Ο οινοτουρισμός αποτελεί ιδιαίτερα ενδεδειγμένο τρόπο προώθησης του ελληνικού κρασιού στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς τα ελληνικά οινοποιεία έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν τη δημοφιλία της χώρας μας ως τουριστικό προορισμό των Βρετανών, συνδυάζοντας την προώθηση των προϊόντων τους με την επίσκεψη της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής στην οποία βρίσκονται. Αυτό αναφέρεται μεταξύ άλλων σε έρευνα αγοράς οίνου στο Ηνωμένο Βασίλειο που πραγματοποίησε το Γραφείο Οικονομικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδος στο Λονδίνο.

12

Το 2023 το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν η δεύτερη σημαντικότερη χώρα προέλευσης τουριστικών αφίξεων στην Ελλάδα, με 4,59 εκατ. ταξιδιώτες. Δεδομένου του εξαιρετικά υψηλού αριθμού Βρετανών τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα σε ετήσια βάση κρίνεται σημαντική η σύνδεση του ελληνικού οίνου με το ευρύτερο τουριστικό και πολιτιστικό προϊόν που προσφέρει η χώρα μας, μέσω του οινοτουρισμού. Άλλωστε, ο οινοτουρισμός είναι ιδιαίτερα προσφιλής στους Βρετανούς, τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό της χώρας, ενώ πολλά βρετανικά οινοποιία έχουν καταχωρίσεις στην ειδική κατηγορία «αμπελώνες» της πλατφόρμας Airbnb.

Πολλά ξενοδοχεία προσφέρουν γευσιγνωσία κρασιού ως μέρος του πακέτου διαμονής

Να σημειωθεί, ότι η δημοτικότητα των εκδηλώσεων γευσιγνωσίας κρασιού στο Ηνωμένο Βασίλειο, αποτελούν μία από τις κύριες οδούς μέσω των οποίων οι καταναλωτές γνωρίζουν νέα κρασιά. Πολλά ξενοδοχεία και εγκαταστάσεις αναψυχής προσφέρουν γευσιγνωσία κρασιού ως μέρος του πακέτου διαμονής, ενώ οι αμπελώνες στο Ηνωμένο Βασίλειο διοργανώνουν τακτικά εκδηλώσεις γευσιγνωσίας κρασιού καθ’ όλη τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους. Σύμφωνα με την έρευνα η υλοποίηση δράσεων γευσιγνωσίας για το ελληνικό κρασί στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία επί του παρόντος πραγματοποιείται κυρίως στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου Προγράμματος Προώθησης Οίνων σε Τρίτες Χώρες, του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, θα μπορούσε να συμβάλει στην αναγνωρισιμότητα των ελληνικών γηγενών ποικιλιών και του ελληνικού κρασιού εν γένει, υπό την προϋπόθεση ότι οι γευσιγνωσίες απευθύνονται σε κατάλληλα επιλεγμένο ή και ευρύ κοινό, και συνδυάζονται με επιπλέον στοχευμένες δράσεις, όπως με χρηματοδότηση επισκέψεων αγοραστών και influencers σε ελληνικά οινοποιεία.

Λαμβάνοντας υπόψη τη διάρθρωση της ελληνικής αμπελοοινικής παραγωγής -μικρές καλλιέργειες και παραγόμενες ποσότητες, σχετικά υψηλή μέση τιμή προϊόντος- καθώς και τα χαρακτηριστικά της βρετανικής αγοράς οι ευκαιρίες για το ελληνικό κρασί παρουσιάζονται, κυρίως, σε εξειδικευμένους εισαγωγείς λιανοπωλητές κρασιού (ανεξάρτητα ηλεκτρονικά ή φυσικά καταστήματα λιανικής πώλησης κρασιού, κάβες, κ.λ.π.) καθώς και στους, λιγότερο ευαίσθητους στις τιμές, τομείς της εστίασης και φιλοξενίας και των high-end καταστημάτων. Παράλληλα, μια περισσότερο αντιπροσωπευτική παρουσία του ελληνικού κρασιού στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής, υπό την προϋπόθεση ότι θα καταφέρει να αντισταθεί στις πιέσεις τιμολογιακής αντιμετώπισής του ως προϊόν μαζικού χαρακτήρα, θα συντελέσει καθοριστικά στην αναγνωρισιμότητα και στην εδραίωση της Ελλάδας ως σύγχρονης οινοπαραγωγικής χώρας στην αντίληψη του Βρετανού καταναλωτή.

