Η Ισπανία υιοθετεί «επιθετική» στρατηγική, σε ότι αφορά τη διοργάνωση εκθέσεων και δρώμενων με φυσική παρουσία, παρά το έκτο κύμα της πανδημίας που προέρχονται από τη μετάλλαξη Όμικρον, επιλέγοντας να διατηρήσει την πραγματοποίηση των εκθέσεων.

19

Ως παράδειγμα αναφέρεται η σημαντικότερη έκθεση τουρισμού στην Ισπανία και μία εκ των σημαντικότερων παγκοσμίως, η Fitur η οποία, πραγματοποιήθηκε μεταξύ 19 και 23 Ιανουαρίου στη Μαδρίτη. Όπως και στην περσινή διοργάνωση της Fitur, η οποία, είχε πραγματοποιηθεί τον Μάϊο του 2021 με φυσική παρουσία, καθώς και σε όλες τις υπόλοιπες εκθέσεις, που πραγματοποιήθηκαν από την έναρξη της πανδημίας από τη διοργανώτρια Ifema, δεν έλειψε και η διαδικτυακή μορφή της έκθεσης με την ονομασία LiveConnect, για τους επαγγελματίες, που δεν κατάφεραν να ταξιδέψουν στην πρωτεύουσα της Ισπανίας, καθώς και για την περαιτέρω διευκόλυνση των επιχειρηματικών συμφωνιών. Την έκθεση που αναπτύχθηκε σε 60.000 τ.μ. υπολογίζεται ότι κάλυψαν 1.170 μέσα ενημέρωσης, σε όλο τον κόσμο.

Για τον απολογισμό της διοργάνωσης αλλά και τις τελευταίες κινήσεις της Ισπανίας στον χώρο του τουρισμού, συνέταξε νέα έκθεση το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στη Μαδρίτη.

Σύμφωνα με την έκθεση, η Ισπανία μέσα από την επιθετική της στρατηγική καθιστά σαφές ότι ενδιαφέρεται να πρωτοστατήσει στον τουριστικό τομέα, όπως και πριν από την πανδημία, ανακτώντας τις κύριες αγορές της, ιδίως τη βρετανική, υιοθετώντας όλες τις τάσεις, καινοτομίες και αλλαγές, που έχουν επέλθει, λόγω της κρίσης του κορωνοϊού.

O ανταγωνισμός με την Ελλάδα

Επίσης, με την απόφαση να κρατήσει ανοιχτή για κοινό τη Fitur επιδεικνύει την πρωτοκαθεδρία της στον κλάδο παγκοσμίως, την οποία έχει χάσει από το ξεκίνημα της πανδημίας, έχοντας δεχτεί έντονο ανταγωνισμό από άλλες χώρες, όπως η Ελλάδα και η Κροατία, οι οποίες κατάφεραν να απορροφήσουν ένα σημαντικό αριθμό τουριστών για τα δεδομένα της πανδημίας.

Πριν από την πανδημία, η Ισπανία ήταν η δεύτερη σε επισκεψιμότητα χώρα παγκοσμίως, με τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών το 2019 να ξεπερνούν τα 83,7 εκατ. και οι δαπάνες αυτών τα 92,3 δισ. ευρώ, επίσης καθιστώντας την Ισπανία τη δεύτερη χώρα, παγκοσμίως, σε έσοδα. Το 2020, η κατάσταση άλλαξε ολοκληρωτικά και ο τουρισμός ουσιαστικά ήταν απών από την Ισπανία, κάτι το οποίο μεταβλήθηκε εκ νέου το 2021, αν και συνεχίζει να βρίσκεται σε επίπεδα, ιδιαίτερα χαμηλότερα από τα προ πανδημίας, αφού τη χώρα επισκέφτηκαν λιγότεροι από 30 εκατ. τουρίστες.

Στη φετινή διοργάνωση  της έκθεσης, συμμετείχαν  περί τις 7.000 επιχειρήσεις από 107 χώρες, 40% περισσότεροι από το 2020, ενώ κατά τη διάρκεια του πρώτου τριημέρου που απευθύνονταν αποκλειστικά σε επαγγελματίες του κλάδου, υπολογίζεται ότι επισκέφτηκαν την έκθεση 80.000 επαγγελματίες, σύμφωνα με τα στοιχεία των διοργανωτών. Παράλληλα, ο διπλάσιος αριθμός χωρών σε σύγκριση με το 2020, ήτοι 70 χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, είχαν συμμετοχή με περίπτερο εθνικού χαρακτήρα.

