Με όπλο τη δημιουργία γραφείων Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών Παραγωγών σε Περιφέρειες και Δήμους η Ελλάδα εισέρχεται δυναμικά στον χώρο διεκδίκησης μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς φιλοξενίας διεθνών παραγωγών κινηματογραφικών ταινιών.

13

Ήδη, Περιφέρειες και Δήμοι της χώρας έχουν προχωρήσει στην ίδρυση του Film Office, μία εξέλιξη που μπορεί να αποτελέσει ισχυρό εργαλείο για την προσέλκυση τουριστών στη χώρα.

Ο σχεδιασμός της δομής της λειτουργίας του Film Office έχει στόχο να απαντήσει σε ζητήματα όπως η διοίκηση για τις τοποθεσίες γυρισμάτων, ο συντονισμός μεταξύ των εμπλεκόμενων δημόσιων φορέων (πχ Δήμων, Περιφερειών, Υπουργείων κ.α.), την αδειοδότηση γυρισμάτων, τη λήψη κατάλληλου εξοπλισμού, την εξεύρεση κατάλληλης διαμονής κ.λ.π. Ειδικότερα, η δημιουργία ενός Film Office προσφέρει υποστήριξη σε παραγωγές προκειμένου να επιταχύνει και να εξομαλύνει εκείνες τις υπηρεσίες που απαιτούν αποφάσεις και εξουσιοδοτήσεις από τη δημόσια διοίκηση ή τους κρατικούς φορείς.

Ένα παράδειγμα καλής πρακτικής είναι το Γραφείο Εξυπηρέτησης Κινηματογραφικών Παραγωγών της Αθήνας (Athens Film Office), το οποίο δημιουργήθηκε τον Μάρτιο του 2020 από τον Δήμο Αθηναίων υπό την ομπρέλα της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής (ΕΑΤΑ) και βασικός στόχος του είναι να μετατρέψει την Αθήνα σε «Film Friendly City». Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι από τη λειτουργία του έως σήμερα, έχει συνδράμει στα γυρίσματα περισσότερων από 40 διεθνών και ελληνικών οπτικοακουστικών παραγωγών, στην Αθήνα.

Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για την επίσκεψη σε μέρη όπου έχουν κινηματογραφηθεί ταινίες και ειδικά σειρές με μεγάλο κοινό, ανοίγει, μέσω της κινηματογραφικής βιομηχανίας, μια σημαντική ευκαιρία στην προώθηση των προορισμών. Επιπλέον, πρόκειται για ένα φαινόμενο που αναπτύσσεται σε όλο τον κόσμο και αντιπροσωπεύει μια σημαντική εναλλακτική λύση για τη διαφοροποίηση της τουριστικής προσφοράς και την καταπολέμηση της εποχικότητας.

Σύμφωνα με μελέτη της TCI Research, 80 εκατ. ταξιδιώτες επιλέγουν τον προορισμό τους με βάση ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Η εν λόγω μελέτη αποκαλύπτει ότι ο αριθμός των ταξιδιωτών που επισκέπτονται έναν προορισμό αφού τον είδαν σε ταινία ή σειρά διπλασιάστηκε τα τελευταία 5 χρόνια.

Εν ολίγοις, ο τουρισμός κινηματογράφου θεωρείται μια νέα μορφή τουρισμού, που ανταποκρίνεται άριστα στη μετατόπιση του ενδιαφέροντος των καταναλωτικών τάσεων προς τις δημιουργικές βιομηχανίες και, ειδικότερα, τις οπτικοακουστικές τέχνες.

×
play button

PLAY FULL VIDEO

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι, ο τουρισμός κινηματογράφου, προβάλλεται πλέον και στις μεγάλες τουριστικές εκθέσεις: Πρόσφατα στην τελευταία έκδοση της FITUR SCREEN, η Επιτροπή Κινηματογράφου της Ισπανίας διέκρινε την Aitana Sánchez Gijón ως Επίτιμη Πρέσβειρα η οποία έχει την αποστολή να διαδώσει τα πλεονεκτήματα που έχει η Ισπανία για να προσελκύσει διεθνείς κινηματογραφικές ταινίες, καθώς και το δυναμικό και το ταλέντο των επαγγελματιών στην ισπανική οπτικοακουστική βιομηχανία.

Μαζί με την Aitana Sánchez Gijón, διακρίθηκαν ο διευθυντής φωτογραφίας Javier Aguirresarobe ο James Costos, πρώην πρέσβης των ΗΠΑ στην Ισπανία, ο οποίος και έλαβε τη διάκριση του τιμητικού πρέσβη από την Ισπανική Επιτροπή Κινηματογράφου για τη δέσμευσή του να δημιουργήσει δεσμούς μεταξύ των Ισπανών και της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Επιπλέον, στο περίπτερο της FITUR SCREEN υπήρχε ένα σετ όπου οι συμμετέχοντες μπορούσαν να ζήσουν μια πραγματική κινηματογραφική εμπειρία, δημιουργώντας τις δικές τους σκηνές, ενώ τις μέρες που ήταν ανοιχτές στο κοινό, δημιουργήθηκε μια αίθουσα διαφυγής για την ισπανική σειρά «La casa de papel», την ισπανική σειρά – φαινόμενο που το Netflix ανέδειξε σε διεθνή επιτυχία.

Κι όμως, ο τουρισμός κινηματογράφου, έχει ξεκινήσει χρόνια πριν, ωφελώντας πολλές χώρες και πόλεις του κόσμου. Ένα τρανταχτό παράδειγμα, είναι η ταινία του 1965, «Μελωδία της Ευτυχίας», που κατά ένα μεγάλο ποσοστό είναι υπεύθυνη για την ουσιαστική ανάπτυξη του τουρισμού στο Σάλτσμπουργκ, αφού κάθε χρόνο, σε κανονικές συνθήκες, το επισκέπτονται περί τους 300.000 τουρίστες μόνο λόγω της ταινίας. Επίσης, η περίφημη ταινία «Καζαμπλάνκα», χάρισε στην ομώνυμη πόλη μεγάλο αριθμό τουριστών, που, μόνο το 2019, ενσωματώνεται στο ρεκόρ των 13 εκατ. επισκεπτών.

Νεότερες ταινίες, όπως οι Braveheart και Forest Gump, ήταν υπεύθυνες για τη ραγδαία αύξηση του τουρισμού σε συγκεκριμένες περιοχές της Σκωτίας και της Νότιας Καρολίνας αντίστοιχα. Μάλιστα, στην περίπτωση του Forest Gump, το διάσημο παγκάκι όπου καθόταν ο ηθοποιός και πρωταγωνιστής της ταινίας, Τομ Χανκς, εκτίθεται στο Ιστορικό Μουσείο της Σαβάνα στη Τζώρτζια. Και φυσικά το φαινόμενο Χάρι Πότερ, εκτινάσσει τον τουρισμό της Σκωτίας και της Αγγλίας: Από όλες τις ατραξιόν, που υπολογίζονται σε περίπου 25, μόνο το Harry Potter Studio Tour υποδέχεται, σε κανονικές συνθήκες, περίπου 2 εκατ. επισκέπτες το χρόνο ή 6.000 επισκέπτες την ημέρα.