Υπό την σκιά των επιπτώσεων της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, άνοιξε και επισήμως η τουριστική περίοδος για τους περισσότερους προορισμούς της Μεσογείου.

21

Στην Ελλάδα επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία για καλύτερα αποτελέσματα, ενώ στην Ισπανία και στην Τουρκία υπάρχει, επίσης, η πεποίθηση για υψηλότερες επιδόσεις σε σχέση με το 2021, παρ΄ότι και σε αυτές τις χώρες δεν θα μείνει ανεπηρέαστος ο τουρισμός από τη ρωσο-ουκρανική πολεμική σύρραξη. Σε πιο δύσκολη θέση βρίσκεται η Κύπρος, που είχε μεγαλύτερη εξάρτηση από τη ρωσική αγορά σε ποσοστό επί του συνόλου των ξένων επισκεπτών.

Τουρκία: Αύξηση 170% στις αφίξεις ξένων τουριστών για το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου – Πρώτη αγορά η Ρωσία

Στην Τουρκία, όπως ήταν αναμενόμενο και είχε επισημανθεί από το Travel.gr, κυριαρχούν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στα τουριστικά πακέτα, καθώς οι Τούρκοι τουριστικοί επιχειρηματίες προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τη διολίσθηση του τουρκικού νομίσματος.

Σε ό,τι αφορά την αρχή της χρονιάς και ειδικότερα στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, οι διεθνείς αφίξεις τουριστών στην Τουρκία κατέγραψαν αύξηση που άγγιξε το 170% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2021, ξεπερνώντας τα 2,8 εκατ. σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της γειτονικής χώρας. Το αντίστοιχο δίμηνο του 2021, οι αφίξεις από το εξωτερικό είχαν μόλις υπερβεί το 1 εκατ. ενώ το 2020 είχαν ξεπεράσει τα 3,5 εκατ.

Ανά μήνα, τον Φεβρουάριο οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 186,5% υπερβαίνοντας το 1,5 εκατ. και τον Ιανουάριο είχαν αυξηθεί κατά 151,4% αγγίζοντας το 1,3 εκατ. Σε επίπεδο αγορών για το δίμηνο, πρώτη ήταν η ρωσική με 246.380 αφίξεις, δεύτερη η βουλγαρική με 238.769 αφίξεις και τρίτη η γερμανική με 231.235 αφίξεις. 

H Ισπανία ποντάρει στην προσέλκυση Αμερικανών τουριστών

Για το δίμηνο Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου, ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκαν την Ισπανία αυξήθηκε κατά 680,6% ξεπερνώντας τα 5,6 εκατ. Την ίδια περίοδο του 2021, έφτασαν σε 722.947.

Μόνο τον Φεβρουάριο, δέχθηκε περίπου 3,2 εκατ. διεθνείς τουρίστες, σε σύγκριση με 284.974 τον ίδιο μήνα του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1.007,8%. Από τη Βρετανία, είχε αφίξεις 578.568 τουριστών, που αντιπροσωπεύει το 18,3% του συνόλου με αύξηση 3.927% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2021. Ακολουθούν η Γαλλία και η Γερμανία με τους περισσότερους τουρίστες που επισκέφθηκαν την Ισπανία. Από τη Γαλλία, οι αφίξεις έφθασαν σε 514.977 (αύξηση κατά 587,2%) και από τη Γερμανία 389.741 (αύξηση 956,9%). Μεταξύ των υπόλοιπων χωρών διαμονής, αξίζει να σημειωθεί η ετήσια αύξηση των τουριστών από τις Σκανδιναβικές χώρες (2.005,1%), την Ιρλανδία (1.998,9%) και την Ολλανδία (1.482%).

Εξάλλου, κατά το πρώτο δίμηνο του 2022, η συνολική δαπάνη των διεθνών τουριστών στην Ισπανία αυξήθηκε κατά 768,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, φτάνοντας σε 6,78 δισ. ευρώ. Το σύνολο των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν από διεθνείς τουρίστες που επισκέπτονται την Ισπανία τον Φεβρουάριο, έφθασαν σε 3,76 δισ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει αύξηση 1.060,2% σε σχέση με τον ίδιο  μήνα του 2021. Η μέση δαπάνη ανά τουρίστα ανέρχεται στα 1.190 ευρώ, (αύξηση 4,7%). Από την άλλη, η μέση ημερήσια δαπάνη αυξήθηκε κατά 14,9%, στα 136 ευρώ. Η μέση διάρκεια των ταξιδιών των ξένων τουριστών είναι 8,8 ημέρες, 0,8 ημέρες λιγότερες σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2021.

