Με χαμόγελα για τη φετινή περίοδο αλλά και προβληματισμό για το τι μέλλει γενέσθαι το 2023 εορτάζει σήμερα η διεθνής τουριστική κοινότητα την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού, με θέμα «Επανεξετάζοντας τον Τουρισμό».

30

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού ο διεθνής τουρισμός συνέχισε να παρουσιάζει έντονα σημάδια ανάκαμψης, με τις αφίξεις να αγγίζουν το 57% των προπανδημικών επιπέδων, τους πρώτους 7 μήνες του 2022.

Το τελευταίο Παγκόσμιο Βαρόμετρο Τουρισμού του ΠΟΤ έδειξε ότι οι διεθνείς αφίξεις τουριστών σχεδόν τριπλασιάστηκαν στο επτάμηνο του 2022 (+172%) σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021. Αυτό σημαίνει ότι ο κλάδος ανέκαμψε σχεδόν στο 60% των προπανδημικών επιπέδων.

Κατά τη διάρκεια του επταμήνου, υπολογίζεται ότι ταξίδεψαν διεθνώς 474 εκατ. τουρίστες, σε σύγκριση με 175 εκατ. τουριστών που ταξίδεψαν τους ίδιους μήνες του 2021. Υπολογίζεται ότι τον Ιούνιο και τον Ιούλιο του 2022, καταγράφηκαν συνολικά 207 εκατ. διεθνείς αφίξεις, αριθμός διπλάσιος από τους αντίστοιχους μήνες του προηγούμενου έτους. Οι εν λόγω μήνες, αντιπροσωπεύουν το 44% των συνολικών αφίξεων που καταγράφηκαν τους πρώτους 7 μήνες του 2022. Από τις ανωτέρω αφίξεις, η Ευρώπη υποδέχθηκε 309 εκατ. τουρίστες, αντιπροσωπεύοντας το 65% του συνόλου. Ειδικότερα, η Ευρώπη υποδέχθηκε σχεδόν 3 φορές περισσότερες διεθνείς αφίξεις σε σχέση με τους πρώτους επτά μήνες του 2021 (+190%), με τα αποτελέσματα να ενισχύονται από την ισχυρή ενδοπεριφερειακή ζήτηση και τα ταξίδια από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η περιοχή σημείωσε ιδιαίτερα ισχυρές επιδόσεις τον Ιούνιο (-21% σε σχέση με το 2019) και τον Ιούλιο (-16%), αντανακλώντας μια πολυάσχολη καλοκαιρινή περίοδο. Οι αφίξεις ανέβηκαν περίπου στο 85% των επιπέδων του 2019 τον Ιούλιο. Ισχυρές επιδόσεις καταγράφηκαν επίσης στη διεθνή επιβατική εναέρια κυκλοφορία, με αύξηση 234% τον Ιανουάριο-Ιούλιο 2022 (45% κάτω από τα επίπεδα του 2019) και ανάκαμψη περίπου 70% των επιπέδων κυκλοφορίας πριν από την πανδημία τον Ιούλιο, σύμφωνα με την IATA.

Ωστόσο, ο ΠΟΤ επισημαίνει ότι ο συνδυασμός των αυξανόμενων επιτοκίων σε όλες τις μεγάλες οικονομίες, οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας και των τροφίμων και οι αυξανόμενες προοπτικές παγκόσμιας ύφεσης, όπως σημειώνει η Παγκόσμια Τράπεζα, αποτελούν σημαντικές απειλές για την ανάκαμψη του διεθνούς τουρισμού μέχρι το υπόλοιπο του 2022 και του 2023. Η επιβράδυνση μπορεί να παρατηρηθεί στον τελευταίο Δείκτη Εμπιστοσύνης του ΠΟΤ, ο οποίος αντανακλά μια πιο προσεκτική προοπτική, καθώς και στις τάσεις κρατήσεων που δείχνουν σημάδια βραδύτερης ανάπτυξης.

Όπως έχει τονίσει ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού κ. Ζουράμπ Πολικασβίλι: «Καθώς ο κόσμος ανοίγει ξανά, πρέπει να μάθουμε από την πανδημία και τη σχετική παύση στα διεθνή ταξίδια. Εκθέτοντας τις αδυναμίες, η κρίση μας έδειξε πού μπορούμε να οικοδομήσουμε περισσότερη ανθεκτικότητα. Και αποκαλύπτοντας τις ανισότητες, μας έδειξε επίσης πού μπορούμε να αποδώσουμε περισσότερη δικαιοσύνη».

