Απ’ αρχής της δημιουργίας των σύγχρονων κοινωνιών, υπάρχει ένας σιωπηρός ανταγωνισμός μεταξύ της μπύρας και του κρασιού. Αν και φαινομενικά το κρασί υπερτερεί στους γαστρονομικούς κύκλους, ως πιο φίνο και «εκλεκτό» ποτό, η μπύρα κερδίζει έδαφος με σταθερό ρυθμό, με σκοπό να κατακτήσει μία ισότιμη θέση στο κυνήγι των εμπειριών.

37

‘Όσον αφορά στην πρώτη της εμφάνιση στην ανθρωπότητα, η μπύρα δεν είναι πολύ νεότερη από το κρασί, καθώς γεννήθηκε ταυτόχρονα με το πολιτισμό και έτσι πάντα συμβάδιζε με την εξέλιξη του. Η βάση για τη δημιουργία της τέθηκε περίπου 15.000 χρόνια πριν, όταν το πρώτο αγαθό που καλλιεργήθηκε ήταν το σιτάρι, το οποίο και άνοιξε το δρόμο για το ανθρακούχο ποτό. Σύμφωνα με τα ευρήματα των ιστορικών στην αναζήτηση για τις ρίζες της ζυθοποιίας, η γέννηση της μπύρας ταξιδεύει στην Αρχαία Αφρική, στους Αιγύπτιους και φυσικά τους Σουμέριους. Η πιο παλιά καταγεγραμμένη απόδειξη παραγωγής μπύρας που υποδεικνύει τους Σουμέριους, έχει ηλικία περίπου 6.000 ετών.

Εκεί φτιάχτηκε και η πρώτη μπύρα, γεγονός που αποδίδεται στη τύχη. Η θεωρία που επικρατεί, περιγράφει ένα ψωμί που βράχηκε, παρέμεινε έτσι και μετά από καιρό άρχισε η ζύμωσή του. Εξάλλου την ύπαρξή της υπογράφει μια σφραγίδα 4.000 χρόνων που περιέχει τον ύμνο στην Ninkasi, τη θεά της Ζυθοποιίας. Αυτός ο ύμνος, είναι ταυτόχρονα και συνταγή μπύρας.

Φτάνοντας στο σήμερα, η μπύρα δεν αποτελεί μόνο το χαλαρό ποτό της παρέας, των ποδοσφαιρικών αγώνων και της αυθόρμητης ανάπαυλας σε κάποιο παγκάκι, αλλά και τον «πυρήνα» πολλών ταξιδιωτικών επιλογών. Εξάλλου, τα επισκέψιμα ζυθοποιεία ανά τον κόσμο, δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα επισκέψιμα οινοποιεία-ίσως να είναι και πιο διασκεδαστικά, λόγω της πιο «ρέμπελης» φύσης του ποτού.

Η θέση της μπύρας στον κόσμο

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι, η αύξηση της επισκεψιμότητας των περιοχών και των εγκαταστάσεων που σχετίζονται με την μπύρα, χαρακτηρίζεται αλματώδης. Τουλάχιστον πριν την πανδημία αλλά και στην μετέπειτα ανάκαμψη, σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε σε βάθος τετραετίας μεταξύ των καταναλωτών craft μπίρας, το ποσοστό των ερωτηθέντων που δήλωσαν ότι επισκέφθηκαν τουλάχιστον ένα ζυθοποιείο στα ταξίδια τους, αυξανόταν σταθερά κάθε χρόνο, από 45% σε 53%.

Αμερική

Προφανώς, τα ποσοστά αυτά δημιουργούν σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο σε κοινότητες παγκοσμίως. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ, σε μελέτη που ανατέθηκε από την Experience Grand Rapids το 2019, διαπιστώθηκε ότι ο οικονομικός αντίκτυπος του τουρισμού μπύρας στην κομητεία του Κεντ ήταν 38,5 εκατ. δολάρια, υπερτριπλάσιος από τον αριθμό των 12,23 εκατ. δολαρίων το 2015. Η μελέτη εκτιμά ότι οι τοπικές ζυθοποιίες προσέλκυσαν πάνω από 94.000 τουρίστες για τη δοκιμή μπύρας κατά τη διάρκεια του έτους μελέτης..

