Η χρονιά που ξεκίνησε πριν λίγες μέρες αναμένεται να είναι καθοριστικής σημασίας για την αεροπορική βιομηχανία. Πρόσφατα, η βρετανική αεροπορική εταιρεία Virgin Atlantic ανακοίνωσε ότι έως το τέλος του έτους, θα πραγματοποιήσει την πρώτη υπερατλαντική πτήση μηδενικών εκπομπών άνθρακα (net-zero). Θα περιλαμβάνει το δρομολόγιο από το αεροδρόμιο Heathrow στο Λονδίνο στο JFK της Νέας Υόρκης.

20

Σύμφωνα με την εταιρεία, το αεροσκάφος που θα πραγματοποιεί την πτήση, θα τροφοδοτείται αποκλειστικά με βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (sustainable aviation fuel- SAF), τα οποία παράγονται από την επεξεργασία από πρώτες ύλες όπως βιομάζα, χρησιμοποιημένα έλαια και αστικά απόβλητα/απορρίμματα.

Η Virgin Atlantic θεωρεί ότι δεν θα χρειαστεί κάποια μηχανική ή άλλου είδους μετατροπή στο αεροπλάνο Boeing 787 πριν την δοκιμαστική του πτήση, καθώς τα SAF θεωρούνται συμβατά με τους υπάρχοντες αεροπορικούς κινητήρες και τον υπόλοιπο εξοπλισμό του αεροπλάνου.

H Virgin Atlantic αναφέρει ότι με την χρήση 100% βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, οι εκπομπές άνθρακα μειώνονται κατά 70% σε σχέση με μία πτήση με συμβατικά καύσιμα. Ο στόχος των μηδενικών εκπομπών -που είναι η επίτευξη ισορροπίας ανάμεσα στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και την απορρόφηση άνθρακα σε συλλέκτες διοξειδίου- θα επιτευχθεί μέσω επενδύσεων σε πιστώσεις άνθρακα (carbon credits).

Σκοπός της πτήσης, η οποία υποστηρίζεται οικονομικά με ένα εκατομμύριο στερλίνες και από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, είναι να βοηθήσει να συλλεχθούν δεδομένα και να καταδειχτεί ότι αεροσκάφη με 100% βιώσιμα καύσιμα είναι ασφαλή και μια ρεαλιστική εναλλακτική, καθώς η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία θέτει όλο και πιο φιλόδοξους στόχους απανθρακοποίησης.

O διευθύνων σύμβουλος της Virgin Atlantic, Shai Wiess, δήλωσε ότι τα ευρήματα και τα αποτελέσματα της πτήσης θα είναι ένα τεράστιο βήμα στην προώθηση των SAF στην αεροπορική βιομηχανία και θα βοηθήσουν στην προσέλκυση των επενδύσεων και της συνεργασίας που απαιτείται για να παράγονται βιώσιμα καύσιμα σε μεγάλη κλίμακα.

Η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία είναι υπεύθυνη για πάνω 2% των εκπομπών άνθρακα και βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην τεχνολογία SAF ώστε να πετύχει τον στόχο μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2050, σύμφωνα και με τις επιταγές των Ηνωμένων Εθνών ώστε να μετριαστούν οι χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορέων (IATA) θεωρεί ότι ο στόχος θα επιτευχθεί κατά 65% με τη χρήση SAF, με την υπόλοιπη συνεισφορά να προέρχεται από εξελισσόμενες τεχνολογίες που έχουν να κάνουν και με τη χρήση ηλεκτρισμού και υδρογόνου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η υιοθέτηση της χρήσης των SAF δεν είναι χωρίς εμπόδια. Αυτή τη στιγμή, οι κανονισμοί επιτρέπουν στα εμπορικά αεροπλάνα να λειτουργούν μόνο κατά 50% με SAF, τα οποία αναμειγνύονται με παραδοσιακά αεροπορικά καύσιμα. «Eλπίζουμε η πτήση της Virgin Atlantic που θα γίνει με 100% SAF να ανοίξει τον δρόμο για την αλλαγή των κανονισμών» ανέφερε ο Nicolas Jammes, εκπρόσωπος της IATA.