Στους εργαζόμενους αναφέρθηκε ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, σε ανάρτησή του στο Twitter, με αφορμή τη Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού. Ο ίδιος επισκέφθηκε ξενοδοχεία και ανέφερε τα εξής: «Ας μη ξεχνάμε όλοι μας ότι ο Τουρισμός είναι άνθρωποί του που εργάζονται σκληρά για να κινηθεί η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας».

Σε δήλωση του με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννης Ρέτσος αναφέρει τα εξής:  

«O ελληνικός τουρισμός, παρά τις οικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις, κατέγραψε ισχυρή ανάκαμψη τη φετινή χρονιά, ανακτώντας πλήρως, σε ότι αφορά τις ταξιδιωτικές εισπράξεις, τα προ της πανδημίας επίπεδα.

Ωστόσο, η μεγάλη ζήτηση ανέδειξε ζητήματα που απασχολούν τόσο τον ελληνικό, όσο και τον διεθνή τουρισμό, όπως οι ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό, ενώ η ενεργειακή κρίση, η αύξηση του πληθωρισμού και των επιτοκίων, καθώς και ο κίνδυνος για οικονομική επιβράδυνση, δημιουργούν νέα δεδομένα στην προσπάθεια για τη διατήρηση της ανάκαμψης. Ως πιο πρόσφατες προκλήσεις, η σοβαρή συμφόρηση στα διεθνή αεροδρόμια και οι καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων, θα μπορούσαν επίσης να επηρεάσουν τις εξελίξεις στον παγκόσμιο τουρισμό.

Μέσα σε αυτή τη δύσκολη για μία ακόμη χρονιά συγκυρία, το θέμα «Rethink Tourism» για τον εορτασμό της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού, είναι επίκαιρο περισσότερο από ποτέ.

Πρόκειται για μία συζήτηση που έχει ανοίξει ο ΣΕΤΕ τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, προβάλλοντας τις δυνατότητες του τομέα και τους τρόπους μελλοντικής ανάπτυξης σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Με αυτή τη λογική, εκπονήσαμε και δημοσιοποιήσαμε τη μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Σχέδια Δράσης». Μια μελέτη που απαντάει σε όλες τις ανησυχίες και τις ανάγκες του σήμερα. Πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο έργο που έχει γίνει ποτέ στον χώρο του τουρισμού. Μια πλήρης χαρτογράφηση, τόσο από πλευράς προϊόντος, όσο και από πλευράς αγορών και συνόλου των υποδομών που επηρεάζουν την τουριστική δραστηριότητα. Η μετάβαση στην αειφορία, η κυκλική οικονομία, η Πράσινη Συμφωνία, η ισόρροπη ανάπτυξη προορισμών και περιφερειών σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, η επιχειρηματική βιωσιμότητα και το θετικό της αποτύπωμα στην οικονομία και την κοινωνία, αποτελούν βασικούς στόχους του ΣΕΤΕ και αντικατοπτρίζουν τον διαρκώς αυξανόμενο προσανατολισμό του Τουρισμού, σε ένα βιώσιμο μοντέλο στρατηγικής ανάπτυξης».

Σε ανάρτηση της στο Twitter η Marketing Greece τονίζει: «Το κεντρικό μήνυμα της φετινής Παγκόσμιας Ημέρα Τουρισμού δεν είναι μια απλή προτροπή, αλλά μια βαθιά αλλαγή στον τρόπο που αναλύουμε, αντιλαμβανόμαστε και εξελίσσουμε τον τουρισμό. Είναι μια ευκαιρία για τον ελληνικό τουρισμό, ας την αξιοποιήσουμε».

Με αφορμή τον σημερινό εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού η Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού κα Άντζελα Γκερέκου δήλωσε:

«Σήμερα η Ελλάδα ενώνεται με τον υπόλοιπο κόσμο, για να γιορτάσει την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού και να «ξανασκεφτεί/ επαναπροσδιορίσει» τη τουριστική στρατηγική και  τις προτεραιότητες ανάπτυξης του Ελληνικού τουρισμού. Ήρθε ο  καιρός να σχεδιάσουμε την μετάβασή μας από το βιώσιμο σε ένα πιο  αναγεννητικό και πιο ουσιαστικό μοντέλο τουρισμού που θα ενδυναμώνει την ανθεκτικότητα των προορισμών και την βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών.

Στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, έχουμε συνειδητοποιήσει ότι το μέλλον του τουρισμού εστιάζει στον επισκέπτη που αναζητά την αυθεντική φύση και τις ενεργές τοπικές κοινωνίες. Περνάμε ουσιαστικά από το μάρκετινγκ προορισμού στη διαχείριση. Με οδηγό το νέο νόμο περί διαχείρισης προορισμών νομού,  προσαρμόζουμε την στρατηγική επικοινωνίας μας στην φέρουσα ικανότητα κάθε προορισμού, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα υπερτουρισμού. Και εισάγουμε τον όρο « Αναγεννητικός Ηθικός και Έξυπνος τουρισμός» – Ένα μοντέλο που βασίζεται στην επιστροφή στην ποιότητα, την ικανοποίηση και τα οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με σεβασμό στο περιβάλλον και στην κουλτούρα της τοπικής κοινωνίας. Η Ελλάδα είναι η χώρα της φιλοξενίας αλλά και της αληθινής ευζωίας( «Ευζήν») με την έννοια του μέτρου και της ισορροπίας. Κάτι που αποτελεί και την ουσία του brand name Greece. Και αυτή την ουσία, οι άνθρωποι της οικονομίας της φιλοξενίας  έχουν ένα μοναδικό τρόπο να την μεταδώσουν και να την προσφέρουν, απλόχερα, στον επισκέπτη! Αναγεννητικός Ηθικός και Έξυπνος τουρισμός λοιπόν, χωρίς αποκλεισμούς με την τοπική κοινωνία στο επίκεντρο».

Ο Γενικός Γραμματέας ΕΟΤ κ. Δημήτρης Φραγκάκης έκανε τη ακόλουθη δήλωση:

«Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού 2022 συμπίπτει φέτος με ένα νέο έτος ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό. Ο λόγος δεν είναι μόνο οι εξαιρετικές επιδόσεις που κατέγραψε ο τουρισμός μας ή τα ρεκόρ του 2019 που πιθανότατα θα ξεπεράσουμε, αλλά ότι από το απόλυτο μηδέν στο οποίο βρεθήκαμε τον Μάρτιο του 2020, ελέω πανδημίας, καταφέραμε φέτος, μέσα σε δύο χρόνια, να επιτύχουμε την ολική επαναφορά του σημαντικότερου κλάδου της ελληνικής οικονομίας.

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι εκείνη που με ένα συνεκτικό και εφαρμόσιμο σχέδιο -ήδη από το πρώτο τρίμηνο της πανδημίας- έβαλε πλάτη και κατάφερε όχι απλά να κρατήσει όρθιο τον τουρισμό μας αλλά να τον καταστήσει και πάλι πρωταγωνιστή. Με πάνω από 3 δις ευρώ άμεση οικονομική στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων και εργαζόμενων του κλάδου, με αποτελεσματικές διαδικασίες και υγειονομικά πρωτόκολλα, με ενεργητική παρέμβαση στην λήψη αποφάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο όπως με την υιοθέτηση του πράσινου ψηφιακού πιστοποιητικού, με εξαιρετική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων στον κλάδο και με συστηματική ενίσχυση της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό με τον ΕΟΤ σε πρωταγωνιστικό ρόλο, καταφέραμε να φέρουμε τα εντυπωσιακά αποτελέσματα που καταγράφονται φέτος.

