Πριν από περίπου πέντε δεκαετίες, ένας αρχιτέκτονας επισκέπτεται για πρώτη φορά τα Καψαλιανά Ρεθύμνου, έναν μικρό οικισμό, μετόχι του κτήματος της Μονής Αρκαδίου.

12

Ο εγκαταλελειμμένος οικισμός είχε προοπτικές που κανείς δεν μπορούσε να διακρίνει. Τις προοπτικές αυτές, ο Μύρων Τουπογιάννης τις αντιλήφθηκε από την πρώτη του επίσκεψη στο χωριό αλλά δεν τις μοιράστηκε με κανέναν. Τις φύλαξε για τον εαυτό του και συμμαχώντας με τις γνώσεις του και την επιμονή του, τις είδε να παίρνουν μορφή μετά από πολλά χρόνια. Έγιναν το Kapsaliana Village Hotel που πλέον είναι μέλος των Ιστορικών ξενοδοχείων της Ευρώπης. Ένα boutique ξενοδοχείο που αποτελεί μια νέα πρόταση φιλοξενίας.

Ο αρχιτέκτονας και ιδιοκτήτης, Μύρων Τουπογιάννης αφηγείται στο Travel.gr πώς κατάφερε να υλοποιήσει το όραμά του και να δημιουργήσει μια πολιτεία από το μέλλον, που συνυπάρχει αρμονικά με το παρελθόν.

Το πρώτο «boutique hotel» στην Κρήτη και η επίσκεψη στα Καψαλιανά

«Το κύτταρο της αγάπης μου για την φιλοξενία δημιουργήθηκε από πολύ νωρίς. Θα σας πάω 50 χρόνια πίσω, όταν ο τουρισμός ξεκινούσε στην Κρήτη και οι ταξιδιώτες ήταν κυρίως περιηγητές. Πήγαιναν κυρίως στο Ηράκλειο λόγω της Κνωσού και του Μουσείου. Εκεί ζούσε τότε και η οικογένειά μου. Εκείνη την εποχή, η μητέρα μου, η οποία έβλεπε πολύ μακριά, μετέτρεψε στο σπίτι μας, το οποίο διέθετε και κήπο, στην πρώτη πανσιόν στο Ηράκλειο. Ήταν το «boutique hotel» της εποχής. Σπούδασα αρχιτεκτονική τα χρόνια της Δικτατορίας. Εγώ και μια ομάδα συμφοιτητών μου αποφασίσαμε να κάνουμε μια μελέτη πάνω στο πώς πόλεις στην Ελλάδα που έχουν τμήμα ιστορικού κέντρου (πχ Καστοριά, Ναύπλιο, Θήβα) μπορούν να το προστατεύσουν μέσα στο χρόνο. Έτσι αποφάσισα να διαλέξω ένα μέρος στην Κρήτη, ζωντανό, που έχει παρελθόν και να το αναδείξω. Διάλεξα την Κριτσά, στον Άγιο Νικόλαο και εγκαταστάθηκα εκεί 6 μήνες για να μελετήσω τον τόπο. Τον Αύγουστο του 1976, βρέθηκα τυχαία στα Καψαλιανά. Με το που πάτησα το πόδι μου σε αυτόν τον τόπο, είδα αμέσως την προοπτική του.

×
play button
PLAY FULL VIDEO

Μέσα από τις σπουδές μου, είχα αποκομίσει πολλά βασικά εργαλεία για να διακρίνω τις αρχιτεκτονικές δυνατότητες ενός οικισμού. Πολύ μικροί οικισμοί οδηγούνται από την φύση τους στην εγκατάλειψη. Η τάση των τελευταίων δεκαετιών είναι να οδηγούμαστε προς τα αστικά κέντρα για ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο. Δεν υπάρχουν υποδομές για να κρατήσουν τους κατοίκους. Αυτό συνέβη και με τα Καψαλιανά.

