Οι ιδιωτικές πτήσεις θεωρούνταν, έως και σχετικά πρόσφατα, αποκλειστικό προνόμιο των ταξιδιωτών με οικονομική άνεση. Από το 2019, όμως, και μετά, ο κόσμος των αερομεταφορών φαίνεται ότι έχει αλλάξει αρκετά.

33

Οι εταιρείες ιδιωτικών πτήσεων βλέπουν νέους πελάτες στα τζετ τους. Βασικός λόγος είναι φυσικά το ταξιδιωτικό χάος που προκάλεσε η πανδημία, αλλά όχι μόνο αυτός. Πολλές εταιρείες βλέπουν ότι οι επιβάτες που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους θέλουν να μπορούν να ταξιδέψουν μαζί με το κατοικίδιό τους.

Η εταιρεία VistaJet κατέγραψε αύξηση 86% στον αριθμό των κατοικιδίων που ταξίδεψαν με τα αεροσκάφη της τα τελευταία χρόνια. Και δε μιλάμε μόνο για σκύλους και γάτες. Σύμφωνα με τον Ματέο Άτι, εκτελεστικό αντιπρόεδρο της εταιρείας σε θέματα μάρκετινγκ και καινοτομίας, 1 στους 4 πελάτες της ταξιδεύει με κάποιο τετράποδο, ενώ και πουλιά που επιβιβάζονται στις πτήσεις της έχουν αυξηθεί. «Τον τελευταίο καιρό έχουμε και περισσότερα κουνέλια. Παρότι τα σκυλιά παραμένουν η πλειοψηφία των κατοικιδίων-επιβατών, οι γάτες-επιβάτες σχεδόν τετραπλασιάστηκαν από το 2019 στο 2020.


Η τάση -σε αυτό το ειδικό κομμάτι των αερομεταφορών- φαίνεται και από την ενέργεια της αμερικανικής εταιρείας ιδιωτικών τζετ NetJets να λανσάρει το hashtag #ΝetPets για να παρουσιάσει ορισμένους από τους χαριτωμένους χνουδωτούς πελάτες της.


Περισσότερα ταξίδια για αναψυχή, λιγότερα για δουλειές

Υπάρχει εξήγηση για όλο αυτό; Η VistaJet θεωρεί ότι ο λόγος είναι «η μεγάλη και γρήγορη αύξηση στης υιοθεσίες κατοικίδιων κατά τη διάρκεια της πανδημίας». Σύμφωνα με τα στοιχεία του PetPoint, ενός λογισμικού που αναλύει τα δεδομένα από περίπου 1.200 καταφύγια ζώων και κυνοτροφεία ανάμεσα στον Μάρτιο και τον Σεπτέμβριο του 2020, τα κατοικίδια ζώα αυξήθηκαν κατά περίπου 10% στις ΗΠΑ.

Από την πλευρά του ο Ντέιβιντ Χίρσχορν, συνιδρυτής της εταιρείας ενοικίασης πολυτελών ιδιωτικών αεροσκαφών, Luxury Aircraft Solutions η αύξηση αποδίδεται στις γενικότερες αλλαγές στον τρόπο ζωής που έφερε η πανδημία. «Βλέπουμε αύξηση και στην ποσότητα και στην πολυτέλεια των ταξιδιών αναψυχής, συγκριτικά με τα επαγγελματικά ταξίδια», λέει στο CNN.

«Προφανώς κανείς δεν θα πάρει μαζί του τον σκύλο του σε ένα επαγγελματικό ταξίδι, θα το κάνει, όμως, αν θέλει να ταξιδέψει σε μια άλλη κατοικία του -αν αυτό είναι βολικό. Βλέπουμε ανθρώπους με χρήματα να έχουν πολύ πιο ευέλικτα ωράρια εργασίας, χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να είναι στην παραθεριστική τους κατοικία και να δουλεύουν από εκεί για εβδομάδες ή και μήνες, όχι μόνο για ένα Σαββατοκύριακο. Οπότε θα πάρουν μαζί τους και το κατοικίδιό τους».

