Έντονο αναμένεται να είναι και τη φετινή περίοδο το φαινόμενο των ελλείψεων θέσεων σε τουριστικές επιχειρήσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και σε δημοφιλείς προορισμούς του εξωτερικού.

27

Ένας σημαντικός αριθμός εργαζομένων από τον τουριστικό τομέα άλλαξε επαγγελματικό προσανατολισμό κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ακόμη και σήμερα η επιστροφή των εργαζομένων στον τουρισμό γίνεται με αργούς ρυθμούς σε διεθνές επίπεδο.  

Ενδεικτικό είναι το γεγονός, ότι στην αιχμή της θερινής σεζόν του 2022 καταγράφηκαν 60.225 ελλείψεις θέσεων  μόνο στα ξενοδοχεία της χώρας, από τις 262.981 θέσεις εργασίας που προβλέπονται βάσει οργανογράμματος. Το ποσοστό έλλειψης ανήλθε σε 23% ή για κάθε 100 θέσεις που προβλέπονται στα οργανογράμματα των ξενοδοχείων παρέμειναν κενές οι 23.

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από την μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) με θέμα: «Απασχόληση και ελλείψεις εργατικού δυναμικού στα ελληνικά ξενοδοχεία στην αιχμή της θερινής σεζόν 2022». Η μελέτη εκπονήθηκε με την αξιοποίηση πρωτογενούς έρευνας που διενήργησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) στα ξενοδοχεία – μέλη του ΞΕΕ.

Σε σχέση με τα αντίστοιχα μεγέθη για την αιχμή της θερινής σεζόν του 2021, κατά την περυσινή περίοδο καταγράφηκε αύξηση των θέσεων εργασίας, ενώ το ποσοστό των ελλείψεων παρέμεινε ίδιο.

Οι ελλείψεις ανά ειδικότητα

Οι ειδικότητες Καμαριέρα, Σερβιτόρος, Receptionist, Βοηθός σερβιτόρου, Λαντζέρης, Barista και Τεχνική Υποστήριξη, αντιστοιχούν συνολικά στο 52% του συνόλου των θέσεων εργασίας, βάσει οργανογράμματος, στο 54% του συνόλου των θέσεων εργασίας που καλύφθηκαν και στο 46% του συνόλου των θέσεων εργασίας που δεν καλύφθηκαν.

Αριθμητικά, οι μεγαλύτερες ελλείψεις παρουσιάστηκαν σε Καμαριέρες (7.360 κενές θέσεις ή 12% του συνόλου των ελλείψεων και 18% επί του συνόλου των θέσεων που προβλέπονται στα οργανογράμματα για τη συγκεκριμένη ειδικότητα), σε Σερβιτόρους (5.164 ή 9% των ελλείψεων και 22% των αντίστοιχων προβλεπόμενων θέσεων), σε Βοηθούς Σερβιτόρου (3.883 ή 6% των ελλείψεων και 21% των αντίστοιχων προβλεπόμενων θέσεων) και σε Receptionist (3.460 ή 6% των ελλείψεων και 17% των προβλεπόμενων θέσεων). Ακολούθησαν οι Barista/Barman-Barwoman (2.729 ή 5% και 24% αντίστοιχα), Λαντζέρης (2.866 ή 5% και 24% αντίστοιχα) και Τεχνική Υποστήριξη (2.054 ή 3% και  21% αντίστοιχα).

Η ειδικότητα με την μεγαλύτερη ποσοστιαία έλλειψη σε σχέση με τις προβλεπόμενες θέσεις ήταν Sommelier (57% ή 361 άτομα), ακολουθούμενη από Στέλεχος Guest Relations (41% ή 1.083), Βοηθό Κηπουρού (37% ή 489) και Βοηθό Receptionist (35% ή 1.393).

Από πλευράς τμημάτων, οι περισσότερες ελλείψεις καταγράφηκαν στο F&B (13.557 ή 23% του συνόλου των ελλείψεων και 23% των αντίστοιχων προβλεπομένων θέσεων) και Housekeeping (13.324 ή 22% και 22% αντίστοιχα) και ακολούθησαν Κουζίνα (10.150 ή 17% και 23% αντίστοιχα) και Front Office (9.320 ή 15% και 24% αντίστοιχα). Το 45% των συνολικών ελλείψεων προσωπικού καταγράφηκε στα τμήματα F&B και Housekeeping.

Από το σύνολο των 10.133 ξενοδοχείων που υπάρχουν στην Ελλάδα, το 40% (4.090 ξενοδοχεία) εμφάνισε έλλειψη σε τουλάχιστον μια θέση Kαμαριέρας, το 26% (2.681) σε Receptionist, το 26% (2.609) σε Σερβιτόρο και το 21% σε Λαντζέρη (2.101) και Barista (2.111).

Οι ανάγκες προσωπικού ανά κατηγορία ξενοδοχείου

Οι κατηγορίες 4 και 5 αστέρων αντιπροσωπεύουν το 58% του συνόλου των θέσεων βάσει οργανογράμματος – 73.462 και 78.333 αντίστοιχα.

Σε απόλυτα μεγέθη, οι περισσότερες ελλείψεις προσωπικού παρατηρήθηκαν στα ξενοδοχεία 4 αστέρων (16.381 ή 27% των συνολικών ελλείψεων) και στα ξενοδοχεία 3 αστέρων (15.361 ή 26%). Τα ξενοδοχεία 5 αστέρων είναι αυτά που είχαν τις ποσοστιαία λιγότερες ελλείψεις (15%) σε σχέση με τις ανάγκες τους. Τα ξενοδοχεία 2 και 3 αστέρων είναι αυτά που είχαν τις ποσοστιαία περισσότερες ελλείψεις (31% και 28%) σε σχέση με τις ανάγκες τους.

Συγκρίνοντας τα ποσοστά έλλειψης του 2022, με τα αντίστοιχα ποσοστά του 2021, καταγράφηκε μείωση του ποσοστού έλλειψης στα ξενοδοχεία 5 αστέρων, καθώς από 17% που ήταν το 2021, έπεσε σε 15% το 2022. Αντίθετη εικόνα παρουσίασαν όλες οι άλλες κατηγορίες με τα ποσοστά έλλειψης να αυξάνονται, ιδιαίτερα στις κατηγορίες 1 αστεριού και 2 αστέρων.

Ανάλυση ειδικοτήτων ανά κατηγορία ξενοδοχείου

Γενικός Διευθυντής

Το 7% των ξενοδοχείων κατηγορίας 5 αστέρων, κατέγραψε έλλειψη σε Γενικό Διευθυντή, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν το πλήθος των ελλείψεων σε θέσεις. Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις σε Γενικούς Διευθυντές είναι υψηλότερο για τις κατηγορίες 2 και 3 αστέρων. Ως προς το ποσοστό ελλείψεων σε σχέση με τις θέσεις που προβλέπονται στο οργανόγραμμα, τα ξενοδοχεία 1 αστεριού και 2 και 3 αστέρων, εμφάνισαν τα υψηλότερα ποσοστά (15%, 13%, 13% αντίστοιχα). Το ποσοστό έλλειψης ανερχόταν στο 7% στα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, δηλαδή αν βάσει οργανογράμματος προβλέπονταν συνολικά 100 θέσεις Διευθυντή για το σύνολο των ξενοδοχείων 5 αστέρων, τότε καλύφθηκαν οι 93 θέσεις και παρέμειναν κενές οι 7.

Front Office

Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις στις ειδικότητες Front Office ήταν υψηλότερο για τις κατηγορίες 4 και 5 αστέρων. Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις στους Receptionist, ήταν υψηλό σε όλες τις κατηγορίες αστεριών. Ως προς το ποσοστό ελλείψεων σε σχέση με τις θέσεις που προβλέπονται στο οργανόγραμμα, το μεγαλύτερο ποσοστό κατέγραψαν οι ειδικότητες Bellman, Concierge, Βοηθός Receptionist και Guest Relations, με το ποσοστό έλλειψης να είναι εντονότερο στα ξενοδοχεία 2 και 3 αστέρων αλλά και 1 αστεριού.

Υπηρεσίες Sales & Marketing

Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις στις ειδικότητες Υπηρεσιών Sales & Marketing ήταν υψηλότερο για τις κατηγορίες 3 και 4 αστέρων. Ιδιαίτερα η ειδικότητα Revenue/Reservations καταγράφηκε με έλλειψη σε όλες τις κατηγορίες ξενοδοχείων. Ως προς το ποσοστό ελλείψεων σε σχέση με τις θέσεις που προβλέπονται στο οργανόγραμμα, το μεγαλύτερο ποσοστό κατέγραψαν οι θέσεις Marketing και προσωπικού πωλήσεων, με το ποσοστό έλλειψης να είναι εντονότερο στα ξενοδοχεία 1 αστεριού, 2 και 3 αστέρων.

Οικονομικές Υπηρεσίες και Υπηρεσίες Πληροφορικής

Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις για τις ειδικότητες Λογιστή/Βοηθού Λογιστή και Πληροφορικού-ΙΤ, ήταν υψηλότερο για τις κατηγορίες 5 και 4 αστέρων. Ως προς το ποσοστό ελλείψεων σε σχέση με τις θέσεις που προβλέπονται στο οργανόγραμμα, το μεγαλύτερο ποσοστό κατέγραψε η ειδικότητα Πληροφορικού-ΙΤ, με το ποσοστό έλλειψης να είναι έντονο σε όλες κατηγορίες, ιδιαίτερα δε σε ξενοδοχεία 1 αστεριού, 2 και 3 αστέρων.

Housekeeping

Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις στις ειδικότητες Housekeeping είναι υψηλότερο για τις κατηγορίες 5 και 4 αστέρων. Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις στις Καμαριέρες, ήταν υψηλό σε όλες τις κατηγορίες αστεριών και ιδιαίτερα υψηλό στην κατηγορία 5 αστέρων. Ως προς το ποσοστό ελλείψεων σε σχέση με τις θέσεις που προβλέπονται στο οργανόγραμμα, το μεγαλύτερο ποσοστό κατέγραψαν οι ειδικότητες Καθαριστής Εσωτερικών και Εξωτερικών, Προϊσταμένη Ορόφου και Λινοθηκάριος, με το ποσοστό έλλειψης να είναι εντονότερο στα ξενοδοχεία 3 και 2 αστέρων, αλλά και 1 αστεριού.

F&B (Υπηρεσίες Εστίασης)

Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις στις ειδικότητες F&Β είναι υψηλότερο για τις κατηγορίες 4 και 5 αστέρων. Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις στους Σερβιτόρους, Βοηθούς Σερβιτόρου και Barista, είναι υψηλό σε σχέση με τις άλλες ειδικότητες, σε όλες τις κατηγορίες ξενοδοχείου. Περισσότερα από τα μισά ξενοδοχεία 5 αστέρων εμφάνισαν ελλείψεις σε Σερβιτόρους και σχεδόν τα μισά σε Βοηθούς Σερβιτόρου. Ως προς το ποσοστό ελλείψεων σε σχέση με τις θέσεις που προβλέπονται στο οργανόγραμμα, το μεγαλύτερο ποσοστό κατέγραψαν οι ειδικότητες Sommelier στα ξενοδοχεία κατηγορίας 2, 3, 4 και 5 αστέρων, ο Μετρ στα ξενοδοχεία 2 και 3 αστέρων, ο Βοηθός Σερβιτόρου και ο Barista στα ξενοδοχεία κατηγορίας 1 αστεριού.

Κουζίνα

Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις στις ειδικότητες Κουζίνας ήταν υψηλότερο για τις κατηγορίες 4 και 5 αστέρων και ιδιαίτερα στα 5 αστέρων ξενοδοχεία, ιδιαίτερα για τις ειδικότητες Μάγειρας Α, Β, Γ και Λαντζέρης. Ως προς το ποσοστό ελλείψεων σε σχέση με τις θέσεις που προβλέπονται στο οργανόγραμμα, το μεγαλύτερο ποσοστό κατέγραψαν τα ξενοδοχεία 2 και 3 αστέρων καθώς και τα ξενοδοχεία 1 αστεριού, με εξαίρεση τις ειδικότητες Ζαχαροπλάστη και Βοηθός Ζαχαροπλάστη όπου το ποσοστό έλλειψης ήταν εντονότερο στα ξενοδοχεία 2 και 3 αστεριών. Το χαμηλότερο ποσοστό ελλείψεων καταγράφουν τα ξενοδοχεία 5 αστέρων.

Λοιπές Υποστηρικτικές Υπηρεσίες

Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις σε Λοιπές Υποστηρικτικές Υπηρεσίες (Συντηρητής, Αποθηκάριος, Κηπουρός, Βοηθός Κηπουρού) ήταν υψηλότερο για τις κατηγορίες 5 και 4 αστέρων. Ως προς το ποσοστό ελλείψεων σε σχέση με τις θέσεις που προβλέπονται στο οργανόγραμμα, το μεγαλύτερο ποσοστό κατέγραψαν οι ειδικότητες Βοηθός Κηπουρού και Αποθηκάριος, με το ποσοστό έλλειψης να είναι εντονότερο στα ξενοδοχεία 1 αστεριού, 2 και 3 αστέρων.

Υπηρεσίες SPA

Το ποσοστό των ξενοδοχείων που παρουσίασε ελλείψεις σε Υπηρεσίες Spa ήταν υψηλότερο για τις κατηγορίες 5 και 4 αστέρων. Ως προς το ποσοστό ελλείψεων σε σχέση με τις θέσεις που προβλέπονται στο οργανόγραμμα, το ποσοστό έλλειψης ήταν εντονότερο στα ξενοδοχεία 2 και 3 αστέρων.

Οι ελλείψεις ανά γεωγραφική περιοχή

Από το σύνολο των θέσεων εργασίας που προβλέπονται βάσει οργανογράμματος, το 27% αντιστοιχεί σε θέσεις εργασίας σε ξενοδοχεία που βρίσκονται στην περιοχή του Νοτίου Αιγαίου και ακολουθεί η Κρήτη με 20%, τα Ιόνια Νησιά με 12% και η Κεντρική Μακεδονία με 10%. Σε όλες τις υπόλοιπες περιοχές, αντιστοιχεί ποσοστό μικρότερο από 10% του συνόλου. Το 24% των συνολικών ελλείψεων (14.346 κενές θέσεις εργασίας) καταγράφηκε στο Νότιο Αιγαίο, το 18% (10.808 θέσεις) στην Κρήτη, το 10% (5.891 θέσεις) στην Κεντρική Μακεδονία και το 14% (8.378 θέσεις) στα Ιόνια Νησιά.

Διαβάστε ακόμα:

Μύκονος: Οι 3 εφαρμογές που θα αλλάξουν την πολιτιστική εμπειρία του νησιού

Η Ρόδος γίνεται προορισμός υβριδικής εργασίας -Εγκαταστάθηκαν 17 digital nomads

Ιστορικό ρεκόρ εισπράξεων αναμένεται το 2023 για τα Μουσεία και τους Αρχαιολογικούς Χώρους