Η Θάσος είναι ένας παράδεισος για τους πεζοπόρους. Στο μεγάλο αυτό́ νησί́ του βορείου Αιγαίου υπάρχουν αμέτρητα μονοπάτια που διασχίζουν πυκνά δάση, καταλήγουν σε παραλίες με λευκή άμμο, οδηγούν σε αρχαιολογικούς χώρους, ξωκλήσια, πηγές, βουνοκορφές και τοπία μοναδικής ομορφιάς. Και βέβαια υπάρχουν και τα εκατοντάδες χιλιόμετρα δασικών δρόμων, όπου η πεζοπορία είναι εξίσου ευχάριστη όσο και σε ένα μονοπάτι.

Ωστόσο, η σηματοδότηση των μονοπατιών είναι προβληματική. Αλλού είναι μόνο στα ελληνικά, αλλού είναι ελλειπής, αλλού απουσιάζει τελείως, και αλλού είναι τόσο πυκνή και υπερβολική που ενοχλεί. Οι πεζοπορικές διαδρομές που περιγράφονται εδώ σημειώνονται στον πεζοπορικό χάρτη Θάσου της TERRAIN με ειδικό σύμβολο αρίθμησης, ώστε να μπορείτε να τις ακολουθήσετε εύκολα.

Απόσπασμα από τον πεζοπορικό χάρτη Θάσου της Terrain

Ποταμιά- Κορυφή Υψάριο: 6,1 χιλιόμετρα/ 4 ώρες

Είναι μια απαιτητική πεζοπορία με μεγάλη διαφορά υψομέτρου, κατάλληλη μόνο για πεζοπόρους σε άριστη φυσική κατάσταση. Για την επιστροφή σας, το καλύτερο είναι να κανονίσετε να έρθει κάποιος να σας μαζέψει από το καταφύγιο του Ορειβατικού Συλλόγου. Αν αποφασίσετε να επιστρέψετε στην Ποταμιά από το ίδιο μονοπάτι, καλό είναι να χρησιμοποιήσετε μπατόν πεζοπορίας για να προστατέψετε τα γόνατά σας κατά την απότομη κατάβαση.

Πηγαίνετε στη δυτική άκρη της Ποταμιάς και ανηφορίζετε στον τσιμεντόδρομο που φεύγει δυτικά (υπάρχει μια μεγάλη πινακίδα με την ένδειξη « Ορειβατικό Μονοπάτι προς Υψάριο»). Στα 1.100 μ. ο τσιμεντόδρομος καταλήγει σε έναν χωματόδρομο, τον οποίο ακολουθείτε προς τα δυτικά. Περίπου 900 μ. παρακάτω φτάνετε σε ένα τετράστρατο, όπου συνεχίζετε ευθεία (δυτικά), στο δύσβατο χωματόδρομο που ακολουθεί́ τη ρεματιά. Στην επόμενη διασταύρωση (400 μ. παρακάτω) ακολουθείτε την αριστερή (νότια) κατεύθυνση, και μετά από 300 μ. θα δείτε τη σηματοδοτημένη αρχή του μονοπατιού που ανηφορίζει φιδωτά στην πλαγιά. Μετά από 1.900 μέτρα έχετε βγει στο διάσελο ανάμεσα στις κορυφές Σπιτούδια (1048 μ) και Ψαριό (1206 μ.) και συναντάτε τον δύσβατο χωματόδρομο τον οποίο ακολουθείτε αριστερά (νότια) για να φτάσετε (μετά από 400 μ.) στο καταφύγιο του Ορειβατικού Συλλόγου Θάσου.

Από εκεί, το σηματοδοτημένο μονοπάτι σας οδηγεί μετά από 1.000 μ. και μισή ώρα πορείας στην ψηλότερη κορυφή της Θάσου, απ’ όπου η θέα είναι εκπληκτική. Όλη η ανάβαση από την αρχή του μονοπατιού είναι κουραστική, η υψομετρική διαφορά μεγάλη, και θα χρειαστεί να ξεκινήσετε νωρίς την πεζοπορία σας για να έχετε όλη την ημέρα μπροστά σας. Πόσιμο τρεχούμενο νερό θα βρείτε σε αρκετά σημεία μέσα στη ρεματιά πριν το καταφύγιο, αλλά καλύτερα να έχετε μαζί σας επαρκή ποσότητα νερού.

2) Ποταμιά- Κορυφή Προφήτης Ηλίας: 5 χιλιόμετρα/ 3ώρες

Το ίδιο δύσκολη και απαιτητική ανάβαση, όπως και αυτή στο Υψάρι. Η αρχή της είναι ίδια με αυτή της της προηγούμενης διαδρομής, αλλά στο σημείο όπου ξεκινάει το μονοπάτι προς Υψάριο εσείς συνεχίζετε για άλλα 500 μέτρα στο δύσβατο χωματόδρομο προς τα βόρεια, μέχρι να συναντήσετε τη σήμανση για το μονοπάτι που ανηφορίζει προς τον Προφήτη Ηλία. Το μονοπάτι είναι φαρδύ και καλά σηματοδοτημένο, αλλά η κλίση είναι απότομη και το έδαφος διαβρωμένο (απαραίτητα τα μπατόν πεζοπορίας).

