Ψηλές κορυφές που συχνά χάνονται πίσω από τα σύννεφα. Γάργαρα και καθαρά νερά που τρέχουν μέσα σε φαράγγια και ρεματιές, με νερόμυλους, καταρράκτες και βάθρες, κρυμμένες μέσα σε οργιώδη βλάστηση από πλατάνια, ιτιές και κάθε λογής δέντρα. Πανέμορφα ορεινά χωριά με παραδοσιακή αρχιτεκτονική και μαγευτική θέα και δίπλα τους όμορφες, γλυκές ακρογιαλιές που εναλλάσσονται με επιβλητικές, βραχώδεις και άγριες ακτές που τις δέρνουν τα κύματα.

Μήπως όλα αυτά σας θυμίζουν το Πήλιο; Κι όμως, βρίσκονται σε ένα νησί των Κυκλάδων. Κάστρα, ξωκλήσια, μοναστήρια και πυργόσπιτα στολίζουν την πανέμορφη ύπαιθρο της Άνδρου.

Και το ομορφότερο από όλα τα στολίδια, η Χώρα της, το πλούσιο παρελθόν της οποίας αντανακλούν οι πλακόστρωτοι δρόμοι, τα αρχοντικά των καπεταναίων και τα υπέροχα νεοκλασικά κτίρια. Η πολιτιστική ταυτότητα της Άνδρου δεν εξαντλείται στην ύπαρξη σπουδαίων αρχαιολογικών χώρων με ιστορία 6.500 ετών, στους βυζαντινούς ναούς και στα μνημεία του παρελθόντος. Τα πολύ αξιόλογα μουσεία της, οι βιβλιοθήκες και τα ιδρύματα που λειτουργούν στο νησί εξασφαλίζουν μια ιστορική συνέχεια σε αυτό που ονομάζουμε πολιτισμό, διοργανώνοντας κάθε χρόνο σπουδαίες εκθέσεις, καλλιτεχνικά και πολιτιστικά γεγονότα. Και σε όλους αυτούς τους θησαυρούς, τα τελευταία χρόνια προστέθηκε ένα άρτια σχεδιασμένο, υλοποιημένο και συντηρημένο δίκτυο πεζοπορικών διαδρομών μήκους 160 χιλιομέτρων, το περίφημο Andros Routes, καθιστώντας την Άνδρο έναν από τους κορυφαίους προορισμούς για φυσιολατρικό και πολιτιστικό τουρισμό στην Ελλάδα.

Για τις σηματοδοτημένες πεζοπορικές διαδρομές του δικτύου Andros Routes υπάρχει η εξαιρετική σήμανση στο πεδίο για να σας καθοδηγήσει καθώς και η κατατοπιστική ιστοσελίδα του έργου www.androsroutes.gr για να επιλέξετε την πεζοπορία που σας ενδιαφέρει.

Στον πεζοπορικό χάρτη της TERRAIN κλίμακας 1:25.000 θα δείτε σημειωμένες με ειδική σκίαση και την αρίθμησή τους όλες αυτές τις διαδρομές, καθώς και δεκάδες άλλα μονοπάτια εκτός σηματοδοτημένου δικτύου, με χιλιομετρήσεις ακριβείας και απόλυτη ακρίβεια ίχνους, ώστε να απολαύσετε με άνεση και ασφάλεια μια κορυφαία πεζοπορική εμπειρία.

Απόσπασμα από τον πεζοπορικό χάρτη Άνδρου της Terrain

Παρακάτω, σας δίνουμε μερικές από τις καλύτερες επιλογές πεζοπορίας στο νησί.

Άνω Απροβάτου – Λάμυρα (Διαδρομή 9 του δικτύου Andros Routes, 11,6 χιλιόμετρα / 4 ώρες)

Η αφετηρία του βρίσκεται στην Ντράσα, νότια του Άνω Απροβάτου, κάτω από έναν πολύ χαρακτηριστικό βράχο που βρίσκεται πάνω από μια νεόκτιστη κατοικία. Το μονοπάτι είναι πολύ ομαλό, καθαρό και περπατημένο. Στην πορεία του συναντά ρυάκια και καταρράκτες και έπειτα από 3,5 χιλιόμετρα ταυτίζεται σχεδόν με τον χωματόδρομο που περνά δίπλα από τις κεραίες, πάνω από την Παλαιόπολη. Αφού μπείτε για λίγα μέτρα στο χωματόδρομο, ακολουθείτε τις ταμπέλες και βρίσκετε ξανά το μονοπάτι που συνεχίζει ανατολικά, ανάμεσα σε ξερολιθιές. Προσπερνάτε στάνες και ξωκλήσια και χωρίς καμία δυσκολία φτάνετε στον Άνω Πιτροφό. Μέσα στο χωριό υπάρχουν πινακίδες που σας βοηθούν να ξαναβρείτε το μονοπάτι στην έξοδο του χωριού.

