Ολοένα και περισσότεροι προορισμοί της χώρας εντάσσουν τη γαστρονομία, ως ένα βασικό συστατικό προώθησης και προβολής για την προσέλκυση επισκεπτών.

18

Με αυτό το σκεπτικό η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου εντάσσει στις δράσεις που υποστηρίζει γαστρονομική εκδήλωση η οποία θα πραγματοποιηθεί στη Χίο με την παράλληλη προώθηση των τοπικών προϊόντων.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο του 2ου Μεσαιωνικού Φεστιβάλ Χίου γίνεται προσπάθεια παράλληλα με την πλούσια πολιτιστική φυσιογνωμία της Χίου να προβληθεί και ο γαστρονομικός πλούτος του νησιού, μέσα από μια θεματική εκδήλωση για τη Χιώτικη γαστρονομία, που θα γίνει στα Μεστά την Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου. Έτσι, στην πλατεία των Μεστών θα διοργανωθεί ένα «Μεσαιωνικό παζάρι» με ντόπια προϊόντα καθώς και εκδήλωση γαστρονομίας με Χιώτισσες μαγείρισσες και την Ελληνίδα chef και παρουσιάστρια μαγειρικών τηλεοπτικών εκπομπών, Αργυρώ Μπαρμπαρίγου.

Σύμφωνα με τον μέχρι στιγμής προγραμματισμό την επιμέλεια και παρουσίαση όλης της εκδήλωσης θα έχει η κ. Μπαρμπαρίγου, η οποία θα παρουσιάσει το Μεσαιωνικό παζάρι στα Μεστά και θα το προβάλει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διατηρεί, με σκοπό την ανάδειξη τοπικών προϊόντων, την στήριξη των παραγωγών και προβολή στο ευρύ κοινό των παραδοσιακών συνταγών του νησιού.

Παραδοσιακές ξεχασμένες συνταγές της Χίου, με τοπικά προϊόντα του νησιού, θα μαγειρευτούν από ντόπιες μαγείρισσες και μάγειρες και θα παρουσιαστούν στο κοινό σε αυτή τη θεματική εκδήλωση του 2ου Μεσαιωνικού Φεστιβάλ, μέσα σε μια ζεστή ατμόσφαιρα γιορτής και φιλοξενίας, ακριβώς όπως οι φιλόξενοι Χιώτες υποδέχονται καλεσμένους στο σπίτι τους.

Στόχος είναι η στήριξη των τοπικών παραγωγών, η ανάδειξη της γαστρονομίας της Χίου, η προβολή των τοπικών προϊόντων και η καταγραφή του χιώτικου συνταγολογίου μαγειρικής. Με τον τρόπο αυτό η γαστρονομία του τόπου αποκτά συνέχεια και το σημαντικότερο, γίνεται θεσμός για το νησί και πόλος έλξης γαστρονομικού τουρισμού.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(254757)
      ["id"]=>
      int(254757)
      ["title"]=>
      string(5) "Mesta"
      ["filename"]=>
      string(17) "Mesta--scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(900958)
      ["url"]=>
      string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/Mesta--scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(110) "https://www.travel.gr/experiences/i-agnosti-ellada/sta-mesaionika-choria-tis-chioy-opoy-i-an/attachment/mesta/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(42) "Μεστά/Photo: Νίκος Κόκκας "
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(5) "mesta"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(254737)
      ["date"]=>
      string(19) "2023-07-18 10:06:59"
      ["modified"]=>
      string(19) "2023-07-18 10:07:39"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1666)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(67) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/Mesta--150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(67) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/Mesta--195x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(195)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(68) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/Mesta--768x1180.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1180)
        ["large"]=>
        string(68) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/Mesta--667x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(667)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(69) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/Mesta--1000x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1000)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(69) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/07/Mesta--1333x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1333)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Η γαστρονομία στο Βόρειο Αιγαίο

Τα αγροδιατροφικά προϊόντα και προϊόντα μεταποίησης (ούζα, λικέρ, γλυκά του κουταλιού, γαλακτοκομικά προϊόντα, σαπούνια, κεριά κ.λ.π) είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τις τοπικές παραδόσεις και αποτελούν σημαντικό κομμάτι της τουριστικής εμπειρίας στο Βόρειο Αιγαίο. Στο βαθμό που η γαστρονομία των νησιών συμβάλλει στον εμπλουτισμό και την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, η προβολή των τοπικών προϊόντων συνδέεται με την τουριστική προβολή, ενισχύοντας το brand του προορισμού.

Ενδεικτικά, αναφέρεται η περίπτωση της μαστίχας για τη Χίο, με την ένταξη της μαστιχοκαλλιέργειας στον κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO και την προβολή της στο Μουσείο Μαστίχας, το λάδι για τη Μυτιλήνη με τα αντίστοιχα Μουσεία – Ελαιοτριβεία, το κρασί για τη Σάμο, τη Λήμνο και την Ικαρία, το ούζο, τα γαλακτοκομικά, κλπ. που αποτελούν βασικά στοιχεία του γαστρονομικού χάρτη του Βορείου Αιγαίου, και αναπόσπαστα συστατικά της τουριστικής του εικόνας. Βάσει των παραπάνω, επιχειρείται από την Περιφέρεια η σύνδεση της προβολής των τοπικών προϊόντων με την τουριστική προβολή και η επιδίωξη συνεργειών. Στο πλαίσιο αυτό υποστηρίχθηκε πρόσφατα και η διοργάνωση του 5ου Φεστιβάλ Λεσβιακής Γαστρονομίας «Lesvos Food Fest», που πραγματοποιήθηκε στη Λέσβο.

