Η πανδημία του κορωνοϊού, επηρέασε αναπόφευκτα τις συμπεριφορές των ταξιδιωτών, επιτάχυνε εξελίξεις και δημιούργησε νέες τάσεις στην παγκόσμια τουριστική αγορά.

19

Ταξιδιωτικοί Οργανισμοί και αναλυτές, ανά τον κόσμο, επιχειρούν να αποκωδικοποιήσουν τις προθέσεις των ταξιδιωτών αν οι νέες αυτές τάσεις θα παραμείνουν και μετά την πανδημία. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τουλάχιστον και για τη φετινή περίοδο θα έχουν ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση της διεθνούς ταξιδιωτικής ζήτησης.

Έξι ταξιδιωτικές συμπεριφορές και τάσεις που ενισχύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας έχουν ως εξής:

Staycation

Τα μηνύματα που λαμβάνονται από την τουριστική αγορά, τις ΗΠΑ, δείχνουν ότι πέρυσι, το 72% των Αμερικανών δεν έκαναν καλοκαιρινές διακοπές εκτός συνόρων, αλλά το 31% ταξίδεψε κοντά στο σπίτι του. Πράγματι, οι αναζητήσεις για «staycation» πενταπλασιάστηκαν τα τελευταία 5 χρόνια, με τις εταιρείες βραχυχρόνιων μισθώσεων να εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι αυτή η τάση θα διατηρήσει τη δυναμική της μέσα στο χρόνο. Επίσης, οι εταιρείες ανέφεραν ότι το 50% των ανωτέρω αναζητήσεων, αφορούσαν σε περιοχές όπου οι ταξιδιώτες μπορούσαν να φθάσουν οδικώς. Ειδικότερα, οι κρατήσεις εντός 600 χιλιομέτρων από τον τόπο κατοικίας του ταξιδιώτη αυξήθηκαν στο 60% όλων των κρατήσεων τον Μάιο του 2020, σε σύγκριση με μόλις το 40% των κρατήσεων τον Φεβρουάριο του 2020.

Οι ειδικοί αναλυτές συναινούν και αναφέρουν ότι ο εσωτερικός τουρισμός θα αυξηθεί και το 2021, με τα ταξίδια αυτά να αποτελούν μια σημαντική ταξιδιωτική τάση τους επόμενους 12-24 μήνες.

Οι αιτίες αυτής της τάσης, δεν είναι μόνο η μείωση της ζήτησης για διεθνή ταξίδια σε σχέση με το 2019, αφού τα τελευταία χρόνια οι Millennials δείχνουν σαφή προτίμηση προς τον τοπικό τουρισμό κυρίως λόγω οικονομικών ανησυχιών. Το γεγονός αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει και μία πρόσφατη μελέτη, η οποία διαπιστώνει ότι το 1 /4 των Millennials επιδιώκουν μικρότερες σε διάρκεια διακοπές, επειδή δεν θέλουν να ξοδέψουν πολλά χρήματα. Παρ’ όλα αυτά, οι εκθέσεις των τουριστικών αναλυτών δείχνουν ότι στο σύνολό τους, τα ταξίδια αναψυχής θα φθάσουν σε επίπεδα ρεκόρ το 2025.

Solo ταξίδια

Από το 2019 ακόμη, οι έρευνες των on-line ταξιδιωτικών πλατφόρμων ανέφεραν ότι το 17% των ερωτηθέντων σχεδίαζε ένα σόλο ταξίδι.

Ο αριθμός σχεδόν διπλασιάστηκε στην έρευνα του Ιουλίου 2020, στην οποία το 30% των ανθρώπων δήλωσαν ότι σχεδιάζουν ένα ταξίδι στο οποίο θα πάνε μόνοι τους, ενώ σε έρευνα του α’ εξαμήνου του 2021, γνωστή ταξιδιωτική πλατφόρμα αναφέρει ότι το 25% των Αμερικανών Millennials σχεδιάζουν να ταξιδεύουν μόνοι τους κάθε χρόνο. Για του λόγου το αληθές, αξίζει να σημειωθεί ότι το hashtag #solotravel έχει χρησιμοποιηθεί στο Instagram 6,5 εκατ. φορές.

Οι στατιστικές δείχνουν ότι ο αριθμός των ατόμων που ταξιδεύουν μόνοι τους, αυξήθηκε κατά 42% ακόμη και πριν από την πανδημία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Intrepid Travel, μίας μικρής ταξιδιωτικής εταιρείας που προγραμματίζει ταξίδια για 75.000 άτομα ετησίως, διαπιστώνεται ότι πάνω από το 50% των πελατών τους, έκανε κρατήσεις για μοναχικά ταξίδια. Επιπλέον, η αντίστοιχη εταιρεία Overseas Adventure Travel, αναφέρει αύξηση στα σόλο ταξίδια κατά 76% το 2021, σε σχέση με το 2019.

Διακοπές εμπειριών και χόμπι

Οι ταξιδιώτες αναζητούν τις τοπικές εμπειρίες, κάτι που έχει γίνει μεγάλο ζήτημα στον ταξιδιωτικό κλάδο. Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος δεν επιθυμεί κοινές δραστηριότητες στις διακοπές τους, που να περιλαμβάνουν πολλά άτομα, για παράδειγμα σε ένα γκρουπ.