Σύμφωνα με ενημέρωση από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής Πρεσβείας στη Μαδρίτη ο κ. José Luis Zoreda, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Exceltur (του σημαντικότερου κλαδικού οργανισμού μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, στην Ισπανία, που εκπροσωπεί τις 35 μεγαλύτερες τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας, όπως οι Renfe, Barceló, Riu, Meliá, Αmadeus και Iberia), σε πρόσφατες δηλώσεις του, ανέφερε ότι αναμένεται ανάκαμψη του τουρισμού στην Ισπανία με ταχείς ρυθμούς, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 2.500 επιχειρήσεις. Συνολικά, οι επιχειρήσεις αναμένουν ότι η ανάκαμψη θα σταθεροποιηθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2022, φτάνοντας το 90% της προ κρίσης περιόδου.


Αναφορικά με τον τζίρο των επιχειρήσεων του κλάδου, που συμμετείχαν στην έρευνα, το ένα τρίτο αυτών θεωρεί ότι ο κύκλος εργασιών του, για το 2022, θα βρίσκεται στα επίπεδα του 2019, ενώ το 34,3% εκτιμά ότι θα φτάσει αυτόν τον αριθμό, περί τα μέσα του 2023. Ακόμη, το 25,9% υπολογίζει ότι θα αγγίξει αυτά τα επίπεδα προς τα τέλη του 2023, ενώ μόνο ένα 6,9% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι θα καθυστερήσει η ανάκαμψη του τζίρου ως τα τέλη του 2024 ή και αργότερα. Από το σύνολο του τουριστικού κλάδου, ο πιο αισιόδοξος τομέας φαίνεται να είναι αυτός της διαμονής, καθώς το 47,5% των ξενοδόχων αναμένουν ότι τη φετινή χρονιά θα έχουν πλήρη ανάκαμψη του κύκλου εργασιών (σε σχέση με τα επίπεδα του 2019). Από την άλλη πλευρά, μόνο το 12,1% των ταξιδιωτικών γραφείων (τουριστική δραστηριότητα, που έχει θέσει τους περισσότερους εργαζόμενους, υπό καθεστώς προσωρινής αναστολής σύμβασης εργασίας εκτιμά ότι θα αποκτήσει ίσα έσοδα, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα της, προ πανδημίας, περιόδου. Να σημειωθεί ότι η ανάκαμψη των εσόδων μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά από τη μεγάλη αύξηση των τιμών, που παρατηρείται την τελευταία περίοδο και την επίπτωσή της στα επιχειρησιακά κόστη και τους μισθούς, καθώς ο πληθωρισμός, τον Μάρτιο, έφτασε το 9,8%, ποσοστό ιστορικά υψηλό για την Ισπανία.

Επίσης, σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής Πρεσβείας στη Μαδρίτη, το Ινστιτούτο Τουρισμού της Ισπανίας (Turespaña) πραγματοποίησε, πρόσφατα, ημερίδες προώθησης, με την ονομασία “Spain Summit 2022” στο Μαϊάμι, οι οποίες αφορούσαν επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου των ΗΠΑ. Το Turespaña είναι ο δημόσιος φορέας της χώρας, που υπάγεται στο Υπουργείο Βιομηχανίας, Εμπορίου και Τουρισμού της χώρας, με κύρια αρμοδιότητα το μάρκετινγκ της Ισπανίας, ως ταξιδιωτικού προορισμού σε όλο τον κόσμο. Στην εκδήλωση συμμετείχαν 56 αμερικανικά ταξιδιωτικά γραφεία και τουριστικοί πράκτορες, που επιλέχθηκαν από 4 γραφεία τουρισμού, που διατηρεί το Turespaña στις ΗΠΑ, τα οποία στεγάζονται σε Νέα Υόρκη, Σικάγο, Μαϊάμι και Λος Άντζελες. Στις ημερίδες, τα στελέχη των 56 γραφείων και οι τουριστικοί πράκτορες ήρθαν σε επικοινωνία με τους εκπροσώπους 28 ισπανικών επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου και 17 ισπανικών προορισμών, κατά τη διάρκεια παρουσιάσεων, διαδραστικών εκδηλώσεων, γαστρονομικών και οινικών παρουσιάσεων, καθώς και 1362 επιχειρηματικών συναντήσεων, μεταξύ των επαγγελματιών των δύο χωρών.