Προτεραιότητα η ασφάλεια και η εξυπηρέτηση των πελατών

Κατά τη διάρκεια των πενθήμερης έκθεσης, οι εκθέτες και οι εθνικές αποστολές είχαν την ευκαιρία να αναδείξουν τους προορισμούς τους και τις υπηρεσίες που προσφέρουν, δίνοντας έμφαση, αυτή τη φορά, στην ασφάλεια των επισκεπτών και την αυξημένη εξυπηρέτησή τους σε όλες τις βαθμίδες του ταξιδιού. Γίνεται εμφανής η αλλαγή στρατηγικής από τα ταξιδιωτικά πρακτορεία, τα ξενοδοχεία και όλες τις άλλες επιχειρήσεις του κλάδου, που, πλέον, αποδίδουν μεγάλη σημασία στην εξυπηρέτηση και ικανοποίηση του πελάτη, η οποία δεν είχε τον ίδιο βαθμό σημασίας, πριν από την πανδημία.

Επιπροσθέτως, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να ανταλλάξουν απόψεις, σχετικά με τις νέες τάσεις στον παγκόσμιο τουρισμό, τις νέες μορφές αυτού, τις ανάγκες των τουριστών και τις καινοτομίες του τομέα. Μάλιστα, όπως κάθε χρόνο, την έκθεση πλαισίωναν διάφορες θεματικές, όπως ο συνεδριακός και επιχειρηματικός τουρισμός MICE-Vip Buyers, ο τουρισμός LGTB+ και άλλες, όπως οι τεχνολογικές εξελίξεις του κλάδου. Η τελευταία είναι και αυτή που τράβηξε την προσοχή των περισσότερων επαγγελματιών, καθώς η τεχνολογία στον τομέα του τουρισμού έχει εξελιχθεί σημαντικά, προσφέροντας νέες δυνατότητες τόσο στους ταξιδιώτες, διευκολύνοντας όλο το φάσμα του ταξιδιού τους, όσο και στις επιχειρήσεις, οι οποίες κάνοντας χρήση νέων τεχνολογιών, αυξάνουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητά τους. Όσες επιχειρήσεις δεν καταφέρουν να προσαρμοστούν, δεδομένου του σημαντικού ανταγωνισμού, που κυριαρχεί τη συγκεκριμένη περίοδο, θα αναγκαστούν να διακόψουν τη λειτουργία τους.

Η σημασία της βιωσιμότητας

Πέραν της τεχνολογίας, έντονη ήταν η τάση της αύξησης της σημασίας της βιωσιμότητας σε όλο το φάσμα του ταξιδιού, γεγονός το οποίο αναμένεται, επίσης, να μεταβάλλει σημαντικά το μέλλον του τομέα, καθώς οι ανάγκες και οι επιλογές των καταναλωτών αλλάζουν προς, ποιοτικότερης μορφής, προϊόντα και υπηρεσίες, παρά το υψηλότερο κόστος. Παράλληλα, και οι εθνικές νομοθεσίες θα υπαγορεύσουν, ως ένα βαθμό, την αύξηση της βιωσιμότητας στον συγκεκριμένο τομέα και όχι μόνο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των διοργανωτών, τέσσερις στους δέκα επαγγελματίες που συμμετείχαν στην έκθεση κατέχουν θέσεις Προέδρων και Γενικών Συμβούλων, ενώ το 34% αφορά σε διευθυντές μάρκετινγκ, πωλήσεων κα. Δεδομένης της σπουδαιότητας της Fitur στην Ισπανία, την έκθεση επισκέφτηκε το σύνολο του πολιτικού κόσμου της χώρας, ο Ισπανός πρωθυπουργός καθώς και το βασιλικό ζεύγος, οι οποίοι πραγματοποίησαν ομιλίες, με ιδιαίτερη έμφαση στις αλλαγές, που κυριαρχούν στον τουρισμό και στα ευρωπαϊκά κονδύλια. Πολλές από τις εθνικές αποστολές επίσης συνοδεύονταν από σημαντικά πρόσωπα του τουρισμού, όπως Υπουργοί και Γενικοί Γραμματείς. Τιμώμενη χώρα στη φετινή διοργάνωση ήταν η Δομινικανή Δημοκρατία, η οποία τόνισε ιδιαίτερα την ασφάλεια που παρέχεται από τις επιχειρήσεις ενάντια στον κορωνοϊό. Πέραν αυτής, από την Λατινική Αμερική επίσης ξεχώρισαν τα περίπτερα της Κούβας και Μεξικό.

