To 2022 ήταν η χρονιά επιστροφής των ταξιδιών μετά την πανδημία ενώ το 2023 καταγράφηκε ταξιδιωτικό ρεκόρ σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 2024, ο τουρισμός και τα ταξίδια θα συνεχίσουν να υπεραποδίδουν. Η κατηγορία ταξιδιού που αναμένεται να σημειώσει την ταχύτερη ανάπτυξη αυτή τη χρονιά είναι τα σιδηροδρομικά ταξίδια, τα οποία αναμένεται να αυξηθούν κατά 35,6% σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο αριθμός αυτός δείχνει την αυξανόμενη ενσυναίσθηση του κοινού αλλά και της βιομηχανίας στα ζητήματα της προστασίας του περιβάλλοντος.

23

Όλο και περισσότεροι ταξιδιωτικοί πράκτορες προσφέρουν οικολογικές επιλογές μετακίνησης και εκδρομές που έχουν ως επίκεντρο τη βιωσιμότητα. Στην έρευνα του EuroMonitor, αναφέρεται ότι περίπου 1 στους 3 ταξιδιώτες θα προτιμήσουν εναλλακτικά μέσα, όπως το τρένο, αντί για να πετάξουν ενώ σε έρευνα του Booking.com στην οποία συμμετείχαν πάνω από 33.000 ταξιδιώτες από χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία, η Κίνα και χώρες της Ε.Ε. το 76% απάντησε ότι θέλει να «ταξιδέψει πιο βιώσιμα» τους επόμενους 12 μήνες.

Παρόλα αυτά, όπως έδειξε το πρόσφατο Tourism Panel on Climate Change, στο οποίο συμμετέχουν κορυφαίοι επιστήμονες και άνθρωποι της ταξιδιωτικής βιομηχανίας, ο τουρισμός έχει μείνει μακριά από τους στόχους του και απαιτείται «αλλαγή παραδείγματος» προκειμένου να φθάσει στους στόχους του μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα έως το 2050. Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι πρόκειται για μία τάση που ήρθε για να μείνει και αυτό φαίνεται και από την έκθεση που συνέταξε το World Travel and Tourism Council μαζί με τον όμιλο Trip.com: το 69% των ταξιδιωτών αναζήτησαν ενεργά βιώσιμες ταξιδιωτικές λύσεις το 2023 και δεν υπάρχει κάποια ένδειξη ότι το trend υποχωρεί.

Η αναζήτηση πιο φιλικών στο περιβάλλον ταξιδιωτικών λύσεων είναι μόνο μία από τις τάσεις που αναμένεται να κερδίζουν χώρο το 2024 και τις οποίες λαμβάνουν όλο και περισσότερο υπόψη τους η ταξιδιωτική βιομηχανία και το κοινό. Ας δούμε μερικές ακόμα:

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(318297)
      ["id"]=>
      int(318297)
      ["title"]=>
      string(34) "jason-goodman-BAanEbxe9No-unsplash"
      ["filename"]=>
      string(45) "jason-goodman-BAanEbxe9No-unsplash-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(280523)
      ["url"]=>
      string(94) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/jason-goodman-BAanEbxe9No-unsplash-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(136) "https://www.travel.gr/experiences/travel/gig-tripping-apodraseis-choris-programma-kai-all/attachment/jason-goodman-baanebxe9no-unsplash/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "17"
      ["description"]=>
      string(15) "Photo: Unsplash"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(34) "jason-goodman-baanebxe9no-unsplash"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(316425)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-01-04 12:29:42"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-01-04 12:29:53"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1707)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(95) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/jason-goodman-BAanEbxe9No-unsplash-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(95) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/jason-goodman-BAanEbxe9No-unsplash-200x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(200)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(96) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/jason-goodman-BAanEbxe9No-unsplash-768x1152.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1152)
        ["large"]=>
        string(96) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/jason-goodman-BAanEbxe9No-unsplash-683x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(683)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(97) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/jason-goodman-BAanEbxe9No-unsplash-1024x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(97) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/jason-goodman-BAanEbxe9No-unsplash-1365x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1365)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Aκόμα περισσότερο ψηφιακά

Ίσως η πιο προφανής πρόβλεψη, δεδομένου και του αυξανόμενου ρόλου της τεχνολογίας σε όλες τις πτυχές της οικονομικής και κοινωνικής ζωής, είναι η περαιτέρω επικράτηση των ψηφιακών επιλογών στον ταξιδιωτικό τομέα.