Συνολικά, όσον αφορά τις πωλήσεις, το 2022 καταγράφηκαν περίπου 64,2 δισ. δολάρια σε λιανικές πωλήσεις εκτός καταστήματος, με την premium μπύρα να είναι η κορυφαία σε πωλήσεις κατηγορία με σχεδόν 9 δισ. δολάρια, ενώ η κορυφαία ετικέτα εξακολουθεί να είναι η Bud, με πωλήσεις άνω των 6,7 δισ. δολαρίων. Αν και η ελαφριά μπύρα είναι η αγαπημένη της Αμερικής, η craft μπύρα έχει δει μια σταθερή ανοδική τάση στο μερίδιό της στις πωλήσεις. Αυτή η τάση αντιστράφηκε το 2020, πιθανώς επειδή οι καταναλωτές επέλεξαν φθηνότερη μπύρα σε μια περίοδο οικονομικής αβεβαιότητας. Ως αποτέλεσμα, οι λιανικές πωλήσεις βιοτεχνικής μπύρας μειώθηκαν κατά 24%. Η craft ανέκαμψε το 2021 και κατέκτησε το μεγαλύτερο μερίδιό της στην αγορά μπύρας από ποτέ, παρόλο που οι πωλήσεις craft μπύρας σε δολάρια παρέμειναν κάτω από το ανώτατο όριο. Αυτό δείχνει ότι, παρόλο που οι Αμερικανοί πίνουν λιγότερη μπύρα συνολικά, επιλέγουν πιο συχνά τις craft μπύρες.

Ευρωπαϊκοί προορισμοί

Μπορεί η Αμερική να πρωτοστατεί σε νούμερα λόγω του μεγέθους της, ωστόσο τα σκήπτρα της μπύρας, κρατάει η Ευρώπη. Η Ολλανδία, το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο, διαμορφώνουν τον κλάδο της μπύρας εδώ και αιώνες. Οι διεθνούς φήμης ζυθοποιίες όπως η Stella Artois και η Swinkels Family Brewers υπάρχουν από τον μεσαίωνα, ενώ κολοσσοί όπως η Heineken και η Amstel κυριαρχούν στην παγκόσμια αγορά μπύρας. Ωστόσο, ενώ η μεγάλης κλίμακας παραγωγή και εξαγωγή μπύρας lager στην Ολλανδία και το Βέλγιο έχει κερδίσει διεθνή φήμη και επιτυχία, οι ντόπιοι σε αυτές τις χώρες έχουν αναπτύξει έναν πιο ιδιαίτερο ουρανίσκο: Μια γεύση για μοναδικές μπύρες craft. Αγαπημένο είδος craft μπύρας στην Ολλανδία είναι η σιταρένια μπύρα, ενώ το δημοφιλέστερο γευστικό προφίλ μπύρας είναι το φρέσκο και φρουτώδες. Το ποσοστό των ανθρώπων που πίνουν ειδικές μπύρες τουλάχιστον μία φορά τον μήνα ανέρχεται στο 48%. Ωστόσο,  η πιο σημαντική αγορά μπύρας στην Ευρώπη, είναι η Γερμανία, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και την Πολωνία.

Για τον Γερμανό καταναλωτή, η μάρκα είναι πιο σημαντική από την τιμή και επί του παρόντος οι άνθρωποι που δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για τις πληροφορίες που συνοδεύουν τη μπύρα, ανέρχονται σε 7,2 εκατ. Ο κορυφαίος τύπος μπύρας, με μερίδιο αγοράς περίπου 63%, είναι η Pilsner. Στη λιανική, το επιστρεφόμενο μπουκάλι αντιπροσωπεύει την πιο διαδεδομένη συσκευασία, ενώ το 18% του όγκου της αγοράς μπύρας στη Γερμανία αφορά τη γαστρονομία. Το μερίδιο αγοράς των εισαγωγών μπύρας έχει αυξηθεί τα τελευταία 10 χρόνια, αλλά η εγχώρια αγορά εξακολουθεί να διαμορφώνεται από τις τοπικές ζυθοποιίες. Ο Όμιλος Radeberger, που ανήκει στον Όμιλο Oetker, ο Βελγο-Βραζιλιάνικος όμιλος ζυθοποιίας AB InBev και η Bitburger, είναι οι κορυφαίοι όμιλοι ζυθοποιίας στη γερμανική αγορά, με βάση τα στοιχεία των πωλήσεων.