Από εδώ και πέρα, συνεχίζετε σε ομαλό και περπατημένο έδαφος, σε σαφή διάδρομο από ξερολιθιές. Θα συναντήσετε κάποιες διακλαδώσεις, οι οποίες ωστόσο δεν θα σας μπερδέψουν, αν ακολουθήσετε τη σαφή σήμανση ώσπου να αντικρίσετε τα πρώτα σπίτια του οικισμού Λάμυρα.

Βουρκωτή – Μονή Αγίου Νικολάου – Παραλία Άχλας (Διαδρομή 6 του δικτύου Andros Routes, 9,4 χιλιόμετρα / 3 ώρες 30΄)

Η αφετηρία του βρίσκεται στο κέντρο του χωριού Βουρκωτή. Η κατάβαση σας οδηγεί μέσα στην κατάφυτη ρεματιά, όπου υπάρχει ένα πέτρινο γεφύρι, μετά το οποίο συναντάτε τα πρώτα σπίτια του οικισμού. Το μονοπάτι περνά μέσα από τα καλντερίμια του χωριού, παράλληλα (ανατολικά) σχεδόν με τον ασφαλτόδρομο, ώσπου συναντά έναν χωματόδρομο με τον οποίο ταυτίζεται για τα επόμενα 500 μέτρα. Στη συνέχεια το μονοπάτι αφήνει τον χωματόδρομο και συνεχίζει δεξιά (νότια), ακολουθώντας κατηφορική πορεία.

Μετά από 1,9 χιλιόμετρα θα περάσετε το ποτάμι με μια παλιά πέτρινη γέφυρα και 400 μέτρα παρακάτω το μονοπάτι ταυτίζεται ξανά με χωματόδρομο που οδηγεί στην Μονή του Αγίου Νικολάου, περνάει μπροστά από την είσοδο του μοναστηριού και συνεχίζει από την πίσω πλευρά. Από εδώ και πέρα, το ίχνος του είναι σαφές και κατηφορίζει ομαλά προς το ρέμα της Άχλας, που βρίσκεται τώρα στα αριστερά σας (βόρεια). Η θέα είναι πολύ όμορφη και η πρόσβαση στην ειδυλλιακή παραλία της Άχλας είναι εύκολη και σαφής.

Χώρα – Συνετί – Διποτάματα – Κοχύλου – Όρμος Κορθίου (Διαδρομή 3 του δικτύου Andros Routes, 11,5 χιλιόμετρα / 4 ώρες 30΄)

Ως αφετηρία του μονοπατιού ορίζεται μια συστάδα σπιτιών πίσω από την παραλία Παραπόρτι (στο νότιο άκρο της). Είναι περπατημένο, καθαρό, καλά σηματοδοτημένο και σε λίγο τέμνει τον ασφαλτόδρομο που βγάζει στο ελικοδρόμιο. Το μονοπάτι κατηφορίζει προς τη ρεματιά του όρμου Λύδη και στη συνέχεια ανηφορίζει για να συναντηθεί αυτή τη φορά με τον κεντρικό ασφαλτόδρομο που συνδέει τη Χώρα με το Κόρθι.

Στην απέναντι πλευρά του δρόμου, το μονοπάτι συνεχίζει σε πέτρινα σκαλοπάτια ανάμεσα σε ξερολιθιές ώσπου καταλήγει εκ νέου στον ασφαλτόδρομο, με τον οποίο ταυτίζεται (δυστυχώς) για τα επόμενα 2 χιλιόμετρα και κάτι. Περίπου 200 μέτρα μετά την είσοδό σας στον κεντρικό δρόμο, συναντάτε τη διακλάδωση με άλλον ασφαλτόδρομο που οδηγεί στην παραλία Συνετί.

Για να βρείτε τη συνέχεια του μονοπατιού συνεχίζετε την πορεία σας στον κεντρικό δρόμο και έπειτα από 1.800 μέτρα περίπου συναντάτε διασταύρωση με δύσβατο χωματόδρομο που φεύγει αριστερά (νότια), μέσα στη ρεματιά Διποτάματα.