Οι κρατήσεις μέσω διαδικτύου και εφαρμογών δεν είναι προφανώς κάτι καινούργιο στον τουρισμό, όμως αναμένεται να υπάρξει εντυπωσιακή μεγέθυνση στον συγκεκριμένο τομέα τα επόμενα δύο χρόνια. Για να έχετε μια εικόνα, το 2020 η παγκόσμια αγορά των online κρατήσεων υπολογιζόταν στα 432 δισ. δολάρια. Το 2025 αυτός ο αριθμός υπολογίζεται να είναι σχεδόν διπλάσιος, στα 833 δισ. δολάρια. Η διαφήμιση σε σημεία του διαδικτύου που επισκέπτονται οι υποψήφιοι ταξιδιώτες είναι κομβικής σημασίας για κάθε επιχείρηση όπως και η χρήση ψηφιακών εργαλείων που αναλύουν τις τάσεις του κοινού.

Στην ενίσχυση της αυτοματοποιημένης ψηφιακής αγοράς, σίγουρα ρόλο παίζει η αυξανόμενη χρήση των κινητών τηλεφώνων. Υπολογίζεται ότι το 70% των χρηστών των smartphones, το χρησιμοποιούν για να κλείσουν το πακέτο διακοπών τους, μια διαδικασία που γίνεται γρήγορα. Το 72% των ψηφιακών κρατήσεων συμβαίνει εντός δύο ημερών από την αναζήτηση στην Google.

To Home Swaping ενισχύεται

Οι διορατικοί ταξιδιώτες επιλέγουν να ταξιδεύουν για μεγαλύτερο διάστημα, ενώ, την ίδια στιγμή, η αύξηση των θέσεων εργασίας εξ αποστάσεως κάνει τη σκέψη για μετακόμιση και εργασία στο εξωτερικό όλο και δελεαστικότερη. Αυτό, βέβαια, κάνει την εύρεση οικονομικής διαμονής απαραίτητη. Εδώ, έρχονται οι εφαρμογές home swaping, δηλαδή ανταλλαγή κατοικίας.

Είναι η τέλεια λύση για όσους αναζητούν ένα δωρεάν σπίτι, ενώ προσφέρουν το δικό τους ως αντάλλαγμα, για εβδομάδες ή ακόμα και μήνες κάθε φορά.

Καθώς το κόστος των διακοπών αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται σε παγκόσμιο επίπεδο, το home swaping είναι μια οικονομική εναλλακτική λύση στα ακριβά καταλύματα. Ενώ η ιδέα της ανταλλαγής κατοικίας υπάρχει εδώ και δεκαετίες, τώρα εμφανίζονται όλο και περισσότερες ψηφιακές πλατφόρμες με αυτό τον σκοπό και οικονομικές υπηρεσίες συνδρομής.

Όμως, οι ταξιδιώτες έχουν τη δυνατότητα να τα αποφύγουν όλα αυτά και να πάνε κατευθείαν στο TikTok, όπου το home swaping «ζει» στιγμές δόξας. Με πηγή έμπνευσης την ταινία The Holiday, η οποία έχει ακριβώς αυτό το θέμα, τα tags #houseswap και #homeswap συγκέντρωσαν πάνω από 23 εκατομμύρια views αντίστοιχα μέσα στο 2023, με τους χρήστες να αξιοποιούν την πλατφόρμα για να διαφημίσουν τα σπίτια τους, να γνωρίσουν άλλους ανθρώπους που ενδιαφέρονται για home swaping ή να καταγράψουν τις ταξιδιωτικές περιπέτειες τους.