Παρ’ όλα αυτά, ο αριθμός των ζυθοποιιών αυξάνεται, καθώς εμφανίζονται όλο και περισσότερες μικροζυθοποιίες. Αυτές οι ζυθοποιίες προσπαθούν να κάνουν τα προϊόντα τους να ξεχωρίσουν, εισάγοντας ασυνήθιστες γεύσεις.

Η μπύρα ως εμπειρία

Πώς εμφανίστηκαν όμως οι κυνηγοί μπύρας στον τουριστικό κόσμο; Τα πιο συχνά κίνητρα των ταξιδιών, είναι η αναζήτηση ευχάριστων εμπειριών, ψυχαγωγίας, περιπέτειας και ανακάλυψης άγνωστων και ασυνήθιστων πραγμάτων. Οι επισκέπτες προσελκύονται από ωραιότερες και πιο ουσιαστικές δυνατότητες χαλάρωσης, χωρίς άγχος, βιώνοντας τις ευκαιρίες που προσφέρει η κάθε περίσταση. Το ενδιαφέρον για τοπικές γαστρονομικές σπεσιαλιτέ, γεύματα πλήρους αξίας, επιλεγμένα και κυρίως υγιεινά πιάτα, βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των προσδοκιών, μαζί με τα τρόφιμα και τα ποτά που μπορούν να προσφέρουν υψηλή ικανοποίηση στις αισθήσεις, μέσω της ποιότητας αλλά και της εμφάνισής τους.

Αν και το κρασί έχει μεγαλύτερη παράδοση στη λίστα των ποτών της γαστρονομίας από ότι η μπύρα, ήδη στα εκλεκτά τραπέζια έχουν κάνει την εμφάνισή τους μπύρες κορυφαίας ποιότητας. Δεν λειτουργούν απλώς ως κατασταλτικά της δίψας, αλλά μπορούν και να επιτύχουν γαστρονομική απόλαυση, είτε μόνες τους, είτε σαν συνοδευτικό σε γεύματα, εάν συνδυαστούν σωστά και προσφερθούν στους κατάλληλους χώρους. Ως εκ τούτου, ο τουρισμός για τη δοκιμή μπύρας, ο οποίος προσελκύει ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών, ως προϊόν στο σύστημα του τουρισμού, αλλάζει μορφή και διερευνά εντατικότερα τις μελλοντικές δυνατότητες ανάπτυξής του.

Το οικοσύστημα του γαστρονομικού τουρισμού

Λόγω του ενδιαφέροντος για την ανάπτυξη της γαστρονομίας και της κουλτούρας τροφίμων και ποτών διαφορετικών χωρών και περιοχών, τα γαστρονομικά ταξίδια κερδίζουν δημοτικότητα σε όλο τον κόσμο και ο γαστρονομικός τουρισμός έχει γίνει ένα ανεξάρτητο προϊόν από μόνος του.

Μέρος αυτού του οικοσυστήματος, ο τουρισμός για τη δοκιμή μπύρας είναι μια αναπτυσσόμενη αγορά, καθώς όλο και περισσότερες εταιρείες προσφέρουν εκδρομές σε περιοχές ζυθοποιίας. Εξάλλου, υπάρχουν ενώσεις μπύρας σε όλες σχεδόν τις χώρες που έχουν μερίδιο στον τουρισμό αυτής της μορφής, οι οποίες παρέχουν όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται οι ταξιδιώτες. Επιπλέον, δεν είναι πάντα απαραίτητο να ταξιδέψει κανείς στον τόπο όπου παρασκευάζεται η μπύρα, καθώς οι ειδικές μπύρες της εκάστοτε περιοχής, μπορούν εύκολα να αποκτηθούν μέσω του διαδικτύου. ‘Ετσι, ο τουρισμός για τη δοκιμή μπύρας έχει γίνει μια νέα και δημοφιλής μορφή εναλλακτικού τουρισμού, ειδικά σε ορισμένες ομάδες-στόχους, όπως είναι επί το πλείστον άνδρες από υψηλότερων εισοδημάτων.