Σε λίγο ο δρόμος τελειώνει και δίνει τη θέση του στο μονοπάτι που κατεβαίνει μέσα στο ρέμα με τους νερόμυλους και το πέτρινο γεφύρι. Αφού περάσετε το γεφύρι, ανηφορίζετε σε πολύ καθαρό ίχνος ώσπου διασταυρώνεστε με έναν χωματόδρομο. Περνάτε απέναντι και συνεχίζετε ευθεία, σε διάδρομο από ξερολιθιές. Περίπου 300 μέτρα πιο πάνω, μετά από κάποιες στέρνες που θα δείτε αριστερά σας, το μονοπάτι διακλαδίζεται.

Το αριστερό (βορειοανατολικό) σκέλος του οδηγεί στο Κάστρο της Φανερωμένης, σε υψόμετρο 585 μέτρα. Το δεξιό σκέλος σας οδηγεί μέσα στο χωριό Κοχύλου, όπου θα σας εντυπωσιάσουν τα νερά που τρέχουν παντού. Μετά το χωριό το μονοπάτι συνεχίζει με πολύ καλή σηματοδότηση, κατηφορίζοντας γλυκά προς τον όρμο Κορθίου.

Στίβα Ρογού – Λαρδία – Γιαννισαίο – Μέσα Βουνί (Τμήμα της Διαδρομής 5 του δικτύου Andros Routes, 4 χιλιόμετρα/ 2 ώρες 15΄)

Το μονοπάτι ξεκινά μέσα από το χωριό Στίβα και συνεχίζει με πέτρινα σκαλάκια, με πολύ καθαρή σηματοδότηση. Το πρώτο τμήμα του καταλήγει στον ασφαλτόδρομο, νότια από το Γιαννισαίο. Ακριβώς στην απέναντι πλευρά του δρόμου, υπάρχουν πινακίδες που σηματοδοτούν την πρόσβαση στο Γιαννισαίο. Υπάρχουν αρκετά παρακλάδια μέσα στο χωριό, τα οποία οδηγούν σε κάποια σημεία ενδιαφέροντος, όπως πηγές και περιβόλια. Το τελευταίο τμήμα του ξεκινά βόρεια από το χωριό Γιαννισαίο, έχει καλή σήμανση και χωρίς μεγάλες υψομετρικές διαφορές οδηγεί στο ελκυστικό και ήσυχο Μέσα Βουνί.

Χώρα – Αποίκια – Κατακαλαίοι – Βουρκωτή (Διαδρομή 2 του δικτύου Andros Routes, 7,8 χιλιόμετρα / 3 ώρες)

Η διαδρομή ξεκινάει από την παραλία του Νιμποριού. Για να βρείτε την είσοδο στο μονοπάτι αρχικά ακολουθείτε τον τσιμεντόδρομο που φεύγει δυτικά, ανάμεσα στα σπίτια του Νιμποριού, μέχρι το τέρμα του, όπου διακρίνετε τα πρώτα σημάδια. Το μονοπάτι είναι βατό και καλά σηματοδοτημένο, καθώς ανηφορίζει σταθερά προς Αποίκια πάνω σε μεγάλες πέτρινες αναβαθμίδες. Η θέα προς τη Χώρα ομορφαίνει προοδευτικά καθώς το υψόμετρο μεγαλώνει. Στην πορεία, το μονοπάτι διασταυρώνεται αρκετές φορές με ασφαλτόδρομους, αλλά συνεχίζει ομαλά και με καλή σηματοδότηση. Λίγο πριν φτάσετε στα Αποίκια, ταυτίζεται με χωματόδρομο που φτάνει μέχρι το χωριό. Διασχίζετε το παλιό πέτρινο γεφύρι και συνεχίζετε ανηφορίζοντας πάντα από σκαλοπάτια.

Αφού διασχίσετε το χωριό, φτάνετε στην πηγή Σάριζα όπου μπορείτε να γεμίσετε το παγούρι σας με κρυστάλλινο, πεντακάθαρο νερό. Από εκεί το μονοπάτι συνεχίζει ανηφορικά με κατεύθυνση προς Κατακαλαίους. Μετά τους Κατακαλαίους υπάρχει ένα τελευταίο ανηφορικό τμήμα σε μια πλαγιά, το οποίο καταλήγετι από την άλλη πλευρά, στον ασφαλτόδρομο, 300 μέτρα από τα πρώτα σπίτια της Βουρκωτής.