Εκτός από τους κανονιστικούς περιορισμούς, υπάρχουν και περιορισμοί κόστους. Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα έχουν υπερδιπλάσια τιμή σε σχέση με τα παραδοσιακά. Σήμερα, το ποσοστό συμμετοχής των SAF στις αεροπορικές πτήσεις είναι λιγότερο από 1% παγκοσμίως.

Παρόλα αυτά, η συγκυρία φαίνεται να αλλάζει. Σύμφωνα με την IATA, η παραγωγή των SAF σημείωσε αύξηση 200% το 2022 σε σχέση με το 2021, φτάνοντας τα σχεδόν 80 εκατομμύρια γαλόνια. Επίσης, πρόσφατα αρκετές αεροπορικές εταιρείες ανακοίνωσαν ή επέκτειναν πρωτοβουλίες για τη χρήση SAF, ανάμεσά τους η Air France- KLM, η Singapore Airlines και η United Airlines.

Οι αντιρρήσεις των οικολόγων

Παρόλα αυτά, αρκετοί περιβαλλοντολόγοι θεωρούν ότι η παραγωγή των SAF ενέχει επιπτώσεις για το περιβάλλον. «Τα περισσότερα λεγόμενα βιώσιμα καύσιμα προέρχονται από αγροτικές καλλιέργειες, επομένως ανταγωνίζονται τις καλλιέργειες για την παραγωγή τροφής και προκαλούν μεγαλύτερη ανάγκη για καλλιεργήσιμη γη εις βάρος οικοσυστημάτων, όπως τα δάση», λέει ο John Hyland, εκπρόσωπος της Greenpeace EU,

Ο Hyland αναφέρει ότι ο καλύτερος τρόπος για την «απανθρακοποίηση» των πτήσεων είναι τελικά οι λιγότερες πτήσεις. Για παράδειγμα, κάποιοι ταξιδιώτες επιλέγουν πια το τρένο αντί για το αεροπλάνο για μικρότερα ταξίδια. «Ο αεροπορικός τομέας γιγαντώθηκε τις τελευταίες δεκαετίες και μαζί του, γιγαντώθηκαν και οι εκπομπές άνθρακα» σημειώνει ο Hyland.

«Η βιομηχανία χρησιμοποιεί τις υποσχέσεις για “βιώσιμα” αεροπορικά καύσιμα σαν δικαιολογία στο να συνεχίσει να λειτουργεί απερίσκεπτα, ενώ η κλιματική κρίση χρειάζεται επειγόντως μείωση των αεροπορικών πτήσεων, αρχής γενομένης από τις αχρείαστες κοντινές πτήσεις και τα ιδιωτικά τζετ», επισημαίνει.

Η Virgin Atlantic δεν έχει ανακοινώσει συγκεκριμένη ημερομηνία για την ιστορική δοκιμαστική πτήση, ούτε έχει αποφασιστεί αν στο αεροπλάνο θα υπάρχουν και επιβάτες. Πάντως ή αεροπορική διαδρομή από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη είναι από τις δημοφιλέστερες του πλανήτη.

«Για δεκαετίες η πτήση από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη συμβολίζει την δυνατότητα των ανθρώπων να συνδέονται μεταξύ τους και τη διεθνή πρόοδο» ανέφερε ο Βρετανός υπουργός Μεταφορών, Μαρκ Χάρπερ. «Τώρα θα είναι στην πρώτη γραμμή της μείωσης των εκπομπών άνθρακα στις πτήσεις. Η ιστορική πτήση θα ανοίξει τον δρόμο για τις επόμενες γενιες».

Διαβάστε ακόμα:

5 απίθανα αντικείμενα που ξέχασαν οι επιβάτες στα αεροπλάνα

Οι ταξιδιωτικές τάσεις του 2023 -Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί και τύποι εμπειριών

Η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην Αμοργό