		array(1) {
  [0]=>
  array(3) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(220871)
      ["id"]=>
      int(220871)
      ["title"]=>
      string(19) "beer-beach-vertical"
      ["filename"]=>
      string(30) "beer-beach-vertical-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(761368)
      ["url"]=>
      string(79) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/beer-beach-vertical-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(117) "https://www.travel.gr/how_to_travel/travel-news/zythotoyrismos-to-eidos-toyrismoy-poy/attachment/beer-beach-vertical/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(16) "Photo: Unsplash "
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(19) "beer-beach-vertical"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(220688)
      ["date"]=>
      string(19) "2023-04-27 10:15:08"
      ["modified"]=>
      string(19) "2023-04-27 10:15:50"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(2167)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(80) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/beer-beach-vertical-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(80) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/beer-beach-vertical-254x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(254)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(80) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/beer-beach-vertical-768x907.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(907)
        ["large"]=>
        string(81) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/beer-beach-vertical-867x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(867)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(82) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/beer-beach-vertical-1300x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1300)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(82) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/beer-beach-vertical-1733x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1733)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
  }
}
	

Γευσιγνωσία μπύρας

Η πιο δημοφιλής μορφή τουρισμού μπύρας μπορεί να είναι η κατανάλωση μπύρας της εκάστοτε χώρας και η επίσκεψη σε μπρασερί. Σε αυτό, ξεχωρίζει ο ρόλος της Τσεχικής Δημοκρατίας, της Γερμανίας, του Βελγίου, της Μεγάλης Βρετανίας, των χωρών της Βαλτικής και της Ιρλανδίας. Στο Ηνωμένο Βασίλειο για παράδειγμα, διοργανώνονται για τους ταξιδιώτες γευσιγνωσίες διαφορετικών brands μπύρας, από ζυθοποιίες που συμμετέχουν στα εκάστοτε προγράμματα, προσφέρουν εκδρομές ζυθοποιίας  και προωθούνται συλλογικά μέσω του www.visitabrewery.co.uk. Αυτές περιλαμβάνουν πολλές γνωστές ετικέτες μπύρας, όπως Adnams, Banks’s, Black Sheep, Brains, Butcombe, Caledonian, Carlsberg και άλλες. 

Εκτός από αυτές, εξαιρετικά δημοφιλείς έχουν γίνει και οι μπύρες craft, οι οποίες συνήθως παράγονται σε μικρές ποσότητες, χρησιμοποιώντας μόνο φυσικά συστατικά, χωρίς πρόσθετα ή συντηρητικά, γι’ αυτό και έχουν χαρακτηριστική και ποικιλόμορφη γεύση και άρωμα. Οι τουρίστες μπύρας, ή όπως αποκαλούνται στην ορολογία του τομέα, κυνηγοί μπύρας, συλλέγουν τις εν λόγω μπύρες ως αναμνηστικά. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, υπάρχουν εξειδικευμένα καταστήματα μπύρας, όπως είναι το  Beermania στο Μόναχο, που προσφέρουν πάνω από 500 είδη μπύρας.

Μεσημεριανό γεύμα με θέμα την μπύρα

Το μεσημεριανό γεύμα με θέμα τη μπύρα, αναφέρεται στα μενού που δημιουργήθηκαν για να συνοδεύσουν μια δεδομένη λίστα μπύρας όπου τα πιάτα δένουν αρμονικά με τις εγγενείς αξίες της μπύρας που τα συνοδεύει – είτε πρόκειται για ομοιότητα, αρμονία ή αντίθεση.

Πιάτα που με την πρώτη ματιά μπορεί να φαίνονται περίεργα φτιάχνονται με μπύρα, όπως είναι για παράδειγμα το παγωτό μπύρα. Το σύνθημα των εστιατορίων που προσφέρουν γεύματα με θέμα τη μπύρα, είναι ότι η μπύρα δεν είναι μόνο μέρος του δείπνου, αλλά και η ιδανική συνοδός για ένα γεύμα.

