«Από τον ψηφιακό νομά που επεξεργάζεται κείμενα για ένα blog καθισμένος σε μια εξωτική παραλία στο Μπαλί έως το στέλεχος επιχειρήσεων που τσεκάρει τα mail του πάνω στο lift του χιονοδρομικού κέντρου και έναν free lancer που μοιράζεται με άλλους freelancers ένα coworking space μέχρι έναν προγραμματιστή που γράφει κώδικα από το σπίτι του, η τεχνολογία έχει θολώσει τα όρια ανάμεσα στη δουλειά και τη διασκέδαση, το προσωπικό και το επαγγελματικό, τον χρόνο που αφιερώνεται στη δουλειά και εκείνον στην αναμελιά. Και καθώς οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στη δουλειά και την προσωπική ζωή ξεθωριάζουν το ίδιο συμβαίνει και με τον διαχωρισμό των ταξιδιών σε “επαγγελματικά” και “αναψυχής”».

14

Έτσι ξεκινά αφιέρωμα του BBC στην όλο και πιο ενισχυμένη -σε διεθνές επίπεδο- τάση των ταξιδιών “bleisure“. Ο αγγλικός όρος είναι συνδυασμός των λέξεων business (δουλειά) και leisure (αναψυχή). «Πρόκειται για μία τάση που ξεφεύγει κατά πολύ από τη δοκιμασμένη συνταγή του “ταξιδεύω μαζί με τον/την σύντροφο μου σε ένα συνέδριο”. Όταν ο προορισμός είναι ελκυστικός όλο και περισσότεροι επαγγελματίες σε όλο τον πλανήτη επιμηκύνουν τα επαγγελματικά τους ταξίδια κατά ένα Σαββατοκύριακο ή ακόμα και για περισσότερες μέρες, ανεξάρτητα αν ταξιδεύουν μόνοι τους, με το ταίρι τους ή οικογενειακώς.

		array(1) {
  [0]=>
  array(3) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(80085)
      ["id"]=>
      int(80085)
      ["title"]=>
      string(13) "gefyra-parisi"
      ["filename"]=>
      string(17) "gefyra-parisi.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(576047)
      ["url"]=>
      string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/03/gefyra-parisi.jpg"
      ["link"]=>
      string(93) "https://www.travel.gr/best-of/oi-pio-entyposiakes-kai-epivlitikes-g/attachment/gefyra-parisi/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(30) "Παρίσι/ Photo: Unsplash "
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(13) "gefyra-parisi"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(78757)
      ["date"]=>
      string(19) "2022-03-17 12:59:08"
      ["modified"]=>
      string(19) "2022-07-27 09:06:12"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(793)
      ["height"]=>
      int(1087)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(74) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/03/gefyra-parisi-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(74) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/03/gefyra-parisi-219x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(219)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/03/gefyra-parisi-768x1053.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1053)
        ["large"]=>
        string(75) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/03/gefyra-parisi-747x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(747)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/03/gefyra-parisi.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(793)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1087)
        ["2048x2048"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/03/gefyra-parisi.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(793)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(1087)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
  }
}
	

Πάνω από 1 στους 3 ανθρώπους που ταξίδεψαν ή θα ταξιδέψουν φέτος για επαγγελματικούς λόγους θα εντάξουν κάποιο στοιχείο διασκέδασης ή αναψυχής σε τουλάχιστον ένα από τα ταξίδια τους, αναφέρει η Jeanne Liu  από την Global Business Travel Association. «Είναι άνθρωποι κάθε επιπέδου στην επαγγελματική ιεραρχία» εξηγεί. «Αρχικά θεωρούσαμε πως το φαινόμενο θα περιορίζονταν σε ανθρώπους στα πρώτα τους επαγγελματικά στάδια όμως βλέπουμε να το κάνουν και στελέχη των εταιρειών. Αν και παραμένει μόδα στους millenials σε σχέση με τους μεγαλύτερης ηλικίας εργαζόμενους» εξηγεί και προσθέτει: «Είναι μία ευκαιριακή επιλογή. Έχει να κάνει με τον προορισμό που πρόκειται να ταξιδέψει κανείς και το αν θέλει να περάσει περισσότερο χρόνο εκεί».

