Το Φεστιβάλ- Έκθεση Αγροτουρισμού Επιδαύρου, μετά από παρουσία 24 ετών, έχει ανάγκη από ανανέωση, αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό, τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο σχεδιασμού και υλοποίησης.

17

Σε αυτό το συμπέρασμα έχει καταλήξει ο Δήμος Επιδαύρου ο οποίος ήδη προχωρά τις διαδικασίες για την αξιοποίηση κονδυλίων και την  χρηματοδότηση δράσεων προς αυτήν την κατεύθυνση. Η ανάγκη της συνολικής αναμόρφωσης του Φεστιβάλ – Έκθεσης Αγροτουρισμού Επιδαύρου έγκειται στον επαναπροσδιορισμό της ταυτότητάς του και στην αναμόρφωση και εμπλουτισμό του περιεχομένου και των δράσεών του.

Ο Δήμος, επιδιώκοντας την ανάδειξη των χαρακτηριστικών της περιοχής της Επιδαύρου στοχεύει στην ανάπτυξη των ευκαιριών που προσφέρει ο προορισμός. Έτσι, θα παρουσιαστούν στους επισκέπτες αφ’ ενός δράσεις αγροτουρισμού – όμως στην πραγματική του διάσταση και όχι ως έκθεση προϊόντων – και αφετέρου δράσεις φυσιολατρικού/ περιβαλλοντικού τουρισμού, πολιτισμού, γαστρονομίας και αναψυχής.

Υγεία, ευεξία, ευφορία, ευζωία

Σύμφωνα με τον Δήμο, πρέπει να αναδειχθεί και να αξιοποιηθεί η ιστορική διάσταση ότι πρωτίστως στην Επίδαυρο λατρευόταν ο Ασκληπιός και η υγεία. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο αυτός ο τόπος ίασης και ευεξίας αναπτύχθηκε στην αρχαιότητα τόσο πολύ ώστε να θεσπίσει διεξαγωγή λατρευτικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, δραματικών παραστάσεων και αθλητικών αγώνων και να δημιουργήσει τόσα εξαιρετικά οικοδομήματα, μεταξύ των οποίων το θέατρο της Επιδαύρου. Σήμερα η Επίδαυρος έχει ταυτιστεί με το αρχαίο θέατρο, παραγνωρίζοντας την γενεσιουργό αιτία, τον Ασκληπιό και την ιατρική, υγεία, ευζωία. Κατά τον Δήμο η ευκαιρία που υπάρχει είναι αυτή της εκ νέου ανακάλυψης αυτού του τόπου ευεξίας, ευφορίας και ευζωίας. Ο νέος σχεδιασμός θα πρέπει να προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει ανάλογες στιγμές και εμπειρίες.

Στο πλαίσιο αυτό δρομολογείται η επαναδημιουργία της ταυτότητας και του περιεχομένου του Φεστιβάλ. Η νέα ταυτότητα, πέραν της σύγχρονης αισθητικής και προσέγγισης, θα πρέπει να διευρύνει την “στενή” έννοια του αγροτουρισμού και να πετύχει την διασύνδεση με την ευζωία:  

-“ευ”, υγεία, ευεξία, ευζωία, ευτυχία,

-γνωριμία με τον τόπο (τους λόγους που έγιναν όλα αυτά κατά την αρχαιότητα και τις σημερινές συνθήκες),

-εναλλακτικός τουρισμός: αγροτουρισμός, γαστρονομία, φύση, διαδρομές, τοπικές εκδηλώσεις, απόλαυση, υγεία,

-άμεση διασύνδεση με αρχαίο θέατρο, αξιοποίηση των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών- Επιδαύρου και κατά το δυνατόν θεματική συνέχεια – εναρμόνιση με το ετήσιο ύφος του (όχι απλά ως παράλληλο γεγονός που φέρνει επισκέπτες στην έκθεση αλλά ως εκ των πλέον σημαντικών χαρακτηριστικών του τόπου).

Ιστορικά στοιχεία

Στην ενδοχώρα της Επιδαύρου, σε μία περιοχή με ήπιο κλίμα και άφθονα πηγαία ιαματικά νερά, βρισκόταν το Ασκληπιείο, η έδρα του θεού ιατρού της αρχαιότητας Ασκληπιού και το σημαντικότερο θεραπευτικό κέντρο όλου του ελληνικού και ρωμαϊκού κόσμου. Ήταν το κύριο ιερό της μικρής παραθαλάσσιας πόλης της Επιδαύρου, αλλά η φήμη του και η αναγνώριση της σημασίας του γρήγορα ξεπέρασαν τα όρια της Αργολίδας και θεωρήθηκε από όλους τους Έλληνες ο τόπος όπου γεννήθηκε η ιατρική.