Αντ ‘αυτού, οι καταναλωτές επιδιώκουν πλέον αυθεντικές εμπειρίες και επιλέγουν χόμπι που για εκείνους έχει μεγαλύτερο νόημα. Σχετικά, η εταιρεία DataSights AirSage αντιμετωπίζει αυτήν τη συμπεριφορά ως μια αναδυόμενη τάση, λόγω του ότι οι άνθρωποι δεν θέλουν πλέον βαρετές και συμβατικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, όπως βίωναν στο παρελθόν. Αντιθέτως, προτιμούν να καταβάλλουν περισσότερα χρήματα για αυτό που κάποτε χαρακτηριζόταν ως «εμπειρία ζωής». Στην τάση αυτή, ποντάρουν και οι εταιρείες βραχυχρόνιων μισθώσεων, οι οποίες έχουν ήδη ενσωματώσει στις πλατφόρμες τους «κρατήσεις εμπειριών», εμπλουτίζοντάς τες με διαδικτυακές εμπειρίες καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, κάτι που σκοπεύουν να συνεχίσουν και στην μετά πανδημίας εποχή.

Camping και Glamping

Το κλασσικό camping και η αναβαθμισμένη του έκδοση, το πολυτελές glamping, έχουν γίνει επίσης ένας δημοφιλής τρόπος διακοπών, λόγω του ότι οι ταξιδιώτες μπορούν να βιώσουν τον τοπικό πολιτισμό και να παραμείνουν ασφαλείς εν μέσω της πανδημίας. Η εταιρεία Outdoorsy, η οποία είναι κορυφή στο εν λόγω είδος, ανέφερε τζίρο 1 δισ. δολάρια το 2020, που μεταφράζεται σε αύξηση 400% αύξηση από το 2019. Πρόκειται για μία ακόμη τάση που φαίνεται ότι εξελίσσεται συνεχώς, τόσο από άποψη προσφερόμενων υπηρεσιών, όσο και από προωθητικές ενέργειες.

Υβρίδιο επαγγελματικού ταξιδιού και ταξιδιού αναψυχής

Πλέον, οι καταναλωτές έχουν αποφασίσει ότι θα συνδυάζουν τα επαγγελματικά τους ταξίδια, με τα ταξίδια αναψυχής. Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία, μόνο στις ΗΠΑ υπάρχουν σχεδόν 5 εκατ. ψηφιακοί νομάδες. Η ιδέα του να είναι ανεξάρτητοι από την τοποθεσία, να ταξιδεύουν και να εργάζονται εξ’ αποστάσεως, έγινε ακόμη πιο δημοφιλής από την έναρξη της πανδημίας, ωθώντας τη βιομηχανία της φιλοξενίας σε μία νέα γκάμα παροχής υπηρεσιών. Δεν είναι λίγες και οι χώρες, οι οποίες διαμόρφωσαν ειδικές συνθήκες για τους ψηφιακούς νομάδες. Για παράδειγμα, πολλές περιοχές όπως τα Μπαρμπάντος, τα Νησιά Κάιμαν και η Αρούμπα, άνοιξαν τις παραλίες της σε ταξιδιώτες που θα ήθελαν να εργαστούν από απόσταση, με την τελευταία να αποκαλεί την εκστρατεία μάρκετινγκ «One Happy Workation». Παράλληλα, οι επισκέπτες μπορούν από εδώ και στο εξής να παρατείνουν τη διαμονή τους για πάνω από 3 μήνες ή και χρόνο σε πολλές περιπτώσεις, χωρίς να απαιτούνται περαιτέρω διατυπώσεις. Η τάση αυτή αναμένεται να παγιωθεί, αφού πάνω από το 50% των ταξιδιωτών δηλώνουν ότι θα επεκτείνουν το επαγγελματικό τους ταξίδι για να απολαύσουν τον προσωπικό τους χρόνο στον προορισμό τους.

Βιώσιμα ταξίδια

Οι αναζητήσεις για «βιώσιμα ταξίδια», αυξήθηκαν κατά 28% τα τελευταία 5 χρόνια, υποδεικνύοντας ότι αυτή είναι μία τάση που θα εξελισσόταν ούτως ή άλλως, απλά η πανδημία την επιτάχυνε. Τα βιώσιμα ταξίδια, περιλαμβάνουν την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στο τοπικό πολιτιστικό περιβάλλον. Σε δημοσκόπηση που διεξήχθη εκ μέρους της Exodus Travels, διαπιστώθηκαν τα εξής:

-Το 91% των ταξιδιωτών αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα των βιώσιμων ταξιδιών

-Το 56% προτιμά την αγορά αναμνηστικών από ντόπιους εμπόρους

-Το 44% θέλει να υποστηρίξει τις τοπικές επιχειρήσεις στον προορισμό του

-Το 70% των ταξιδιωτών δήλωσε ότι είναι πιο πιθανό να κάνει κράτηση σε ένα κατάλυμα, εάν γνωρίζει ότι το κατάλυμα αυτό είναι φιλικό προς το περιβάλλον.