		array(1) {
  [0]=>
  array(5) {
    ["file"]=>
    array(24) {
      ["ID"]=>
      int(317536)
      ["id"]=>
      int(317536)
      ["title"]=>
      string(8) "TRENDS-2"
      ["filename"]=>
      string(21) "TRENDS-2-1-scaled.jpg"
      ["filesize"]=>
      int(1055011)
      ["url"]=>
      string(70) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/TRENDS-2-1-scaled.jpg"
      ["link"]=>
      string(112) "https://www.travel.gr/experiences/travel/gig-tripping-apodraseis-choris-programma-kai-all/attachment/trends-2-2/"
      ["alt"]=>
      string(0) ""
      ["author"]=>
      string(2) "11"
      ["description"]=>
      string(15) "Photo: Unsplash"
      ["caption"]=>
      string(0) ""
      ["name"]=>
      string(10) "trends-2-2"
      ["status"]=>
      string(7) "inherit"
      ["uploaded_to"]=>
      int(316425)
      ["date"]=>
      string(19) "2024-01-03 09:10:23"
      ["modified"]=>
      string(19) "2024-01-03 09:40:06"
      ["menu_order"]=>
      int(0)
      ["mime_type"]=>
      string(10) "image/jpeg"
      ["type"]=>
      string(5) "image"
      ["subtype"]=>
      string(4) "jpeg"
      ["icon"]=>
      string(58) "https://www.travel.gr/wp-includes/images/media/default.png"
      ["width"]=>
      int(1707)
      ["height"]=>
      int(2560)
      ["sizes"]=>
      array(18) {
        ["thumbnail"]=>
        string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/TRENDS-2-1-150x150.jpg"
        ["thumbnail-width"]=>
        int(150)
        ["thumbnail-height"]=>
        int(150)
        ["medium"]=>
        string(71) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/TRENDS-2-1-200x300.jpg"
        ["medium-width"]=>
        int(200)
        ["medium-height"]=>
        int(300)
        ["medium_large"]=>
        string(72) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/TRENDS-2-1-768x1152.jpg"
        ["medium_large-width"]=>
        int(768)
        ["medium_large-height"]=>
        int(1152)
        ["large"]=>
        string(72) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/TRENDS-2-1-683x1024.jpg"
        ["large-width"]=>
        int(683)
        ["large-height"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536"]=>
        string(73) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/TRENDS-2-1-1024x1536.jpg"
        ["1536x1536-width"]=>
        int(1024)
        ["1536x1536-height"]=>
        int(1536)
        ["2048x2048"]=>
        string(73) "https://www.travel.gr/wp-content/uploads/2024/01/TRENDS-2-1-1365x2048.jpg"
        ["2048x2048-width"]=>
        int(1365)
        ["2048x2048-height"]=>
        int(2048)
      }
    }
    ["desc"]=>
    bool(true)
    ["image_position"]=>
    string(6) "center"
    ["image_link_to"]=>
    string(0) ""
    ["open_link_in_new_tab"]=>
    bool(false)
  }
}
	

Gig Tripping

Το ταξίδι με βασικό στόχο την παρακολούθηση μιας αθλητικής διοργάνωσης έχει κερδίσει φίλους σε όλο τον κόσμο. Οι λάτρεις των σπορ έχουν την ευκαιρία να δουν ματς, αγώνες και άλλες αθλητικές δραστηριότητες σε υπέροχους τόπους και να συνδυάσουν την παρακολούθηση με τον «κλασικό» τουρισμό των αξιοθέατων και των εστιατορίων.

Και το 2024 αναμένεται να είναι μια χρονιά με πολλές τέτοιες ευκαιρίες, καθώς το Παρίσι θα φιλοξενήσει τους θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες, ενώ στη Γερμανία αναμένεται να ταξιδέψουν εκατοντάδες χιλιάδες ποδοσφαιρόφιλοι για το EURO. Φυσικά, θα υπάρξουν και τα καθιερωμένα ετήσια αθλητικά γεγονότα όπως τα μεγάλα τουρνουά του τένις ή ο ποδηλατικός Γύρος της Γαλλίας, ο οποίος για πρώτη φορά στην ιστορία θα ξεκινήσει από την Ιταλία.