Το 2022 όμως αποτελεί ορόσημο και για έναν ακόμα λόγο: από εδώ και πέρα, σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί διεθνώς, ο ελληνικός τουρισμός οφείλει να αναμετρηθεί με τις χρόνιες αδυναμίες του αλλά και να σταθεί καινοτόμος και αποτελεσματικός στις νέες προκλήσεις που είναι ήδη εδώ. Η μετάβαση στην βιωσιμότητα, η έμφαση στην ψηφιοποίηση υπηρεσιών, η επένδυση στην αυθεντικότητα της τουριστικής εμπειρίας αλλά και η έμφαση στην γνώση και τις δεξιότητες αποτελούν μεγάλα στοιχήματα για το πολύ κοντινό μας μέλλον. Η χωρική και χρονική επέκταση των τουριστικών υπηρεσιών αλλά και των ωφελειών είναι επίσης ένας στρατηγικός στόχος προς όφελος της οικονομίας και των τοπικών κοινωνιών σε όλη τη χώρα. Είμαι αισιόδοξος ότι και τώρα θα σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και θα τα καταφέρουμε ξανά με την συνεργασία όλων: κεντρικού κράτους, αυτοδιοίκησης, θεσμικών φορέων, επιχειρήσεων και εργαζόμενων του κλάδου. 

Και ειδικά στους εργαζόμενους που έβαζαν και συνεχίζουν να βάζουν πλάτη ειδικά φέτος που λόγω ελλείψεων προσωπικού υπερέβαλλαν εαυτόν, αξίζει να τους αφιερώσουμε την σημερινή παγκόσμια ημέρα τουρισμού».

Η Συνομοσπονδία Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:

«Η στέρηση των ταξιδιών το διάστημα της πανδημίας, έχει δημιουργήσει στους δυνητικούς επισκέπτες έντονη την ανάγκη να ταξιδέψουν, να κινηθούν ελεύθερα, να ανακαλύψουν νέους προορισμούς ή ακόμη και προορισμούς που έχουν επισκεφθεί ξανά στο παρελθόν. Οι φετινές επιδόσεις του τουρισμού ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, φθάνοντας σε κάποιους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ακόμη και τα επίπεδα του 2019. Η ανάκαμψη αυτή όμως δεν πρέπει να αποτελέσει αφορμή εφησυχασμού, γι’ αυτό επιβάλλεται να υπάρξει ένα μακροχρόνιο σχέδιο ανάπτυξης του τουρισμού και όχι μόνο για την επερχόμενη τουριστική περίοδο. Ένα σχέδιο ανάπτυξης το οποίο δεν θα στηρίζεται στη συνεχή αύξηση των κλινών και των επισκεπτών, καταγράφοντας απλά όλο και βελτιωμένα στοιχεία αφίξεων χρόνο με τον χρόνο, αλλά στην αύξηση της ποιότητας του τουριστικού μας προϊόντος, δίνοντας έμφαση στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς του κάθε τόπου που διαμόρφωσε την ιστορία του. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, πέραν της συμβολής των επιχειρηματιών, απαιτείται και η συμβολή της πολιτείας η οποία είναι υπεύθυνη για τη διατήρηση της καθαριότητας σε κάθε πόλη, χωριό και παραλία καθώς και για τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών που θα αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής, θα βελτιώνουν το επίπεδο διαβίωσης των κατοίκων και κατά συνέπεια την εμπειρία των επισκεπτών. Τα ιδιαίτερα μορφολογικά χαρακτηριστικά του τόπου μας, δίνουν μια καλή ευκαιρία να επανεξετάσουμε το τουριστικό μοντέλο, επαναπροσδιορίζοντας το “ήλιος & θάλασσα” με την προσθήκη υπηρεσιών και δράσεων εναλλακτικού τουρισμού που θα περιλαμβάνουν δραστηριότητες σε λίμνες, ποτάμια, βουνά, πολιτιστικές εκδηλώσεις, γευσιγνωσία, οινοτουρισμό κ.α., συμβάλλοντας παράλληλα και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Η ΣΕΤΚΕ είναι εδώ, να συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου αυτού μέσω των δράσεων της. Δράσεις οι οποίες μπορούν να δώσουν στις τουριστικές επιχειρήσεις του κλάδου τα εφόδια-εργαλεία για να αναπτυχθούν, να εξελιχθούν, να διαφοροποιηθούν και να ενταχθούν στην νέα πραγματικότητα που υπαγορεύει η διεθνής τουριστική αγορά και οι ανάγκες που προκύπτουν μέσα από αυτή».

Διαβάστε ακόμα:

Κικίλιας: Νέες επενδύσεις και θεματικός τουρισμός για την επέκταση της τουριστικής περιόδου

Άντζελα Γκερέκου: Ο Πειραιάς μπορεί να αναδειχθεί σε κορυφαίο διεθνή προορισμό

Η Ελλάδα στον αστερισμό του Οδηγού Michelin