Η Liu αναφέρει στο BBC πως πολλοί εργοδότες είναι υποστηρικτικοί στα ταξίδια bleisure. «Το να περνά κανείς καλά στα ταξίδια ενισχύει την ικανοποίηση από την εργασία. Αυτό σημαίνει πως οι άνθρωποι παραμένουν παραγωγικοί και πρόθυμοι να δουλέψουν περισσότερο. Το να μπορείς να πάρεις μαζί την οικογένεια σου σε ένα ταξίδι ή να προσθέσεις μερικά στοιχεία διασκέδασης σε ένα επαγγελματικό ταξίδι, κάνει το ταξίδι λιγότερο στρεσογόνο».

Σύμφωνα με το Forbes, το φαινόμενο ήταν σε άνοδο και πριν την πανδημία αλλά απογειώθηκε πρόσφατα και αναμένεται να κυριαρχήσει έναντι του «παραδοσιακού» business trip φέτος και στο μέλλον. Το Fobes επικαλείται έρευνα που αναφέρει πως το 89% των ερωτηθέντων απάντησε πως σκοπεύει να προσθέσει μέρες προσωπικών διακοπών στα φετινά του επαγγελματικά ταξίδια, πολλοί θα πάρουν μαζί την οικογένεια τους ή φίλους τους. Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς την ελκυστικότητα αυτής της επιλογής ειδικά μετά τα θυελλώδη τελευταία χρόνια της πανδημίας. Κάποιος που ταξιδεύει για ένα συνέδριο μπορεί να επιμηκύνει τη διαμονή του στον προορισμό κάνοντας διακοπές ενώ ταυτόχρονα μπορεί και να εργαστεί εξ αποστάσεως.

Το BBC κάνει λόγο για ιδιαίτερη άνθιση του φαινομένου στην Αυστραλία, μία χώρα όπου το mainstream είναι οι άνθρωποι να δουλεύουν περισσότερες ώρες και έχουν να αντιμετωπίσουν υψηλότερα ταξιδιωτικά κόστη και μεγαλύτερα ταξίδια συγκριτικά με την Ευρώπη. Ο Brent Howard και η Ann Crowhurst μετακόμισαν από τη Μελβούρνη στο Σίδνεϋ και λειτουργούν εκεί ένα ξενοδοχείο με διαμερίσματα προσανατολισμένο στους business ταξιδιώτες. Η Crowhurst νιώθει πως πλέον οι επισκέπτες είναι πολύ πιο εστιασμένοι στο bleisure travel. «Πλέον είναι αρκετά πιο σύνηθες η σύζυγος να επισκεφτεί το Σαββατοκύριακο τον σύζυγό της που βρίσκεται εδώ για επαγγελματικούς λόγους παρά ο “μετανάστης” να επιστρέψει για το Σαββατοκύριακο σπίτι του» εξηγεί αναφέροντας και συγκεκριμένο παράδειγμα πελάτη της από το Μπρισμπέιν «ο οποίος βρέθηκε στην πόλη για ένα project για έναν ολόκληρο χρόνο. Η σύζυγος του τον επισκεπτόταν κάθε μήνα για 3 έως 5 ημέρες.