Εκτός από τα σπορ, ένας άλλος λόγος για να συνδυάσει κανείς ταξίδι και παρακολούθηση ενός θεάματος είναι οι συναυλίες, το λεγόμενο Gig Tripping. Αυτό ισχύει ειδικά για το αμερικανικό κοινό. Τρανταχτό παράδειγμα, η περιοδεία της Taylor Swift, τα εισιτήρια για την οποία στις ΗΠΑ κοστίζουν χιλιάδες δολάρια και είναι δυσεύρετα. Οι φίλοι της μουσικής κατανοούν ότι μπορεί να παρακολουθήσουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες σε πόλεις όπως το Άμστερνταμ ή τη Ρώμη και να έχουν μια πιο αξιομνημόνευτη εμπειρία πληρώνοντας λιγότερα, τουλάχιστον όσον αφορά το εισιτήριο της συναυλίας.

Οι περιοδείες από τους καλλιτέχνες όπως οι Pearl Jam, οι U2 και η Madonna θα αποτελέσουν κίνητρο για ταξιδιωτικές πρωτοβουλίες, το ίδιο ισχύει και για φεστιβάλ, όπως το Glastonbury το οποίο ξεπούλησε τα εισιτήριά του σε λιγότερο από μία ώρα.

Αποδράσεις «χωρίς πρόγραμμα»

Η τάση θέλει τους ταξιδιώτες να σταματούν την ατελείωτη διαδικτυακή αναζήτηση για να προγραμματίσουν την παραμικρή λεπτομέρεια του ταξιδιού τους και να επιλέγουν το αυθόρμητο. Αυτό συμβαίνει διότι οι κάποτε παρθένοι προορισμοί και τα «μυστικά» σημεία έχουν γίνει διάσημα λόγω του Instagram και το να προγραμματίζει κανείς ένα ταξίδι σε αυτά, χάνει το momentum. Αντιθέτως, κερδίζει έδαφος η τάση του να ταξιδεύει κανείς χωρίς κανένα πρόγραμμα.

Αυτή η προσέγγιση αναμένεται να κερδίσει ακόμα περισσότερο έδαφος το 2024. Η Booking.com πρόσφατα ανέφερε ότι το 50% των ταξιδιωτών από το Ηνωμένο Βασίλειο θέλουν να κλείσουν ένα ταξίδι έκπληξη μέσα στο 2024. Με αυτό, εννοούν μια εκδρομή στα οποία τα πάντα είναι άγνωστα, ακόμα και ο προορισμός, μέχρι τη στιγμή της άφιξης.

Και, μάλιστα, είναι δυνατό να κλείσει κανείς ένα τέτοιο ταξίδι μέσω εταιρειών όπως η Black Tomato. H συγκεκριμένη εταιρεία προσφέρει την υπηρεσία Get Lost, η οποία δίνει τη δυνατότητα τους πελάτες να επιλέξουν το περιβάλλον που προτιμούν, δηλαδή αρκτικό, ζούγκλα, έρημος, ορεινό ή παραλιακό και η ομάδα της Black Tomato αποφασίζει όλα τα υπόλοιπα. «Ενώ λανσάραμε το Get Lost κάποια χρόνια πριν, μετά την πανδημία είδαμε σημαντική άνοδο στις κρατήσεις της και σε γενικότερο ενδιαφέρον» λέει ο συνιδρυτής της Black Tomato, Τom Marchant.

H Journee προσφέρει μια ανάλογη υπηρεσία με βασικό στοιχείο την έκπληξη, με τους ταξιδιώτες να μαθαίνουν τον προορισμό τους μόνο όταν φθάσουν στο αεροδρόμιο. Παρέχεται πλήρως σχεδιασμένη εκδρομή και επικοινωνία με ομάδα μέσω εφαρμογής για όσα χρειάζεστε. Η συγκεκριμένη υπηρεσία έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής στις γυναίκες solo travellers.

Διαβάστε ακόμα:

Cave tourism: Mπορούν να γίνουν οι σπηλιές πιο βιώσιμες;

Πάρτε τα βουνά: Τρία ορεινά καταφύγια για budget-friendly αποδράσεις

6 eco friendly προορισμοί που προσελκύουν ταξιδιώτες με περιβαλλοντική συνείδηση