Τέλος η Χίρσχορν, η εταιρεία του οποίου κατέγραψε αύξηση στα ιπτάμενα κατοικίδια 74% από το 2019 στο 2020 παρατηρεί πως βλέπει όλο και περισσότερο ολόκληρες οικογένειες να καταφεύγουν στη λύση της ιδιωτικής πτήσης. «Σε αεροσκάφη 8 θέσεων παλαιότερα βλέπαμε 2-3 επιβάτες. Τώρα είναι σύνηθες 5-6 άτομα να ταξιδεύουν μαζί. Αυτό δείχνει μια αλλαγή στο προφίλ εκείνου που ταξιδεύει με ιδιωτικό τζετ και για ποιο λόγο γίνεται αυτό, κάτι που οδηγεί στην αύξηση των κατοικίδιων στις ιδιωτικές πτήσεις. «Δεν νομίζω ότι ο λόγος είναι τα περισσότερα κατοικίδια. Ο λόγος είναι πως άνθρωποι με οικονομική δυνατότητα έχουν πιο πολύ χρόνο να είναι μαζί τους», συμπληρώνει.

Η Κέιτλιν Στέγκε από το Τέξας χρησιμοποίησε πολλές φορές ιδιωτικές πτήσεις για να τα ταξιδέψει μαζί με το labradoodle της κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Δεν θα άλλαζε με τίποτα αυτή την άνεση, μάλλον ούτε το σκυλί της. «Τα ζώα μπορούν να τεντωθούν και να κινηθούν, σε αντίθεση με το να είναι στριμωγμένα σε ένα κλουβί όπως στις απλές εμπορικές πτήσεις». Η Στέγκε, η οποία ξοδεύει περίπου 30.000 δολάρια ανά πτήση, ταξιδεύει πάντα με ιδιωτικά τζετ και δεν έχει ταξιδέψει ποτέ με εμπορική πτήση μαζί με τα σκυλιά της. Θεωρεί πως «η διαδικασία είναι πολύ καταπιεστική και στρεσογόνα για μεγάλα ζώα». Πολλές αεροπορικές εταιρείες που πραγματοποιούν εμπορικές πτήσεις επιτρέπουν τα ζώα έως βάρος περίπου 10-12 κιλά στην καμπίνα του αεροσκάφους, αρκεί το κατοικίδιο να τοποθετείται σε αποσκευή που χωράει κάτω από κάθισμα του μπροστινού επιβάτη. Όμως τα μεγαλύτερά σκυλιά πρέπει να ταξιδεύουν σε κλουβιά στον χώρο των αποσκευών, κάτι που ενέχει ορισμένους κινδύνους για την υγεία τους.

Συνήθεια για πολύ λίγους;

Οι συνεχείς αλλαγές στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και η ανασφάλεια των τελευταίων 18 μηνών οδήγησε επίσης αφοσιωμένους (και εύπορους) ιδιοκτήτες κατοικιδίων να ναυλώσουν ιδιωτικές πτήσεις ώστε να επανενωθούν με τα κατοικίδιά τους. «Αυτό το καλοκαίρι στείλαμε δύο γάτες με ιδιωτική πτήση στη Μύκονο» δήλωσε την Daily Telegraph ο Oκένα Όρντορ, CEO της Star Luxury Jets. «Είχαν μείνει στο σπίτι υπό την επίβλεψη “νταντάς” αλλά ο ιδιοκτήτης αποφάσισε να μείνει και άλλο στο νησί και οι γάτες του είχαν λείψει».

Το συγκεκριμένο παράδειγμα δείχνει βέβαια πως -ό,τι και να συμβεί στο μέλλον- η συγκεκριμένη επιλογή θα παραμείνει μάλλον για λίγους. «Προφανώς δεν πρόκειται πολλοί άνθρωποι να αποφασίσουν πως επειδή δεν μπορούν να πάρουν μαζί το κατοικίδιο τους με την κανονική πτήση των 500 δολαρίων θα πληρώσουν γύρω στα 15.000 δολάρια για να ταξιδέψουν μαζί του. Η διαφορά είναι τεράστια και καθοριστική για τους περισσότερους», λέει ο Χίρσχορν.

«Από την άλλη, πιστεύω ειλικρινά, ότι οι άνθρωποι που επιλέγουν να ταξιδέψουν με ιδιωτικά τζετ για να έχουν μαζί το κατοικίδιο τους δεν το κάνουν για την πολυτέλεια του ταξιδιού.

«Ο λόγος δεν είναι μία χαριτωμένη φωτογραφία στο Instagram», αστειεύεται. Είναι για τη δυνατότητα να είσαι μαζί με το κατοικίδιό σου και να μην ανησυχείς ποιος το προσέχει και τι του συμβαίνει. Για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα να το κάνουν το ζήτημα έχει ως εξής: «Θα είναι καλά το μέλος της οικογένειας μου, το κατοικίδιό μου; Έχω σκυλιά ο ίδιος, οπότε μπορώ να τους καταλάβω».