Η γυμνή βουνοπλαγιά με τη χαμηλή βλάστηση προσφέρει εξαιρετική θέα σε όλη τη διάρκεια της πορείας, με αποκορύφωμα βεβαίως τη θέα από την κορυφή του Προφήτη Ηλία ( 1109 μ.). Για την επιστροφή σας, μια καλή ιδέα – αν έχετε χρόνο μπροστά σας – είναι να ακολουθήσετε την κορυφογραμμή προς τα νοτιοδυτικά, να πάτε στη γειτονική κορυφή Σπιτούδια (1048 μ.), από εκεί να ακολουθήσετε το χωματόδρομο προς τα νοτιοανατολικά και το καταφύγιο του Ορειβατικού Συλλόγου, και λίγο πριν το καταφύγιο να πάρετε το μονοπάτι που θα σας γυρίζει πίσω στην Ποταμιά (η Διαδρομή 1, αντίστροφα).

3) Ποταμιά- Παναγιά: 2,2 χλμ. / 50΄

Μια σύντομη και πολύ ευχάριστη πεζοπορία, στον παλιό «δρόμο» που ένωνε τα δύο χωριά, πολύ πριν φτιαχτεί ο σημερινός ασφαλτόδρομος. Σε ορισμένα σημεία του διατηρείται η πλακόστρωσή του. Ξεκινάει από τη βόρεια άκρη της Ποταμιάς, διασχίζει ένα πυκνό πευκοδάσος, περνάει δίπλα από ένα παλιό ξωκλήσι μέσα στη ρεματιά, από εκεί στρέφεται ανατολικά και μετά από λίγο διακόπτεται απότομα από τον χωματόδρομο που δυστυχώς διανοίχτηκε ακριβώς επάνω στο ίχνος του παλιού καλντεριμιού, καταστρέφοντάς τo.

4) Λεύκη- Θεολόγος 11χιλιόμετρα/ 7 ώρες

Μια μεγάλη και χορταστική διάσχιση, κουραστική αλλά και εξαιρετικά απολαυστική. Μια από τις καλύτερες πεζοπορικές διαδρομές στη Θάσο.

Από την Ποταμιά ακολουθείτε νότια τον ασφαλτόδρομο που καταλήγει μετά από 2 χλμ. στην περιοχή Λεύκη. Αφήνετε το όχημά σας στο πλάτωμα δίπλα στο ξωκλήσι του Αγίου Δημητρίου και ανηφορίζετε στην πλαγιά ακολουθώντας τον πέτρινο τοίχο της κατασκήνωσης, και εν συνεχεία ένα τσιμεντένιο αυλάκι νερού, έχοντας έναν ελαιώνα στα δεξιά σας. Μετά από λίγο αφήνετε το τσιμεντένιο αυλάκι και ανηφορίζετε δεξιά στο ευδιάκριτο μονοπάτι, μέχρι να βγείτε σ’ έναν χωματόδρομο, τον οποίο ακολουθείτε προς τα αριστερά (νότια).

Στα 400 μ. θα δείτε στα δεξιά σας έναν εξαιρετικά δύσβατο χωματόδρομο που ουσιαστικά έχει γίνει μονοπάτι (ο χάρτης της TERRAIN τον σημειώνει ως μονοπάτι), με πρόχειρη κόκκινη σήμανση. Τον ακολουθείτε ανηφορίζοντας στην πλαγιά, και μετά από 400 μ. συναντάτε άλλον έναν τέτοιο χωματόδρομο-μονοπάτι, όπου ένα κόκκινο βέλος πάνω σε έναν πεσμένο κορμό σας υποδεικνύει να συνεχίσετε αριστερά (νότια). Από δω και πέρα ακολουθείτε την υποτυπώδη σήμανση με τα κόκκινα σημάδια στα δέντρα και τις πέτρες, περπατώντας μέσα σε ένα πανέμορφο σκιερό δάσος με θεόρατα πλατάνια, γέρικα πεύκα και άλλα δέντρα. Σε λίγο μπαίνετε στα Καγκέλια, το χτιστό τμήμα του μονοπατιού που ανηφορίζει απότομα στην πλαγιά με 32 εσάκια. Στο τέλος της ανηφορικής πορείας, βγαίνετε σε έναν δύσβατο χωματόδρομο, τον οποίο ακολουθείτε προς τα αριστερά (νότια) και μετά από μερικά μέτρα φτάνετε στο πλάτωμα όπου είναι χτισμένο το ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία, ιδανικό σημείο για στάση ξεκούρασης.

Από τον Προφήτη Ηλία συνεχίζετε νότια στο χωματόδρομο για 500 μ. Στο σημείο που στρίβει δεξιά (δυτικά) τον αφήνετε και ακολουθείτε το βατό μονοπάτι και σηματοδοτημένο μονοπάτι που κατηφορίζει ομαλά στην πλαγιά. Μετά από 1900 μ. έχετε φτάσει στην Αγία Κυριακή, σε ένα πλάτωμα όπου διασταυρώνονται πολλοί δρόμοι και μονοπάτια.