Εξάλλου οι εταιρείες που συμμετείχαν, είτε ενσωματωμένες στις εθνικές αποστολές, είτε με δικό τους περίπτερο, ήταν από όλο το φάσμα του τομέα, όπως ξενοδοχεία, μεταφορικές και τεχνολογικές εταιρείες. Οι μεγάλες ισπανικές εταιρίες ήταν συγκεντρωμένες σε ένα κτήριο, μεταξύ των οποίων και οι αεροπορικές Iberia και Air Europa, των οποίων η συγχώνευση βρίσκεται, εκ νέου, υπό διαπραγμάτευση, με το κράτος να έχει, πιθανότατα, συμμετοχή στη νέα εταιρία, με αποτέλεσμα ο τύπος να έχει στραμμένο το βλέμμα έντονα στις δύο εταιρείες το τελευταίο διάστημα. Ακόμη, παρουσιάστηκαν πολλές καινοτομίες σε όλους τους υποκλάδους, όπως και στον κλάδο των μεταφορών (RENFE και ΑLSA, ισπανικές σιδηροδρομικές και αντίστοιχα λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες μάλιστα ανακοίνωσαν συνεργασία, ώστε να τονώσουν τη ζήτηση, μέσω ασφαλών και ολοκληρωμένων μεταφορικών λύσεων για τους τουρίστες, που θα επισκεφθούν την Ισπανία το τρέχον έτος), ο οποίος κινείται προς την εύρεση πιο βιώσιμων μορφών ταξιδιών, όπως με ηλεκτροκίνητα λεωφορεία κοκε.

Η επόμενη διοργάνωση της Fitur θα πραγματοποιηθεί στην ισπανική πρωτεύουσα, τον Ιανουάριο του 2023, με πιθανότερες τις ίδιες ημερομηνίες με τις φετινές, τις οποίες αναμένεται να επιβεβαιώσει η διοργανώτρια αρχή το προσεχές διάστημα. Να σημειωθεί ότι η πρώτη διοργάνωση της έκθεσης είχε γίνει το 1980, με την παρουσία 1.500 εκθετών από 37 χώρες.

Η ελληνική συμμετοχή και η επαναλειτουργία γραφείου του ΕΟΤ στη Μαδρίτη

O Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού, συμμετείχε στην έκθεση με Περίπτερο 200 τ.μ.. Το περίπτερο πλαισίωναν οι εξής 16 συνεκθέτες: A.G.E Travel Group, Inter Alpha Travel & DMC Greece, Mediterranean Jet SA, Athens Express, Promotour Expansion Travel, Andy’s Tours & Acropolis Select Hotel, Hellenic Travel Network S.A., Grand Star Hellenic THE DMC Greece, Jοy Tours, Tourist Club S.A., Variety Cruises, Tryfon Tours, Panas Group, Renaissance Hellas SA, καθώς και οι Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Ιονίων Νήσων. Καταγράφηκαν και οι παρουσίες ορισμένων μεμονωμένων εταιριών (Exclusivi, Ant Events). Στο μεταξύ, όπως αναφέρει στην έκθεση του το ελληνικό Γραφείο, εντός της χειμερινής περιόδου, αναμένεται η επαναλειτουργία του γραφείου του ΕΟΤ στη Μαδρίτη.

Διαβάστε ακόμα:

To παράδειγμα της Ισπανίας στις μισθώσεις τύπου Airbnb

Περισσότεροι οι ξένοι τουρίστες σε Ισπανία και Τουρκία σε σχέση με την Ελλάδα στο δεκάμηνο