Πώς ξεκίνησαν όλα

«Το όραμά μου τότε είχε μια μεγάλη δόση ρομαντισμού. Όταν έκανα την πρώτη βόλτα στον οικισμό αμέσως κατάλαβα τι μπορούσε να συμβεί. Προσέγγισα έναν γνωστό της μητέρας μου με καταγωγή από εδώ, τον ρώτησα αν μπορούσα να αγοράσω ένα ερείπιο από κάποιον και μου είπε ότι θα με έφερνε σε επαφή με έναν συγγενή του. Τότε, απευθύνθηκα στην μητέρα μου που είχε λέγειν και της ζήτησα να με συνοδεύσει στην πρώτη συνάντηση για την συμφωνία. Η μητέρα μου με την ευελιξία που είχε στο λόγο ήξερα ότι θα απέτρεπε την επέκταση της συζήτησης που θα έφερνε περαιτέρω διερευνητικές ερωτήσεις από τους άλλους για τον σκοπό μου. Μαζεύτηκαν, λοιπόν σε μια ταράτσα 12 άτομα. Όσο η ώρα προχωρούσε και η συζήτηση έφτανε στο αποκορύφωμά της, πήρα το θάρρος να ρωτήσω αν θα ενδιαφέρονταν να πουλήσουν μέρος της γης. Ρώτησα το ποσό και μου είπαν «100». Εγώ είχα χρήματα μαζί μου και έσπευσα να δώσω προκαταβολή. Η μητέρα μου σάστισε γιατί παρά το ότι είχε περίπου καταλάβει τον σκοπό μου, δεν ήξερε ότι ήμουν τόσο αποφασισμένος να υλοποιήσω το όραμά μου. Έζησα πολλές ιστορίες μέχρι να καταφέρω να αποκτήσω αυτή την έκταση. Μου πήρε 40 ολόκληρα χρόνια. Η δημιουργία του Kapsaliana Village Hotel ξεκίνησε μετά την ολοκλήρωση της αγοράς. Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τις προοπτικές που είχε αυτός ο οικισμός» σημειώνει ο Μύρων Τουπογιάννης.

Το μεγάλο στοίχημα και οι χρυσοί κανόνες στη φιλοξενία

«Το μεγαλύτερο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει ένας επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στη φιλοξενία είναι να γίνεται συνεχώς η καλύτερη εκδοχή του. Δεν υπάρχει κάτι πιο φιλόδοξο. Ως επιχειρηματία, με βοηθούν οι γνώσεις μου στην αρχιτεκτονική. Είναι σημαντικό να βρεις τον «άξονα» στα πράγματα. Γιατί αν κάνεις λάθος εκεί, το έχεις χάσει. Αν δεν κάνεις λάθος εκεί, θα είναι μικρότερες οι απώλειες» αναφέρει ο Μύρων Τουπογιάννης και προσθέτει «Στη φιλοξενία, υπάρχουν μερικοί βασικοί κανόνες που πρέπει να ακολουθείς. Πρώτον, δεν έρχεσαι ποτέ σε αντιπαράθεση με τον πελάτη. Δεύτερον, παραμένεις ό,τι και να συμβεί ευγενής -κυρίως απέναντι στον εαυτό σου. Δεν παρασύρεσαι. Αν έρθεις σε αντιπαράθεση και δεν τηρείς τους κανόνες ευγενείας, έχεις χάσει το «παιχνίδι».