1. Μονή Παναχράντου – Μεσαριά – Μένητες (Τμήμα της Διαδρομής 1 του δικτύου Andros Routes, 4 χιλιόμετρα /2 ώρες)

Η αφετηρία του βρίσκεται στην προέκταση του χωματόδρομου μετά την Μονή Παναχράντου, δίπλα από μια πηγή. Είναι καθαρό από βλάστηση, καλά σηματοδοτημένο και όμορφο, και κατηφορίζει προς την Μεσαριά. Στο μεγαλύτερο μέρος του, θα βαδίζετε σε πέτρινα σκαλοπάτια σε ελικοειδή πορεία που κάνει ευκολότερη την ανάβαση, αν ακολουθείτε αντίθετη πορεία από τη Μεσαριά προς το μοναστήρι.

Το μονοπάτι περνάει δίπλα από το ποτάμι, διασχίζει τη γέφυρα της Στοιχειωμένης και καταλήγει στον κεντρικό ασφαλτόδρομο στην είσοδο της Μεσαριάς. Στη διασταύρωση, λίγο πριν βγείτε στον κεντρικό, βλέπετε στα αριστερά σας τον ερειπωμένο και ετοιμόρροπο Πύργο Καΐρη.

Ακολουθώντας τη σηματοδότηση περνάτε απέναντι ανάμεσα στα σπίτια, για να συνεχίσετε στο δεύτερο σκέλος του. Βαδίζετε δίπλα σε αρδευτικά αυλάκια και χωράφια και λίγο πριν φτάσετε στους Μένητες, το μονοπάτι γίνεται παράλληλο με την κοίτη του ποταμιού. Θα συναντήσετε πυκνή βλάστηση και πολλά πλατύφυλλα δέντρα που δεν επηρεάζουν τη βατότητα του μονοπατιού. Κάτω από τη σκιά τους η ατμόσφαιρα μοιάζει βγαλμένη από παραμύθι.

Βουρκωτή – Άρνη (Διαδρομή 12 του δικτύου Andros Routes, 6,9 χιλιόμετρα / 2 ώρες 15΄)

Το μονοπάτι ξεκινάει δίπλα σε μια βρύση, κάτω από την ταβέρνα «Ο Βράχος». Στην αρχή του υπάρχουν μερικά σκαλιά που σας οδηγούν σε διάδρομο από ξερολιθιές. Αφήνοντας πίσω σας το διάδρομο από ξερολιθιές, συναντάτε μια πόρτα για τα κατσίκια, την οποία ανοίγετε και περνάτε για να συνεχίσετε. Το μονοπάτι φαρδαίνει αρκετά και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και δύσβατος χωματόδρομος. Φτάνοντας στην κορυφογραμμή η βλάστηση αραιώνει και η θέα γίνεται όλο και πιο εντυπωσιακή. Ακολουθείτε την κορυφογραμμή με μεγάλη προσοχή, γιατί πολύ συχνά το τοπίο χάνεται μέσα στα σύννεφα. Ακολουθώντας πάντα την κορυφογραμμή, φτάνετε στην πρώτη κορυφή των 949 μέτρων, συνεχίζετε προς τη δεύτερη κορυφή την οποία παρακάμπτετε από τη βόρεια πλευρά της, και από εκεί κατηφορίζετε ομαλά προς το ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία, με την εντυπωσιακή θέα προς τα βόρεια και τα δυτικά. Από εκεί, ακολουθείτε για 1,1 χιλιόμετρα τον χωματόδρομο που θα δείτε να κατηφορίζει προς τα νότια, μέχρι να δείτε τη σήμανση που σηματοδοτεί την αφετηρία του μονοπατιού που κατηφορίζει προς το χωριό Άρνη.

Για την Άνδρο η TERRAIN έχει εκδώσει έναν λεπτομερέστατο πεζοπορικό χάρτη στην κλίμακα 1:25.000 στον οποίο αποτυπώνεται όλο το δίκτυο σηματοδοτημένων πεζοπορικών διαδρομών Andros Routes και όλα τα υπόλοιπα μονοπάτια του νησιού, όλες οι παραλίες, τα ξωκλήσια, τα μοναστήρια και όλα τα αξιοθέατα, με μέγιστη ακρίβεια. Θα τον βρείτε σε επιλεγμένα καταστήματα στην Άνδρο και στην Αθήνα, ή μπορείτε να τον προμηθευτείτε εδώ: http://www.terrainmaps.gr/#products.
Μπορείτε επίσης να τον «κατεβάσετε» σε ηλεκτρονική μορφή στο κινητό σας από την ιστοσελίδα της Avenza Maps. (www.avenzamaps.com)

Διαβάστε ακόμα:

Αλόννησος: Οι τοπ πεζοπορικές διαδρομές στο καταπράσινο νησί των Βορείων Σποράδων