Εκδρομή για μπύρες

Ένας κοινός μηχανισμός για την προώθηση μιας περιοχής που προωθεί τον γαστρονομικό τουρισμό, είναι ένα μονοπάτι ή μια διαδρομή μπύρας που συμπεριλαμβάνεται σε πιο γενικά θέματα του τόπου, όπως η φύση και η τοπική κληρονομιά. Ένα εκλεκτό μονοπάτι μπύρας μπορεί να αποτελεί σημαντικό κίνητρο για να προγραμματίσουν οι υποψήφιοι ταξιδιώτες με αυτό το ειδικό ενδιαφέρον ένα σαββατοκύριακο ή σύντομες διακοπές σε μια περιοχή, για να δοκιμάσουν τοπικές μπύρες, να διανυκτερεύσουν σε παμπ και να επισκεφθούν τα τοπικά ζυθοποιεία. Αυτό φαίνεται να είναι ένα καλό μοντέλο για τη σύνδεση των παμπ και άλλων χώρων όπου προσφέρεται η μπύρα με τις τοπικές ζυθοποιίες και άλλα αξιοθέατα επισκεπτών σε κοντινή απόσταση. Παρόμοιο παράδειγμα παρουσιάζει το βαυαρικό Bier-Tour durch München, περιήγηση μπύρας στο Μόναχο, όπου εκτός από τη δοκιμή μπύρας, ο επισκέπτης μαθαίνει για τα διάσημα αξιοθέατα της πόλης.

Από την άλλη πλευρά, στον Καναδά, το Ale Trail, μια περιοχή τουρισμού μπύρας που βρίσκεται στις καναδικές κομητείες Waterloo και Wellington, προσφέρει επίσης τα αξιοθέατα των περιοχών ως κοινό προϊόν με την μπύρα, ενώ εκδρομές μπύρας συναντώνται και στις χώρες της Βαλτικής, κυρίως στις πόλεις.

Beer Break

Κατά το city break, το beer break, δηλαδή το διήμερο διάλειμμα για μπύρα, είναι ζωτικής σημασίας για τις κοινότητες που διαθέτουν αξιοθέατα μπύρας και μπορούν να προσφέρουν πακέτα διαμονής στους επισκέπτες. Ένας τρόπος για να το κάνουν αυτό, είναι οι διοργανώσεις σαββατοκύριακων μπύρας. Η αγορά για οργανωμένα διαλείμματα μπύρας, ενώ είχε υποχωρήσει, έχει ξεκινήσει δειλά να επανέρχεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ παρόμοια παραδείγματα υπάρχουν και στο Βέλγιο, όπου ένα επαναλαμβανόμενο θεματικό διήμερο μπύρας μπορεί να περιλαμβάνει και την απόκτηση της τεχνογνωσίας της ζυθοποιίας ή ακόμα και τη διοργάνωση μαθημάτων ζυθοποιίας.

Βέβαια, η μπύρα χρησιμοποιείται συχνά και για άλλους σκοπούς εκτός από την κατανάλωση, κάτι που μπορεί επίσης να είναι ελκυστικό για τους τουρίστες. Σε μια οικογενειακή ζυθοποιία στο Chodová Planá στην Τσεχία, τη μεγαλύτερη ζυθοποιία στον κόσμο, το λεγόμενο «Beerarium» περιμένει τους ταξιδιώτες για θεραπείες σπα και μπύρας, καθώς και Beer-Wellness. Σπα μπύρας, υπάρχουν αρκετά στην Τσεχία και στην πρωτεύουσά της, την Πράγα, αλλά και στη Γερμανία, όπου αρκετά μικρά ξενοδοχεία προσφέρουν θεραπείες «μπύρας-ευεξίας» δίνοντας έμφαση στα ευεργετικά αποτελέσματα της βύνης και του λυκίσκου

Φεστιβάλ μπύρας, η κορωνίδα της τουριστικής τάσης

Η μπύρα έχει τα δικά της εμβληματικά φεστιβάλ, ωστόσο σερβίρεται σε ποικίλες εκδηλώσεις, αποτελώντας ένα σημαντικό προϊόν που εμφανίζεται στα περισσότερα φεστιβάλ φαγητού και ποτών. Το πρώτο φεστιβάλ μπύρας που έρχεται στο μυαλό των κυνηγών μπύρας, είναι το Oktoberfest του Μονάχου, εκδήλωση που σε κανονικές συνθήκες επισκέπτονται περισσότερα από 6 εκατ. άτομα ετησίως, αντιπροσωπεύοντας εισόδημα άνω του 1 δισ. ευρώ για την πόλη. Επίσης αγαπητό, είναι το Φεστιβάλ Τσέχικης Μπύρας στην Πράγα το οποίο επισκέπτονται περισσότερα από ένα εκατ. λάτρεις της μπύρας, αλλά και τα προγράμματα στις χώρες της Βαλτικής, τα οποία κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος στις καρδιές των συλλεκτών.

