Το 2022, θα ενταθεί ο ανταγωνισμός ανάμεσα στους δημοφιλείς προορισμούς για την ανάκτηση του εδάφους που χάθηκε τη διετία 2020-21 λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

28

Η Ελλάδα, φαίνεται ότι βγήκε κερδισμένη το 2021 από την άτυπη τουριστική μάχη της Μεσογείου αλλά δεν θα είναι το ίδιο εύκολο το έργο και το 2022. Η Ισπανία, αναμένεται να βγει πολύ δυναμικά στις διεθνείς αγορές ενώ η Τουρκία θα χρησιμοποιήσει το όπλο των χαμηλών τιμών, υποβοηθούμενη από την πτώση της Λίρας έναντι των βασικών νομισμάτων. Επίσης, και η Κύπρος, αν και διαθέτει μικρότερα νούμερα, θα στοχεύσει σε τουρίστες με υψηλό εισοδηματικό επίπεδο.

Οι αριθμοί, εκτός σοβαρού απροόπτου λόγω των χαμηλών επιπέδων που παρέμειναν και το 2021, θα είναι υψηλότεροι για όλους τους προορισμούς. Το ζήτημα θα είναι ποιοι θα βγουν περισσότερο κερδισμένοι. Ενδεικτική άλλωστε ήταν η ενισχυμένη παρουσία όλων των ανταγωνιστικών προορισμών της Ελλάδας στη διεθνή τουριστική έκθεση της World Travel Market που πραγματοποιείται αυτήν την περίοδο στο Λονδίνο.

Aναλυτικά, οι τελευταίες εξελίξεις ανά προορισμό έχουν ως εξής:

Iσπανία: Επιστροφή στο μέλλον

Έπειτα από μία διετία αρνητικών επιδόσεων, η Ισπανία θα στοχεύσει σε νέα τουριστικά ρεκόρ τα επόμενα χρόνια ξεκινώντας από το 2022. Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία που δημοσιοποίησε σήμερα η αρμόδια στατιστική υπηρεσία της Ισπανίας, οι συνολικές δαπάνες των διεθνών τουριστών που επισκέφθηκαν τη χώρα τον Σεπτέμβριο, αυξήθηκαν κατά 422,7% φθάνοντας στα 5,4 δισ. ευρώ.

Η μέση συνολική δαπάνη ανά τουρίστα αυξήθηκε κατά 26,9% και διαμορφώθηκε στα 1.074 ευρώ ενώ η μέση ημερήσια δαπάνη αυξήθηκε κατά 29,1% στα 138 ευρώ. Η μέση διάρκεια των ταξιδιών των ξένων τουριστών ήταν 7,8 ημέρες σχεδόν στα ίδια επίπεδα τον μέσο όρο του Σεπτεμβρίου 2020.

Για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου οι συνολικές δαπάνες των διεθνών τουριστών αυξήθηκαν κατά 23,6% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, φθάνοντας τα 21,9 δισ. ευρώ.

Εξάλλου, αύξηση κατά 312% παρουσίασαν και οι αφίξεις ξένων τουριστών τον Σεπτέμβριο στην Ισπανία σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι φθάνοντας σε 4,7 εκατ. από 1,1 εκατ.

Η γερμανική αγορά, με 829.269 τουρίστες, αντιπροσωπεύει το 17,7% του συνόλου και αύξηση 841,2% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2020. Επίσης, οι αφίξεις από τη Βρετανία έφθασαν σε 785.478 (αύξηση κατά 383,4%) και από τη Γαλλία σε 687.480 (αύξηση κατά 76%).

Σε ό,τι αφορά το εννεάμηνο, ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκαν την Ισπανία αυξήθηκαν κατά 17,2% φθάνοντας τα 19,7 εκατ. Την ίδια περίοδο του 2020, είχαν φθάσει σε 16,8 εκατ.

