Μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση για τη σχέση πολιτισμού και τουρισμού είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι παρευρισκόμενοι στο συνέδριο του Travel.gr. Ο διευθυντής του Μουσείου Uffizi, Eike Schmidt και η Γενική Διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Άννα-Βασιλική Καραπαναγιώτου απάντησαν στις ερωτήσεις της Τίνας Μανδηλαρά και έδωσαν τη δική τους ματιά για το πώς μπορούν τα δύο μεγάλα μουσεία που διευθύνουν να συνεχίσουν το έργο τους και τον ερευνητικό τους ρόλο όντας παράλληλα ελκυστικά σε νέους ανθρώπους.

6

«Δουλεύοντας με νέους ανθρώπους»

Το 2021, η γκαλερί Uffizi υπήρξε το πολιτιστικό μνημείο με τους περισσότερους επισκέπτες στην Ιταλία, ξεπερνώντας και αρχαιολογικούς χώρους, όπως το Κολοσσαίο. Σε ερώτηση της Τίνας Μανδηλαρά σχετικά με το πώς πέτυχε τη μεγάλη αλλαγή στο προφίλ του μουσείου Uffizi μέσα σε λίγα μόνο χρόνια, ο κ. Schmidt απάντησε, λέγοντας: «Το πιο σημαντικό θεωρώ πως ήταν το γεγονός ότι εργαστήκαμε με νέους ανθρώπους ώστε να χτυπήσουμε φλέβα στο πια είναι τα γούστα τους. Ξεκινήσαμε το Tik Tok εν μέσω πανδημίας και σκεφτήκαμε ότι θα μπορέσουμε να φτάσουμε πραγματικά σε αυτά τα παιδιά. Έτσι ρωτήσαμε τα παιδιά μας, τα εγγόνια μας, τους συμμαθητές τους, τα αδέλφια μας, όλους. Και ανακαλύψαμε ότι τα νέα παιδιά μπορεί να είναι αρχικά διστακτικά στο να έρθουν σε ένα μουσείο, αλλά μπορούν τελικά να γίνουν πολύ παθιασμένοι επισκέπτες ενός μουσείου. Επιπλέον, οι εκπαιδευόμενοί μας είναι όλοι πολύ νέα παιδιά και δουλεύουμε συχνά με νέους influencers, ακόμα και με σεφ κάτι που ίσως κάποιοι θεωρούν εκκεντρικό. Όταν, όμως, μιλάμε για τη νέα γενιά η εκκεντρικότητα είναι ο καλύτερος τρόπος για να βρεις αυτό που τους αρέσει.

Ξεχωριστό ενδιαφέρον είχε και η αναφορά του κ. Schmidt στην επέκταση του μουσείου. «Μέσα στα τελευταία χρόνια σχεδόν διπλασιάσαμε σε τετραγωνικά μέτρα τη γκαλερί Uffuzi, χρησιμοποιώντας μόνο υπάρχουσες κατασκευές. Είχαμε πολλά γραφεία και πολλές αποθήκες σε κεντρικό σημείο και τα μεταφέραμε σε νέους χώρους και έτσι καταφέραμε να έχουμε πολύ περισσότερο χώρο για νέες αίθουσες με ακόμα περισσότερα έργα τέχνης. Επιπλέον, πια υπάρχει ένας πολύ ωραίος χώρος καφέ όπου κάποιος μπορεί να πάρει ένα ρόφημα ή να απολαύσει ένα γεύμα, κάνοντας ένα διάλειμμα πριν συνεχίσει την περιήγηση του στο μουσείο».

«Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο του παρόντος και του μέλλοντος»

Στην ενεργοποίηση του Μουσείου σε θέματα όπως τα social media στάθηκε και η γενική διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Άννα Βασιλική Καραπαναγιώτου. Ερωτώμενη για την πρωτοβουλία της να «ανοίξει» το μουσείο στα social media και τον τρόπο προσέλκυσης περισσότερων και νέων επισκεπτών τόνισε: «Η συστηματική παρουσία μας εκεί ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2021. Είμαστε σε καλό επίπεδο σε followers στο Facebook, πριν έναν χρόνο μπήκαμε στο Instagram. Ίσως έπαιξε και αυτό λόγο για την θεαματική αύξηση των φυσικών επισκεπτών μέσα στο Μουσείο», πρόσθεσε και συνέχισε: «Επίσης προσπαθούμε να προσελκύσουμε εφήβους μέσα από προγράμματα βιωματικής επίσκεψης. Οι έφηβοι είναι δύσκολο κοινό και νομίζω ότι το πρόγραμμα για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων ήταν ελκυστικό. Δεν μιλάμε φυσικά μόνο για επικοινωνία. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι πάνω από όλα ένα σημαντικό ερευνητικό κέντρο της αρχαιότητας. Είναι σημαντικό να έχουμε ελκυστική παρουσία αλλά εξίσου σημαντικό να συνεχίζουμε το έργο της μεγάλης επιστημονικής παράδοσης που υπάρχει εδώ». 

Η κ. Καραπαναγιώτου ερωτήθηκε από την Τίνα Μανδηλαρά και για το project της επέκτασης του μουσείου. «Πέρα από την επέκταση του Εθν. Αρχ. Μουσείου με απασχολεί πώς και αυτό το project θα μας οδηγήσει στο μουσείο του 2050, ένα μουσείο βιώσιμο και πρωτοποριακό για την εποχή του». Ερωτώμενη για δυσκολίες που αντιμετώπισε στο παρελθόν σχολίασε: «Πάντα σε κάτι καινούργιο θα υπάρχουν αναταράξεις. Σε εμάς, σε σχέση με το προσωπικό -το πιο σημαντικό είναι το προσωπικό-  υπήρξε ανατάραξη όταν άλλαξε το οργανωτικό καθεστώς. Θεωρώ τελικά πως ήταν καλό για εμάς. Νομίζω ότι το όραμα χτίζεται από κοινού και σταδιακά. Δουλεύουμε απερίσπαστα και αθόρυβα για  το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».

Κλείνοντας, ανέφερε ότι πέρα από το μουσείο που θα δημιουργηθεί με την επέκταση είναι σημαντικό «να κάνουμε το καλύτερο για το μουσείο που έχουμε τώρα. Με τα σχεδόν 150 χρόνια ιστορίας, τα 15.000 εκθέματα και την παγκόσμιας σημασίας συλλογή του»