Διαγωνισμοί, προγράμματα και εκδηλώσεις με θέμα τη μπύρα σε συνδυασμό με μοναδικά αξιοθέατα, υπάρχουν σχεδόν παντού στον κόσμο, όπως είναι ο μαραθώνιος μπύρας που συνδέει μια σειρά από πόλεις στη Λιθουανία ή ο διαγωνισμός Beer Bike στο Χιούστον των ΗΠΑ που χρονολογείται από το 1957.

		array(1) {
  [0]=>
  array(3) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(220723)
      ["id"]=>
      int(220723)
      ["title"]=>
      string(4) "koln"
      ["filename"]=>
      string(15) "koln-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(885371)
      ["url"]=>
      string(64) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/koln-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(102) "https://www.travel.gr/how_to_travel/travel-news/zythotoyrismos-to-eidos-toyrismoy-poy/attachment/koln/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(1) "8"
      ["description"]=>
      string(22) "Köln/Photo: Unsplash "
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(4) "koln"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(220688)
      ["date"]=>
      string(19) "2023-04-27 09:44:52"
      ["modified"]=>
      string(19) "2023-04-27 09:45:47"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1919)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/koln-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(65) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/koln-225x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(225)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/koln-768x1025.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1025)
        ["large"]=>
        string(66) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/koln-768x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(768)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(67) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/koln-1151x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1151)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(67) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2023/04/koln-1535x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1535)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
  }
}
	

Μουσεία μπύρας και συλλογές

Σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, παμπ έχουν γίνει μουσεία, ενώ τα τοπικά ζυθοποιεία διατηρούν τα δικά τους μουσεία μπύρας, τα οποία επιτρέπουν στους επισκέπτες να μάθουν όχι μόνο για την παρασκευή μπύρας αλλά και για την κουλτούρα της. 

To διαδραστικό Μουσείο της Heineken στο Άμστερνταμ, το Μουσείο Ζυθοποιίας στο Ταλίν, το Μουσείο Μπύρας στο Μόναχο και το Μουσείο Ζυθοποιίας Guiness στο Δουβλίνο, είναι λίγα μόνο από τα 30 και πλέον μουσεία μπύρας που υπάρχουν στον κόσμο.Ταυτόχρονα, περιστασιακά η συλλογή μπορεί να βρεθεί μακριά από το ίδιο το ζυθοποιείο.

Η μπύρα δεν παρουσιάζει μόνο ένα θέμα για τα μουσεία, αλλά και για τα συστατικά της, που μπορούν επίσης να εκτεθούν, όπως στο Poperinge, το οποίο φημίζεται για το μουσείο λυκίσκου.

Εκτός αυτού, εκθέματα αποτελούν και τα αξεσουάρ μπύρας, όπως ποτήρια, κούπες, σουβέρ και άλλα. Το De Bier Tempel στις Βρυξέλλες εκθέτει διαφορετικούς τύπους μπύρας, καθώς και ποτήρια, βιβλία, κούπες και άλλα αντικείμενα που σχετίζονται με την μπύρα ενώ το Győr στην Ουγγαρία έχει διοργανώσει αρκετές φορές έκθεση ποτηριών μπύρας και σουβέρ. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το Μουσείο Μπύρας, που βρίσκεται στο East Taunton της Μασαχουσέτης, παρουσιάζει μια συλλογή με περισσότερα από 4.500 διαφορετικά κουτιά μπύρας.