Οι κυριότερες αγορές για την Ισπανία στο οκτάμηνο ήταν η Γαλλία (με περισσότερα από 4 εκατ. τουρίστες και αύξηση 23,1% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2020) και η Γερμανία (με σχεδόν 3,4 εκατ. τουρίστες και αύξηση 57,5%). Επιπλέον, οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της Ισπανίας τον Σεπτέμβριο αυξήθηκαν κατά 212,1% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2020. Οι διανυκτερεύσεις ξεπέρασαν τα 25,6 εκατ., 212,1% περισσότερες από τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Παρόμοια με τους άλλους μήνες, οι Βαλεαρίδες, τα Κανάρια νησιά και η περιοχή της Ανδαλουσίας ήταν οι κύριοι προορισμοί για διεθνείς ταξιδιώτες. Τον Σεπτέμβριο καλύφθηκε το 52,2% των διαθέσιμων θέσεων, με ετήσια αύξηση 96,3%. Το ποσοστό πληρότητας το Σαββατοκύριακο ανά κλίνη αυξήθηκε 77,4% και διαμορφώθηκε στο 60,6%.

Στο μεταξύ, αυξημένο αριθμό πτήσεων κατά τους χειμερινούς μήνες αναμένει η Ισπανική Ένωση Αερογραμμών. Από τον Οκτώβριο έως και τον Μάρτιο του 2022 έχουν προγραμματιστεί 672.000 πτήσεις, αριθμός αυξημένος κατά 1,9%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από την πανδημία. Οι περιοχές που επωφελούνται περισσότερο είναι οι Βαλεαρίδες και οι Κανάριες Νήσοι, αφού η αντίστοιχη αύξηση φθάνει το 10%. Η εν λόγω αύξηση οφείλεται στη χρεοκοπία της Thomas Cook το 2019, αφού ήταν σημαντική μεταφορική εταιρία προς τις νήσους της Ισπανίας.

Σύμφωνα με στοιχεία που καταγράφει το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στη Μαδρίτη, το φετινό καλοκαίρι, μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου, δεν ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για τον κλάδο, αφού το σύνολο των πτήσεων αποτέλεσε το 58% της ίδιας περιόδου το 2019, με τον αριθμό των εναέριων αφίξεων να είναι ακόμη μικρότερο, όντας το 42% του συνόλου του καλοκαιριού πριν από την πανδημία. Παράλληλα, από την εξέταση των στοιχείων 9μήνου εξάγεται το συμπέρασμα ότι ο αριθμός των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν ήταν το ήμισυ του διαστήματος Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2019, ενώ το σύνολο των ατόμων που έφθασαν στην Ισπανία, μέσω αεροπλάνου, δεν ξεπερνούσε το 36% του συνόλου πριν από την πανδημία. Αυτό συνέβη διότι το ποσοστό πληρότητας των πτήσεων έφθασε το 68%, έναντι περίπου 88%, πριν από την πανδημία, ελάχιστα αυξημένο από το 65% της πληρότητας την εν λόγω περίοδο του 2020.

Οι πτωχεύσεις τουριστικών επιχειρήσεων έχουν τριπλασιαστεί

Η Ένωση των 33 σημαντικότερων τουριστικών εταιριών της Ισπανίας Exceltur παρουσιάζει μία αρκετά πιο απαισιόδοξη εικόνα της κατάστασης του επιχειρηματικού τουριστικού κλάδου της χώρας σε σχέση με την κυβέρνηση. Σύμφωνα με τα μέλη της, το περιβάλλον συνεχίζει να χαρακτηρίζεται από έντονη αβεβαιότητα, με την πλειοψηφία των επιχειρήσεων να ανησυχούν για το μέλλον τους. Μάλιστα, το ήμισυ των επιχειρήσεων εκτιμούν ότι τα επίπεδα εσόδων προ πανδημίας δεν θα ανακάμψουν έως και το 2023, ενώ το ένα τρίτο αυτών εκτιμά ότι η περίοδος αυτή θα είναι λίγο μικρότερη, δηλαδή έως το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της Exceltur, κ. Χοσέ Λουίς Θορέδα, εντός των επόμενων μηνών, αναμένεται να υπάρξει ένα κύμα συγχωνεύσεων εταιριών, ενώ θα υπάρξουν και πολλές επιχειρήσεις που θα αναγκαστούν να διακόψουν τη λειτουργία τους και να δηλώσουν πτώχευση. Τα τελευταία στοιχεία, εξάλλου, αποδεικνύουν ότι το τελευταίο εννεάμηνο, οι πτωχεύσεις τουριστικών επιχειρήσεων έχουν τριπλασιαστεί, τάση η οποία αναμένεται να εξακολουθήσει στο άμεσο μέλλον. Οι πιο πληγέντες κλάδοι θα είναι των μεταφορών και των ταξιδιωτικών πρακτορείων ενώ πιο ωφελημένες θα είναι οι επιχειρήσεις της εστίασης και διασκέδασης.

