόρμα με έκπτωση που φτάνει το 50% της κανονικής συνδρομής, κάτι που τους δίνει κι ένα οικονομικό κίνητρο συμμετοχής στην πλατφόρμα.

Επομένως, πώς επιλέγετε τους ανθρώπους που θα ζήσουν μαζί;

Ο καθένας κάνει αίτημα για ένα συγκεκριμένο μέρος προκειμένου να έχουμε ένα εύρος ηλικιών. Επειδή έχουμε πληθώρα αιτημάτων υπάρχει η πιθανότητα να «κόψουμε» μερικά από αυτά ή να τα προτείνουμε σε άλλες τοποθεσίες. Χρησιμοποιούμε 30 με 70 διαμερίσματα ανά πόλη. Ήδη έχουμε πάνω από χίλιες αιτήσεις χωρίς καν να έχουμε αρχίσει την προώθηση και τις δημόσιες σχέσεις του project.

		array(1) {
  [0]=>
  array(3) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(51038)
      ["id"]=>
      int(51038)
      ["title"]=>
      string(39) "e_JanGarde_photo_robert winter_B9356960"
      ["filename"]=>
      string(43) "e_JanGarde_photo_robert-winter_B9356960.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(622760)
      ["url"]=>
      string(92) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/12/e_JanGarde_photo_robert-winter_B9356960.jpg"
      ["link"]=>
      string(130) "https://www.travel.gr/experiences/people-en/presveies-ena-protzekt-gia-ilikiom/attachment/e_jangarde_photo_robert-winter_b9356960/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "2"
      ["description"]=>
      string(33) "Ο Jan Garde/Photo: Robert Winter"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(39) "e_jangarde_photo_robert-winter_b9356960"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(50968)
      ["date"]=>
      string(19) "2021-12-03 11:09:05"
      ["modified"]=>
      string(19) "2021-12-03 11:12:46"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(2000)
      ["height"]=>
      int(2000)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(100) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/12/e_JanGarde_photo_robert-winter_B9356960-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(100) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/12/e_JanGarde_photo_robert-winter_B9356960-300x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(300)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(100) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/12/e_JanGarde_photo_robert-winter_B9356960-768x768.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(768)
        ["large"]=>
        string(102) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/12/e_JanGarde_photo_robert-winter_B9356960-1024x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(1024)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(102) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/12/e_JanGarde_photo_robert-winter_B9356960-1536x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1536)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(92) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2021/12/e_JanGarde_photo_robert-winter_B9356960.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(2000)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2000)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
  }
}
	

Αυτό το project σε έκανε να συμφιλιωθείς περισσότερο με την ιδέα του γήρατος;

Δεν ξέρω γιατί, αλλά είναι πάντα στο μυαλό μου. Ανοιγόμουν πάντα στους ηλικιωμένους ανθρώπους, ζούσα μαζί με μερικούς ανθρώπους αυτής της ηλικίας. Κι επίσης η εμπειρία του να ερευνήσω πάνω από εκατό γηροκομεία ανά τον κόσμο με έκανε να νιώσω ότι δεν είναι μοντέλα προς απόσυρση, είναι ανθρώπινα όντα που συνεχίζουν τη ζωή τους. Αν επισκεφτείς ένα τέτοιο μέρος επιστρέφεις στο σπίτι θλιμμένος. Είναι απαίσιο να ζεις εκεί.
Το πάθος αλλά και ο σκοπός μας είναι να κάνουμε τους ανθρώπους αυτούς να έχουν κι ένα μέλλον το οποίο να ανυπομονούν να ζήσουν. Κάνουμε μια επανατοποθέτηση του αφηγήματος της ζωής στην λεγόμενη «Τρίτη ηλικία» και δημιουργούμε μια κοινότητα έχει τη δύναμη ενός καινούργιου brand που όλοι λένε «wow, θέλω να είμαι μέρος αυτού του πράγματος».

Ποια είναι η θέση της Ελλάδας σε αυτό το project;

Η Ελλάδα για εμάς, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη αποτελούν μέρη που εξερευνούμε. Ήρθαμε στην Αθήνα για το συνέδριο του Monocle. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε τις πρεσβείες στις οποίες οι κάτοικοι εναλλάσσονται και για αυτό δεν θα έπρεπε κάποιος να φοβάται να ζήσει στη Ζυρίχη και εν συνεχεία στην Αθήνα αφού ακόμα κι ένα σπίτι μακριά από το σπίτι, παραμένει σπίτι. Τα 70 είναι πλέον τα καινούργια 50 και αν είσαι ακόμα υγιής έχεις μια ζωή να ζήσεις μπροστά σου. Αυτό με κάνει να νιώθω αυτοπεποίθηση για το μέλλον και οι «πρεσβείες» σε φέρνουν σε επαφή με μέλη άλλων ηλικιακών ομάδων. Γιατί αυτό που μπορεί να ενοχλήσει περισσότερο κάποιον σε ένα μέρος, είναι οι άλλοι άνθρωποι, για αυτό επιλέγουμε με πολύ προσοχή ανθρώπους από όλο τον κόσμο που θα μπορέσουν να ζουν αρμονικά στο ίδιο κτήριο.