Κι όμως, υπάρχουν ταξιδιώτες που επισκέπτονται προορισμούς για να αποκτήσουν αναμνηστικά μπύρας και άλλα προϊόντα που σχετίζονται με αυτήν. Τις περισσότερες φορές αυτό το είδος είναι τα σουβέρ μπύρας. Για πρώτη φορά, τα σουβέρ μπύρας, αρχικά από ψάθα, χρησιμοποιήθηκαν τον 19ο αιώνα από τα χαμηλότερα εισοδήματα, για να αποτρέψουν τα έντομα από το να μπουν στα ποτά τους, ενώ τα υψηλότερα εισοδήματα χρησιμοποιούσαν πορσελάνινες κούπες με καπάκι. Η τέχνη της συλλογής σουβέρ μπύρας έχει ακόμη και το δικό της όνομα: Tegestology. Οι συλλέκτες δεν επισκέπτονται μόνο τις παμπ για να διευρύνουν τις συλλογές τους, αλλά και παρακολουθούν εκδηλώσεις όπου μπορούν να αγοράσουν ή να ανταλλάξουν τα συλλεκτικά τους αντικείμενα.

Επισκέψιμα ζυθοποιεία

Η πιο γνωστή και κλασική μορφή τουρισμού μπύρας είναι η επίσκεψη στο ζυθοποιείο κατά την οποία το κύριο κίνητρο του επισκέπτη δεν είναι απαραίτητα η κατανάλωση μπύρας ή η εξοικείωση με την ίδια την ζυθοποιία, αλλά η επίσκεψη. Πρόκειται για μία μορφή τουρισμού η οποία κερδίζει έδαφος και στην Ελλάδα. Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Τουρισμού σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών παρουσίασε  πρόσφατα το νέο Σήμα Επισκέψιμου Ζυθοποιείου. Το νέο αυτό Σήμα Επισκέψιμου Ζυθοποιείου, το οποίο μπορούν να αποκτήσουν ζυθοποιεία κάθε κατηγορίας, έρχεται να πιστοποιήσει ότι μια ζυθοποιητική εγκατάσταση πληροί τις ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές των προσφερόμενων υπηρεσιών υποδοχής, ξενάγησης, φιλοξενίας και εστίασης καθώς και όλες τις απαιτούμενες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές

Στην Ευρώπη, ελκυστικότερα είναι τα αξιοθέατα της Μεγάλης Βρετανίας, ενώ σχεδόν όλες οι ζυθοποιίες στην Τσεχική Δημοκρατία διαθέτουν κέντρο επισκεπτών. Στη Γερμανία, οι λεγόμενες ζυθοποιίες εκδηλώσεων κερδίζουν δημοτικότητα ως μοναδικά αξιοθέατα.

Σε αυτό βοηθούν και οι ηλεκτρονικοί οδηγοί όπως είναι για παράδειγμα  ο οδηγός μπύρας Android, που δείχνει στους λάτρεις της μπύρας τον δρόμο προς τα αξιοθέατα που έχουν επιλέξει, ταξινομώντας τα με βάση το όνομα, το ζυθοποιείο, τη χώρα ή τον τύπο, τη βαθμολογία και την αξιολόγηση από άλλους χρήστες.

Μπύρα και νέες «ε-μπυρίες»

Σε έναν μετα-πανδημικό κόσμο όπου οι ταξιδιώτες αναζητούν νέες εμπειρίες, ή ε-μπυρίες, τόσο αναζωογονητικές και δροσιστικές για την ψυχή τους, όσο μία παγωμένη μπύρα, ο τουρισμός της μπύρας διαφοροποιείται και αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις, οι οποίες παρακινούν τους προμηθευτές να δημιουργήσουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Σύμφωνα με τους ειδικούς αναλυτές, η βάση αυτών είναι να συνδεθεί η μπύρα με τα τοπικά αξιοθέατα, μέσα από τη δημιουργία «πακέτων μπύρας». Ένα εξειδικευμένο ταξίδι με θέμα τη μπύρα που περιλαμβάνει επίσκεψη σε ζυθοποιεία, ενδιαφέρουσες παμπ ή μπυραρίες, φεστιβάλ και γευσιγνωσία μπύρας, που ίσως συνδέονται με περπάτημα στην περιοχή ή με δραστηριότητες που σχετίζονται με τη γαστρονομία, φαίνεται να ανεβαίνει στη λίστα επιθυμιών ολοένα και περισσότερων ταξιδιωτών. 

Διαβάστε ακόμα:

Οι 10 μικροζυθοποιίες που αλλάζουν τον χάρτη της γεύσης στην Ελλάδα

4 ιρλανδικές παμπ που πρέπει να γνωρίζετε πριν πάτε στο Δουβλίνο

Λονδίνο: 10 ιστορικές pub με μοναδική ατμόσφαιρα