Οι μακροπρόθεσμες αυξητικές τάσεις της εναέριας κυκλοφορίας θα επηρεαστούν μέτρια από την κρίση. Αυτό είναι το θετικό αποτέλεσμα μιας πρόσφατης εκτίμησης της αεροπορικής κίνησης εκ μέρους του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, το οποίο παρέθεσε ο διευθύνων σύμβουλος Stefan Schulte στην ομιλία του ενόψει της ετήσιας γενικής συνέλευσης της 1ης Ιουνίου.

8

Η Fraport, η εταιρεία στην οποία ανήκει και η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και άλλα 24 αεροδρόμια παγκοσμίως, εξέφρασε την πεποίθησή της για το μέλλον της εναέριας κυκλοφορίας πριν από την ετήσια γενική συνέλευση της: «Με το διεθνές χαρτοφυλάκιό μας, είμαστε σε ιδανική θέση για να επωφεληθούμε από την επανεκκίνηση της παγκόσμιας τουριστικής κίνησης», λέει ο CEO Stefan Schulte. Από τη μία πλευρά, η θετική αυτή προοπτική βασίζεται στις δυνατότητες ανάπτυξης των διεθνών δραστηριοτήτων της Fraport, οι οποίες επικεντρώνονται περισσότερο στα ταξίδια αναψυχής από ό,τι το μεγαλύτερο γερμανικό αεροδρόμιο, το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης.

Ήδη φέτος, η Fraport αναμένει ότι περισσότερα από τα μισά κέρδη της θα προέρχονται από διεθνείς δραστηριότητες. Σύμφωνα με την εταιρία, η τάση αυτή θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια με «σημαντικά ταχύτερη αύξηση της κίνησης στα αεροδρόμια του ομίλου μας, ρίχνοντας μεγαλύτερο βάρος στα ταξίδια αναψυχής από ό,τι στα αεροδρόμια με υψηλότερο ποσοστό business επιβατών, όπως η Φρανκφούρτη».

Κερδισμένο το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης κατά τη διάρκεια της κρίσης

Από την άλλη πλευρά, ο Schulte υπογραμμίζει ότι το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης κέρδισε ακόμη και μερίδιο αγοράς κατά τη διάρκεια της κρίσης (αν και σε πολύ χαμηλό επίπεδο), καθώς επωφελήθηκε από το μέγεθός του και την υψηλή συνδεσιμότητά του. Ο Schulte αναφέρει ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες είχαν ομαδοποιήσει τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων από τη Φρανκφούρτη, επειδή εκεί ανέμεναν σχετικά καλό συντελεστή πληρότητας.
Σύμφωνα με πρόσφατη πρόβλεψη για την αεροπορική κίνηση που πραγματοποιήθηκε με ανάθεση της Fraport, οι μακροπρόθεσμες τάσεις αύξησης της αεροπορικής κίνησης θα επηρεαστούν μόνο μέτρια από την κρίση. «
Το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης βρίσκεται σε άριστη θέση για την αγορά», δηλώνει ο Schulte, «με μια μεγάλη και οικονομικά ακμάζουσα λεκάνη απορροής στην περιοχή της Φρανκφούρτης Ρήνου-Μαΐν».

«Εξαιρετική θέση εκκίνησης»

Ο διευθύνων σύμβουλος θεωρεί ότι η Fraport «βρίσκεται σε εξαιρετική θέση εκκίνησης χάρη στην κεντρική μας θέση στην καρδιά της Ευρώπης και στις άριστες οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις συνδυασμένων μεταφορών». Τόσο με την επιβατική όσο και με την εμπορευματική κίνηση «έχουμε δύο σημαντικούς πυλώνες που αλληλοσυμπληρώνονται πολύ καλά».
«Κοιτάζοντας μπροστά, είμαστε συνολικά αισιόδοξοι, ακόμη κι αν η πανδημία θα συνεχίσει να επηρεάζει τις δραστηριότητές μας για κάποιο χρονικό διάστημα», λέει ο Schulte. Αυτή η αισιοδοξία βασίζεται, στην πρόοδο των προγραμμάτων εμβολιασμού και στα εγκεκριμένα τέστ ανίχνευσης του κορωνοϊού, τα οποία θα επιτρέψουν «μια σημαντική χαλάρωση των περιορισμών εισόδου σε πολλές χώρες της ΕΕ».

Ελπίζοντας σε ένα τυποποιημένο ψηφιακό πιστοποιητικό της ΕΕ

«Οι Γερμανοί πολιτικοί στέλνουν, επίσης, σαφή μηνύματα ότι οι καλοκαιρινές διακοπές θα είναι και πάλι δυνατές εκτός των συνόρων της χώρας», προσθέτει ο Schulte. «Στην καλύτερη περίπτωση, αυτό θα υποστηρίζεται από ένα τυποποιημένο ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμού της ΕΕ, το οποίο θα πιστοποιεί επίσης τις αρνητικές εξετάσεις και τις αποκατασταθείσες λοιμώξεις».
Ως εκ τούτου, η Fraport αναμένει ότι τα τουριστικά και άλλα ιδιωτικά ταξίδια θα ανακάμψουν ταχύτερα, ιδίως εντός της Ευρώπης. Ωστόσο, τα επαγγελματικά ταξίδια αναμένεται να παραμείνουν κάτω από τα προηγούμενα υψηλά επίπεδα πιο μακροπρόθεσμα, παραδέχεται ο Schulte. Σύμφωνα με τον ίδιο, η διηπειρωτική κυκλοφορία θα ανακάμψει επίσης σημαντικά, αν και θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την πρόοδο του εμβολιασμού και τα ποσοστά μόλυνσης στις εκάστοτε περιοχές.

Η ACI προβλέπει ανάκαμψη έως το 2024/25

Στο πλαίσιο αυτό, ο Schulte παραθέτει μια άλλη πρόβλεψη του Διεθνούς Συμβουλίου Αερολιμένων (ACI) της Ευρώπης, το οποίο εκτιμά ότι η κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα επιστρέψει σχεδόν στο 50% έως 80% των προ κρίσης επιπέδων το 2022.

Για το 2023, το εύρος των προβλέψεων κυμαίνεται μεταξύ 70% και περίπου 90% – ενώ, σύμφωνα με ένα αισιόδοξο σενάριο, τα επίπεδα του 2019 θα μπορούσαν να ξεπεραστούν και πάλι το 2024 και το 2025.
Το κατώτερο αναμενόμενο εύρος είναι περίπου 80% για το 2024 και 90% για το 2025. «Παρόλο που οι δικές μας προσδοκίες είναι πιο μετριοπαθείς από αυτές του ACI -ιδιαίτερα για τα επόμενα δύο χρόνια- μπορούμε να υποθέσουμε ότι τα πράγματα θα ανακάμψουν και πάλι, αργά αλλά σταθερά», καταλήγει ο Schulte.