Το Ηράκλειο πρωτοπορεί

Το Ηράκλειο Κρήτης είναι ακόμη ένας προορισμός που δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη Γαστρονομία. Ενδεικτικά, αναφέρεται η διοργάνωση του Heraklion Gastronomy Festival. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ πραγματοποιούνται εκδηλώσεις και δράσεις που συμβάλλουν στην τόνωση της τοπικής οικονομίας με έμφαση την αγροτική παραγωγή, στην ανάδειξη τοπικών προϊόντων και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που συνάδουν με την άυλη πολιτιστική κληρονομιά και την καθιέρωση του Ηρακλείου ως γαστρονομικός τουριστικός προορισμός.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(245112)
      ["id"]=>
      int(245112)
      ["title"]=>
      string(5) "Dakos"
      ["filename"]=>
      string(16) "Dakos-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(789350)
      ["url"]=>
      string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/06/Dakos-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(93) "https://www.travel.gr/food_and_drink/ta-kalytera-estiatoria-kai-tavernes-ti/attachment/dakos/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "17"
      ["description"]=>
      string(69) "Ντάκος στον Εμπουριό/Photo: Νίκος Κόκκας"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(5) "dakos"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(244666)
      ["date"]=>
      string(19) "2023-06-22 10:36:46"
      ["modified"]=>
      string(19) "2023-06-22 10:37:12"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1707)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/06/Dakos-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/06/Dakos-200x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(200)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(67) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/06/Dakos-768x1152.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1152)
        ["large"]=>
        string(67) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/06/Dakos-683x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(683)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(68) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/06/Dakos-1024x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(68) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/06/Dakos-1365x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1365)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Η γαστροδιπλωματία στη Βέροια

Ένας ακόμη προορισμός που έχει εντάξει τη γαστρονομία στις δράσεις για την προσέλκυση τουριστών και την ανάδειξη των τοπικών προϊόντων είναι η Βέροια λαμβάνοντας υπόψη το επιτυχημένο μοντέλο του Μπορντώ και της Τοσκάνης. Στόχος της δράσης του Δήμου Βέροιας με τίτλο Γαστροδιπλωματία και της σύνταξης μελέτης γι΄αυτόν τον σκοπό είναι η καταγραφή τοπικών προϊόντων και συνταγών ταυτότητας του προορισμού και η δημιουργία του menu veria gastronomy. Η πρώτη φάση της δράσης είναι ο προσδιορισμός της τοπικής γαστρονομίας και η ένταξη τοπικών εδεσμάτων και προϊόντων στις τοπικές επιχειρήσεις.

Η δεύτερη φάση της δράσεις είναι η ανάδειξη των επιχειρήσεων που θα συμμετάσχουν στην πρώτη φάση της δράσης και θα πιστοποιηθούν καθώς και θα αναδειχθούν ως ambassadors, δημιουργία ηλεκτρονικών βιβλίων, παρουσιάσεις σε διεθνείς εκθέσεις. Η διπλωματία της γαστρονομίας του Δήμου Βέροιας επιθυμεί να χρησιμοποιεί τις γεύσεις για να αυξήσει την συνειδητοποίηση της πολιτισμικής ιδιαιτερότητας ενός τόπου και με αυτό τον τρόπο να τον προβάλλει εντός και εκτός του Ελλαδικού χώρου.

Ένα πρώτο βήμα έγινε πρόσφατα με τη διοργάνωση σχετικής συνάντησης που διοργάνωσε ο Δήμος και στην οποία συμμετείχαν επιχειρηματικοί φορείς και επαγγελματίες των κλάδων της εστίασης και του τουρισμού.

Οι εμπειρίες γαστρονομικού ενδιαφέροντος κερδίζουν έδαφος στο διεθνές τουριστικό κοινό

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης μελέτης της διαΝΕΟσις οι εμπειρίες γαστρονομικού ενδιαφέροντος απορροφούν σημαντικό μερίδιο των δαπανών των επισκεπτών, ενώ οι νεότερες γενιές δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις εμπειρίες γαστρονομικού ενδιαφέροντος ως κρίσιμου παράγοντα στην απόφασή τους να διαλέξουν έναν προορισμό. Έμφαση δίνεται και στους “foodies” ως κατηγορία ταξιδιωτών, οι οποίοι αναζητούν εξατομικευμένες υπηρεσίες με βάση τις ιδιαιτερότητές τους. Σε κάθε περίπτωση, μια εδραιωμένη γαστρονομική ταυτότητα φαίνεται να διευκολύνει τον στρατηγικό σχεδιασμό του γαστρονομικού τουρισμού μιας χώρας, ωστόσο στην Ελλάδα φαίνεται να υπάρχει μια συγκεχυμένη αντίληψη για το πώς προσδιορίζεται η αμιγώς εθνική γαστρονομία.

Τέλος, σε πολλές χώρες, Destination Management Organizations (DMOs) ηγούνται των στρατηγικών για τη διασύνδεση των κλάδων και την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού.

Διαβάστε ακόμα:

26.000 voucher κοινωνικού τουρισμού το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου

Τήνος: Το λατομείο που θα μετατραπεί σε πολιτιστικό πάρκο

Πώς θα αλλάξουν οι γειτονιές του Ρεθύμνου προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών