Τις θεματικές κατηγορίες που δημιούργησαν τις περισσότερες θετικές και αρνητικές αναφορές για τα ελληνικά ξενοδοχεία κατά την περυσινή χρονιά καταγράφει στην ειδική έκδοση του Στατιστικού του Δελτίου για τον απολογισμό του τουρισμού το 2023, το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

20

Αναλυτικά, η Ελλάδα το 2023 είχε γενικό δείκτη ικανοποίησης των ξενοδοχείων 87% έναντι 86% το 2022. Βελτίωση παρουσίασαν κατά την διάρκεια του 2023 σε σύγκριση με το 2022 οι επιμέρους δείκτες: τοποθεσία (89% έναντι 88%), σχέση ποιότητας τιμής (86% έναντι 85%) και φαγητό-ποτό (84% έναντι 83%). Αντίθετα, επιδείνωση παρουσίασαν οι επιμέρους δείκτες: καθαριότητα (90% έναντι 91%), εξυπηρέτηση (89,8% έναντι 89,9%) και δωμάτιο (84% έναντι 85%). Οι δείκτες που κινήθηκαν υψηλότερα από τον γενικό δείκτη ικανοποίησης είναι της καθαριότητας, της εξυπηρέτησης και της τοποθεσίας.

Η προέλευση των σχολίων

Δύο ήταν οι κύριες πηγές προέλευσης σχολίων για το 2023, το Βοοking με 61% και το Google με 23% . Στην τρίτη θέση βρέθηκε τo Τripadvisor με 8% ενώ οι υπόλοιπες πηγές είχαν ποσοστό μικρότερο από 5%. Στο Ηolidaycheck αντιστοιχεί το 2%, στο Εxpedia το 2% και στο Hotels.com και το Check24 το 1% αντίστοιχα. Το top-9 συμπληρώνεται με το Αgoda 0,4% και την ΤUI με 0,3%. Σημειώνεται ότι το top-9 αντιπροσωπεύει σχεδόν το σύνολο των πηγών. Το 80% των σχολίων προήλθε από δύο κατηγορίες τύπου ταξιδιών. Το 49% αντιστοιχεί σε ταξίδια ζευγαριών και το 31% σε οικογενειακά ταξίδια. Από τα υπόλοιπα, το 11% προέρχεται από μοναχικούς ταξιδιώτες ενώ το 6% αφορά σε γκρουπ. Μόνο το 3% αντιστοιχεί σε επαγγελματικά ταξίδια.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(347020)
      ["id"]=>
      int(347020)
      ["title"]=>
      string(5) "crete"
      ["filename"]=>
      string(16) "crete-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(681816)
      ["url"]=>
      string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/crete-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(107) "https://www.travel.gr/how_to_travel/travel-news/poy-yperteroyn-kai-poy-ysteroyn-sta-ma/attachment/crete-13/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(16) "Photo: Unsplash "
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(8) "crete-13"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(347006)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-03-22 08:49:43"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-03-22 08:50:01"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1696)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/crete-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/crete-199x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(199)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(67) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/crete-768x1159.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1159)
        ["large"]=>
        string(67) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/crete-678x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(678)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(68) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/crete-1018x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1018)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(68) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/crete-1357x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1357)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Οι κύριες κατηγορίες θετικών αναφορών

Mέσω της σημασιολογικής ανάλυσης των σχολίων προέκυψε το top-8 των κύριων θεματικών κατηγοριών που δημιούργησαν τις περισσότερες θετικές αναφορές για τα ξενοδοχεία που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο το 2023. Σημειώνεται ότι για τις κατηγορίες που εμφανίζονται στο top-8 θετικών αναφορών και στο top-18 αρνητικών αναφορών, οι θετικές είναι πολλαπλάσιες των αρνητικών. Στην πρώτη θέση με 194 χιλ. αναφορές βρέθηκε η κατηγορία φαγητού-ποτού, με τις περισσότερες θετικές αναφορές να εμπεριέχουν τη λέξη-κλειδί «πρωϊνό». Ακολούθησε η κατηγορία εγκατάσταση με 115 χιλ. αναφορές εκ των οποίων οι περισσότερες περιείχαν τη λέξη «ξενοδοχείο». Σε 112 χιλ. έφθασαν οι θετικές αναφορές που προέκυψαν για τη θεματική κατηγορία του προσωπικού. Ακολούθησαν η κατηγορία της εμπειρίας με 90 χιλ. και η κατηγορία της καθαριότητας με 76 χιλ. αναφορές. Περί τις 43 χιλ. θετικές αναφορές προέκυψαν στην κατηγορία παραλία με τις περισσότερες αναφορές να περιέχουν τη λέξη-κλειδί «θάλασσα». Ακολούθησε στην έβδομη θέση με 33 χιλ. αναφορές η κατηγορία της ατμόσφαιρας (ambience) και λέξη-κλειδί «ησυχία». Στην  όγδοη θέση βρέθηκε η κατηγορία της εξυπηρέτησης με 33 χιλ. αναφορές.

Kύριες κατηγορίες αρνητικών αναφορών

Αντίστοιχα, μέσω της σημασιολογικής ανάλυσης των σχολίων προέκυψε το top-18 των κύριων θεματικών κατηγοριών που δημιούργησαν τις περισσότερες αρνητικές αναφορές για τα ξενοδοχεία που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο. Στην πρώτη θέση με 55 χιλ. αναφορές βρέθηκε η κατηγορία δωματίου με τις περισσότερες αρνητικές αναφορές να εμπεριέχουν τη λέξη-οδηγό «κλιματισμός». Ακολούθησε η κατηγορία φαγητού-ποτού σε ξενοδοχεία, με 54 χιλ. αναφορές εκ των οποίων οι περισσότερες περιείχαν τη λέξη-κλειδί «ποτό».

Έπεται η κατηγορία των τεχνικών εγκαταστάσεων με 28 χιλ. και λέξη-κλειδί «νερό». Οι αρνητικές αναφορές που περιείχαν τη λέξη νερό ανέφεραν συγκεκριμένα παγωμένο νερό στις πισίνες, ελλιπή καθαρισμό των πισίνων καθώς και έλλειψη ζεστού νερού στο μπάνιο κατά τη διαμονή.

Περί τις 25 χιλ. αρνητικές αναφορές προέκυψαν για τη θεματική κατηγορία της εγκατάστασης με λέξη-κλειδί «κτήριο». Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η κατηγορία της καθαριότητας με επίσης 25 χιλ. αναφορές και λέξη-οδηγό «βρωμιά» και έπεται επίσης με 25 χιλ. αναφορές η κατηγορία του μπάνιου. Ακολούθησε με 22 χιλ. αναφορές η κατηγορία ατμόσφαιρα και λέξη-κλειδί «φασαρία». Στην όγδοη θέση βρέθηκε με 15 χιλ. η κατηγορία της αξίας με λέξη-κλειδί «πληρωμή». Περί τις 12 χιλ. αρνητικές αναφορές προέκυψαν στην κατηγορία εμπειρία με τις περισσότερες αναφορές να περιέχουν τη λέξη-κλειδί «επισκέπτης». Στη 10η θέση βρέθηκε με 11 χιλ. αναφορές στην κατηγορία τοποθεσία, με τις περισσότερες αρνητικές αναφορές να εμπεριέχουν τη λέξη-κλειδί «ταξί» κυρίως λόγω της έλλειψης σύνδεσης με λιμάνια και αεροδρόμια.

Με 10 χιλ. αναφορές η κατηγορία προσωπικό είχε ως κύρια λέξη αναφοράς την επικοινωνία με κύριο άξονα την δυσκολία επικοινωνίας με το προσωπικό λόγω της κακής χρήσης πρωτίστως των αγγλικών και δευτερευόντως των γερμανικών. Στη 12η θέση βρέθηκε η θεματική ενότητα κρεβάτι με 8 χιλ. αρνητικές αναφορές για τα στρώματα. Ακολούθησε η κατηγορία διασκέδαση με 8 χιλ. αναφορές εκ των οποίων οι περισσότερες περιείχαν τη λέξη-οδηγό «μουσική» είτε λόγω δυνατού ήχου είτε λόγω έλλειψης. Στη 14η θέση βρέθηκε η θεματική ενότητα συντήρηση με σχεδόν 7 χιλ. αρνητικές αναφορές με λέξη-κλειδί «σπασμένο».

Στη 15η θέση βρέθηκε η κατηγορία της διακόσμησης με λέξη-κλειδί «έπιπλα» (ως προς την παλαιότητα). Περί τις 8 χιλ. αρνητικές αναφορές προέκυψαν για τη θεματική κατηγορία της εξυπηρέτησης με λέξη-κλειδί «ουρά» και ακολούθησε η θεματική ενότητα υποδοχή με σχεδόν 7 χιλ. αρνητικές αναφορές για την «επικοινωνία» με την υποδοχή. Στη 18η θέση βρέθηκε η θεματική ενότητα παραλία με 7 χιλ. αρνητικές αναφορές.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(347103)
      ["id"]=>
      int(347103)
      ["title"]=>
      string(14) "hotel-vertical"
      ["filename"]=>
      string(27) "hotel-vertical-1-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(340048)
      ["url"]=>
      string(76) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/hotel-vertical-1-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(115) "https://www.travel.gr/how_to_travel/travel-news/poy-yperteroyn-kai-poy-ysteroyn-sta-ma/attachment/hotel-vertical-6/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(16) "Photo: Unsplash "
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(16) "hotel-vertical-6"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(347006)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-03-22 09:34:58"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-03-22 09:35:57"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1609)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(77) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/hotel-vertical-1-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(77) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/hotel-vertical-1-189x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(189)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(78) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/hotel-vertical-1-768x1222.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1222)
        ["large"]=>
        string(78) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/hotel-vertical-1-644x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(644)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(78) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/hotel-vertical-1-966x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(966)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(79) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/03/hotel-vertical-1-1288x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1288)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Η δυναμική πορεία του ελληνικού τουρισμού το 2023

Στη σύνοψη του στατιστικού δελτίου του ΙΝΣΕΤΕ, η οποία γίνεται από τον Γενικό Διευθυντή του Ινστιτούτου κ. Ηλία Κικίλια, αναφέρεται ότι οι επιδόσεις της Ελλάδας το 2023 ήταν θετικές, καθώς οι διεθνείς αφίξεις αυξήθηκαν κατά 4% και οι εισπράξεις κατά 12% σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν την πανδημία. Αν  ληφθεί υπόψη ότι σε παγκόσμιο επίπεδο το 2023 οι διεθνείς αφίξεις τουριστών και οι διεθνείς τουριστικές εισπράξεις δεν ανέκαμψαν πλήρως και ήταν ακόμη μειωμένες κατά 12%  και 7% αντίστοιχα σε σχέση με το 2019, ο ελληνικός τουρισμός είχε συγκριτικά μια ιδιαίτερα δυναμική πορεία.

Εξάλλου, το 2023 σε σχέση με το 2022, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 17,6% και διαμορφώθηκε σε 32,73 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 27,836 εκατ. ταξιδιωτών το 2022 και οι ταξιδιωτικές εισπράξεις παρουσίασαν αύξηση κατά 15,7% σε σύγκριση με το 2022 και διαμορφώθηκαν στα 20,46 δισ. ευρώ. Αναλυτικά, καταγράφηκαν 24,1 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,5 εκατ. (+11,8% έναντι του 2022). Αξιοσημείωτες αυξήσεις στις αφίξεις σημειώθηκαν στα αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Τα δύο αυτά αεροδρόμια παρουσίασαν εντυπωσιακή άνοδο, ιδιαίτερα το πρώτο τρίμηνο του 2023, σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2022, οπότε ίσχυαν ακόμα ταξιδιωτικοί περιορισμοί. Οι διεθνείς οδικές αφίξεις άγγιξαν τα 10,4 εκατ., έναντι 8 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου- Δεκεμβρίου 2022, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση κατά 2,4 εκατ.(+30,4%), αν και ακόμη δεν έχει επιτευχθεί πλήρης ανάκαμψη στο προ-πανδημίας επίπεδο. Το 2023 αποτέλεσε μια χρονιά ρεκόρ και για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα ξεπερνώντας κάθε ιστορικό προηγούμενο στις συνολικές αφίξεις επιβατών. Σε 49 λιμάνια οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν σε 5.230 και ο αριθμός επιβατών σε 7 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση κατά 450 (+9%) στις αφίξεις πλοίων και κατά 2,4 εκατ. (+51%) στους επιβάτες έναντι του 2022. Η επιβατική κίνηση από την Αδριατική εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 11,6% το 2023 σε σχέση με το 2022 ενώ η εκτίμηση για τον αριθμό των επιβατών ανέρχεται σε 1,3 εκατ. έναντι 1,2 εκατ. το 2022.

Η αύξηση των εισπράξεων οφείλεται στην αύξηση των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης  κατά 11,5%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 11,16 δισ. ευρώ καθώς και των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης  κατά 18,5%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 8,59 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, οι εισπράξεις από τη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 9,5% και διαμορφώθηκαν στα 3,56 δισ. ευρώ ενώ οι εισπράξεις από τη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 11,6% και διαμορφώθηκαν στα 1,42 δισ. ευρώ. Από τις χώρες εκτός της ΕΕ-27 άνοδο κατά 5,8% σημείωσαν οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 3,3 δισ. ευρώ καθώς και οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 14% και διαμορφώθηκαν στα 1,37 δισ. ευρώ. Η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη μειώθηκε κατά 2,7% το 2023, σε 603 ευρώ έναντι 620 ευρώ το 2022.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2023, καταγράφηκαν 9 εκατ. αεροπορικές αφίξεις έναντι 7,6 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,4 εκατ. (+18,5%). Ως προς την κίνηση της ακτοπλοΐας, η εκτίμηση για τον αριθμό των επιβατών ανέρχεται σε 18,7 εκατ. έναντι 17,5 εκατ. το 2022 σημειώνοντας αύξηση κατά 6,7%.

Τα έσοδα των ξενοδοχείων ανήλθαν σε 10,6 δισ. ευρώ το 2023, αυξημένα κατά 22,5% σε σχέση με το 2022, οπότε το σύνολο του τζίρου ήταν 8,6 δισ. ευρώ. Η αύξηση ήταν μεγαλύτερη στα εποχικά ξενοδοχεία (+27%) και στις κατηγορίες 4 και 5 αστέρων (+24%) και μικρότερη στα διαρκούς λειτουργίας (+9%) και τις κατηγορίες 1 αστεριού έως 3 αστέρια (+19%).Τα ξενοδοχεία επένδυσαν, όπως και το 2022, το 7% του κύκλου εργασιών τους, δηλαδή 761 εκατ. ευρώ έναντι 621 εκατ. ευρώ το 2022. Στην αιχμή της τουριστικής σεζόν, τρίτο τρίμηνο του 2023, η απασχόληση στα καταλύματα και την εστίαση (445 χιλ.) παρέμεινε στα επίπεδα του 2022 βάσει στοιχείων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Η ενοικίαση αυτοκινήτου σημείωσε πολύ μεγάλη μείωση το 2020, λόγω των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας όμως το 2023 οι πωλήσεις έφτασαν σε επίπεδα προ-πανδημίας. Ειδικότερα, το 2023 εκτιμάται ότι στην Ελλάδα, ο αριθμός των χρηστών ανήλθε σε 1,1 εκατ. έναντι 910 χιλ. το 2022 καταγράφοντας αύξηση κατά 23%. Τα έσοδα από τις ενοικιάσεις αυτοκινήτων το 2023 ανήλθαν σε 252 εκατ. ευρώ έναντι 223 εκατ. ευρώ το 2022 σημειώνοντας αύξηση κατά 13%. Η υψηλότερη τιμή καταγράφηκε το 2019, οπότε τα έσοδα από τις ενοικιάσεις αυτοκινήτων διαμορφώθηκαν σε 260 εκατ. ευρώ. Συνολικά το 2023, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 3% σε σύγκριση με το 2019.

Διαβάστε ακόμα:

Οι ελληνικοί προορισμοί ανάμεσα στις κορυφαίες διεθνείς ταξιδιωτικές αναζητήσεις για το καλοκαίρι

Πώς οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν τον κλάδο της φιλοξενίας

Airbnb: Οι κορυφαίοι προορισμοί για τους Έλληνες την άνοιξη -Οι 10 στην Ελλάδα και οι 10 στο εξωτερικό