Πιο απαισιόδοξο σενάριο έχει εκφράσει η κρατική εταιρία διαχείρισης αεροδρομίων Aena, σύμφωνα με την οποία η κίνηση του 2019 δεν θα έχει επιστρέψει έως και το 2025 στην Ισπανία. Από την πλευρά της η Ισπανική Ένωση Αερογραμμών τονίζει ότι το 90% των ταξιδιωτών, μέσω αεροπλάνου στην Ισπανία, επισκέπτονταν τη χώρα για διακοπές και για οικογενειακούς λόγους, κίνηση που έχει ήδη ξεκινήσει να επανέρχεται με την άρση των περιορισμών. Επιπλέον, το 80% προερχόταν από προορισμούς μικρής ή μεσαίας απόστασης, πτήσεις από τις οποίες φαίνεται να είναι πιο ενισχυμένοι μετά την πανδημία, σε σύγκριση με τις αφίξεις από μακρινούς προορισμούς.

Πάντως, σημαντική ανάσα αποτέλεσε ο εγχώριος τουρισμός, για την Ισπανία ο οποίος αυξήθηκε σημαντικά, χωρίς όμως να μπορέσει να καλύψει τις απώλειες που σημειώθηκαν από την έλλειψη διεθνών τουριστών. Η συμφωνία για την παράταση του καθεστώτος αναστολών συμβάσεων εργασίας, έως και τον Φεβρουάριο, αποτελεί ενθαρρυντική πολιτική για τη συνέχιση λειτουργίας των επιχειρήσεων. Σημειώνεται, ότι οι ισπανικές ξενοδοχειακές έχουν προσφέρει δελεαστικές τιμές για το υπόλοιπο του έτους, προκειμένου να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους πελάτες και να καλύψουν τις απώλειες του καλοκαιριού.

Εξάλλου, ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα για τον συνεδριακό κλάδο ιδιαίτερα για την χώρα των Βάσκων. Σύμφωνα με στοιχεία του 2019, υπολογίζεται ότι ο επιχειρηματικός τουρισμός στη χώρα των Βάσκων αντιπροσώπευε το 17% του συνολικού, με συνολικές δαπάνες 87 εκατ. ευρώ. Η χώρα των Βάσκων, σε επίπεδα προ πανδημίας, φιλοξενούσε ετησίως 2.000 εκδηλώσεις, με 400.000 συμμετέχοντες και 100.000 επιχειρηματίες. Ωστόσο, παρά τις δυσκολίες τα δύο τελευταία χρόνια, οι προσαρμογές και οι προσπάθειες που έγιναν για να είναι ασφαλείς όλες οι επαγγελματικές εκδηλώσεις, καρποφόρησαν και εκπληρώθηκαν οι στόχοι που είχαν θέσει οι διοργανωτές.

Από φέτος, το Υπουργείο Τουρισμού ξεκινά εκ νέου δράσεις για την επαναπροώθηση των εκδηλώσεων, ενώ υπολογίζεται ότι ήδη πάνω από το 10% των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα των Βάσκων, είναι για επιχειρηματικούς λόγους. Οι προτιμότεροι, στατιστικά, μήνες για εκδηλώσεις είναι ο Ιούλιος, με 29% και ο Σεπτέμβριος και Οκτώβριος με 22% αντίστοιχα. Σύμφωνα με την μελέτη της Ibitur MICE, το 2019, το 59% των παρευρισκόμενων στα συνέδρια και στις εκδηλώσεις είχαν προβεί σε αναζήτηση για τις κατηγορίες δραστηριοτήτων αναψυχής που θα έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν ενώ το 73% των συμμετεχόντων στα συνέδρια στη χώρα των Βάσκων είχαν συμμετάσχει τελικά σε αντίστοιχες δραστηριότητες.

Τουρκία: Aποφεύχθηκαν τα χειρότερα

Η Τουρκία βελτίωσε περαιτέρω τον Σεπτέμβριο τα τουριστικά της μεγέθη. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της γειτονικής χώρας οι διεθνείς αφίξεις, για το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου αυξήθηκαν κατά  το 85,9%  ξεπερνώντας τα 17,58 εκατ. από 9,46 εκατ. την ίδια περίοδο του 2020. Ωστόσο, υπολείπονται αρκετά από το 2019, οπότε στο εννεάμηνο οι διεθνείς αφίξεις είχαν φθάσει τα 36,4 εκατ.

Σε επίπεδο βασικών αγορών οι αφίξεις από τη Ρωσία στο οκτάμηνο αυξήθηκαν κατά 143% φθάνοντας σε 3,47 εκατ. από 1,42 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2020, οι αφίξεις από τη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 148,5% φθάνοντας σε 2,27 εκατ. από 912.749, οι αφίξεις από την Ουκρανία αυξήθηκαν κατά 127% φθάνοντας σε 1,75 εκατ. από 772.851, οι αφίξεις από τη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 99,6% φθάνοντας σε 464.451 από 232.683 και οι αφίξεις από την Ολλανδία αυξήθηκαν κατά 117,7% φθάνοντας σε  469.329 από 215.564. Οι μοναδικές ευρωπαϊκές αγορές από τις οποίες καταγράφηκε μείωση στην εισερχόμενη τουριστική κίνηση ήταν η βρετανική και η ελληνική.  

Από τη Βρετανία οι αφίξεις μειώθηκαν κατά 81,1% φθάνοντας σε 137.232 από 727.532 στο εννεάμηνο πέρυσι και από την Ελλάδα μειώθηκαν κατά 40,7% φθάνοντας σε 75.342 από 126.978.

Το ρωσικό σωσίβιο

Σε ότι αφορά τον Σεπτέμβριο, οι αφίξεις από το εξωτερικό στην Τουρκία κατέγραψαν αύξηση κατά 59,5% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι ξεπερνώντας τα 3,5 εκατ. Το 2020 οι αφίξεις είχαν φθάσει σε 2,2 εκατ. και τον Σεπτέμβριο του 2019 σε 5,4 εκατ. Πρώτη αγορά για την Τουρκία τον Σεπτέμβριο με 996.322 αφίξεις ήταν η ρωσική και ακολούθησαν η γερμανική με 396.872 αφίξεις, η ουκρανική με 312.145 αφίξεις, η βουλγαρική με 163.620 αφίξεις και η ιρανική με 152.706 αφίξεις.  

Πάντως, την προηγούμενη εβδομάδα αποφεύχθηκαν τα χειρότερα για τον τουρκικό τουρισμό καθώς ο Tούρκος πρόεδρος Ρετσέπ Ερντογάν δεν προχώρησε τελικά στην απέλαση των Πρέσβεων της Γερμανίας, του Καναδά, της Δανίας, των ΗΠΑ, την Φινλανδίας, της Γαλλίας, της Νορβηγίας, της Νέας Ζηλανδίας, της Ολλανδίας και της Σουηδίας από τη χώρα, οι οποίοι σε κοινή ανακοίνωσή τους τάχθηκαν υπέρ της απελευθέρωσης του επαγγελματία και ακτιβιστή  Osman Kavalauna. Το σίγουρο είναι ότι μία τέτοια κίνηση θα έπληττε τον τουρκικό τουρισμό επηρεάζοντας την εισερχόμενη κίνηση στη Τουρκία από τις χώρες που εκπροσωπούν οι παραπάνω Πρέσβεις.