		array(1) {
  [0]=>
  array(3) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(103424)
      ["id"]=>
      int(103424)
      ["title"]=>
      string(9) "aeroplano"
      ["filename"]=>
      string(20) "aeroplano-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(215464)
      ["url"]=>
      string(69) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/06/aeroplano-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(110) "https://www.travel.gr/how_to_travel/travel-news/parathyro-gia-enarxi-apeytheias-ptiseo/attachment/aeroplano-6/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(0) ""
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(11) "aeroplano-6"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(103421)
      ["date"]=>
      string(19) "2022-06-17 13:36:20"
      ["modified"]=>
      string(19) "2022-06-17 13:36:20"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(2560)
      ["height"]=>
      int(1710)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(70) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/06/aeroplano-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(70) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/06/aeroplano-300x200.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(300)
        ["medium-height"]=>
        int(200)
        ["medium_large"]=>
        string(70) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/06/aeroplano-768x513.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(513)
        ["large"]=>
        string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/06/aeroplano-1024x684.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(1024)
        ["large-height"]=>
        int(684)
        ["1536x1536"]=>
        string(72) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/06/aeroplano-1536x1026.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1536)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1026)
        ["2048x2048"]=>
        string(72) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2022/06/aeroplano-2048x1368.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(2048)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(1368)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
  }
}
	

Ευκαιρία για τη βιομηχανία φιλοξενίας

Οι περισσότεροι bleisure ταξιδιώτες επιλέγουν να μείνουν στο ίδιο κατάλυμα και στο buisiness και στο leisure κομμάτι του ταξιδιού. Αυτό σημαίνει πως ξενοδοχεία παραδοσιακά συνδεδεμένα με το επαγγελματικό ταξίδι έχουν μία καινούργια ευκαιρία να προβάλλουν την «χαλαρωτική» πλευρά τους και να αποκτήσουν πιστούς πελάτες. Το Forbes αναφέρει πως αυτά τα ξενοδοχεία μπορούν να δελεάσουν τους business πελάτες τους με επιπλέον εκδρομικά πακέτα αλλά και υπηρεσίες και προϊόντα ειδικά διαμορφωμένα για τις οικογένειες ή τους συντρόφους που θα ταξιδέψουν μαζί με τον business πελάτη τους.

Για τη βιομηχανία φιλοξενίας οι bleisure ταξιδιώτες έχουν το επιπλέον πλεονέκτημα πως συχνά έχουν διάθεση να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για φαγητό, διασκέδαση, εκδρομές και άλλες δραστηριότητες καθώς η εταιρεία τους έχει πληρώσει τα αεροπορικά εισιτήρια και (τουλάχιστον κατά ένα μέρος) τη διαμονής τους. Αλλά είναι και ο τύπος του ταξιδιώτη που πιθανότατα να μην έχει τον χρόνο να κάνει μία έρευνα για τον προορισμό πριν ταξιδέψει εκεί. Για αυτόν τον τύπο ταξιδιώτη η ευκολία και η άνεση είναι καθοριστικός παράγοντας και είναι ένας λόγος που εταιρείες φιλοξενίας πρέπει να συνεργαστούν ώστε να δημιουργήσουν μία πλήρη ταξιδιωτική εμπειρία με δραστηριότητες όπως π.χ. ημερήσιες εκδρομές και ξεναγήσεις, λέει το Forbes.

Η έρευνα που διεξήγαγε η Liu δείχνει πως για τους περισσότερους business ταξιδιώτες μόνο ένα πράγμα λειτουργεί αποτρεπτικά από το να γίνουν bleisure ταξιδιώτες. Η έλλειψη χρόνου. Και έχει όντως στοιχεία ειρωνείας πως η ίδια τεχνολογία που τους επιτρέπει να δουλεύουν και να διασκεδάζουν παράλληλα ή να δουλεύουν από το σπίτι τους περιορίζει και τον χρόνο αναψυχής τους. 

Το Fobres κλείνει το αφιέρωμα με τα εξής χαρακτηριστικά λόγια. «Μετά τα ταραχώδη τελευταία χρόνια η βιομηχανία φιλοξενίας είναι ώριμη για αναδιάταξη. Και το bleisure travel ίσως είναι ο λόγος να αλλάξουν τα πράγματα προς το καλύτερο».

Διαβάστε ακόμα:

Πού δαπανούν τα χρήματα τους οι τουρίστες στην Αθήνα

6 καλοκαιρινοί προορισμοί στην ηπειρωτική Ελλάδα, που μοιάζουν με νησί

Πρώτες διακοπές με το μωρό – Τι να έχετε μαζί σας και τι να προσέξετε