Η τοποθέτηση του ελληνικού κρασιού στη βρετανική αγορά με βάση την ανάδειξη της μοναδικότητάς του – την ασυνήθιστη προέλευση, τις γηγενείς ποικιλίες, την ιστορία της οινοπαραγωγικής περιοχής, τους τρόπος οινοποίησης- ευνοείται από την συνεχιζόμενη τάση του βρετανικού καταναλωτικού κοινού για ανακάλυψη νέων, αυτοχθόνων ποικιλιών και μπορεί να οδηγήσει στην κατάκτηση αυξανόμενου μεριδίου της εξειδικευμένης βρετανικής αγοράς κρασιού. Όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα της έρευνας, η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου λειτουργεί με υψηλά επαγγελματικά πρότυπα και απαιτεί από τους Έλληνες παραγωγούς ιδιαίτερη συνέπεια και αξιοπιστία ως προς την ποιότητα και τα χαρακτηριστικά του εξαγόμενου προϊόντος αλλά και ως προς την εν γένει συνεργασία με εγχώριους εισαγωγείς.

Επιπλέον, δεδομένου ότι η βρετανική αγορά οίνου είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική, για τη διατήρηση και την περαιτέρω ανάπτυξη του μεριδίου που κατέχει η Ελλάδα θα απαιτηθεί συνεπής και συνεχής προώθηση του ελληνικού κρασιού με τη χρήση εξειδικευμένων και σύγχρονων τεχνικών marketing. Τα ηλεκτρονικά μέσα αποτελούν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα εργαλεία προώθησης για το ελληνικό κρασί, καθώς προσφέρουν τη δυνατότητα παροχής όλων των πληροφοριών που αφορούν στο χαρακτήρα και τη μοναδικότητα του προϊόντος.

Η παρουσία ελληνικών προϊόντων

Το ελληνικό κρασί έχει περιορισμένη παρουσία στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής παρά το γεγονός ότι αυτές αποτελούν, το βασικό κανάλι διανομής στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου. Ειδικότερα, στις περισσότερες αλυσίδες, αφενός, η επιλογή ελληνικών κρασιών είναι εξαιρετικά περιορισμένη, αφετέρου περιλαμβάνεται στην κατηγορία «άλλες ποικιλίες» ή «κρασί από τον υπόλοιπο κόσμο» (μόνο στο τμήμα τροφίμων-ποτών του Marks & Spencer και στην αλυσίδα Morrisson’s διακρίνεται η Ελλάδα ως χώρα προέλευσης). Ωστόσο, το ελληνικό κρασί κερδίζει έδαφος και στις αλυσίδες λιανικής, με την αλυσίδα Aldi να έχει εισαγάγει και επεκτείνει δική της σειρά ελληνικών κρασιών, με μεγάλη, σύμφωνα με στοιχεία της αλυσίδας, απήχηση στο βρετανικό καταναλωτικό κοινό. Εξάλλου, ελληνικό κρασί ιδιωτικής ετικέτας, διατίθεται στη βρετανική αγορά και από βρετανικές επιχειρήσεις του κλάδου (The Wine Society, κ.α.).  Αξιοσημείωτη είναι η παρουσία και «παραδοσιακών» ελληνικών κρασιών, όπως η μαυροδάφνη και η ρετσίνα σε αλυσίδες λιανικής τροφίμων. Ευρεία επιλογή κρασιών από ελληνικούς αμπελώνες (περισσότερα από 200 οινοποιία) διατίθεται, ωστόσο, στη βρετανική αγορά από ανεξάρτητους εισαγωγείς, λιανοπωλητές, αρκετοί εκ των οποίων ελληνικής καταγωγής, μέσω ηλεκτρονικών, κυρίως, καταστημάτων πωλήσεων. Επίσης, ελληνικό κρασί απαντάται πλέον και σε κάποια καταστήματα πολυτελείας (Selfridges και Fortnum & Mason) τα οποία διαθέτουν 2-3 ελληνικές ετικέτες.

Το λευκό κρασί προτιμούν οι Βρετανοί

Η κατανάλωση λευκού κρασιού καταλαμβάνει την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των Βρετανών, ενώ αυξανόμενη δημοφιλία απολαμβάνουν οι γηγενείς ποικιλίες και το αφρώδες κρασί. Η πλειοψηφία των καταναλωτών κρασιού στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι άνω των 50 ετών, ενώ η ζήτηση μειώνεται μεταξύ των νεότερων γενεών. Περίπου το 89% του κρασιού σε αξία πωλείται στη λιανική αγορά  και το υπόλοιπο 11% στον κλάδο εστίασης-φιλοξενίας. Οι υπεραγορές και τα σούπερ μάρκετ είναι οι δύο μεγαλύτεροι διανομείς κρασιών στο Ηνωμένο Βασίλειο, το δε ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί σημαντικό και ταχέως αναπτυσσόμενο κανάλι διανομής, αντιπροσωπεύοντας το 14,3% του συνόλου των πωλήσεων κρασιού στη χώρα.  

Διαβάστε ακόμα:

Σε ποιες χώρες ταξίδεψαν περισσότερο οι Έλληνες το 2023 -Σε ποιους προορισμούς ξόδεψαν τα περισσότερα χρήματα

4 νησιά για ήσυχες διακοπές στην Ελλάδα -Βουτιές, φύση και απομόνωση

6 ελληνικά νησιά ιδανικά για αναρρίχηση