Κύπρος: Δυναμικά και τον χειμώνα με περισσότερα χρήματα για διαφήμιση σε σχέση με το καλοκαίρι


Για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, οι αφίξεις τουριστών στην Κύπρο ανήλθαν σε 1.299.392 σε σύγκριση με 512.184 την αντίστοιχη περίοδο του 2020, σημειώνοντας αύξηση 153,7% και μείωση 60,1% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019 (3.260.546 αφίξεις).


Τον Σεπτέμβριο οι αφίξεις ανήλθαν σε 339.242, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 288,4% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2020 (κατά τον οποίο καταγράφηκαν 87.334 αφίξεις), καθώς και  μείωση 35,3% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2019 (με 524.707 αφίξεις). Οι αφίξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο υπήρξαν η κυριότερη πηγή τουρισμού για τον Σεπτέμβριο φέτος,  αφού αποτέλεσαν το 28,8% (97.741) των συνολικών αφίξεων, οι αφίξεις από τη Ρωσία το 26,2% (88.983), οι αφίξεις από την Πολωνία το 6,1% (20.625), οι αφίξεις από την Ουκρανία το 4,4% (14.767), οι αφίξεις από την Ελλάδα το 4,1% (13.944) και οι αφίξεις από τη Γερμανία το 3,7% (12.608)

Ο σκοπός ταξιδιού τον Σεπτέμβριο 2021 ήταν για ποσοστό 86,6% των τουριστών οι διακοπές, για 9,3% η επίσκεψη σε φίλους ή συγγενείς και για ποσοστό 4,1% επαγγελματικός. Αντίστοιχα, για τον Σεπτέμβριο του 2020, ποσοστό 79,5% επισκέφθηκε την Κύπρο για διακοπές, 13,4% για επίσκεψη σε φίλους ή συγγενείς  και 7,2% για επαγγελματικούς λόγους.

Πάντως, η Κύπρος φαίνεται ότι στοχεύει και στη χειμερινή περίοδο για την ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας. Όπως ανέφερε πρόσφατα ο Υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος στο Πρακτορείο Ειδήσεων της Κύπρου οι δρομολογημένες πτήσεις και όχι οι ναυλωμένες θα σηκώσουν το βάρος για τον εισερχόμενο τουρισμό τους χειμερινούς μήνες και ίσως μέχρι και τον ερχόμενο Μάρτιο. Στο πλαίσιο αυτό εξήγησε ότι η αβεβαιότητα που παραμένει σε σχέση με τον κορωνοϊό και οι φόβοι για μια ενδεχόμενη έξαρση των κρουσμάτων τους χειμερινούς μήνες αποτρέπει τους οργανωτές ταξιδίων να αναλάβουν το ρίσκο για προγραμματισμό ναυλωμένων πτήσεων.

Μάλιστα, ο κ. Περδίος τόνισε ότι κατά τη χειμερινή εκστρατεία διαφήμισης για τον κυπριακό τουρισμό θα δαπανηθούν περισσότερα χρήματα σε σύγκριση με το καλοκαίρι, καθώς τους καλοκαιρινούς μήνες υπάρχει και η συνεισφορά των ιδίων των οργανωτών ταξιδίων. Η στόχευση θα έχει δύο πτυχές. Από τη μία, να διατηρηθεί το ενδιαφέρον για ταξίδια από αγορές από τις οποίες υπάρχουν δρομολογημένες πτήσεις, και από την άλλη να δημιουργηθεί ενδιαφέρον για πρόσθετες πτήσεις από άλλες αγορές. Για τη φετινή σεζόν, ανέφερε ότι το δεύτερο μισό του χρόνου θα κυμανθεί γύρω στο 60% σε σχέση με το 2019, υπενθυμίζοντας ότι το 2021 ξεκίνησε με τις τουριστικές αφίξεις να περιορίζονται στο 20% σε σύγκριση με τα δεδομένα του 2019.