Αυτές οι ημερίδες είναι οι πρώτες που πραγματοποιούνται στις ΗΠΑ, έπειτα από το ξέσπασμα της πανδημίας και έχουν ως στόχο την τόνωση των ταξιδιών προς την Ισπανία από την συγκεκριμένη αγορά και την προβολή της Ισπανίας σε ένα προορισμό ποιοτικό, ασφαλή και βιώσιμο. Η αγορά των ΗΠΑ προσφέρει πολλές προοπτικές στην Ισπανία, χάρη στον όγκο αφίξεων και στις υψηλές δαπάνες που πραγματοποιούν οι Αμερικανοί τουρίστες. Χαρακτηριστικό είναι ότι, ο αριθμός των επισκεπτών το 2019, ανήλθε στα 3,3 εκατ., ενώ η συνολική τους δαπάνη έφτασε τα 5,773 δισ. ευρώ. Σχετικά με το 2021, η Ισπανία άρχισε να δέχεται τουρίστες από την Αμερική από τις 7 Ιουνίου της ίδιας χρονιάς και, σύμφωνα με στοιχεία του κλαδικού τύπου, παρατηρήθηκε σταδιακή ανάκαμψη του κλάδου, η οποία έγινε πιο έντονη τους τρεις τελευταίους μήνες του έτους. Συγκεκριμένα, εκείνη την περίοδο, οι αφίξεις των τουριστών άγγιξαν το 48,7% των αφίξεων του 2019, του ίδιου χρονικού διαστήματος. Σε αυτό το πλαίσιο, επικρατεί κλίμα αισιοδοξίας για την άφιξη των Αμερικανών τουριστών για το 2022 στην Ισπανία, δεδομένου ότι οι αεροπορικές συνδέσεις έχουν σχεδόν αποκατασταθεί πλήρως και, επιπλέον, θα πραγματοποιηθούν νέα δρομολόγια, όπως τα αντίστοιχα Νέας Υόρκης – Τενερίφης και Ουάσιγκτον – Μαδρίτης, κάτι που θα συμβάλει στην εκπλήρωση του φετινού στόχου της Ισπανίας να αποτελέσει, τουλάχιστον, τον τέταρτο ευρωπαϊκό προορισμό με τους περισσότερους Αμερικανούς τουρίστες.

Κύπρος: Aγωνία για την κάλυψη των απωλειών από τους Ρώσους τουρίστες

Σε αγώνα δρόμου έχει επιδοθεί η Κύπρος για την κάλυψη των απωλειών από τη ρωσική αγορά.  

Να σημειωθεί ότι, το 2019, έτος ρεκόρ για τον κυπριακό τουρισμό, οι αφίξεις από τη Ρωσία κάλυπταν το 21% του συνόλου των ξένων επισκεπτών.

Για την περίοδο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου, οι αφίξεις τουριστών στην Κύπρο ανήλθαν σε 115.865 σε σύγκριση με 8.936 την αντίστοιχη περίοδο του 2021, καθώς και 191.214 την περίοδο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας της χώρας.
Οι αφίξεις τουριστών τον Φεβρουάριο ανήλθαν σε 71.921 σε σύγκριση με 5.047 που καταγράφηκαν τον Φεβρουάριο του 2021, καθώς και με 105.592 αφίξεις που καταγράφηκαν τον Φεβρουάριο του 2020.
Οι αφίξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο υπήρξαν η κυριότερη πηγή τουρισμού για τον Φεβρουάριο, αφού αποτέλεσαν το 25,9% (18.618) των συνολικών αφίξεων, οι αφίξεις από την Ελλάδα το 12,2% (8.771), οι αφίξεις από τη Ρωσία το 8% (5.732), οι αφίξεις από την Ουκρανία το 7,9% (5.711), οι αφίξεις από το Ισραήλ το 7,8% (5.639) και οι αφίξεις από την Πολωνία το 6,4% (4.612).
Ο σκοπός ταξιδιού τον Φεβρουάριο, ήταν για ποσοστό 64% των τουριστών οι διακοπές, για 21,5% η επίσκεψη σε φίλους ή συγγενείς και για ποσοστό 14,5% επαγγελματικός. Αντίστοιχα, για τον Φεβρουάριο του 2021, ποσοστό 11,6% επισκέφθηκε την Κύπρο για διακοπές, 35,2% για επίσκεψη σε φίλους ή συγγενείς και 53,2% για επαγγελματικούς λόγους.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, τα έσοδα από τον τουρισμό τον Ιανουάριο έφθασαν σε 28,2 εκατ. ευρώ. σε σύγκριση με 2,8 εκατ. που καταγράφηκαν κατά τον Ιανουάριο του 2021 και 40,2 εκατ. κατά τον Ιανουάριο του 2020.

Διαβάστε ακόμα:

Ο τουρισμός ανάμεσα στους κύριους μοχλούς ανάπτυξης της οικονομίας και το 2022

Τουρισμός Ευεξίας – Οικοτουρισμός: Πώς θα αναπτυχθούν τα επόμενα χρόνια σε παγκόσμιο επίπεδο

Σε ποια προϊόντα και ποιες αγορές θα βασιστεί ο ελληνικός τουρισμός το 2022