Περισσότερα από διακόσια ιαματικά κέντρα σε ολόκληρη την ανατολική Μεσόγειο θεωρούνταν ιδρύματά του. Ο τόπος ήταν αφιερωμένος σε θεότητες με θεραπευτικές ιδιότητες ήδη από την προϊστορική εποχή. Στον λόφο Κυνόρτιον, που υψώνεται πίσω από το θέατρο, στα βορειοανατολικά, κατά τη μυκηναϊκή εποχή υπήρχε ιερό στο οποίο λατρευόταν μία θεά συνδεδεμένη με την ίαση. Το ιερό αυτό, που ήταν ασυνήθιστα μεγάλο για την εποχή, δημιουργήθηκε το 16ο αι. π.Χ. πάνω στα κατάλοιπα ενός οικισμού της Πρώιμης και της Μέσης Εποχής του Χαλκού (2800-1800 π.Χ.) και διατηρήθηκε έως τον 11ο αι. π.Χ. Γύρω

στο 800 π.Χ. ιδρύθηκε στην ίδια θέση ιερό αφιερωμένο στον Απόλλωνα, θεό με θεραπευτικές ιδιότητες, που λατρευόταν εδώ ως Απόλλωνας Μαλεάτας. Η λατρεία του κυρίως θεραπευτή θεού, του Ασκληπιού, που η μυθική παράδοση τον παρουσιάζει ως αυτόχθονα γιο του Απόλλωνα και της εγγονής του βασιλιά της Επιδαύρου Μάλου, της Κορωνίδας, καθιερώθηκε κατά τον 6ο αι. π.Χ.

Η λατρεία του θεού προστάτη της ανθρώπινης υγείας και της προσωπικής ευτυχίας απέκτησε φήμη που εξαπλώθηκε ραγδαία. Ο αριθμός των προσκυνητών διαρκώς αυξανόταν και το ιερό στο Κυνόρτιο δεν επαρκούσε πλέον για τις ανάγκες της λατρείας, έτσι, άρχισε η ανάπτυξη ιερού και στην πεδινή περιοχή, περίπου 1 χλμ. στα νοτιοδυτικά του Κυνορτίου, στον τόπο όπου κατά τον μύθο γεννήθηκε ο Ασκληπιός. Τα δύο ιερά, αφιερωμένα το ένα στον Απόλλωνα Μαλεάτα και το άλλο στον Ασκληπιό, εξελίχθηκαν παράλληλα, με την επίσημη ονομασία «ιερόν Απόλλωνος Μαλεάτα και Ασκληπιού». Το Στάδιο του Ιερού του Ασκληπιείου της Επιδαύρου, το οποίο χρονολογείται από τον πρώιμο 5ο αιώνα π.Χ. αποτελεί οικοδόμημα συνδεδεμένο με το τελετουργικό της λατρείας του Ασκληπιού, καθώς εδώ τελούνταν οι αθλητικοί αγώνες προς τιμήν του Ασκληπιού. Λίγο αργότερα, στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. χτίστηκε το θέατρο της Επιδαύρου σε πλαγιά του Κυνόρτιου όρους, κοντά στο Λυγουριό Αργολίδας, από τον αρχιτέκτονα Πολύκλειτο τον Νεότερο. Η δεύτερη φάση του έγινε από τους Ρωμαίους στα μέσα του 2ου αιώνα π.Χ. Με μέγιστη χωρητικότητα 13-14.000 θεατών το θέατρο φιλοξενούσε τους μουσικούς, ωδικούς και δραματικούς αγώνες και παραστάσεις δραμάτων που συμπεριλαμβάνονταν στη λατρεία του Ασκληπιού. Επίσης, χρησιμοποιήθηκε και ως μέσο θεραπείας των ασθενών, καθώς υπήρχε η πεποίθηση πως η παρακολούθηση δραματικών παραστάσεων είχε ευεργετικά αποτελέσματα για την ψυχική και σωματική υγεία των ασθενών. 

Διαβάστε ακόμα:

Σαββατοκύριακο στην Επίδαυρο: Παραστάσεις, αυθεντικές γεύσεις και βουτιές σε τιρκουάζ νερά

Μοριάς ’21: Aνακαλύψτε ξανά την Πελοπόννησο μέσα από 21 ιστορικές διαδρομές