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(254145)
      ["id"]=>
      int(254145)
      ["title"]=>
      string(18) "myron-toupogiannis"
      ["filename"]=>
      string(22) "myron-toupogiannis.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(1052723)
      ["url"]=>
      string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/myron-toupogiannis.jpg"
      ["link"]=>
      string(103) "https://www.travel.gr/experiences/pos-ena-egkataleleimmeno-chorio-stin-k/attachment/myron-toupogiannis/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(124) "O Μύρων Τουπογιάννης, αρχιτέκτονας και ιδιοκτήτης του Kapsaliana Village Hotel "
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(18) "myron-toupogiannis"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(254132)
      ["date"]=>
      string(19) "2023-07-16 18:45:55"
      ["modified"]=>
      string(19) "2023-07-16 18:48:52"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1372)
      ["height"]=>
      int(2318)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(79) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/myron-toupogiannis-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(79) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/myron-toupogiannis-178x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(178)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(80) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/myron-toupogiannis-768x1298.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1298)
        ["large"]=>
        string(80) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/myron-toupogiannis-606x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(606)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(80) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/myron-toupogiannis-909x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(909)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(81) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/myron-toupogiannis-1212x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1212)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(3) "top"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Η κόρη του και υπεύθυνη marketing του Kapsaliana Village Hotel, Έλενα Τουπογιάννη, συμπληρώνει: «Θέλω συνεχώς να βελτιωνόμαστε σε όλα τα επίπεδα. Επενδύουμε συνεχώς στο προσωπικό, στις λεπτομέρειες, στις εμπειρίες που μπορεί να αποκομίσει κάποιος στο ξενοδοχείο. Ο κανόνας στη φιλοξενία αλλά και στις επιχειρήσεις γενικότερα, λέει ότι «πρώτα δίνεις για να πάρεις».

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(254161)
      ["id"]=>
      int(254161)
      ["title"]=>
      string(8) "drz-9269"
      ["filename"]=>
      string(34) "drz-9269-scaled-e1689537311291.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(657217)
      ["url"]=>
      string(83) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/drz-9269-scaled-e1689537311291.jpg"
      ["link"]=>
      string(93) "https://www.travel.gr/experiences/pos-ena-egkataleleimmeno-chorio-stin-k/attachment/drz-9269/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(0) ""
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(8) "drz-9269"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(254132)
      ["date"]=>
      string(19) "2023-07-16 19:30:44"
      ["modified"]=>
      string(19) "2023-07-16 19:30:44"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1395)
      ["height"]=>
      int(1706)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(91) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/drz-9269-scaled-e1689537311291-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(91) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/drz-9269-scaled-e1689537311291-245x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(245)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(91) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/drz-9269-scaled-e1689537311291-768x939.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(939)
        ["large"]=>
        string(92) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/drz-9269-scaled-e1689537311291-837x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(837)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(93) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/drz-9269-scaled-e1689537311291-1256x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1256)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/drz-9269-2048x1365.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(2048)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(1365)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

H φιλοσοφία του Kapsaliana Village Ηotel είναι βασισμένη στην πολυτέλεια και την αυθεντικότητα. Η Φύση συναντιέται με την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και οι γαστρονομικές εμπειρίες με την ευεξία. Ο Μύρων και η Έλενα Τουπογιάννη επιδιώκουν να εμπνεύσουν τους επισκέπτες για να υιοθετήσουν έναν πιο συνειδητό τρόπο ζωής, να εκτιμήσουν βαθύτερα την Φύση και να μυηθούν στην μαγεία της Ιστορίας μέσα από εμπειρίες τόσο στον εσωτερικό όσο και στον εξωτερικό χώρο του ξενοδοχείου.

«Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που έρχονται εδώ, είναι άνθρωποι οι οποίοι είναι «ευαίσθητοι» σε κάποια πράγματα: στο θέμα της ηρεμίας, της Φύσης, του μέτρου, της αυθεντικότητας» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Μύρων Τουπογιάννης.

«Θεωρώ ότι όλα τα πράγματα στη ζωή κάνουν κύκλους. Δεν υπάρχει γραμμικότητα. Όταν βλέπεις ότι ένας κύκλος κλείνει, καλείσαι να δημιουργήσεις έναν νέο κύκλο, σαν μια συνέχεια ενός προηγούμενου, χωρίς να σημαίνει ότι σε δεσμεύει. Έτσι θέλησα να αναβιώσω έναν κόσμο που βυθιζόταν στο παρελθόν του και να του χαρίσω μια νέα προοπτική» καταλήγει.

Φωτογραφίες: Christos Drazos Photography/www.ibrandingworks.com