Από το σημείο αυτό ακολουθείτε τον χωματόδρομο που φεύγει βορειοδυτικά, και μετά από 1.100 μ. (αφού αγνοήσετε μια διασταύρωση με έναν δευτερεύοντα δρόμο στα δεξιά σας, στα 200 μ.) φτάνετε σε μια άλλη διασταύρωση με έναν άλλο δύσβατο χωματόδρομο στα αριστερά σας, τον οποίο ακολουθείτε, και μετά από 80 μέτρα ακολουθείτε έναν άλλο, εξίσου δύσβατο χωματόδρομο που θα συναντήσετε στα δεξιά σας, μέχρι το τέρμα του. Από εδώ και πέρα κατηφορίζετε με πορεία προς τα δυτικά σε ένα απολαυστικό μονοπάτι που διασταυρώνεται κάθε τόσο με τον κεντρικό χωματόδρομο, και μετά από 2 χλμ. έχετε φτάσει στη ρεματιά, στην ανατολική́ άκρη του Θεολόγου.

5) Κοίνυρα- Μαύρος Λάκκος- Αγία Κυριακή- Κοίνυρα: 13 χιλιόμετρα/ 5 ώρες

Μια απολαυστική́ και εύκολη κυκλική πεζοπορική διαδρομή μέσα σε ένα πανέμορφο δάσος. Στον κεντρικό δρόμο που διασχίζει τα Κοίνυρα, στρίβετε δυτικά ακολουθώντας τον τσιμεντόδρομο με την πινακίδα προς πανσιόν «Αθηνά-Μαρία». Μετά από 800 μ. ο τσιμεντόδρομος τελειώνει και συνεχίζετε ευθεία/δυτικά στο χωματόδρομο πλάι στη ρεματιά. Μετά από 1.400 μ. αφήνετε τον χωματόδρομο και στρίβετε αριστερά́ στο μονοπάτι που θα δείτε να ανηφορίζει στην πλαγιά, προς τα βορειοδυτικά. Μετά από περίπου 1 χλμ κουραστικής ανηφοριάς θα συναντήσετε έναν εγκαταλειμμένο πρώην δασικό δρόμο-νυν μονοπάτι, όπου στρίβετε αριστερά-νοτιοδυτικά, και μετά από 1,8 χλμ έχετε βγει στο πλάτωμα της Αγίας Κυριακής, ένα σταυροδρόμι όπου συναντιούνται πολλοί δασικοί δρόμοι και μονοπάτια. Από εδώ, μπορείτε αν θέλετε να συνεχίσετε προς Θεολόγο ή Προφήτη Ηλία και Ποταμιά (Διαδρομή 4).

Από́ την Αγία Κυριακή́ επιλέγετε το χωματόδρομο που συνεχίζει νότια, χαραγμένος κάτω από την εντυπωσιακή ορθοπλαγιά του Τρίκορφου. Μετά από 2,2 χλμ., μια κατολίσθηση έχει καταστρέψει οριστικά αυτόν το δρόμο, και πλέον συνεχίζετε ακολουθώντας το ίχνος του που έχει μετατραπεί σε χορταριασμένο μονοπάτι. Μετά από 1,6 χλμ. το μονοπάτι αφήνει το υψόμετρο των 500 μ. και κατηφορίζει απότομα προς το ρέμα του Μαύρου Λάκκου, το οποίο ακολουθεί από τη βόρεια κοίτη του. Λίγο πριν τα Κοίνυρα, το μονοπάτι δίνει τη θέση του σε βατό χωματόδρομο που θα σας βγάλει στο σημείο από το οποίο ξεκινήσατε.

Για τη Θάσο η TERRAIN έχει εκδώσει έναν λεπτομερέστατο πεζοπορικό χάρτη στην κλίμακα 1:35.000 στον οποίο αποτυπώνονται όλα τα μονοπάτια του νησιού, όλες οι παραλίες, τα ξωκλήσια, τα μοναστήρια και όλα τα αξιοθέατα, με μέγιστη ακρίβεια. Θα τον βρείτε σε επιλεγμένα καταστήματα στη Θάσο και στην Αθήνα, ή μπορείτε να τον προμηθευτείτε εδώ: http://www.terrainmaps.gr/#products.
Μπορείτε επίσης να τον «κατεβάσετε» σε ηλεκτρονική μορφή στο κινητό σας από την ιστοσελίδα της Avenza Maps (www.avenzamaps.com).

Διαβάστε ακόμα:

5 sold out δραστηριότητες στα βουνά της Ελλάδας

Τήλος: Οι τοπ πεζοπορικές διαδρομές στο νησί των χρωμάτων και των αρωμάτων

Διακοπές στη Θάσο: Μπάνιο σε γαλαζοπράσινα νερά και περιπλάνηση σε ατελείωτα δάση